Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettåterblickar
Läst 5193 ggr
[Carpinus]
0

Släktkrönikan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du något att berätta om dina förfäder så är ditt inlägg välkommet här. Du behöver inte ha bedrivit släktforskning - ett gammalt foto eller ett brev kan också vara spännande!

Det här vykortet innehåller mest vardagliga saker i texten, men det har en del att säga om hur man reste 1947.  Personen som skrev kortet var på väg till Sydafrika, och då fanns det inget flyg att tillgå,  hon reste som passagerare på ett fraktfartyg. Maken var redan på plats, och några mobiltelefoner fanns förstås inte, utan ville man korrespondera så fick det bli per telegram. Så var det då…

[Carpinus]
0

I den här tråden finns sådant som jag hoppas även kommer att dyka upp här.

Maria
2

Jag fortsätter här om min mormor och hon gjorde alltid äggost så när jag och min man träffades började vi med tradition på 80-talet att göra äggost istället för risgrynsgröt på jularna.

Numera är det väldigt poppis med äggost på julbord så jag känner att vi var lite före "vår tid"

Jag gör även äggost till midsommar efter mormors recept. Jag har en gammal äggostform i trä från Orust. Ska se om jag kan fixa något foto. Den ligger i förrådet🤫

/Maria

Kyllan56
2

#0 När jag läste vykortet blev jag nostalgisk och tänkte är det deras svärdotter som skrivit, kortet. Min mamma kallade min farmor och farfar för tant och farbror, så det väckte en hel del minnen till liv. Som barn tyckte jag alltid det lät konstigt.

#2 Låter väldigt gott!

Ett ljust och fint minne jag har är när jag en dag i augusti 1965, besökte Viktor på Kälkerön när han fyllde 70 år.

Kälkerön ligger i Stigfjorden och ett stenkast från Lalleröd på Orust där jag befann mig varje sommar hos mina farföräldrar, som hade stuga där.

Viktor var lite av ett orginal och bodde ensam kvar på ön med sin hund Kerry. Tidigare hade det bott några familjer på ön, men de hade flyttat från ön och tagit sina små hus med sig, flera år tidigare. Viktors föräldrar var sedan länge döda.

En tidig kväll i augusti rodde min farfar med farmor och mig i sin västkusteka, med grön botten, från Gårviken i Lalleröd till Kälkerön. Det var soligt och vattnet var kavlugnt. Jag träffade en pojke som jag lekte med och kommer ihåg att jag tyckte ön var så fin. Det vankades mycket goda bakverk och många katter att leka med. Så jag trivdes som fisken i vattnet. Jag upplevde Viktor som en rolig farbror, som berättade många historier och dragspel spelade han. Jag kommer ihåg honom som lycklig och glad över allt sällskap och människor som firade honom. Det var nog ensamt och drygt ibland att bo själv. Men han hade vänner, som båtbyggaren Sven Samulsson på Holmudden och min farfar. 

Nio månader innan mitt besök, gjordes en liten film om Viktor Andersson, som heter "Ensligen på Kälkerön". De filmades i december 1964.

http://www.oppetarkiv.se/video/1664235/  

(Klippet om Viktor Andersson. Jag älskar höra hans dialekt, för den påminner om min barndom och min farfar, som var född och uppvuxen på Orust.)

Om någon sett klippet, så drack mina farföräldrar kaffet, som Viktor gör. Kokekaffe på fat och gärna på bit! Så klippet är nostalgiskt ur mer än en synvinkel!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Maria
0

#3 Åh vad roligt att läsa.

Jag älskar sådana historier om gamla tider. Jag ska kolla länken när

jag har tid.

/Maria

[Carpinus]
0

#3 Stämmer precis, det är hennes svärföräldrar hon skriver till. Det var nog en rätt vanlig tilltalsform till svärföräldrar på den tiden.

[[Boris Sager]]
1

På min mammas sida har man släktforskat. På 1700 talet flyttade man till Sverige från Tyskland. En förfader gjorde snusdosor till Gustav III. På ett sätt hade det varit roligt att ha varit med då.

Maria
1

#3 Nu har jag sett filmen. Viken underbar "snutt"

Jag har själv släktingar  i Hallsbäck och blir nostalgisk.

/Maria

Kyllan56
1

#4 Jag älskar också gamla historier. Älskade som ban när äldre människor berättade om förr i tiden.

#6 Jag hade också gärna om inte annat en för en vecka velat gå tillbaka i tiden och se hur det var att leva då. så spännande med en snusdosmakare. Har du någonsin kommit i kontakt med en susdosa han gjort? Du kanske rent utav har en? 

Det är mycket vanligt när man släktforskar att stöta på tyskar. Jag har flera i mitt släktträd. En Johan Öller f. 1608 i Nürnberg, som var fältskär i Gustav II Adolfs arme. Han blev sedan huvudfältskär i Södertälje.

Min mamma kommer från Tyskland och jag har även släktforskat på hennes sida och kommit till baka till 1420. Min mormors familj och anor har bott i minst 600 år i samma stad Wickrathberg Nordrhein-Westfalen. Tänk att de döpt, gift sig och begravts i samma kyrka under sekel. Det tycker jag är fantastiskt!

#7 visst är den underbar! Jag blev så glad när jag hittade den på SVT-arkiv och kunde jämföra mina minnen med hur stugan och omgivningarna såg ut. Jag har också anor på Tjörn och förstår din känsla av nostalgi, för det känner jag också. Att höra riktig Bohuslänska är underbart. Idag tycker jag Orustbor mer låter som Göteborgare. De markerade i:na håller på att försvinna.

Maria
1

Jag håller med dig om att i:na  är på väg bort.

/Maria

[Carpinus]
0

Jag har väldigt mycket Värmland bland mina förfäder, men åtminstone en tysk gren har även jag: smeden Hans Stockhaus från Münster i Westfalen som kom till Sverige 1582 och blev grundare av en av de större smedsläkterna i Sverige.

Kyllan56
0

#10 Så intressant! Då kom han också från Nordrhein-Westfale, som min mormor och hennes anor bakåt!🙂

Maria
0

3#10 Spännande

/Maria

Kyllan56
0

Min farmors mor Maria Johansdotter, född 1865 I Ödsmål gifter sig med soldaten Ferdinand Öhman och får sina två första barn i Ödsmål innan de flyttar till Fristad, utan för Borås. Det berättas att hon var en frispråkig kvinna, som nog släkten skämdes för ibland, eftersom hon sa det som andra inte vågade. Men i min pappa älskade sin mormor. Här är en berättelse jag fått berättats för mig, av en släkting. Vet inte riktigt när det hände, men skulle tro det skedde någon gång i sekelskiftet 1800-/1900-talet.

En dag knackar det på Familjen Öhmans dörr och Maria öppnar. Då står hon öga mot öga med en man, som säger att anledningen till hans besök är att inkassera skatt. Skatt säger hon upprört, tittar på honom och vänder sig sakta om. Böjer sig fram och skjuter ut sin ända, drar upp kjolen och klappar sig på ena skinkan samtidigt som hon med bestämd röst – som inte tål några motsägelser – säger: Det här Ni! Är den ända skatten Ni får ut av mig! Så smäller hon igen dörren – så det rungar i karmarna. Mitt framför ansiktet på den förskräckte skattmasen. Om han kom tillbaka förtäljer inte historian.

Allt som min farmor, pappa och andra släktingar berättat om Maria gör att jag tycker hon är en kvinna i min smak. Frispråkig och tog ingen skit, men en omtänksam människa och ett hjärta av guld.

[Carpinus]
0

#11 Där ser man! Då trampade våra förfäder kanske samma gator samtidigt en gång i tiden! 🙂

#12 Ja, släktforskning är roligt! Jag höll på med det innan det gick att använda sig av nätet, så det blev mycket släpande med pärmar fram och tillbaka till Landsarkivet i Göteborg. Nu har jag inte forskat aktivt på åtskilliga år, men jag har ju materialet kvar om forskarlusten skulle återvända…

Maria
0

#13 Spännande att läsa.

Ibland så mås te man kanske ta med personliga berättelser i historian.

/Maria

[[Boris Sager]]
2

Vilken spännande tråd! Ja, jag har faktiskt en snusdosa från Gustav III. Min pappa heter Sager, så jag har kvar det familjenamnet. Hans förfäder är härifrån USA. Min pappa sysslar med datorer. Min farmors mor bodde i Sagerska huset på Strömgatan i Stockholm, där jag också varit innan det blev exproprierat efter hennes död I slutet på 1980 talet.

Kyllan56
2

#14 Med all sannolikhet gjorde de det! Ja det är så mycket lättare sedan man kan forska på nätet. Jag har en gång besökt arkivet i Lund, har t. o. m. skrivit om min erfarenhet, som jag delar med mig av. 

Ogjort ärende?

Igår satte jag för första gången i mitt liv min fot på "helig" mark. Jag besökte Landsarkivet i Lund.

Med en stor portion tillförsikt äntrar jag Lunds arkiv, framför mitt ärende och blir tilldelad plats nummer tretton. De vita bomullshandskarna, som redan ligger på bordet framför mig, trär jag med stor andakt på mina händer. Efter ett tag ligger Bräkne-Hoby s dombok framför mig. Under en lång stund stirrar jag på den öppna boken. Jag tror inte mina ögon. Den är säkert en och en halv decimeter tjock och skrivstilen är i det närmaste oläslig, liknar mest ett EKG, som löpt amok. Omedelbart infinner sig en stor respekt för alla släktforskare, som banat vägen för amatörer som jag. Minuterna går. Halvstående försöker jag tyda texten i boken, vars storlek gör det omöjligt att sitta ner, samtidigt som jag försöker se ut som jag bemästrar situationen. Den ekvationen går inte ihop. Det står med stora bokstäver skrivet nybörjare i pannan på mig. Så har jag äntligen har lösningen på mitt dilemma i sikte. Mannen, som sitter snett bakom mig använder ett bokställ. Innan jag fumlat av och på mig handskarna ett par gånger och hämtat mitt bokstöd har ytterligare tio minuter gått. Jag börjar åter, eller rättare sagt försöker, läsa. Nu till ackompanjemang av två damer. Den ena läser högt ur en husförhörslängd och den andra skriver in uppgifterna i ett dataregister. Namn efter namn, datum eft er datum hör jag i bakgrunden. Den svårlästa texten i kombination med det upprepande "mantra" jag hör får mig nästan att somna. Trots det sitter jag i två timmar kvar vid min läst. Även om jag från början insett, att uppgiften är mig övermäktig. Så det "bidde" ingenting.

Ångrar jag mitt besök? Absolut inte! Det gav mig blodad tand.

#13 Jag håller med dig där Maria! Vet du vad som är rätt otroligt! Min farfars mamma hette Ida-Maria, min farfars mamma hette Maria och min mormor mamma och mormor hette Maria.  Jag gillar historier, men tycker att de som bara skriver namn, födelseårtal och bostadsplats i kronologisk ordning är tråkigt att läsa.

[Carpinus]
0

#17 Haha! Känner igen mig till en del i våndan inför den gamla texten. Fast jag gick en kurs innan jag körde igång med en mycket rutinerad lärare, så jag var ändå lite förberedd. Sedan hade de väldigt vänlig personal på LA i Göteborg som gärna hjälpte till om man körde fast. Och i forskarsalen rådde sträng tystnad! 

Nu efteråt så fattar man knappt vilket drag det var kring släktforskningen då. Var man inte på plats och köade minst en halvtimme innan de öppnade så kunde det hända att man blev utan plats och fick åka hem. I dessa dagar sitter nog de flesta hemma framför datorn och läser i de gamla böckerna.

Kyllan56
0

#17 Ja det var inte lätt. Men allt beror på hur prästen skriver. Jag har varit inne i Sölvesborgs husförhörsbok från slutet av 1700-talet. Jättelätt att läsa. Även i Malmö, St: Petri från slutet av 1600-talet också inga problem att läsa.  Sedan har jag läst kyrkböcker från 1800-talet som jag har haft jätteproblem att läsa.

Sedan gick jag en kurs i skrift från olika epoker. Men det är också hur man stavade och hur man förkortar vissa ord.

[Carpinus]
0

#19 Precis, många skrev ju som krattor medan andra var mer noggranna. Tror även  att det är lättare att som idag sitta hemma och forska, där man kan gå ifrån och återvända till det man kört fast på.

Kyllan56
0

#20 Det tror jag också!

[Carpinus]
0

_"Här på Häxberget genomförde kyrkan för 340 år sedan ett bestialiskt massmord på 71 personer. Mestadels handlade det om kvinnor som anklagades för häxeri. "Trollpackor" som brutalt halshöggs och brändes på bål. De ansågs bland annat ha "bolat" med djävulen, att med trolleri stulit mjölk från grannens ko eller på uppochnedvända kossor flugit med små barn till Blåkulla."---

"Kerstin Ågren i Forsed, själv läkare, hade nog riskerat råka lika illa ut som åtta av hennes anmödrar gjorde om hon levt på den tiden. Läkekunniga kvinnor, kloka gummor, hörde till de som ofta misstänktes för häxkonster."---_

Intressant artikel från Ångermanland på allehanda.se

Kyllan56
1

#22 En vansinigt mörk historia på många ställen i världen. Åter är det mest kvinnor som får bära den bördan.

Även i min familj har jag "kloka" kvinnor på min farmors sida som levde i Fänneslunda socken. Tur är att de var flera år efter masspsykosen med häxbränningar!

[[Boris Sager]]
0

Förekommer även idag, tycks det! Ensamma kvinnor verkar alltid mystiska genom århundradena.

[Carpinus]
0

#22 Försökte hitta lite mer uppgifter, och fann då av en tillfllighet att två fladdermöss tagit sig in hos Kerstin för några år sedan, troligen genom ventilationen. Ett team från tidningen var på plats och såg dem också. Kanske några anmödrar som skickat dem för att kolla vad Kerstin sysslade med? Fladdermössen förknippades ju med häxor förr i tiden…

Bäst jag skyndar mig att säga att jag skojar, det är ju förstås en tillfällighet. Fast det ger ju en pikant anknytning till hennes släkthistoria…🙂

Record
1

Farligt att starta en sådan här tråd-- men mycket intressant framför allt om häxbränning, och de finns kvar en del, eller hur #24? Att läsa om "Anna i Holta" ger en bild på hur det var att sitta på Fästning, för sina händelser. Även Orusthistorierna gör  mig nostalgisk med sina "i". 😃

[Carpinus]
0

#26 Du kanske får förklara vari det "farliga" i en sådan här tråd består, i jämförelse med t.ex. Proveniens i Fokus?

Record
1

#27 Carpinus

Lite OT kanske, men så sent på natten kanske det finns risk att bli sittande med en så intressant tråd, och inte får sova. Men jag kan garantera dig att får ja lov att  vara med , i sajten jag nu upptäckt tackar ja. 👍

[Carpinus]
0

#28 Aha, nu förstår jag - jag missuppfattade dig helt enkelt! Välkommen! 🙂

[Carpinus]
0

_"Alvar Jonsson, 87 år, har en blåblodig släkt. I den ryms kungar, biskopar och tidigare presidenter. Hans släkt kan spåras tillbaka till år 350 e.k.r."---

"Alvar Jonsson har ett stort intresse för släktforskning. Hans släkt har långa anor. Karl den 14 Johan är inte den enda tidigare kungen som finns i släkten. Alvar Jonsson är även släkt med en tidigare kung – Olof Skötkonung, som regerade Sverige mellan år 995 och 1022."---_

LTZ

[Carpinus]
0

Den 24 augusti återkommer det populära programmet "Vem tror du att du är". I år får Tomas Ledin, Ebba von Sydow, Leif Andrée, Björn Kjellman, Amanda Ooms och Ebbot Lundberg hjälp att hitta sina rötter.

[Carpinus]
0

_"Släktforskarna Fred Jonsson och Erik Holmlund har i många år kartlagt sina rötter. Nu använder de DNA för att spåra upp sina förfäder."---

"Erik Holmlund understryker dock att ett DNA-test i sig spelar föga roll.
– DNA säger väldigt lite om du inte använder det i ett större sammanhang med andra källor i din traditionella släktforskning.
Det är enkelt för privatpersoner att göra ett DNA-test om man är beredd att betala en slant. Det billigaste testet som används i Family Tree DNA kostar cirka åttahundra kronor.
– Du beställer ett DNA-kitt och får hem ett kuvert. Man gör testet genom att skrapa fram saliv från insidan av munnen. Sen ställer man ner det i en liten flaska som returneras, säger Erik.
Resultatet från DNA-testet tar 2-3 veckor då det skickas iväg för analys på laboratorium i USA."---_

Norran

[Carpinus]
0

"– Man kan faktiskt vara ung och släktforska. Du behöver inte vara 65 år för att vara intresserad av släktforskning, säger den 28-åriga Ellinor Ihlström som stod i montern för Unga släktforskares förening.

Det kan låta självklart, men det är övervägande män och kvinnor i 60-årsåldern och äldre som släktforskar. Det var också tydligt när drygt 5 000 av dem samlades i Rosvallas hallar under Släktforskardagarna.

– Det räcker med att titta oss omkring i dag för att förstå varför vi behövs, säger Patrick Sundell som står bredvid Ellinor Ihlström i montern.

De upplever att de äldre släktforskarna är glada över att det finns yngre som vill ta över intresset."

SN rapporterar från Släktforskardagarna

[Carpinus]
0

"Bengt Löfs sjukdom har vandrat från släktled till släktled i mer än tusen år. I dag kan gentester visa vilka ärftliga mutationer vi har. Men hur mycket vill vi egentligen veta?

Bengt Löf vill träffas på fredag förmiddag, för han och hustrun Eva ska resa iväg och tillbringa helgen i stugan. De lever ett aktivt pensionärsliv. När vi dricker kaffe i den soliga och lummiga trädgården i Herrhagen berättar Bengt Löf att ett av hans intressen är släktforskning. Genom att spåra sin gästrikländska familjs historia har han bland annat fått ökad insikt i den ärftliga muskelsjukdom han drabbades av i 50- årsåldern, som gör det svårt att lyfta fötterna.

– Både pappa och farfar hade Hedesundasjukan. Enligt pappa var det hans farmor som drog in den i släkten."---

UNT

Record
0

Skall vi lita på gendatabankernas lagring av vårt DNA till efterkommande? ELLER 

"Digital släktforskning

Arkivdigital, Familysearch och Ancestry"

Kanske öppnar Google's och Family's sina gömmor för att barnen skall få en inblick i släkten bakåt i tiden. Sitter nu med en samling data under 8 år, på hårddiskar o cd, för allt kan inte skrivas ut. Det kan vara "Molnet", eller hur gör ni?🤔

[Carpinus]
0

#35 När jag var som mest aktiv lagrade jag mina uppgifter på Dis Arkiv, men nu var det länge sedan jag uppdaterade dem (är inte ens medlem i DIS längre). Man kan ange vilka som skall ha tillgång till uppgifterna, t.ex. begränsa dem till släkten eller bjussa vem som helst på dem.

Sedan har jag delat ut DVD-skivor till närstående, sedan är det upp till dem vad de väljer att göra med dem.

Record
0

Du har så rätt, själv är ja företagare i databranschen och har sett hur mina barn  och andra letar efter cd-spelaren i sina datorer, enklast är nog att skriva ut grunddata, en smal stig till att själva vandra vidare.

[Carpinus]
0

"En sekretär som Markus och Anneli Johansson i Killeberg köpte på loppis för 100 kronor i somras visade sig innehålla flera lönnfack med en historisk guldgruva. Ett 60-tal dokument från år 1700 och framåt berättar om livet på en gård i Boalt. Ett liv som innehöll såväl strider om kvarnar som en släktfejd om ett arv."---

Skånskan

Record
1

Det var ett bra köp, och säkert läsbart i framtiden.

När jag i veckan tänkte uppdatera mitt program "Familysearch" har de slutat med att satsa på programvara ( trots sin ideella verksamhet). Det blir nog att köpa antika möbler med lönnfack och där placera släktforskningen utskriven.

[Carpinus]
0

#39 Det var ju tur att de gamla handlingarna hamnade i händerna på några som insåg värdet i dem! I värsta fall kunde de ju ha hamnat i pappersåtervinningen…😮

Det var illa med Family Search…😕

Record
0

# Carpinus

Jag valde Familysearch (Mormonerna)  för de sparar allt för att söka likasinnade i de data de kommer över. Och min idé var att min forskning vävdes in i deras databas, för framtiden.  Vilket program använder du själv ?

[Carpinus]
0

#41 Jag har använt mig av Disgen. (Fast jag är inte aktiv forskare numera.)

Record
0

# Carpinus

Tackar, det lutar åt samma, men jag vill att det skall ta emot "Gedcom-filer" och det har inte funnits där då jag startade, ja har ingen ideell bindning till MM det var en slump att ja valde så, en nackdel är att de översätter vissa namn på svenska till amerikanska namn .

[Carpinus]
0

Senioren har en artikel om släktforskare och släktforskning med en faktaruta om hur man "bär sig åt" för att börja forska.

http://www.senioren.se/leva-uppleva/rota-i-slakten/

Record
0

Tack för länken Carpinus

Sedan sist så har det hänt en del inom släktforskningen Family har stoppat sitt eget programutvecklande och tipsar om lokala program i Utha, men såg en dag att de finns med igen med testprogram. som dock inte fungerar med grafiken, när jag uppgraderat till "Tian". Förra helgens gratistitt i AD och Ancestry, gav mig röda tårande ögon, så visst är det intressant. Lagringsproblemen till efterlevande är det stora kruxet. Även AD har kommit ut med en beta på app-trenden .

[Carpinus]
0

#45 Tackar i min tur för information på släktforskningsprogramfronten.

Schnauzertik
0

Här är en blogg om släktforskning för noviser för de som planerar att sätta igång .

Jag provade för ett par år sedan men det rann ut i sanden. Jag nöjer med att jag har två i släkten som sysslar med det och jag får läsa deras resultat.

Värd för Pensionärer

[Rhonda]
1

Mellan 2004-2014 släktforskade jag - den enda i min familj som är intresserad.

Här visar jag ett foto på mormors stora syster Ivy. 1894-1904. Mormor var född 1902.

Hon dansade o vann många priser. (Melbourne). Hon dog av gulsot o levercirros.

Schnauzertik
0

Roligt med gamla bilder särskilt när man känner till en del om personen.

Värd för Pensionärer

Record
0

Tackar, Mest glädje tror jag efterlevande får av att se bilderna, men var någonstans skall man spara det hela??

Kanske i "Tian", för den skall ju inte ändra sig sägs det. 🤔

[Nomen Nescio]
0

Den 29 augusti är det dags för en ny omgång av "Vem tror du att du är?" på SVT. Årets ansökare är Leif Mannerström, Martina Haag, Lennart Jähkel, Eva Röse, Stefan Holm och Ewa Fröling. (Den senare vill jag f.ö. minnas att jag har något avlägset släktskap med.)

[Rhonda]
1

#50 Jag har sparat all min släktforskning inkl inskannade gamla släktfoton på usb:n. Jag har gjort kopior på alla usb:n som jag förvarar (tillsammans med de gamla släktfotona) i mitt lilla brandsäkra skåp.

Foton som jag har i ramar på väggarna är utskrivna kopior.

Record
0

Brandsäkert blir det bara om du lägger ner USB-minnet i en tät kapsel och sedan gräver ner allt i en grop i trädgården. Men vem hittar detta sedan av dina efterkommande. Efter ca tio år har minnet avmagnetiserats, och vi är på ruta noll igen. Mörka moln är nog bäst. 🤔

Carmarino
1

Min mormor Ellen Jönsson var sömmerska och arbetade i Axel Olssons skrädderi i Höganäs innan hon gifte sig med min morfar. Varje sommar under ett antal år så firade hon och några av hennes arbetskamrater sin semester med att promenera från Höganäs till Mölle och tillbaka igen (ca 2,4 mil). Ibland tog de vägen över Arild (ca 3 mil).

Om detta har jag läst i en tidningsartikel, och enligt tidningsartikeln så fick man absolut inte cykla. Ville man inte gå fick man stanna hemma, men eftersom de hade så trevligt så var det många som följde med. Väl framme i Mölle badade man, solade på klipporna och besökte någon uteservering för förfriskningar. Sedan traskade man hem igen.

Bilden visar flickorna på klipporna vid Kullaberg, där de pustade ut och solade efter promenaden från Höganäs. Fotot är taget 1912 och min mormor var då 22 år gammal.
Översta raden från vänster: Emmy Lundgren, Ellen Jönsson, Agnes Mohlin, Bertha Magnusson
Understa raden från vänster: Hilma Nilsson, Frida Lindahl, Inez Olsson, Tekla Svensson

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Nomen Nescio]
0

#54 Rolig idé och strålande prestation av damerna - de hade ju inte shorts, linne och jympadojor direkt…

Schnauzertik
0

#54 Det blir en stjärna för det inlägget.

Det enda jag kände till om Mölle var Povels 

Min fru har rest till Mölle, till Mölle by the sea

Men när jag sökte på det så hittade jag detta där det bland annat framgår:

Tydligen var det syndiga Mölle en riktigt stor sak en gång med besökare får många håll i världen med  direktvagn från Berlin och ångbåt från Köpenhamn.

Värd för Pensionärer

Carmarino
2

#55 Nej, det var nog knäppkängor de hade på fötterna. Om det blåste kunde kanske hålla i hatten och segla framåt några meter åt gången. 😉

Fast på den tiden var de vana vid att promenera vart de än skulle. Har hört berättas om min mormors mor, som kom från Hishult i Halland, att de kunde promenera därifrån och ner till Skåne (Landskrona eller Helsingborg) för att sälja ett kilo smör. Man kan ju hoppas att de kunde få skjuts åtminstone en del av vägen.

Min morfar var förvisso också rätt spänstig, men han använde cykel. Han cyklade runt i hela nordvästra Skåne och hälsade på folk, och han var mycket stolt över sin cykel. När jag var barn brukade han sitta och berätta om alla han träffade, men eftersom jag inte visste vem det var så kommer jag inte ihåg något av vad han berättade. Önskar jag hade haft en bandspelare då, men det var inte så vanligt att man hade på den tiden - åtminstone ingen som man kunde ta med sig. Har för mig att vi hade en gammal rullbandspelare, men den var inte direkt "transportvänlig". 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Carmarino
0

#56 Tack. 🙂

Författarna till boken du länkar till har precis kommit ut med ytterligare en bok om Mölle. Den här gången handlar den om människorna i Mölle. Fick tillfälle att bläddra i boken härom veckan, och den är väldigt intressant. Den handlar inte bara om de som bor där, utan de som var på besök där, t.ex. dåtida tyske kejsaren. 🙂

[Nomen Nescio]
0

Dagen efter att Stefan Holm fått sina förfäder presenterade i "Vem tror du att du är?" har Värmlands Släktforskarförening lagt ut hans anor på sin sajt bland andra kändisar med anor i landskapet. Vaket!

(Mina släktingar 😉Nils och Selma finns också med i förteckningen.)

[Nomen Nescio]
1

#59 Slog just upp Stefan Holms släkttavla, och där visade det sig att  hans farfars morfars far och min farmors farfar var syskon. Det var dock ingen av de grenar man visade på TV igår.

Carmarino
0

#60 Det är alltid kul att få nya släktingar - även om det är på långt håll. 🙂

[Nomen Nescio]
0

#61 Det sägs att "vi" värmlänningar har lite extra koll på olika släktförhållanden, och även sådana som inte släktforskar brukar känna till sina släktskap rätt bra. Kommer man på ett kalas på den värmländska landsbygden är det inte ovanligt att man hör någon på fullt allvar säga att "ja, vi är ju släkt, vi är fyrmänningar". Det senare heter väl bryllingar i andra sammanhang, enligt den här skalan.

Kusiner =  två personer vars föräldrar är syskon.**
Sysslingar =** två personer vars föräldrar är kusiner.
*Bryllingar =* två personer vars föräldrar är sysslingar.
*Pysslingar =* två personer vars föräldrar är bryllingar.

I släktskapet till Stefan Holm så är jag då "pyssling" till hans pappa Johnny. Fast det är ju mest lite kul kuriosa…

Carmarino
0

#62 Ni delar ju ändå samma gener. Du har aldrig funderat på att satsa på höjdhopp? 😉

[Nomen Nescio]
0

#63 Nej, jag hoppade över det…😉Fast när jag tänker efter så var faktiskt min mellanbror  lovande höjdhoppare på sin tid. Vill minnas att han vann junior-DM innan han satsade på andra idrotter.

Carmarino
0

#64 Se där! Det måste ju vara genetiskt. 😃

Record
0

Du får fortsätta den 12 Nov 2016 på AD (fritt fram helgen), det fanns kungar i släkten.

[Nomen Nescio]
0

#66 Tack för tipset, skall försöka komma ihåg det! Fast kungarna finns tyvärr inte på just den gemensamma släktgrenen…

Record
0

Såg bara en blänkare i GP snabbt, men allt kanske inte stämmer på båda sidor.

http://www.gp.se/n%C3%B6je/stefan-holm-fick-en-kung-i-sl%C3%A4kten-i-svt-s-vem-tror-du-att-du-%C3%A4r-1.3821151