Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etiketthelger-årstider
Läst 1266 ggr
Tarotstollan
2

Julklappar?

Vad köper man till julklapp till äldre människor som inte vill ha något?
De flesta av dem är sjuka på något vis, svårt att röra sig, diabetes, dålig syn, hjärtproblem mm
Inget av det jag kommer på passar av en eller flera orsaker!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2

Något gott att äta eller dricka kanske?

/Maria

VildaVittra
1

Talböcker, hembakat, torkad svamp (många kan ju inte ta sig ut i skogen längre).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[LoveUnite]1
2

Tänker du på mormor/far farmor/far typ av gamlingar, alltså släkt/familj?

Min farmor brukade älska att vi (barnbarnen) gick ut med henne och åt/fika/mat eller tog en liten kort resa/utflykt, bara spendera dagen med dem liksom.

❤️

tlover
1

för mormor/morfar/farmor/farfar brukade alltid foton och liknande på barnbarnen (vi) vara populärt.

Annars så något som ändå går åt tex mat, dryck (gärna hemmagjort) brukar vara populärt.

Min mormor älskar schampot och salvan vi brukar göra också och det är ju också något som "går åt".

l'm back

[Carpinus]
3

Det finns ju butiker (och även apotek) som säljer olika hjälpmedel för äldre. Greppverktyg för att öppna burkar, förstoringsglas, ortopediska tofflor, halksydd och annat, som man kan välja allt efter varje individs besvär.

Tarotstollan
1

Ja, det är mina släktingar mostrar, morbror och mamma. De är jättesvårt att hitta på något till dem då de inte intresserar sig för någonting!
Jag har ingen tid att baka eller fixa något sådant till dem,  de är inte intresserade av att äta ute, de kan knappt flytta sig utan bil vilket jag inte har. Skall det bli något måste jag köpa det!
Förut kunde jag alltid köpa någon fin choklad eller sådant som de aldrig unnade sig i vanliga fall men nu spökar ju diabetes och doftallergier mm. Det är lika dant varje år!😕 De har allt de behöver och vill inget ha!
Det är det enda svar jag får om jag frågar …

tlover
1

#6 Finns det någon mat som dom inte unnar sig som är lite lyxig då? Kanske en fin korv, torkat renkött eller kaffeost?

l'm back

Tarotstollan
1

Får fundera på det, det kanske kunde vara något.👍 Hoppas att bodarna med julmatsförsäljning, glögg osv är öppna i morgon när jag skall till centrum.

VildaVittra
1

Fårfiol är ju gott och håller länge, det är ju även traditionell julmat på sina platser.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tarotstollan
1

Nja, här är det Dopp i grytan som gäller. Tror aldrig vi ätit Fårfiol och ingen som pratat om det heller, så det skulle jag inte ens våga köpa.

[helga21]
1

Men kan du inte laga middag någon dag åt dem?

Tarotstollan
1

😂 Vill inte förgifta dem!

VildaVittra
4

En present jag gav till en odlingstokig kompis som också har allt, var en kruka med jord i där jag satt ett hemligt frö, han fick odlingsanvisningar i ett kuvert med ett frågetecken på som jag stuckit ner i krukan med en pinne, men fick inte veta vad det var för något.

Tarotstollan
1

Kul idé!

[Nomen Nescio]
2

Vet inte hur det gick för dig med julklapparna till de äldre släktingarna förra året, Tarotstollan - kanske hittade du något på nätet? För trenden tycks vara att det handlas allt mer julklappar på nätet, var tredje klapp sägs handlas den vägen.  TT skriver:

"Tomten kommer i allt större utsträckning med klapparna via nätet. I år väntas svenskarna att e-handla julklappar för cirka 6,2 miljarder kronor, en ökning med 24 procent från fjolårets cirka fem miljarder kronor, enligt Postnord som hoppas få sköta en allt större andel av pakethanteringen."---

"Böcker, kläder och leksaker är de vanligaste e-klapparna.

Och enligt Postnords studie väntas fyra av tio som köper julpresenter på internet göra det före november månads utgång."

Tarotstollan
2

Kommer inte ens ihåg att jag lade in den här tråden förra året!
Nej, det gick dåligt med julklapparna och snart är det dags igen…..🤦‍♂️

Jag har redan inhandlat kattkalendrar från ett katthem som stöd till dem, det gör jag varje år.
I år får de varsin kalender, nu är det bara resten kvar…..🤪
Har någon liten fundering på vissa saker till mamma men det är inget som passar till mostern och hennes man.