Sedel- och myntutbytet
I oktober inleds det största valutautbytet någonsin i Sverige, så det är väl dags att bekanta sig med de nya sedlarna och mynten, om man nu inte redan gjort det. (De nuvarande kommer förstås fortfarande att gälla, även om de tas ur trafik efterhand och kommer att ha ett slutdatum.)
HD har ett reportage med tillhörande bilder på nykomlingarna.
Tidigare rubrik: "Nya sedlar kommer i oktober."
De nya hundra- och femhundralapparna kommer dock först i oktober 2016, vilket även gäller de nya 1-, 2- och 5-kronorna.
Vad spännande.
Jag är glad att jag minns tiden med 1-öringar,2-öring och 5-öringar. Jag har några burkar nånstans i förrådet.
/Maria
#2 Jag tror jag har en liten burk med 10-öringar någonstans.
Vill minnas att det på sin tid varnades för att inflationen skulle öka när småmynten togs bort. Idag när vi väl närmast har deflation skulle det kanske bara ha varit välkommet…🙂
Hur som helst, i yngre dagar var det roligt med småpengar, men det underlättade faktiskt när de försvann.
I dess korttider vi lever i nu kanske man får vara glad så länge vi har sedlarna kvar. Mynten har ju bankerna redan tröttnat på…
Visst är det skönt att slippa massa småmynt och därför bland annat är jag glad att vi inte inför Euro. Så många mynt…
/Maria
Birgit Nilsson var tjusig , i övrigt ser det ut som det vore nya monopolsedlar ^^
Multi vad?
Den som håller sig med appar kan ha nytta av den här servicen från Riksbanken: "Kolla pengarna är Riksbankens app som på ett enkelt sätt ger dig full koll på Sveriges nya sedlar och mynt som introduceras med start 2015. Lär dig när dina gamla sedlar blir ogiltiga genom att spela sedelspelet eller utforska de nya sedlarnas säkerhetsdetaljer för att kunna skilja en äkta sedel från en falsk"---
Kul med 200-lappar. Det har dom i Norge sedan tidigare.
En effekt av myntreformen kan sannolikt bli att många kommuner kommer att avskaffa möjligheten att betala med mynt i p-automaterna, åtminstone en del av dem.
Tekniska nämnden i Skellefteå uppger att det kommer att kosta 3700 kronor styck att bygga om deras befintliga p-automater så att de passar de nya myntet, bland annat den återinförda tvåkronan. Det betyder totalt 260000 för deras sjuttio automater. Av den anledningen kommer man att endast behålla möjligheten till myntbetalning i de centrala delarna av stan.
I Örebro blir det betydligt dyrare att bygga om den typ av automater de använder sig av - man beräknar att det kostar 15.000 per automat, och totalt 3-3,5 miljoner kronor. Där verkar det dock som om man väljer ombyggnadsalternativet till största delen.
Måste man göra om P-automaterna då?
Folk vet väl om att de bara tar enkronor femmor och tior. Det kan väl inte vara så svårt att ha en liten "burk" med parkeringspengar.
/Maria
#9 Jag tolkar det så att man måste bygga om dem ändå för att de skall fungera med de nya mynten som uppges vara lättare än de nuvarande. "Mynten blir mindre, färre, lättare och består av nya miljövänligare metaller", skriver Riksbanken.
Fast något billigare borde det väl bli i så fall om man avstod för en kanal för tvåkronan, tycker man ju…
Aha, jag fattade inte att de nuvarande mynten också ändras.
/Maria
"Till en enorm kostnad skall de gamla pengarna (som bankerna inte vill ha) skrotas och ersättas med helt nya (som bankerna inte heller vill ha) och dessutom får vi en helt ny valör (200:-).
Jag läste en artikel som sa att Riksbanken beräknade sin kostnad för sedelbytet till etthundrafemtio miljoner kronor. Handeln hade också räknat och där beräknar man att kostnaden för justeringar av kassasystem eller byten av dem kommer att landa på uppåt en miljard kronor sammanlagt för Sveriges handlare.
Vem tror ni kommer att få betala den notan i slutändan?"---
Flemming Mouritsen på SLA
#0 "Se till att gör dig av med de 50- och 20-lappar du har i plånboken senast den 30 juni. Efter det datumet är de gamla sedlarna, i dag värda miljarder, inte längre giltiga.
De gamla sedlarna kommer fortfarande att vara giltiga, men inte under lång tid. Redan den 1 juli nästa år går det inte längre att handla med dem. Det gäller därför att göra sig av med dem innan dess."---
Skönt med 200-lappar blir mindre sedlar då i plånboken.
#15 Ja, den är välkommen- även om det är gott om plats i plånboken…🙂
#8 "Från och med nästa år kommer det inte längre vara möjligt att betala med mynt på parkeringsautomaterna i Stockholm. Kostnaderna jämfört med andra betalningsmetoder är för höga, skriver Svenska Dagbladet. Att bygga om parkeringsautomaterna så att de kan ta de nya mynten när de införs hösten 2016 är för dyrt."---
"I de nya automaterna kommer man kunna betala med betalkort precis som i dag, men också med hjälp av ett parkeringskort laddat med pengar."--
Trist det innebär att dom som har svårt med kortbetalning för det svårare att kunna parkera.
#18 En tanke är betalning med mobilen, men det finns väl redan? Dessutom har nog åtminstone vissa av dem som har det svårt med korten även problem med mobilen.
#17 Stockholm och Borås väljer istället att ta bort möjligheten att betala med mynt. Borås fattade beslutet för två år sedan och har sedan dess fasat ut myntautomaterna och tror sig vara helt myntfria till sommaren 2016. Då återstår för boråsarna att betala med bensin- eller bankkort, SMS eller genom en app i telefonen.
– Mynt är en betalningsform som är på väg ut. Bankerna tar inte emot mynten och det innebär stora kostnader att åka runt och tömma automaterna, säger Lennart Johansson som är vd vid Borås kommuns parkerings AB.
I Göteborg kommer möjligheten att betala med mynt att finnas kvar. Men istället för att bygga om kommer man att köpa helt nya automater. 700 av stadens 1200 automater kommer att bytas ut. En investering som väntas landa på mellan 20 och 30 miljoner kronor."---
Den nya tvåhundrakronorssedeln kommer att finnas i bankomaterna på 29 orter i landet från oktober, övriga får vänta till nästa vår. Orsaken är att Bankomat AB vill testa systemet först, enligt Expressen.
Någon som sett en eller flera av de nya sedeltyperna i verkligheten ännu? Jag har inte haft det nöjet ännu.
Nej någon ny sedel har jag inte sätt.
Jag fick en tvåhundring i bankomaten igår. Den kändes lite tjockare och plastigare än de vanliga sedlarna. Ingen vidare bild av Ingmar Bergman de har valt kan man tycka, man ser knappt att det är han.
Såg den nya 200 kr sedeln idag.
# 25 va ful den nya sedeln är. ( inget ont om Astrid)
Multi vad?
#27 Javisst var det mer klass över Selmasedeln!
_"Snart är deras dagar som deg räknade när nya ansikten gör entré i svenskarnas plånböcker. Selma Lagerlöf, Jenny Lind, Carl von Linné, Karl XI och Gustav Vasa må behålla sitt historiska värde - men det är inte lönt att spara på deras nunor."---
"– Det kommer finnas stora mängder kvar även när inväxlingen är klar. Om en sedel ska bli dyr måste den vara sällsynt. Det ska finnas så få av den att det inte räcker till samlarna, säger Christian Hamrin, ordförande för Sveriges mynthandlares förening, till TT."---_
Nya tjugor verkar finnas gott om i omlopp, men det dröjde till idag innan jag fick den nya femtiolappen i min hand. Högre valörer har jag inte sett till ännu.
#30 Då var jag faktisk före dig hade 50-lappen i förra veckan.
#31 Se där ja, de börjar prånglas ut.
#32 Ja dom börjar dyka upp mer och mer nu. 200 kr sedel har jag inte sätt än.
Fick min första "tjuga" idag men hann bara se den kort för mannen utanför hemköp fick den i burken.
Den såg lite ut tyckte jag…
/Maria
"Sveriges utbyte av sedlar har fått en flygande start. Efter en månad har nya sedlar för drygt 1,3 miljarder kronor kommit ut i cirkulation.
Samtidigt fortsätter användningen av kontanter att minska mycket snabbt. Bara sedan i juni har mängden sedlar och mynt krympt med fyra miljarder kronor."---
Den första tvåhundringen passerade min plånbok idag. Det var en ful sak, åtminstone framsidan. Påminde mest om en förvuxen Monopolsedel.
#36 Brorsan som jobbar i detaljhandeln sa samma sak om sedeln.

Jag hade inte sett någon ny sedel ännu men jag så använder jag inte kontanter heller.
>>>Malum domesticum<<<
#38 Du har inte missat något, törs jag påstå…
De nya tjugorna får man ofta nu, de verkar nästan lika spridda som de gamla.

#39 Puh, vilken tur
>>>Malum domesticum<<<
Jag har fått _en _ny tjuga ( thats all folks) ^^ Är dock nyfiken på att se en 200-lapp :)
Multi vad?
De skulle komma hit band de första ställen men jag har inte sett någon av dem.
#30 #31 Jag fick min första nya femtiolapp igår 🙂
Jag har fått en 200, en 50 och några 20 men tyvärr inte hunnit att studera dem nämnvärt, då jag varit tvungen att betala med dem ganska så snabbt efter att jag fått dem i plånboken!😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Läser i en tidning en krönika av en debattör som vill avskaffa mynten. För mig är det liktydigt med att avskaffa sedlarna också och bara använda kort, för utan mynt skulle ju därmed den lägsta växelvalören bli tjugan. Och det är klart, kan vi inte få fart på inflationen på annat sätt så vore väl det inflationsdrivande om något om tjugo kronor blir lägsta pekuniära valören…
# 46 Det har du väldigt rätt i 👍
#48 Visst är den ful?
#49 Verkligen.
# 49 Visst är den ful 😭
Ja det var min första reaktion också. Bergman ser väldigt konstig ut tycker jag. Nu har jag upptäckt att den dessutom är irriterande lik de danska 200-lapparna i både färg och storlek!
Lite onödigt kan man tycka, i alla fall om man bor i en sån del av landet att man besöker Danmark titt som tätt…
Men bortsett från det gillar jag idén med en tvåhundralapp.
Ja de kunde tagit något bättre foto på Bergman.
_"Just nu finns det enligt Sveriges Riksbank nästan 1.7 miljarder småmynt i omlopp i handeln och hemma hos svenskarna. De drygt 1.7 miljarderna består av enkronor, tvåkronor och femkronor – mynt som snart ska bytas ut till kopparmynt.
Det finns flera anledningar till att mynten ska bytas ut. En av anledningarna är att mynten innehåller nickel som är allergiframkallande. En annan anledning är vikten på våra nuvarande mynt. Som exempel väger de 1.7 miljarder kronorna i småmynt 12.000 ton."---
"…den 1:a oktober ska enkronan, tvåkronan och femkronan bytas ut helt. Nu uppmanas svenskarna att börja handla upp sina småpengar."---_
Aftonbladet kör med en panik artikel om att man måste genast göra av med sina gamla sedlar.
#55 Mina sedlar har redan vandrat vidare, flyktiga som en fis i Universum.
Jämställdheten börjar tränga in i sedelpackarna…
"Romanförfattaren och poeten Nan Shepherd blir första kvinna att fronta en sedel från Skottlands kungliga bank. Hon har valts att bli ansiktet utåt på fempundssedeln. Klart sedan tidigare är att forskaren Mary Somerville kommer att fronta tiopundssedeln."---
"För första gången kommer en afro-amerikansk kvinna att pryda en amerikansk dollarsedel. Det är Harriet Tubman som föddes som slav i början av 1820-talet och som dog som fri kvinna 1913. Hon ska ersätta USA:s sjunde president Andrew Jackson på framsidan av tjugodollar-sedeln, meddelar det amerikanska finansdepartementet."--- "De nya dollarsedlarna ska tas i bruk år 2020."
Det kan gå med Monopolsedlar också, ett tag åtminstone.
Juvelerare i Storbritannien har svindlats på diamanter, smycken och klockor för flera miljoner kronor efter att ha lurats av bedragare som betalade med sedlar från sällskapsspelet Monopol.
http://www.di.se/artiklar/2016/4/25/miljonkupp-med-monopolsedlar/
Värd för Pensionärer
"I norra Italien godtar banken Credito Emiliano parmesanost som säkerhet för lån, främst för att hjälpa lokala osttillverkare under lågkonjunkturer. Banken ska ha så mycket som 17 000 ton ost i sin förvaring, till ett värde av drygt en miljard kronor," meddelar SvD. (Undrar om riven parmesanost går som växel?)
#58 Får se hur lång tid det dröjer innan någon köper Västerlånggatan…
"Den nya svenska tjugolappen med Astrid Lindgren på är snygg, men inte vackrast i världen. Första pris i skönhetstävlingen för nylanserade sedlar går till Nya Zeeland, rapporterar The Guardian."---
_"Polisen i Malmö varnar för att falska tusenlappar är i omlopp – hittills har mellan 100 och 200 falsksedlar hittats."---
"Förfalskningarna kan vara svåra att upptäcka, men ett av polisens tips är att känna lätt med fingret över siffrorna på sedeln. Äkta sedlar har en svag upphöjning, men de falska saknar detta. Det främsta kännetecknet på de falska sedlarna är att den sista nollan längst upp till vänster på sedeln är delvis övertäckt av ett blått streck. På de äkta sedlarna ligger det blåa strecket under siffrorna, skriver polisen i ett pressmeddelande."_
_"Författaren Selma Lagerlöf, operasångaren Jenny Lind och monarken Gustav Vasa är inne på slutspurten som sedelprydnader - från och med 30 juni blir de gamla 20-, 50- och 1000-kronors valörerna ogiltiga som betalningsmedel."---
"För en dryg månad sedan var fortfarande 2,6 miljarder kronor i värde utav de gamla sedlarna ännu på vift enligt Riksbanken och än idag, 29 juni, är massvis med pengar fortfarande saknade.
– Det finns ännu 50 miljoner sedlar kvar i omlopp till ett värde av två miljarder som inte lösts in. Vi tror att det kommer att komma in mer sedlar den närmsta tiden. Efter den 30 juni kan man kan gå till banken med sedlarna fram till sista augusti, säger Susanne Meyer._
För den som missar att lämna in sedlarna senast sista augusti finns ännu en livlina genom att skicka in pengarna direkt till Riksbanken."---
Sedelförfalskandet ökar i landet, och mer än hälften av förfalskningarna berör de nya sedlarna enligt SVT.
När jag var ute och handlade idag blev jag offer för en privat myntreform: i stället för en enkrona tillbaka fick jag ett 1 piso-mynt från Filippinerna. Tjejen före mig i kön är starkt misstänkt, för hon såg ut att vara från det hållet.
När kassörskan upptäckte sitt misstag så skickade hon väl myntet vidare till första bästa ovetande kund, och det blev alltså jag, inte utan fog. Fast det var roligare att få ett mynt från Filippinerna - något säger mig att det inte kommer att ske så ofta…
#64 Har lyckas få mynt från Kanada och Norge i växel i butik.
#65 En peso står i 20 öre, så jag gjorde en brakförlust…😃
Ja, man brukar kunna få ett och annat utländskt mynt tillbaka i butikerna någon gång, men sedan euron kom har det blivit mer sällan.
Jag har fått mynt från Australien i en vanlig Ica affär. Jag brukar samla alla utländska mynt i en burk.
#67 Jag köpte förra året ett myntalbum till alla mina mynt. (jag tänkte att det blir lättare för mina avkomma när de ska tömma mina skåp o lådor längre fram😉)
Så här ser de nya mynten ut! Vem blir först att växla in och visa upp dem här?
Vad lika 1+2-kronorna var.
/Maria
#70 Det är större skillnad i storlek på dem än vad det verkar på den bilden. Här ser du alla tre mynten ihop:
http://www.sydsvenskan.se/2016-09-24/dags-for-nya-mynt
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#70 Klickar man på bilderna på Riksbankens sajt så står mått, vikt med mera. Men visst är kronan och tvåkronan lika!
Från och med idag kommer Greta och Birgit att kunna ta plats i vår plånbok, liksom de nya mynten. Vem blir först med att kunna visa upp ett bildbevis på innehav här?
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-far-du-tag-i-nya-sedlarna-i-dag-introduceras-garbo
Läste på Facebook om en träff på ett torg där man kunde byta till sig nya mynt och sedlar idag i sthlm.
#74 Låter skumt!
#75 Det är Riksbanken på Brunkebergstorg som står bakom det hela.
# 76 Då är det verkligen något skumt 😂
😃 Skumma typer.
Ebberöds bank kanske😉
/Maria
I går fick jag faktiskt en Selma i handen i affären och jag märkte inget förrän idag. Så idag var jag inne och lämnade den i affären och fick faktiskt byta den!👍
Kön ringlade lång utanför Riksbankens kontor på Brunkebergstorg i eftermiddags. Hundratals med nyfikna stockholmare hade sökt sig hit för att växla till sig Sveriges nya pengar. – Det här är skitkul. Jag har väntat i en och en halv timme, säger Tommy från Södermalm
https://mitti.se/hundratals-koade-for-nya-sedlarna/?tag=liljeholmenalvsjo
#81 Jisses. Det var nog det minsta jag skulle köa för.
/Maria
Vi har bara en Ica affär som har en myntapparat och de tar 3 %.

Jösses. Jag har inte använt mynt på år och dag och inte ni heller ser det ut som 😃
>>>Malum domesticum<<<
# 85 Nej dessa har vi lagt i sparbössan 😃 I runda slängar runt 4.300 kr hade vi 😃
Och precis nu fick jag ett Guldmynt på den här sidan. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Idag fick jag informationsfoldern om de nya pengarna i brevlådan. Kul att se hur de verkligen kommer att se ut.
De flesta om inte alla parkeringsautomater tar kort , kontanter är ute .
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
.
;))
Inga nya sedlar i sikte, däremot fick jag tillbaka mina första två- och enkronor av de nya idag. En reflektion är att enkronan i storlek är ungefär som guldtian, om än inte så tjock och utan de räfflade kanterna. Kan nog vara lätt att ta kronan för en tia för den som ser dåligt eller är stressad.
Så här ser de ut, överst en krona av nuvarande storlek som jämförelse. (Observera att de två bilderna inte är exakt lika stora.)
Såg väl inte så tokiga ut.
Ja, det skall inte vara några problem att få dem att rulla…
# 92 Nej ifall 10:an är räfflad så känner man skillnad på dem ifall man inte ser 😃Räfflorna finns just för synskadade.
#95 Jo, det vet jag. Men att se dåligt behöver inte betyda att vara gravt synskadad och därmed medveten om tillgängliga hjälpmedel. Får man "en näve mynt" så kanske kronan kan slinka med som en tia. Det är min reflektion, efter att ha sett myntet för första gången.
# 96 Jaha det var så du menade 😃
#96 Märkte här om dagen att det är lätt att förväxla den gamla 100-lappen och den nya 200-lappen också. Om man inte tittar så noga så är de rätt lika och ungefär lika stora.

Jag fick faktisk några sedlar igår men jag tittade aldrig på dem utan tryckte bara ner dem i plånboken. Kanske har jag fått en ny sedel utan att veta om det. Jag måste se efter.
>>>Malum domesticum<<<
#98 Den var inte vacker.
#102 Nej, när den cirkulerats några gånger lär den se ut som en sliten pappersnäsduk…
Jag fick min första 2 krona i förrgår. Riktigt fin, den skall jag spara!🙂
5:an Såg rätt stilren ut.
#105 Tycker båda sidorna på femman ser ut som baksidor. 🙂
Femman har mer mässinglyster än vad som framgår av bilden. Framsidan med de tre kronorna upplever jag lik någon av de gamla femöringarna (om någon minns dem…)
#109 Tömde du bankomaten. 😮 😃
#109 Ja, det kändes som jackpot när jag fick en ny sedel så jag körde några extra varv…😃
Jag fick bara "gamla" 500 lappar när jag hämtade sist.
#112 Tror inte gamla och nya sedlar hunnit blandas upp så mycket ännu, så det blir nog endera eller till att börja med. I mitt fall hade de nog laddat in en packe nytryck.
#113 Läste att man fyller på automaterna vart efter med nya sedlar.
Fick femkronan och tvåkronan idag, man kan förväxla dom lätt tycker jag.
#115 Jag har mest problem med en- och tvåkronan.
#116 Får jämföra dom sen när jag fått dom i handen.
Man får uppenbarligen akta sig för de nya pengarna 😃
Nu var det andra gången jag fick ett Guldmynt på den här sidan - och det var det 1500:e till och med. 🙂
Har 6215 stycken mynt här. Har ingen aning om vad jag ska göra med dom.
Jag har 21 800 guldmynt😃
/Maria
#120 Du kan ju dela med dig av lite "presenter" till dina kompisar här på iFokus. Snart är det jul och för bara två Guldmynt per person kan du skicka alla dina julhälsningar digitalt.
# 120 Du kan växla in dem på Maxi om du har ett Maxikort att sätta in dem på.
#123 Av iFokusmynten? 🙂 Hurra 😃
# 124 Du kan väl prova och säga om det går 😂
I går fick jag min första nya 5:a. Så nu väntar jag bara på en ny 1 krona, sen har jag sett och fått alla nya för denna gången.
Tog ut 800 i bankomaten idag, och fick en färsk femhundring, en ny tvåhundring och en ny hundralapp, så snart får man kanske börja leta efter de gamla sedlarna istället…
#127 Om någon månad finns det nog bara nya sedlar i automaterna.
Netto hade endast nya mynt som växel idag.
Ica Maxi fick jag växel i gamla mynt än så länge.
Har inte fått ett enda av de nya mynten än. 😕
#129 Här är det full (mynt)rulle - får knappt några gamla mynt längre…
#130 Ja, lite får jag väl skylla mig själv, för jag har inte använt kontanter så mycket när jag handlat den senaste tiden. Fast jag fick faktiskt en hel drös med mynt för några dagar sedan. Kollade igenom allihop - inte en enda ny, men däremot en från 1981. Kungen såg väldigt ung ut på den kan jag säga. 
Nu är de nya sedlarna och mynten i omlopp, och det återstår bara för Riksbanken att samla in de gamla. Eftersom den här tråden blivit lång avslutas den härmed, men fortsätt gärna diskuterandet om kontanta pengar i tråden "Cash is king".