Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etiketthelger-årstider
Läst 7624 ggr
[Carpinus]
10

Vinterdagbok 2015-2016

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

November månad har hittills varit mycket mild i nästan hela landet,  Norrland har t.o.m. fått en all time high med 17,6 grader i Hudiksvall den 2 november, och siffran är den högsta novembernoteringen för landet i sin helhet sedan 1968.

Meteorologerna definierar vintern som en period där dygnets medeltemperatur varaktigt ligger på 0 grader eller lägre. Vid det här laget borde vintern ha passerat Östersund (den 4 november) under sin utbredning söderut, men hittills har den inte kommit längre än till Malmfälten ungefär.

Nu spår dock SMHI något mer kylslaget väder norrut, och även om det fortfarande är mildare än normalt så kan det bli så att det faller snö i Jämtland under veckan.

Men oavsett vädret så finns det annat som talar för att vi nu går i vintertiden. På sina håll har man t.e.x. redan sätt upp julbelysningen över gatorna i centrum.  Tycker alltså att det är dags att vi öppnar vinterdagboken lite försiktigt, utan att för den sakens skull stänga vår höstdagbok.

Som i övriga årstidsdagböcker är du välkommen att tycka till om bra och dåligt med den här årstiden, berätta om din vinter och lägga ut egna vintriga bilder.

Egen bild.

[Jimmy.L]
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Lite snöfattigt här så jag bjuder på vinterbilder från Fiskartorpet på Norra Djurgården, Stockholm.

[Carpinus]
2

Kul med backhoppare i Stockholm! Nästan ännu märkligare känns det med backhoppare i Göteborg, men jag har sett backen med egna ögon så jagvet att den existerar… 🙂

[Jimmy.L]
1

Ska finnas två klubbar i Stockholm som sysslar med backhoppning.

Maria
2

#2 Jag har t.om sett riktig backhoppning i Bragebacken😉 Det var ungdomar som tävlade och en massa publik men det här var i slutet av 60-talet eller början av 70-talet.

/Maria

[Carpinus]
1

#4 Det var bättre förr! Eller åtminstone längre…😃

Maria
1

Haha😃. När sonen var liten så var vi där en del för backen är ju ganska hög (om man räknar bort själva hoppdelen på toppen) men lite lurig i och med att det är trafik längst ner.

/Maria

[Carpinus]
1

#6 Jag har hört talas om backen, men jag trodde inte att man tävlade i den så länge.

Maria
2

#7 Ganska fascinerande när man ser backen idag men som sagt så var det ungdomshopp och kanske någon mindre tävling. Jag minns inte riktigt…men gissar att mina föräldrar kände några andra vars barn skulle hoppa…Annars hade vi  nog inte varit där som publik.

/Maria

Schnauzertik
2

I beredskap inför vintern.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

På torsdag börjar PostNord sälja årets julfrimärken, också ett årstidstecken.  Julkorten med sådana frimärken skall i år vara postade senast den 16 december. Förra året skickade vi 24 miljoner julkort - själv har jag skurit ner på den traditionen. Numera blir det kanske 5-6 kort skickade, mot mer än 30 för några år sedan. De flesta når man ju numera med en näthälsning.

[Carpinus]
1

En släng av vintertrötthet redan? Här är några tips från en sömnforskare vad det kan bero på och metoder att försöka övervinna den.

Hur gör du för att hålla dig alert den mörka årstiden? Berätta gärna!

DesK
1

#11 Jag äter D-vitamin under den mörka årstiden, det är ett undantag från mina tankar om att maten ska ge oss det som vi behöver.

/Désirée

[Carpinus]
1

"Enligt en undersökning som det Holländska hälsoföretaget Philips har gjort, uppger 47 procent av svenskarna att de känner sig tröttare på jobbet under vinterhalvåret. 79 procent av svenskarna säger att de har mindre energi och 61 procent uppger att de har tackat nej till en aktivitet under vinterhalvåret på grund av bristande energi."---

GD

[Carpinus]
1

webbkameror.se kan man se att snön kommit till en del norrländska orter nu.

[Jimmy.L]
1

Kylan är på väg sa dom idag.

[Carpinus]
1

#16 Ja, nu är det dags att fälla ner öronlapparna! 🥶

Schnauzertik
2

Ingen snö än men mörkt o ruggigt blir det tidigt. Dags att byta till vinterhjul är det också snart.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

Idag är det 20 år sedan Göteborg drabbades av den värsta snöstormen i mannaminne, när gator och vägar fylldes av en övergivna och översnöade bilar och man kunde se skidåkare mitt på de stora trafiklederna.

Maria
1

Ja jösses vilket oväder.

Jag minns att jag var ledig den första dagen och räknade kallt med att bli inringd till jobbet för jag bodde på gångavstånd men ingen ringde…och då var jag fräck nog att inte ringa själv😉

/Maria

[Carpinus]
1

#19 Jag jobbade den dagen, och blev hämtad hemma vid dörren. När vi kört en bit stod det en man mitt i vägen och viftade febrilt, så vi stannade till. Han var hästskötare på Åby och var förtvivlad över att hästarna inte skulle få sin frukost i stallet i tid, så vi skjutsade honom.

De som hade jobbat natt tog sig inte hem, så det låg folk överallt och sov på jobbet den dagen. Ja, det var ett märkligt dygn, men de flesta tog det med gott humör - man visste ju att man knappast skulle komma att uppleva något liknande igen. Kanske…

Maria
1

Vi hade en pickup (heter det så?) och den hade någon form av bogseringsvajer baktill så min man var ute en sväng och hjälpte folk som satt fast med bilarna.

/Maria

[Carpinus]
1

"Äntligen kom det första riktiga snöfallet. I natt föll ungefär 15 centimeter snö i Kittelfjäll. – Det här är vad vi alla väntat på, säger Jenny Berg, på Hotell Kittelfjäll.

Snön har bäddat in fjällen och delar av inlandet under natten. I skidorten Kittelfjäll var det en efterlängtad syn att vakna upp till.

– Det är jätteroligt. Det är totalt 26 centimeter snö här nu, säger Jenny Berg."---

SVT

Schnauzertik
1

#22 Burrrr. Och skotta snö är inte heller roligt.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

#23 Då är det här inga goda nyheter:

"Till helgen väntas snö och minusgrader på flera håll i landet – till och med i de sydligaste delarna. – Det blir vinterkänning i hela landet, säger Daniel Fredriksson, meteorolog vid väderinstitutet Storm."---

"Men något snökaos förväntas det inte bli. – Det är alltid känsligt med första snön då folk inte är beredda. Men det kommer inte att bli flera decimeter snö. Däremot kan det bli större risk för halka."---

Aftonbladet

Vinterdäck och rattmuff på!

[Jimmy.L]
2

Dom var ute och sandade gångvägarna här i går kväll då vet man att vintern är här.

[Carpinus]
1

Ljusslingorna i Lisebergstornet har tänts, även det ett årstidstecken.

Maria
2

Så här ska man tillbringa vinter. Inomhus med en brasa.

/Maria

[helga21]
1

# 24 Roligt att se Rattmuffen igen. Själv har jag kört in bilen i garaget nu.

[helga21]
1

Snö har dragit in över Skåne och är på väg mot Blekinge 😡

[Carpinus]
1

Nu har vintern kommit med besked även i södra delen av landet, och även om den "bara" tycks bli kvar i norra Sverige så var det en första påminnelse om årstiden. Myndigheten för skydd och beredskap har en hemsida som heter "Din Säkerhet" som vi har bland våra länkar. Där finns några kom-ihåg om vad som kan vara bra att tänka på så här års, och råden är värda att lyssna på även för -65.

"Vinter, kyla, halka."

[Jimmy.L]
1

Kyligt här i Stockholmsområdet men ingen snö.

[Carpinus]
1

#31 Nej, Leffe beställde ju uppehåll,  så då kör vi på det tills vidare…😃

[helga21]
1

Tack och lov så fick jag in bilen igår innan snön började falla.

[Carpinus]
1

Redan första advent om några timmar - tiden går! Så mycket vinter är det knappast tal om här i södra delen av landet, man får nog bege sig en bit norrut för att hitta snö. I den här delen av landet ser det ut som om vi kommer att gå in i december i tiogradig värme på sina håll. Men först väntar ett rejält blåsväder sent i morgon kväll.

Ha en fin första advent, var ni än befinner er!

Schnauzertik
2

Vi tände också ett ljus.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

Vi som bor i de södra delarna av landet börjar väl fundera på om det blir en vit jul eller ej (för egen del är jag inte så noga med det, men det blir ju åtminstone lite ljusare med snö…).

Nej, man måste nog en bit norrut för att hitta några snödjup att tala om. VK skriver: "Det är Hemavan i Storumans kommun som toppar SMHI:s snöliga. Detta med ett officiellt snödjup på 65 centimeter. Det är åtta centimeter mer än Katterjåkk som har andraplatsen. Även Avasjö/Borgafjäll (Dorotea) har passerat en halv meter snö. Här uppmättes det på tisdagsmorgonen 52 centimeter."---

[Garntroll]
1

Här i Dalarna verkar vintern åkt på semester. vi skulle ju få en riktig vargavinter alà Ryssland men ännu så länge är det som en höstdag i oktober.

[Carpinus]
1

Någon som inlett årets granjakt ännu? Här är en som gjort det!

Fast man får passa sig - vem har inte hört om granar som skjuter skott?

[helga21]
2

# 37 Bara det finns tillräckligt med snö när Wasaloppet ska köras 😃

Tarotstollan
2

#38. Jag har plastgran så den står på vinden och väntar på att bli nedplockad och ihop monterad. Hade levande gran innan men det är så jobbigt att få hem en och jag vill ha en stor gran och det är inte alla försäljare som har det, utan vi fick alltid åka till andra sidan stan för att hitta en.
Sen så fick jag en plastgran och då har jag använt den, kanske mer praktisk också med tanke på alla barr som katterna hade kunnat dra runt om jag haft en levande gran, till sängen bl.a.😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Schnauzertik
2

Så är vintern kanske här med 6 minus grader, men det verkar bara vara tillfälligt snart ska det bli uppemot 10 plusgrader igen om meteorologerna får bestämma.

Värd för Pensionärer

Tarotstollan
1

# 41. Vilken vacker bild!

[Jimmy.L]
2

Blixthalka i Göteborg

[helga21]
1

# 41 Det var ett vackert foto.

[Carpinus]
1

"Ja nu är det vinter och skidan hon slinter" skrev Topelius i "Skolgossens Vintervisa" (skriven långt innan Kalla och Johaug bevisat att även flickor kan klämma lagg). Och faktiskt ser det ut som om det kan komma snö långt ner i Götaland i helgen, och att den kan bli liggande kvar i hela två dagar…

[helga21]
3

Februari 2005

[Carpinus]
2

#46 Nästan så man längtar efter snön när man ser bilden… 🙂

Tarotstollan
1

Säger som Carpinus, jag längtar också efter snö nu när jag ser bilden!

[Jimmy.L]
1

Väntas snö i morgon, och jag såg att skidanläggningen Flottsbro i södra Stockholm har startat sina snökanoner ikväll.

[Carpinus]
1

"Nej, se det snöar, nej, se det snöar Det var väl roligt, hurra! Nu blir det vinter, nu blir det vinter Som vi har önskat, hurra!"---

Så skrev Felix Köhrling (1864-1937) i en visa som de flesta av oss någon gång stämt upp i under barnaåren. Och idag vaknar vi här i Göteborgstrakten med ett vinterlandskap utanför fönstren, det ser ut att ha kommit en knapp decimeter.  Känns bra att snön fallit på en söndag när det inte är så mycket trafik, varken till fots eller på hjul, för gator och trottoarer är inte plogade nu på morgonen.

Just nu är det minus en grad här, och det blåser rätt friskt.

Tarotstollan
1

#50. Ca 13 mil öster ut från Göteborg har det kommit ca 3-4 cm snö. Nu håller det dessvärre på att töa bort!

[Jimmy.L]
1

Kommit ca 5 cm snö här och det är mycket halt på vägarna i Stockholmsområdet.

[helga21]
1

+ 4,5 C här och gråmulet men inget regn.

Schnauzertik
4

Lite snö kom det men det mesta försvann med en gång.

Värd för Pensionärer

[helga21]
1

# 54 Du är en baddare på foto 😃

Schnauzertik
1

#55 Tack så mycket.

Jag är amatör men fotar periodvis mycket.

Skillnaden mellan proffs o amatör lär vara att ett proffs måste lyckas hela tiden men jag som amatör får lov att misslyckas (vilket jag också gör emellanåt).

Men för bröllopsfoto, som jag tar nån gång ibland, får inte jag heller misslyckas för de bilderna går ju inte att ta om. Det brukar kännas lite nervöst.

Värd för Pensionärer

[helga21]
0

# 56 Proffs misslyckas också men de kan livnära sig på det i alla fall. 😃

[Carpinus]
1

"Medan södra Sverige har fått snö, är det i stort sett barmark i Vasaloppsterrängen. Efter nyår börjar man därför köra ut konstsnö i spåren.

I Oxberg står spårmaskinerna oanvända än så länge, men snökanonerna går dygnet runt. 50 000 kubikmeter snö har producerats hittills vid Vasaloppets snöfabrik, men mer behövs."---

"Skulle man behöva lägga hela sträckan mellan Sälen och Mora krävs det cirka 150 000 kubikmeter konstsnö. Att producera den är inget problem om kylan håller i sig, däremot kostar det stora pengar att transportera ut snön i spåret."

SVT

[Jimmy.L]
1

Skidbackarna i Stockholm har börjat öppna först ut var den ute på Ekerö som brukar alltid vara först den öppnade redan kring jul. Efter nyår öppnar Flottsbro i Huddinge, Hammarbybacken och även den norr om stan. Backen här i stan har jag inte hört något om än men dom kommer säkert öppna om det blir kallare.

[helga21]
1

Då undrar jag var gränsen för södra Sverige går för här har vi då tack och lov ingen snö och det +2,5 C och soligt med lite slöjmoln.

[Carpinus]
1

#60 Här har vi fått snö, men det som nu återstår är bara "symboliskt".  Fast enligt SMHI:s snödjupskarta så verkar det ligga ett litet täcke på sina håll även i Götaland.

[helga21]
1

# 61 De får nog ändra på den kartan. Här har vi inte fått någon snö och vi har plusgrader.

[Jimmy.L]
1

Dropp, dropp,  två grader varmt och snön smälter sakta.

[Carpinus]
1

#62 Den saken får du nog tala med SMHI om… 🙂

[Jimmy.L]
1

Fryser på nu  -1 grader ute.

[helga21]
1

Det blåste något för jäkligt inne i stan trots +2 C.

Schnauzertik
2

Bara ett par minus men kalla vindar idag.

Att se fram emot eller hoppas på att slippa.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

Har varit ute i snålblåsten- det kändes riktigt narigt, trots att det är nollgradigt här. Några enstaka snöflingor dalade från himlen, men något egentligt snöfall har det inte blivit.

[helga21]
1

Vitt på marken. Ett mycket tunt täcke vill jag lova. -1,1 C.

[Jimmy.L]
1

Snöar här just nu runt -2 C.

[Carpinus]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Måste erkänna en sak: jag är barnsligt förtjust i uttrar som leker i snön! Som tur är finns det gott om sådana filmsnuttar på YouTube…🙂

Tarotstollan
2

#71. De är så söta! Gillar den reklamen som går i tv nu, där de håller handen (tassen)!🙂

[Jimmy.L]
1

-6 och ca 10 cm snö har vi här i kringelstaden.

Schnauzertik
1

Året runt båt?

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2

#74 Styrbord, babord, akterbord - snowboard? 🤔

[helga21]
1

Borde nog ta in utombordarn 😃

Schnauzertik
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Schnauzer i snö. 

Nu blir det att pulsa för husse men hunden vill rusa fram. Motion får vi båda två.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2

Jag skulle behöva ha en schnauzer som träningscoach… 🥵

Schnauzertik
2

Schnauzer finns  i tre varianter dvärg, mellan och riesen. Vi funderade på en riesen men som tur var valde vi en mellan annars hade det nog blivit rätt tufft med all motion.

Ett alternativ som en del föredrar är att vila sig i form. Gärna med en god japansk whisky.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

#79 Den duger veckans alla dagar! 😃

Den enda japanska whiskyn jag har testat några gånger är Yamazaki single malt 12 years.

[Carpinus]
1

#71 Inget vintermotiv direkt, men uttermys kan man aldrig få nog av…🙂

[Jimmy.L]
1

Regnade i går kväll men snön ligger kvar och nu kommer det lite snöflingor.

[Jimmy.L]
1

#82 Nu ökar snön i styrka och det ser kallt ut inför helgen i Stockholm. 🥶

Schnauzertik
1

#80 Japan är en stor tillverkare av Whisky

Någon sort har till och med röstats fram som bäst i ett stort blindtest,

Och här är en som har din whisky som favorit

http://www.svd.se/varldens-basta-whisky-ar-japansk

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

Ja, jag är lite nyfiken på den japanska whiskyn! Fast jag har kanske  lyckats snubbla över den bästa vid första försöket, om man skall tro SvD? 🙂

[Carpinus]
1

#58 För fjorton dagar sedan körde de ut konstsnö i Vasaloppsspåren, nu är det för mycket snö för att man ska ta sig fram till skidspåren i Sälen…🤪

Leffe
3

Idag var jag ute och sladdade med elrullen. Blankslitna framdäck, men bakhjulen som driver har bra mönster. Kom till pizzerian i alla fall och sedan hem mätt och belåten

Tarotstollan
1

Tur att du fick din pizza Leffe! 👍

Jag har inte varit utanför dörren idag, det räckte att vara ute och slira runt i slabbet igår. Nu skall det ju bli fruktansvärt kallt här ner i några dagar, så jag hoppas att det räcker om jag går ut någon dag till helgen.

[Jimmy.L]
1

Kallt väder ute och halt, man sandar dåligt här.

[Carpinus]
1

Var ute för första gången den här veckan igår. Jag blev så inspirerad att jag gick ut idag också.

Tarotstollan
2

Ja, när man väl kommer ut så är det skönt. Temperaturen är inte det som oroar mig utan halkan, är väldigt rädd för att ramla då jag inte är så stadig i kroppen ens under sommaren.

[helga21]
1

Vi frös idag så vi var tvungna att gå in på Espresso house och ta något värmande när vi var inne i stan.

Leffe
2

En sak är klart och det är att det är kallt.

[Jimmy.L]
1

I Stockholm och vissa andra städer har man sopsaltare på cykelvägarna det är något man borde satsa på alla cykel och gångvägar då slipper man halka.

http://www.bicycling.se/cldocpart/8454.jpg

Leffe
1

Här hemma i Solna är problemet att i hörnen där man ska över gatan är det små plogade vallar så elrullen har problem

[Jimmy.L]
1

-20 på morgonen, just nu "bara" -18 ute.

[Carpinus]
1

Säsongsrekord här med minus 13 just nu, men solen kommer förhoppningsvis att göra temperaturen mera dräglig framåt middagstid.

[helga21]
1

- 6 C men de har hotat med - 10 C. Klart och ingen blåst.

[Carpinus]
1

Kris för rennäringen, renarna kommer inte åt betet på grund av isbildning under snön. Många samebyar har tvingats söka katastrofstöd.

Källa.

[helga21]
1

# 99 Eller att flytta på renarna till något ställe där det finns lav. 19 minuter ini i programmet.

http://www.svtplay.se/video/5911214/landet-runt/landet-runt-avsnitt-1-3

[Jimmy.L]
1

Frös trots tjock jacka, långkalsonger är - 5 C ute.

[Jimmy.L]
1

Har fallit lite snö i Göteborg ser jag.

[Carpinus]
1

#102 Här är rena sagolandskapet just nu, med snö på träd och tak. Skall försöka ta lite bilder under förmiddagen.

Maria
1

Ja vackert är det att se på😉

/Maria

[Jimmy.L]
2

#104 Då beställer jag 4 meter snö till Göteborg 😉

[Carpinus]
1

#105 Vill du göra oss ännu mer insnöade härnere? 😃

Schnauzertik
2

Här har det kommit ca 5 cm.

Har fått första möjligheten att prova min lilla snöslunga,. 

DEN FUNGERAR riktigt bra.  Hej då snösläde!

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
1

#106 Trodde du älskade snön och ni får gärna vår snö som ligger här med. Ett bra köp tycker jag  🙂.

Maria
1

Fyy attan. Jag är glad att slippa gå ut idag.

Det är vackert att se från insidan.

/Maria

[Jimmy.L]
2

Lagt in en beställning på samma typ av snöoväder som i Gävle till er i Göteborg 😃

[Carpinus]
2

Jag skall snart pulsa ut i snön och njuta en stund och sedan gå in och njuta över att jag slipper vara ute. En win-win(ter)situation!

[Jimmy.L]
4

Säga vad man vill om Ryssland men hur man plogar bort snön det kan dom.

[Carpinus]
3

Nästan lite Lerinskt ljus över bygden i morse.

[Carpinus]
3

Kullen, efter nattens snö.

[Carpinus]
3

Vintervy 19 januari.

[Jimmy.L]
1

#115 Vackert hoppas ni får enorma mängder av den sorten 😎

[Carpinus]
3

Grannkvarteret i snö.

[Carpinus]
1

#116 Verkar som om det går mot mildare väder igen, så den här vintriga påhälsningen blir nog inte så långvarig. Man får vara glad för det lilla…

[Jimmy.L]
2

#118 Vilken otur vi får ställa upp snökanoner i Göteborg istället 😇 😈.

DesK
1

Det har kommit lite snö här

/Désirée

[Carpinus]
2

Tisdagskvällakvarell.

[helga21]
1

# 112 Sådana har de i Piteå också. De har förstått att man slipper ha det liggande utefter vägarna.

[helga21]
1

# 107 Ungefär vad vi fått här också men det behöver man ingen snöslunga till enligt maken 😂

Schnauzertik
1

#123 Han kan ha rätt där, men den är nyköpt och jag var ivriga att få prova den.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

Grannarna funderar nog på vad jag håller på med som är ute på balkongen och fotograferar gång på gång, men jag kan bara inte få nog av vintermotiven… 🤪

Schnauzertik
1

#125 Jag fick en gång för mig att fota fönster som ett tema. Tänkte  att det kunde bli problem med att folk undrade vad höll på med. Satte på ett tele så jag åtminstone kunde stå en bit bort.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

#126 Var bortbjuden en gång till bekanta, och vi satt i all vardaglighet och tittade på TV när jag råkade titta ut genom fönstret och såg en person i en grannfastighet stå och fotografera oss med teleobjektiv. Det var väl inte du? 😃

DesK
1

Zaki börjar vänja sig vid snön och verkar gilla den :-)

/Désirée

DesK
0

#134 Edit: råkade bli en dubblett av föregående inlägg. Borttaget på begäran./admin.

/Désirée

[Carpinus]
1

#128 Härlig bild! 👍

Schnauzertik
2

Haha.

Kanske var  en tvillingsjäl som fått samma idé?  Nej jag undvek fönster där det var risk att få med människor.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
1

#128 Fin bild. 

Vår hund blir också alldeles till sig när snön har kommit,

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
0

#131 Förstod allt det!😉

Den gången fällde jag ner persiennen framför näsan på fotografen. Kanske var det bara någon som köpt ett nytt objektiv och ville testa det i alla oskyldighet, men det kändes i alla fall som något av ett hemfridsbrott.

DesK
0

Hmm…..det blev ju två likadana inlägg, så bäste C ta gärna bort det ena. Zaki har ju just inte upplevt någon snö innan, så det är kul att se hans glädje 🙂

/Désirée

[Jimmy.L]
1

#129 Ingen matte ute i snön och leker med 🙂

[Carpinus]
3

Stoppade kameran i fickan när jag gick ner till centrum och handlade. Kom hem med bland annat en bild på kyrkan i vinterskrud. (Samma kyrka som är vinjett på "väderbiten".)

[helga21]
1

Vackert!

[Jimmy.L]
1

-11 C ute just nu.

[Carpinus]
1

#138 Här är det hela 19 minus just nu…

[Jimmy.L]
1

#139 Ni ska alltid vara värst i Göteborg 🥶.

[Carpinus]
1

#140 Ja, men den här titeln hade jag gärna sluppit…

[Jimmy.L]
1

#141 Inte då, jag har beställt mer snö och polarkyla till er, har ju så klart sätt hur mycket göteborgare uppskattar snökaos 🤪😃

DesK
1

Minus 20 var det inatt, nu har det stigit till minus 18

/Désirée

[Carpinus]
1

#141 Börjar att gå mot slutet på shortssäsongen, känns det som…😎

DesK
1

#144 Det kan man nog säga. Dessutom krånglar pannan, så det är inte vidare varmt inne heller, eller snarare det var inte så varmt när vi vaknade, plus 13, men nu är det 17 grader i stora rummet 🙂

/Désirée

[Carpinus]
1

Burr! En tröst att det skall bli mildare till helgen…

DesK
1

Pannan blev fixad med hjälp av en snäll granndam 🙂 Så nu är det normaltemp inne och ute är det minus 14, så rätt friskt.

/Désirée

[Jimmy.L]
0

- 14 C just nu ute denna fredag.

[Carpinus]
1

Bara två minusgrader här, så det börjar bli kvalmigt…

Tarotstollan
1

Här är det - 6.

[Carpinus]
4

I morgonrodnadens rike.

[Jimmy.L]
1

- 4 C nu på morgonen.

[Carpinus]
1

Två minus, ymnigt snöfall.

Maria
1

Här är det också snöfall och några minus.

/Maria

Schnauzertik
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

I isens grepp

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
1

#155 Fina bilder, såg att isen lagt sig i Mälaren.

[sanna70]
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Lite av vintermagi. . 🙂

[Jimmy.L]
1

Snöat här under kvällen och fallit ca 3-5 cm nysnö. Runt -2 C.

[Carpinus]
1

Vissa kan bara inte få nog av snö… 🙂

Tarotstollan
1

Så gulligt!😍 
Här hade också lovats snö men jag har ingen sett. Just nu är det lite mulet och - 1, 4.

[Carpinus]
4

Ytterligare några vintervyer.

Tarotstollan
2

Vintern är en väldigt vacker årstid!❤️

[Carpinus]
1

Plus två och dimmigt, och den verkar vara slut med den vackra vintern - åtminstone för den här gången.

[Jimmy.L]
1

0,7 grader kallt och fortsätter mot mildare väder, kommande vecka ser ut att vara plusgrader på dagarna och kallt på nätterna.

Schnauzertik
3

Vinter på kyrkogården

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

#165 Vackert!

Tarotstollan
1

Nu har vi + 0, 9 och det har smält undan bra på trottoarerna och gatorna, i alla fall i de spår där bilarna kör. Så med andra ord är det väldigt slabbigt just nu.

[Jimmy.L]
1

Här är det just nu + 1,8 C. Slaskväder med andra ord.

[Carpinus]
1

Några plusgrader och gråväder och snön tinar så sakteliga bort.

Göteborgarna undrar vad det är som tutar. Visar sig att det är fartygen i älven som positionerar sig i tjockan med hjälp av signalerande.

[Jimmy.L]
1

Stigit till + 2,4 C. Disigt och kommer väldig fint regn som man knappt känner.

[Carpinus]
5

Tog en tur in till centrum idag för att köpa filmer. Eftersom affären ligger nära Packhuskajen gick jag ner och tog några bilder i dimman. Här är en av bilderna från "Dimmornas kaj" - luften var säkert inte speciellt nyttig, men vad gör man inte för konsten? 😉

[Jimmy.L]
0

Vacker bild.

[Carpinus]
3

#172 Tack!

Det var nästan lite spöklik stämning nere vid kajen, men tät dimma och tomt på folk. Här är ytterligare en bild från kajen, lite bearbetad i vattenfärgsstil.

[Carpinus]
3

Minutläggaren Kalmarsund har jag inte lagt märke till förut. Endera är den ny, eller också har man bara flyttat den till kajplats från utsidesförtöjning.

[Jimmy.L]
1

#174 Tog aldrig någon bild på Kalmarsund när jag var nere, hon har legat där sen 2010.

[Carpinus]
1

Okej, kanske dimman som vilseledde mig, för jag var där senast på sensommaren och minns inte att fartyget låg där hon nu ligger.

[Jimmy.L]
1

#176 Gissar man flyttar om fartygen på vintern.

[Carpinus]
2

#177 Sannolikt är det så! Kul att få fartyget på nära håll.

Bild: Kalmarsund, akterparti.

[Jimmy.L]
1

+ 5,3 C här på morgonen. Snön smälter snabbt nu.

[Carpinus]
1

Runt fem här, och även här slaskar det till sig, även om regnet håller sig undan. Skönt i alla fall att dimman dragit bort, istället är det blåsigt.

[Jimmy.L]
1

Igår var det vitt utanför köksfönstret idag ser man gräs, vatten och snö.

Schnauzertik
2

#171 En berättande och stämningsfylld bild.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
3

Vår lilla skidbacke i vinter och sommarskrud. I år har man också gjort ett litet spår med konstsnö för längdåkning

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
1

#183 Uppför den backen 🤪

[Carpinus]
2

Dimmig januaridag i Göteborgs hamn.

[Jimmy.L]
1

#185 Påminner om hösten.

Schnauzertik
5

Nessie har varit synlig i Lagan.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2

Den som sett den 115 kilo tunge linjespelaren Andreas "Stycket" Nilsson i handbolls-EM kan kanske tycka att han med sina tatueringar och grova kroppshydda skulle kunna vara någon man kan skrämma små barn med. Men i själva verket verkar han vara en tjuren Ferdinand - när TV-sporten tog ut honom i Warszawa för en intervju ville han absolut göra snöänglar…

http://www.svt.se/sport/handboll/snobollskastande-snoangel-med-os-drom/

[Carpinus]
2

Nu märks det att dagarna blir längre - idag gick solen ner en timme senare än på julafton på mina breddgrader. Härligt! ☀️

[Carpinus]
0

Plus fem, hällregn och blåsigt, och värre skall det visst bli med blåsten senare idag. Hade ett ärende in till Gbg Centrum och klarade mig ändå någorlunda undan det värsta ovädret.

Maria
2

#190 På tal om centrum så var jag i Haga i måndags och tro det eller ej så gick jag vilse😃 Jag letade efter en butik och blev helt snurrig så jag fick stanna en kvinna och fråga åt vilket håll Järntorget låg.

Jag som trodde jag kände Haga utan och innan.

(ber om ursäkt om jag skrivit samma sak innan)

/Maria

[Carpinus]
1

#191 I förrgår var jag vid Järntorget och skulle till Linnégatan men hamnade på Andra Långgatan. Inte så stor felmanövrering, men lite pinsam ändå, eftersom jag har jobbat i de trakterna i många år…

Maria
2

#192 Haha, skönt att inte vara ensam😃

/Maria

Schnauzertik
1

Mitt lokalsinne hör till de sämsta. Det har hänt att jag haft problem att hitta tillbaka till konferensrummet efter toabesök.

Värd för Pensionärer

[helga21]
1

# 192 Men Andra Långgaten ligger väl upp till höger och Linnégatan ligger väl rakt fram? Om jag inte missminner mig?

[Carpinus]
3

#195 Stämmer så bra! Men när man gått 200 meter på Andra Långgatan och tycker att Linnégatan inte är sig lik, då har man hamnat fel…

Schnauzertik
2

Här hittar jag åtminstone  alltid, till och med på kvällen. 

Det är vid grannens hus.

Värd för Pensionärer

Tarotstollan
1

Här finns bara enstaka isfläckar kvar, stark vind och + 6,2.

Schnauzertik
2

I natt har det kommit lite snö uppblandat med regn. Rejält slaskigt är det.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
2

Ingen snö här, förutom i skidbackarna och vid slottet i Stockholm där det ska hållas skidtävling i morgon.

[helga21]
1

Vi klarade oss från snön i varje fall!

Tarotstollan
1

Snöblask här också.😕

[Carpinus]
4

Blåsvarta moln tornade upp sig idag på förmiddagen, men de visade sig inte innehålla så mycket snö.

[helga21]
2

# 203 Fint foto 😃

[Carpinus]
1

#204 Tack! Fast en tolvhundrakronors fickkamera har sina begränsningar vad gäller skärpan - ibland önskar man sig en riktig smarrig digital systemkamera…

[helga21]
1

# 205 Fast ibland är det viktigt att man just fotar och inte låter bli och då har det inte någon betydelse vad man har för kamera. Det var fiskmåsen i förgrunden och de mörka molnen i bakgrunden som ger djupet i bilden.

[Carpinus]
2

Ja, fiskmåsen fick jag tjata en del på innan den ställde upp… 😉

[helga21]
1

# 207 Jag förstår det 😂Men den gör sig där.

[Carpinus]
2

Förhoppningsvis det sista inlägget i denna tråd för säsongen och en påminnelse om att vi lever i ett avlångt land…

"Stekenjokkvägen är en av Sveriges högst belägna turistvägar. Varje år plogas den för att öppnas i början av juni. Det är ett krävande jobb. Vägen täcks nämligen av uppemot fem meter snö."---

"Jan Orädd har plogat vägen många gånger förut. Första gången var för 30 år sedan. – Det är något speciellt varje gång. Nu går vi mot sommaren men det är ett tag kvar här uppe. Här är det full vinter, säger Orädd."

SVT

[Nomen Nescio]
1

Stängd. Nu väntar vi på vintern 2016-2017,  den dagboken är redan förberedd och finns här.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer