Svamp, bär, sylt och saft
Gillar du att plocka bär och svamp, och har du recepttips på rätter där bär och svamp ingår? Då är du i rätt tråd!
Det ser ut att bli ett gott bär- och svampår på sina håll. Tyvärr händer det ju varje år att människor går vilse i bärskogen, och då kan det vara bra att lyssna på tips från polis och erfaret skogsfolk om hur man minskar riskerna och underlättar för räddningspersonalen att återfinna en om oturen är framme.
Mobiltelefonen är perfekt att ha med men det kan vara förrädiskt att tro att den fungerar överallt, och man kan ju även råka tappa den.
Innan man åker hemifrån är det klokt att lämna ett meddelande om vart man ämnar sig, vilken tid man åkt och hur länge man planerat att vara ute. Det kan man göra genom att muntligt meddela någon närstående och/eller med en lapp på köksbordet. (Sedan gäller det förstås att man inte ändrar sina planer utan att meddela detta!) Går man vilse så underlättar det mycket för eftersökare att direkt kunna utgå från en parkerad bil eller cykel i stället för att först lägga tid på att lokalisera den.
En karta och kompass bör ingå i packningen, och lägger man ner en visselpipa är det utmärkt. Extra kläder för ombyte och som skydd mot kylan vid eventuell övernattning tillhör också sådant som den medvetne plockaren har i sin utrustning, och gärna en väst i någon neonfärg så att man är lättsynlig för andra.
Medan man rör sig i terrängen kan det visa sig vara till hjälp om man memorerar naturformationer, kraftledningar och andra lättigenkännliga objekt.
Märker man att man hamnat vilse är det lätt att gripas av panik och slösa med krafterna genom att röra sig planlöst. I stället bör man försöka slå sig ner och tänka metodiskt hur man har rört sig i terrängen och hur det såg ut där man varit. Håller man sig lugn är det också lättare att höra eventuellt trafikbuller, motorsågar och ljud från industrier t.ex.
Kommer man fram till en körbar väg så skall man hålla sig till den, eftersom räddningsstyrkan i regel avdelar bilburen personal som rör sig fram och tillbaka på vägarna. Dessutom kan det passera andra fordon av en tillfällighet som man kan stoppa.
Källor bl.a. "Polisens råd till bärplockare" (SVT) samt artiklar i Norran och ST.
"Sörj inte badvädret - ge dig ut i skogen! Den fuktiga sommaren skapar drömförutsättningar för svamp. – Fortsätter det så här så kommer det att bli en kanonsäsong - det är perfekt svampväder, säger svampkonsulenten Christina Brunsell."---
Expressen 150724
I hela mitt liv har jag varit en flitig svampplockare. Jag har svampböcker, svampkorg, svampkniv och jag har vandrat mil i skogar och ängar men aldrig hittat mer än högst en "näve".
Största fyndet har varit vid parkeringsplatsen i Frölundaborg (Göteborg) där vi bodde😃
Numera håller jag mig till ICA.
/Maria
"Det ser ut att kunna bli en riktigt god tillgång på blåbär 2015. Enligt årets bärprognos som gjorts av Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, så blir det rikligt med blåbär i Norrland, något under normalt i Svealand, och ungefär normalt i Götaland. Totalt sett så väntas det bli en relativt stor tillgång i förhållande till genomsnittet för perioden 2003-2014."---
SVT 150717
#3 Mitt största problem i bär- och svampskogen är att jag inte har någon "tröken" - jag saknar tålamod att krypa omkring timme efter timme. Detta till skillnad från andra i släkten som går fram som duracellkaniner i bärmarkerna, helt outtröttliga… Att dom bara orkar!
#5 Haha, du och jag skulle bli ett bra par i skogen. Kanske en god fika istället😃
/Maria
"Det mesta pekar på att det blir ovanligt mycket hjortron i Norrlandsskogarna i år, rapporterar P4 Norrbotten. – I sommar blir det betydligt bättre med hjortron än i fjol. I år kan alla som gillar hjortron vara nöjda. Man kommer att kunna fylla sina hjortronhinkar ganska fort, säger Håkan Liljestrand, till P4 Norrbotten. Orsaken till den väntade hjortronboomen är att att bären fått mogna långsamt i år på grund av den kalla våren och försommaren."---
ATL 150705
#6 Ja, det orkar vi nog med… 🙂
Varm kantarellmacka - blotta tanken… 😛
#9 Syndigt gott😛
/Maria
#10 Ja, det blir nog till att bege sig till grönsaksbutiken och köpa kantareller till några mackor, eftersom man inte lyckas få ihop en hink för egen maskin…
På tal om bär…
Jag har ett "hemligt" hjortronställe i Ödsmål. Det var några år sedan jag var där men kanske ska ta en tripp i år?
Jag undrar bara när hjortronen är mogna i Bohuslän? Är det någon som vet?
/Maria
Någon som vågar sig på andra svampar än kantareller? Här är en video med en svampkonsulent som ger tips om vad som poppar upp i skogen.
#12 Jag vet flera som har hemliga hjortronställen.. Men fortsätt att hålla det hemligt 🙂 Förvisso, finns det säkert dom som tar sig tid att leta upp sådana platser ändå..
#14 Haha, ja det är säkert många som hittat dit sedan jag var där…
/Maria
#12 Hur det är ställt i Bohuslän med hjortronen har jag inte hittat något om, men i Värmland är de senare än normalt och mognar efter blåbären i år, vilket tydligen är ovanligt.
http://nwt.se/varmland/2015/07/09/forsenad-bar-och-svampsasong
Min saftfavorit är fläderblomssaft, men här är recept på en del andra saftsorter som heller inte verkar så pjåkiga.
"Idag skall jag plocka svamp och i mitt fall blir det mest kantareller. I år finns det hur mycket som helst på grund av vädret som varit. Den goda sidan av en sommar som hittills inte gett så mycket sol men åtskilligt annat i stället. Jag lever det goda livet på landet och bättre liv än det som bjuds mig alldeles utanför den egna husknuten finns inte."
Leif G W Persson gör en kantarellspaning i Expressen 150726.
En samling recept med kantareller bland ingredienserna.

#13 Jag plockat taggsvamp, soppar och trumpetsvamp. Inte så avancerat. #17 Flädersaft kokar jag varje år. Förr hade jag vinbärsbuskar och surkörsbär. Så då blev det mycket saft. Jag saknar bären nu.
>>>Malum domesticum<<<
"Tycker du om att plocka svamp? Då har du förmodligen glada dagar i det avseendet, just nu.
Årets kalla och regniga sommar har nämligen gjort det optimalt för svampskörden – och framför allt Västsverige är fullt av just kantareller."---
#20 Taggsvamp, soppar och trumpetsvamp låter avancerat för mig, som är lite tveksam om det är kantarell eller narrkantarell jag hittat… 🙂
"En otroligt tidig svampsäsong i hela landet sa en känd svampexpert i juni. Svampkonsulent Eva Loodh i Brastad håller inte med. I Bohuslän är svampen fyra, fem veckor sen. Hallonen har just börjat komma men är inte är stora. Blåbären är bara att plocka. Och kantarellerna är här. – Det är varken ett särskilt bra eller särskilt dåligt blåbärsår. I våras var det otroligt mycket blommor men så kallt att inga humlor pollinerade, säger Eva Loodh. Just pratet om att svamparna är ovanligt tidiga i år viftar hon bort. – De här rapporterna kommer ofta från Stockholmshållet och det varierar mycket över landet."---

#22 Igår plockade jag kantareller, taggsvamp OCH blåbär när jag ändå var ute ☺ Blåbären var så stora och fina så jag kunde bara inte gå förbi. Allt i lagom mängd.
>>>Malum domesticum<<<
Åh vad jag blir sugen på allt i denna tråden.
Jag saknar att sylta och safta. När vi hade sommarstuga så var det favoritsysslan om hösten. Jag brukade göra julklappar som var uppskattat.
Marmelader, syltade gurkor, squash, Chutney, t.om syltade nypon (syndigt gott) och en massa annat.
/Maria
"För svampälskarna har säsongen hittills varit god. Nu börjar även sopparna poppa upp i skogen - ett säkert och smaskigt alternativ för amatören som tröttnat på att bara plocka kantareller."---
"– Sopparna är en bra grupp eftersom nybörjare kan plocka dem, säger Pelle Holmberg. Enligt Pelle Holmberg finns nämligen inga farliga soppar så den som går på soppjakt behöver inte oroa sig allt för mycket för att ta fel."---
Eftersom Ica är mitt svampställe så blir jag så förvånad över att kantarellerna kostar 269:- kilot.
Så står det på min påse i kylen som jag ska steka idag.
Med tanke på att det överallt skrivs att det är så gott om svamp så borde rimligen svampen inte vara så dyr eller???
/Maria
#26 Låter hemskt dyrt! 😮
Javisst var det…men det är ju så himla gott så jag känner att man får unna sig när man inte hittar några.
/Maria

Sopparna har redan poppat upp men i år är de dåliga och angripna av larver antagligen pga allt regn. Jag såg kantareller för 199:- i butik man det är mycket ändå.
>>>Malum domesticum<<<
#1 "Efter det senaste dygnets sökinsatser efter försvunna personer i Värmland ger polisen tips innan man ger sig ut i skogen. När polisen ser tillbaka på sökinsatser visar det sig ofta att det är några få enkla åtgärder som skulle ha underlättat den efterföljande sökinsatsen."---

#13 Där lärde jag mig grynsopp också :)
>>>Malum domesticum<<<
#31 Jätteroligt att länken kom till användning!
_"Man kan fråga en annan människa om i princip vad som helst. Inkomst, politisk färg, förmögenhet, brottsregister eller sexliv. Hur känsligt som helst. Inga problem, du får svar direkt. Men be dem avslöja sina bästa svampställen där ute i storskogen…nej, nej, det är bara att glömma. Hemligare än så blir det inte i Sverige. På sociala medier pågår också en viss debatt i ämnet där två falanger står mot varandra.
_
Antingen: Bra svampställen ska vara hemliga.
Eller: Snälla, dela med er av era bästa svampställen."---
NT/
Nu är jag ingen kantarellkille, men om jag hade varit det så hade jag nog haft svårt att hålla tätt om min gul(d)gruva. Hur är det med er som plockar - är ni pratkvarn eller tiger ni som muren om svampställena?
"– Årets blåbärsproduktion verkar bli en av de större vi har sett under de år som vi har kunna göra uppskattningar av totalproduktionen i våra skogar, säger Jonas Dahlgren, analytiker vid Riksskogstaxeringen på SLU till allmänheten.
Enligt SLU:s beräkningar kommer årets blåbärsproduktion att landa på cirka 550 miljoner kilo, vilket är klart högre än normalt."---
"Den regniga svenska sommaren har gjort 2015 till ett superår – för svampar. Men det gäller att hitta rätt bland de över 10 000 sorter som finns i Norden.
– Av dessa är hundra stycken matsvampar, något hundratal till som är ätliga – och fem-sex stycken som är dödligt giftiga, säger Michael Krikorev, grundare till svampguiden.com.
– I år kom svampen tidigt, men då kommer alla giftsvampar också. Vit och lömsk flugsvamp samt toppig giftspindling – de är väl de tre farligaste av vanliga svampar i Sverige."---
Lingonen har inte fått så mycket uppmärksamhet här, men här är goda nyheter, åtminstone för Götaland! Där beräknas det bli tre gånger så stor lingonskörd som ett ordinärt lingonår. P4 Göteborg rapporterar:
"- Den rekordstora tillgången på lingon i Götaland kan kanske förklaras med att föregående sommar var väldigt gynnsam för blomanlagsbildandet hos lingon tillsammans med en bra sommar för kart- och bärproduktion i år, säger Jonas Dahlgren, ansvarig för bärprognoserna vid SLU till TT."---

Det finns mycket lingon här men jag plockar inte.
>>>Malum domesticum<<<
#37 Äter du dem inte heller, som sylt på gröt och annat?
Min far älskade lingon med mjölk och "bryta" som det kallas, brutet hårt bröd lagt i blöt i mjölken. Jag gillar lingon, men då i form av sylt.

Nej jag tycker inte att det är gott. Det slinker bara ner med blodpudding :)))
>>>Malum domesticum<<<
Lingon och mjölk åt min mormor till efterrätt om inget annat fanns.
Jag föredrar också lingonsylt.
/Maria
_"Korgen full med skogens guld, och så en lycklig hund på det! Vem kan önska något mer av en svamptur i skogen?
Anders Hallgren, med lång erfarenhet som hundpsykolog, är säker. Alla hundar kan lära sig att söka efter kantareller."---
"– Det är så underbart att se hunden sitta där och titta lyckligt på en när den har hittat svamp, det är det som är sporten, säger han."---
Just nu, när det varit så torrt och varmt, så kan kantarellerna ha tagit en paus. Men om regnet faller så är de snart här igen. Ändå finns det tid att träna sin hund inför höstens svampsäsong.
– Det tar några dagar upp till en vecka att lära en hund att söka svamp, men sedan får man fortsätta att öva, säger Anders Hallgren."_
"En kall och regnig start på sommaren gjorde att svampsäsongen fick en oväntat tidig start. Framför allt i Västsverige kryllade det av svampar redan i juni och i juli.
Men efter en varm augustimånad blev det en torka i skogen – vilket har påverkat svampskörden.
– Det är inte alls mycket svampar om man jämför med tidigare år. Det beror helt och hållet på det varma vädret i augusti, säger svampexperten Sven Dahlbom."---
"Nu i augusti och september ska du som vill äta dig piggare och friskare därför passa på att fylla magen – och frysen – med färska lingon. Den här lilla nordiska surpuppan har nämligen i svensk forskning visat sig ha god effekt på både blodsocker och kolesterol liksom på vikt och inflammation i kroppen.
Vad i lingonen som gör underverk för oss vet man ännu inte, men man tror att den antiinflammatoriska antioxidanten polyfenol spelar en viss roll."---
"Det okända aroniabäret finns i många svenska trädgårdar, men används främst som prydnadsbuske. Juice, smoothie eller marmelad – nu kan du skörda den blåa superhjälten.
Det liknar blåbär, men går att hitta i många av landets trädgårdar. Ändå är aroniabärets hälsoeffekter relativt okända för oss svenskar. På senare tid har det dock börjat användas i medicin och naturläkemedel, bland annat på grund av sitt rika innehåll av antioxidanter och vitaminer."---
Vi har en rätt stor aronia här, som jag snart ska plocka av. Ska bli så roligt att göra lite olika saker med de bären 🙂
/Désirée
#45 För mig var det faktiskt ett okänt bär, åtminstone som ätligt. Alltid lär man sig något!
_ "Svamparnas bästa tid är nu, en månad senare än vanligt.
– Det blir en topp ett par veckor framöver, säger skånska svampkonsulenten Helena Björnström.
Först nu i mitten av september börjar soppar, kremlor och riskor titta upp i skånska bokskogar och barrskogar.
Landets svampexperter jublade över rekordtidiga kantareller i maj - men hade nästan gett upp hoppet om en bra höstsäsong."---
"Skånes svampkonsulenter, specialutbildade om matsvampar och förväxlingssvampar, hoppas på en säsong som sträcker sig ända in i november.
– Vi har ju den längsta säsongen, fram till den första frostnatten, säger Helena Björnström som fick sin utbildning vid Umeå universitet."_
I Dingle har något trängt upp ur marken som med lite god vilja kan tas för kantareller.
Brukar plocka kantareller och lite blåbär. Blåbär och vaniljglass är en höjdare samt stekta kantareller på macka.
Kantarellmackan är en klassiker! 🤤
Årets första kantarellmacka är en riktig lyx.
/Maria
Provade förra året att köpa havtonssylt. Ganska gott men inget jag kan tänka mig köpa ofta.
"Det kommer att slås blåbärsrekord i de svenska skogarna i år. I stora delar av landet väntas dubbelt så mycket bär som ett genomsnittsår. SLU:s prognoser tyder på det bästa blåbärsåret sedan mätningarna startade för 13 år sedan.
Förklaringarna är två, enligt Ola Langvall, försöksledare vid enheten för skoglig fältforskning vid Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).
– Det är en kombination av en överhuvudtaget riklig blomning och att den inträffade under den värmebölja som rådde i maj då man också klarade sig utan frostnätter. Så vädret var extremt bra för blåbärstillgången framförallt södra Sverige, säger Ola Langvall."---
#54 Då är det kasnke dags för att besöka Blåbärsberget

Värd för Pensionärer
_"I år blir det rekordår för blåbären och det gläder framförallt världens medicin och hälsoföretag. För det alla mesta av bärskörden går numera på export och används till hälsokost och medicin."---
"Den svenska skogen producerar 500 000 ton bär en bra säsong och endast 20 000 ton plockas och tas tillvara. 10 000 ton är blåbär."---
"Stefan Hansson tror på fortsatt tryck från världens stora hälsoföretag och hoppas på att fler ser möjligheten i att känna en del pengar på att ge sig ut i bärskogen. Men eftersom det tycks bli ett rekordår för blåbär kommer kilopriset att ligga runt 10 kronor kilot."_
Ja vi har sett mängder av blåbär.
Tyvärr verkar det som en hel massa olika bär blir mogna samtidigt så det kan bli svårt att hinna med att plocka det man vill ha.
Värd för Pensionärer
Förhoppningsvis kan det finnas bär att köpa i grönsaksaffären, och även om de är dyrare per liter än de egenplockade så blir det nog billigare ändå om man räknar in bensinpris och tidsåtgång.
Fast egenplockat smakar bättre, det kan man ju inte förneka…
Jag har blåbär som växer 30 m från tomten och vill jag plocka större mängder så är det en km bort.
Värd för Pensionärer
Då går det ju an! Jag har nog inte ett blåbär inom den närmaste kvadratmilen…
Fick ihop 2 liter kantareller idag, tidigare i veckan blev det 3 liter.
#61 Bra jobbat! Mitt hopp står till mina energiska släktingar, som brukar förse mig med kantareller…😃
#62 Tack.
#61 Lycka! Kantareller är gott.
Om man har en hund kan man lära den att hjälpa till med kantarellsök.
Värd för Pensionärer

Det blev smörstekta kantareller på knäckebröd till frukost och närplockade jordgubbar till lunch idag. Mums!
>>>Malum domesticum<<<
I brist på kantareller har jag inhandlat en kartong champinjoner för det facila priset av en tia, så nu sitter jag och tröstäter champisar. Inte så gott som kantareller, men bättre än tvättsvamp…
#66 Gott i sallader.
#67 Jag tar dem a la naturelle.
"I Stockholm har självplocksjordgubbarna redan tagit slut – men i Västerbotten har säsongen bara börjat. Byn Skråmträsk utanför Skellefteå är känt för sina gubbar och odlarna konstaterar att det finns gott om dem i år.
– Ja, i år är det faktiskt mer bär än vad vi hade väntat oss och det gynnar ju alla inblandade, konstaterar Joel Salo, jordgubbsodlare.
Han tror att det delvis kan bero på att det varit en regnperiod vilket gynnat karten att bli större och bättre."---
#56 "Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, rapporterar om ett rekordår för svenska blåbär. Tillgången är nästan två gånger över genomsnittet i de norra delarna av landet, och i Svealand omkring 1,6 gånger normaltillgången."---
"Vi plockar bara några ynka procent. Livsmedelsföretagen uppger omkring 5 procent. – 95 procent av bären ruttnar bort i skogen, säger Marie Söderqvist, vd för Livsmedelsföretagen. Samtidigt är efterfrågan på blåbär stor, och ökar. Bäret anses extremt nyttigt och används bland annat i naturläkemedel. – I Japan används pulvriserade blåbär som ett medel för att förbättra synen, säger hon."---
_"Därför kommer människor från andra länder hit och plockar. I år uppger Migrationsverket att 3 326 ansökningar om arbetstillstånd för bärplockare beviljats. Alla plockarna har kommit från Thailand. Därutöver finns bärplockare från EU-länder som kommer hit för att plocka och sälja till uppköpare som fria plockare.
"Juha Ruohola är vd för Polarica, som är ett av de stora bäruppköparföretagen i Norden.
– Efterfrågan på blåbär ökar, även i Sverige. Det är trendigt att äta blåbär, säger han."---
_
_"Det är dock ingen lek att plocka bär. Det krävs noggrannhet, uthållighet och motivation, förklarar han. Det har de thailändska bärplockarna – men hittills har inte Polarica hittat dessa egenskaper hos svenskar.
– Vi har frågat många gånger varför vi inte får tag på svenska bärplockare. Men det är nog inte så många som gillar att gå i skogen och plocka bär. Vi får inte tillräckligt. Därför har vi varit tvungna att ordna en plockorganisation med utländska plockare. De kan plocka 50 till 70 kilo per dygn."---
_
"Men värdet på det som faktiskt plockas är bara en liten bråkdel – kanske så mycket som 15 miljarder ruttnar bort i skogarna i år. – Det mesta stannar i skogen, säger Juha Ruohola."
# 70 Vi köpte 10 l orensade blåbär för 200 kr av en - just precis thailändska som bor här!
När jag var frisk så var det inga problem för mig att plocka bär. Vare sig jordgubbar, blåbär eller lingon.
Dagspris kantareller på Hemköp idag: 199:-/kg. Lite väl mycket, kände jag.
Wow vilken klarröd färg.
/Maria
Är dom ätliga?
#75 Vet inte - jag vågade inte testa… 😃
Till följd av den varma väderleksperiod vi haft mognar jordgubbarna i Värmland, och odlarna oroar sig för nästa års skörd.
#77 Ur artikeln
Hur orolig är du för skörden?
– Jag är alltid orolig, jag tar inga lotter för jag har nog med spänning i mitt liv! Vi gör allt för att skydda dem, säger Anna Wilén.
Om man har anlag för att oroa sig ska man inte bli jordgubbsodlare
Värd för Pensionärer
2025 Saft allt populärare som måltidsdryck i vinlandet Frankrike.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)