PensionÀrer iFokus

PensionÀrer

Etikett: Äterblickar
LĂ€st 4425 ggr
[Carpinus]
1

Jubilarer

đŸŒș Idag, lördag, fyller Bengt Feldreich 90. För yngre tittare Ă€r han vĂ€l mest kĂ€nd som Benjamin Syrsas röst i Kalle Ankas jul, men han gjorde sĂ„ mycket mer under sina 36 Ă„r pĂ„ radio och TV. Det jag kommer ihĂ„g bland allt annat Ă€r hans vetenskapsprogram, intervjuerna med Nobelpristagarna i Snillen spekulerar, programledare i 10.000-kronorsfrĂ„gan och d:o i samband med högeromlĂ€ggningen. Och han verkar sĂ„ pigg fortfarande att man frĂ„gar sig om det verkligen var nödvĂ€ndigt att han gick i pension.

Tidigare titel: "Grattis Bengt Feldreich, 90!"

Maria
0

Ja hans röst Àr mycket behaglig och jag minns ocksÄ vetenskapsprogrammen.

TĂ€nk att han Ă€r 90 Ă„r😼

/Maria

[Carpinus]
0

"Per Albin byggde folkhemmet, men Ingvar Kamprad möblerade det" heter det ju, och idag fyller mannen som skapade IKEA 90 Är. Jag har haft en del med IKEA-folk att göra, och har hört enbart gott om Ingvar Kamprad. Skulle tro att om han bara kunnat besöka sina arbetsplatser som "undercover boss" sÄ hade han fÄtt höra mÄnga lovord om sig sjÀlv.

[Carpinus]
1

En dag försenat (förlÄt!) kommer hÀr en grattishÀlsning till Christer Sjögren, som fyllde 66 igÄr. Han fÄr sjÀlv stÄ för sÄngen, som lÀmpligt nog har den för vÄr sida sÄ passande titeln "Ge oss Är tillbaka".

[Carpinus]
1

InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.

Idag, den 10 april, Ă€r dagen dĂ„ flest mĂ€nniskor i vĂ„rt land fyller Ă„r. Ett av födelsedagsbarnen Ă€r Mikael Wiehe, som hunnit bli 70. Kanske att den  hĂ€r lĂ„ten kan vara passande en sĂ„dan hĂ€r dag?

[Carpinus]
1

_"Margot Nikell har alltid önskat Àr att klippa grÀset pÄ en golfbana. NÀr hon firade sin 90-Ärsdag gick hennes dröm i uppfyllelse.
– Det sĂ„g sĂ„ hĂ€rligt ut jag har lĂ€nge velat köra en sĂ„n, sĂ€ger hon.

Den 6 april hade Gullbringa Golf & Country Club en stor vÄrfest för hela 68 damer. En av dessa var Margot Nikell som i dagarna fyllde 90 Är. NÄgot hon passade pÄ att fira i samband med festen.
- Det var jÀtteskojigt och högt tryck ska jag sÀga. Det var sÄ god mat, sÀger Margot Nikell.
Och visst blev det champagne som det skÄlades med.
- Ja dÄ. Jag brukar dricka lite vin till maten och det Àr dÀrför jag Àr sÄ pigg. Det Àr inte sÄ dumt."---

"Hon har varit medlem i klubben i 24 Är och Àr fortfarande en mycket aktiv spelare.
- Men bara enkla tÀvlingar som inte Àr sÄ pretentiösa. Du vet nÀr man blir sÄ hÀr till Ären bryr man sig inte sÄ mycket om sÄdant dÀr, sÀger hon."_

GP

[Carpinus]
3

PÄ söndag fyller gamle centerledaren Thorbjörn FÀlldin 90 Är.

KĂ€lla.

[Nomen Nescio]
3

Ber att fÄ överrÀcka en blomma till min ungdoms idol Bob Dylan, 75 Är idag. Inte trodde man dÄ att han fortfarande ett halvsekel senare skulle dra ungdomar till sina konserter - hoppas att du inte knackar pÄ HeavenŽs door Àn pÄ lÀnge, Robert!

Maria
3

#7 De Àr inte sÄ mÄnga som blir legendariska redan under sin livstid men Bob Dylan mÄste vÀl ÀndÄ rÀknas hit.

/Maria

[Nomen Nescio]
2

#8 Ja, han hör bland annat till de namn som brukar komma pĂ„ tal för Nobelpriset i litteratur. Fast det finns fisförnĂ€ma kulturpersonligheter som inte vill att han skall fĂ„ det, nĂ„gon med motiveringen att priset dĂ„ skulle bli "folkkĂ€rt". Ja, det vore ju trist
😎

[Nomen Nescio]
1

Ett grattis och tack för alla fina tennisupplevelser du bjudit pĂ„ - Björn Borg, som fyllde  60 igĂ„r.

[Nomen Nescio]
0

Grattis Kjell LönnĂ„, 80 Ă„r idag! Även om hans körsĂ„ngsprogram var populĂ€ra gillade jag "Lekande lĂ€tt" mest, programmet dĂ€r barn uttalade sig mer eller mindre gĂ„tfullt och de tĂ€vlande skulle gissa vad det gĂ€llde, med LönnĂ„ som lekledare.

[Nomen Nescio]
0

Som meddelas i annan trÄd fyller Chuck Berry 90 idag. I ett pressmeddelande skriver han att han tÀnker göra sin första studioinspelade skiva med egenproducerat material sedan 1979.

”Den hĂ€r skivan Ă€r dedikerad till min kĂ€ra Toddy”, sĂ€ger Chuck Berry i ett pressmeddelande och syftar pĂ„ Themetta Berry som han har varit gift med i nĂ€rmare 70 Ă„r.

”Min kĂ€ra, jag börjar bli gammal! Jag har jobbat pĂ„ den hĂ€r skivan under en lĂ„ng tid. Nu kan jag lĂ€gga skorna pĂ„ hyllan!” fortsĂ€tter han."---

TT