Frukt och grönt
Eftersom vi har en tråd för skogens guld så bör vi ju även ha en för trädgårdens matnyttigheter. Här kan vi alltså prata persilja, men även äpplen, päron och annat som växer på tomten.
Se gärna även trådarna "Egen grönsaksodling" och "Det sägs att grönsaker är nyttigt".
Eget fotografi från Gunnebo
"I villa- och koloniträdgårdar är i år nästan alla äppelsorter angripna av skorvsvamp. Det säger Björn Alden, fruktexpert på Göteborgs Botaniska trädgård.
– I år sitter det skorv också på sådana äppelsorter som brukar vara skorvfria. Skorvsvampen är gynnad av långvarig fuktighet och regn och det hade vi ju både i maj och juni. Så i vissa trädgårdar ser det idag riktigt eländigt ut, menar Björn Alden."---
Åh då får jag berätta att vi kommer få jättemycket vindruvor i år. Jag har 12-15 fikon på gång och två fina persikor på det nya trädet för året.🙂
/Maria
#2 Imponerande - hoppas det smakar bra!

#2 Din trädgård låter spännande 😊
>>>Malum domesticum<<<

@Maria Åh så fint!
>>>Malum domesticum<<<
Vi har ju så himla litet men det är samtidigt väldigt bekvämt för det är inte så stora ytor att sköta😉
/Maria
Nu blev jag sugen -fick gå och hämta en köpenektarin som tröst…🙂
#10 Det är inte fel det heller😉
/Maria
Jag var ju som sagt så "duktig" förr. Då hade vi sommarstuga i Bohuslän med stor tomt och jag odlade en massa.
Nu är det väldigt litet och enbart på skoj.
/Maria
Kan tala om att vi åt upp persikorna igår kväll och de var ljuvliga. Söta och goda och nästan solvarma.
/Maria
#13 Måste nästan kännas lite högtidligt?
Ja nästan haha. Vi har varit ute och känt på dem varje dag ifall de varit mogna.
/Maria
"På Äppelrikets lager utanför Kivik på Österlen förbereder man sig som bäst för att ta emot en rekordskörd av svenska äpplen. För det allt pekar på att det blir en extraordinär skörd i år.
- Jag vågar garantera en större skörd är genomsnittet och håller värmen i sig så blir det en rekordskörd, säger Äpplerikets VD Henrik Stridh."---
_"På Äppelfabriken på Färingsö förbereder sig Katharina Ångström Isacsson för höstens invasion av kunder som vill komma och musta sina äpplen.
– Grenarna dignar av äpplen i år, inte av de tidiga sorterna, men de sena är det riktigt mycket av, säger hon."---
"Där finns den vackra Karin Scheider – en rödare variant av den klassiska Ingrid Marie, som blir blodröd när det är dags att skörda.Där finns engelsmännens favoritäpple, de stora Bramley, och danskarnas, Filippa, med en ton av parfym i smaken, Amorosa – en röd variant av Aroma, och Katharina Ångström Isacssons personliga favoriter, Discovery, som smakar godis, och Rubinola, de färgstarka äpplena i gult och orangerött som det bara inte går att missa, Lobo och Holsteiner Cox, som smakar lite exotiskt.
– Rubinola är en tjeckiskt sort som är skorvresistent, än så länge i alla fall, och Holsteiner Cox kan lagras länge, säger Katharina."---
"– De tidiga sorterna lyser med sin frånvaro här uppe, det var för kallt under blomningen i våras, men för de senare sorterna, som Gravensteiner, Aroma och Ingrid Marie, har det varit väldigt gynnsamt, dels var det bra väder för bina under blomningen och solen och värmen under sensommaren, när äpplena växer till, har också gjort sitt till, säger hon."---_
Mycket namedropping i detta reportage i Aftonbladet! Jag måste erkänna att jag är direkt dålig på att känna igen äpplen, för mig är ett äpple ett äpple, och i stället för att dela in dem i sorter så är de "goda" eller "mindre goda" för mig. Den sort jag kan bäst är Transparente blanche, som väl inte är så vanlig numera, men sådana hade vi i min barndoms trädgård.
Kan du känna igen en äpplesort efter första tuggan?
Såg just att det finns landskapsäpplen, precis som det finns landskapsblommor och -fåglar. Här är listan från Sveriges Pomologiska Sällskap.
Den 24-27 september går Ölands skördefest av stapeln, nu för nittonde gången. Tyvärr har jag aldrig varit på någon av dem, även om det var nära för några år sedan när jag var på Öland dagarna innan evenemanget. Men har man inte möjlighet att ta sig dit så finns det en hemsida och även ett "programblad" tjock som en tidning att tillgå här.
På den årligen mycket uppskattade marknaden finns försäljning av ekologiska och biodynamiska produkter och kvalitetshantverk. Skillebyholm serverar sin egen biodynamiska lunchbuffé. På området finns även kaffe/te & kakor, korv och andra godsaker till försäljning. Skillebyholms gårdsbutik är öppen hela dagen. Bland varorna som säljs finns bland annat bröd, honung, keramik, bruksföremål, smide, smycken, blommor,barnkläder, yllekläder, korgar, hantverk, leksaker och mycket mer. Lunchbufférestaurangen och Gårdsbutiken tar emot kort betalningar, de flesta andra försäljarna tar endast emot kontanter. Bilparkering mot en avgift på 50 kr/bil finns. Se turlistor för buss med SL och Länstrafiken Sörmland (hållplats Skilleby).
När nu på söndag 6/9
Även på Värmlandsnäs är det skördefest kommande lördag och söndag, 5-6 september. Ett givet besöksmål för den som bor nära "Värmlands kornbod"!
"- Bananflugorna kom hit i slutet av 1800-talet, början av 1900-talet med handel av frukt, säger Marcus Stensmyr, lektor och expert på bananflugor. Anledningen att de kommer fram så här års är att nu är vår frukt som äpplena mogna. Våra äppelträd med sin fallfrukt är som ett smörgåsbord för dem. – Det är inte frukten egentligen de gillar utan jästsvamparna som växer på frukten som de äter, säger Marcus Stensmyr."---
"Hur blir man av med flugorna?
– Bästa sättet är ett klassiskt husmorsknep. Häll upp lite balsamvinäger eller äppelcidervinäger och häll i en droppe såpa eller diskmedel som förstör ytspänningen, då drunknar flugorna. De fällor för bananflugor som man kan köpa innehåller vinäger, så gör en egen."
http://www.gp.se/bostad/1.2805482-sa-slipper-du-bananflugorna
Råkar du ha lite frukt över så kanske Helle Robertsons marmeladrecept kan vara något för dig? Du får en massa svordomar på köpet…
"Att lyckas i trädgården handlar mycket om tålamod. Karin Johansson planterade en päronkärna i början av 80-talet och nu bär trädet unik frukt.
– Det räknas som en ny sort, säger hon."---
Så här mitt i vintern kanske det kan vara lite hoppingivande att se fram emot vårens och sommarens påtande i krukor och täppor? På SVT2 börjar i kväll ett trädgårdsmagasin i åtta delar från finska Strömsö i Vasatrakten, som ligger på svenska trädgårdszon 5. (Jag vill minnas att vi har kunnat bekanta oss med Strömsö tidigare i ett magasin påminnande om "Äntligen hemma".)
Idag skapas det en varmbädd med zucchini, pumpa och gurka.
Våren framskrider så sakta, även om vädret för tillfället säger något annat. Dags i alla fall att börja ägna lite tankar åt primörerna, och nässlorna hör absolut till dem. På News55 sjunger Ulf Elfving nässlans lovsång, och nu undrar jag lite nyfiket om vi har några nässlevänner här? Själv har jag inte, vad jag vet, kommit i kontakt med nässlan som föda, men det beror inte på motvilja utan nog mera på lättja…
Jodå jag har ätit nässelsoppa med ägghalvor. Det var gott. Vi har nässlor här på tomten men jag kom aldrig så långt som till att plocka dessa - tyvärr!
Nässelsoppa var länge sedan vi åt, det blir inte så ofta eftersom det bara är jag som gillar det här hemma.
Värd för Pensionärer
Jag bor i zon 7…😕
Men just nässlorna trivs även hos mig! 😉
Nässlor är gott till soppa, i bröd, i pesto mm 🙂
/Désirée
"– En del butiker vill sälja det som man kallar för "ugly fruits", det är ett koncentrat av de här som har defekter, och där har vi inte en norm som tillåter det, säger Kristina Mattsson, chef över enheten handel och marknad på Jordbruksverket."--- "Det är alltså tillåtet att sälja ful frukt även i dag, men med ändrade handelsnormer skulle det bli mer accepterat tror Kristina Mattsson. Men egentligen är det konsumenternas efterfrågan på de finaste frukterna som ligger bakom den största delen av matsvinnet. – Som konsument går man gärna in och tar det vackraste man ser. Och det här är inte mönster som är lätt att förändra."---
Visst är det konstigt att vi utan problem kan äta lite "ful" frukt och grönt från vår egen odling, medan vi i butiken ratar dem till förmån för produkter som kanske är för- eller efterskördsbehandlade i en "skönhetsbehandling" som vi inte skulle vilja tillgripa för vår egen frukt?
"Under det gångna året har priset på vitlök nästan dubblerats. Orsaken kan spåras till Kina, som är störst i världen på vitlöksexport. Där har dåliga väderförhållanden minskat tillgången och stora köpare har byggt upp lager för att trissa upp priserna ytterligare, skriver Financial Times.
– Jag kom precis tillbaka från Kina och det går inte att köpa vitlök där nu. Stora spekulanter med mycket pengar har köpt ganska stor volym, säger Joey Dean från Denimpex, ett företag som säljer frukt och grönsaker, till Financial Times."---
"Sverige har kapacitet att vara i stort sett självförsörjande vad gäller äpplen. Trots det är runt 75 procent av äpplena som säljs utländska.
.Det handlar om att få de stora uppköparna att köpa in svenskt, säger Hilde Nybom på SLU."---