Nobelpriset i litteratur
Idag klockan 13.00 avslöjas vinnaren av 2015 års Nobelpris i litteratur. Jag tippar Ngugi wa Thiong'o från Kenya. Inte för att jag läst en rad av honom, men han har förekommit i diskussionen några år nu, och det känns som att en afrikan är rätt i tiden. Kom ihåg var du läste det först! Igår stod han i nio gånger i odds hos ett av spelbolagen.
Förresten, vem tror du vinner?
Förhandsfavoriten Svetlana Aleksijevitj från Vitryssland tog hem det. Någon här som läst något av henne?
Nope. Jag brukar försöka läsa i efterhand😃
Samma när Doris Lessing vann. Då läste jag min första "Lessingbok"
/Maria
#2 "Har knappt läst en Nobelpristagare sedan Selma Lagerlöf" höll jag på att skriva, men det är förstås fel! Den senaste var N.S. Naipaul som vann 2001. Honom läste jag faktiskt innan han fick Nobelpriset, och den boken gillade jag. Sedan har jag ju läst en och annan dikt av Tranströmer, men ingen hel diktsamling.
På torsdag är det dags igen, enda skillnaden är att vi förflyttat oss framåt ett år i tiden sedan senast. (Hur många har förresten hört Svetlana Aleksijevitjs namn nämnas sedan hon vann i fjol?)
Japanen Haruki Marukami har varit mest spelad hos spelbolagen i många år nu, så även i år - nu kanske är dags? Ett annat namn som ständigt förekommer i förhandsspekulationerna är den syriske poeten Adonis, fast han kanske blivit en het politisk potatis efter sin senaste bok? Nej, jag står fast vid fjolårstipset Ngugi wa Thiong'o från Kenya - jag tror att det är dags för Afrika i år! Kenyanen står f.ö. i elva gånger i odds hos spelbolaget.
Things have changed - Bob Dylan fick diplomet 2016! Så kul, så på tiden och så rättvist!
Wow, det var verkligen ett bra val. Otippat men fantastiskt roligt.
/Maria
Det är den tredje personen som jag hört eller läst som får Nobelpriset innan de fick priset.
Ja det var verkligen roligt och välförtjänt 😃
#7 Nu hänger jag inte med "får nobelpriset innan de fick priset"??
/Maria
Som jag läst eller hört innan de fick Nobelpriset. Det är Harry Martinsson naturligtvis som den bleking jag är och så V.S Naipaul och Bob Dylan.
Jag brukar försöka läsa någonting av nobelpristagarna men ibland tar det helt stopp.
Harold Pinter och Elfriede Jelinek klarade jag inte alls av.🤫
Herta Müller, Doris Lessing, och Thomas Tranströmmer är väl de bland de sista jag tycker har varit bra.
/Maria