Semestermålet 2016
Kanske hög tid att fundera över semestertrippen i år, oavsett om vi har semester från jobbet eller ständig semester? Många verkar redan vara klara över årets resemål.
"Det är nya siffror från resesöksajten momondo som visar var vi svenskar helst åker på semester i vår– och i sommar.
Inte helt oväntat så toppar Thailand listan för resor i vår, och för sommarens utlandsresa toppar Turkiet.
Sökningarna visat att svenskarna är beredda på längre flygresa under våren, men att man under sommaren gärna söker sig till något på lite närmare avstånd.
På den topp-10 lista som presenteras över resmål i vår så finns Thailand med på hela tre ställen. Den thailändska huvudstaden Bangkok toppar listan, tätt följd av turisternas mecka Phuket. Även den södra provinsen Krabi finns med. USA representeras också på tre ställen på listan: New York, Miami och Los Angeles.
– Den här tiden på året längtar svenskarna efter sol och värme och vi ser ett ökat intresse för längre resor, som till exempel den återkommande storfavoriten Thailand, säger Robin Eriksson, sajtens Nordenchef."---
#0 Risken är väl att Turkiet kommer att rasa en del som populärt resmål i sommar med tanke på den spända situationen där och i närområdet?
Gissar Grekland, Spanien kommer få fler gäster i sommar eller fler som semestrar på hemmaplan.
Min semester sköter jag som vanligt i drömmarnas värld.
Vi får se vad vi hittar på 🙂 Funderar på att åka till St Petersburg eller Wien. I Wien var jag senast med min yngsta dotter för några år sedan och jag bara älskar den staden 😍 St Petersburg skulle vara mycket spännande att få se 🙂
/Désirée
Även här kommer det att semestras inomskärs.
#4 Glöm inte söka visum i god till till Ryssland om ni inte åker på kryssning dit då slipper ni visum, enda kravet är att ni köper en visning av staden.
Jag har en kompis som är sambo med en rysska och hon kommer just från St: Petersburg. Jag har sett en hel del bilder därifrån, och det är en rätt magisk storstad faktiskt.
Ska du fota så ta med extra batterier och minneskort 😃
Den stora artilleri museum i St: Petersburg skulle jag vilja besöka. Men även staden i sig är väldigt fin.
Vi ska semestra här hemma. Vi brukar göra det på somrarna. Vi ska till Torekov och till Skanör och Falsterbo fast bara över dagen.
Sommaren blir på hemmaplan, vet ännu inte om jag ska åka till Hässleholm, Furuvik och Karlstad över dagen med tåg men det lutar åt dom två första och köpa ett Waxholmskort för 750 kr och man får den laddad med 1000 kr och åka runt i Skärgården det var flera år sen sist man var i sthlm skärgård.
Ser trevligt ut C.
#12 Ja, jag hade turen att få uppleva en sensommar på Vrångö när turisterna dragit bort och öborna jobbade inne i stan. I år hoppas jag på en tidig sommar - vore trevligt att kunna åka ut till öarna under en sommarvarm majmånad!
Hoppas på bra väder i sommar så man kan komma ut i skärgården.
Ja, förra sommaren (den första halvan) var ju inte mycket att hurra för…😮
_"Fler än varannan svensk kommer att resa utomlands under 2016, visar en ny Sifoundersökning. Trenden bland de äldre ser ut att hamna på resor där fokus ligger på kulturupplevelser.
– Resmålet bestäms med kulturupplevelse i fokus hos personer mellan 56 till 79 år, säger Mattias Varén, Reseekonom vid FOREX Bank.
Av de som medverkat i TNS Sifos webbpanel om svenskarnas resplaner 2016, beställd av FOREX, uppgav 26 procent av de äldre att fokus ligger på kulturupplevelsen. Av de mellan 15 till 35 år var det 22 procent som ville ha kultur på sin semester och 16 procent av de i åldrarna 35 till 55."---
"– 21 procent av de i åldrarna 56 till 79 år uppger att de kommer att göra fler antal utlandsresor i år jämfört med 2015, säger Mattias Varén.
Gällande charterresor är det som populärast bland de i åldrarna 56 till 79 år, 34 procent uppger detta jämfört mot skidresa (6 procent) och storstadsresa (28 procent)."---
"– Spanien håller ställningarna som favoritland att resa till för de som är 50 plus, säger Karin Starkman Ahlstedt, kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor.
Spanska resmål som Gran Canaria, Mallorca och Teneriffa ligger i topp på mest populära resmålen."---_
Kanotpaddling på Klarälven har hamnat i smickrande sällskap i The Guardian.
Kajakpaddling är annars kul det har jag gjort.
#1 "Turkiet har varit ett populärt resmål för svenskarna i många år. Men de senaste månadernas oroligheter har gjort att intresset har minskat.
Enligt resekoncernen TUI Group, där Fritidsresor ingår, har sommarens bokningar minskat med 40 procent. Vilket drabbar TUI Group hårt.
– Terrorattackerna är en utmaning för branschen. Det kan hända överallt och påverkar så klart resenärernas känslolägen. Efter en terroristattack på ett hotell fick vi evakuera flera tusen resenärer, säger Fritz Joussen vd för TUI Group.
Även på Turkietresor märker man att resenärerna är oroliga och har frågor om säkerhetsläget."---
_"Hyr cykel med Styr & Ställ, besök Botaniska Trädgården och åk båt till Styrsö. Det är några av aktiviteterna som den tyska utgåvan av magasinet Lonely Planet tipsar om vid ett besök i Göteborg, som i deras ögon är Europas femte finaste storstad. Det är i tidningens marsnummer som redaktionen har rankat de 14 bästa resmålen vad gäller storstäder i Europa, och Göteborgs hedrande femteplats är högre upp än såväl Rom och Reykjavik som Wien och Athen.
__
I text och bild skildras caféer, hotell och restauranger i Göteborgs innerstad, men också parker som Botaniska Trädgården och Röda Stens konsthall. Möjligheten att hyra cykel med Styr & Ställ och åka kollektivt ut i skärgården framhålls också som fördelar i artikeln som har rubriken ”Vakna med våren i Norden”._
Sjöliv i kombination med kakor i stora lass. I sommar kommer M/S Sjösaga att köra från Bolinder till bakverksmeckat Taxinge slott i Södermanland.
http://www.rederimalarstaden.se/node/maelarens-hurtigrutt-hjaelmare-kanal
Det blir Thailand, Pattaya som semestermål i år. Jag blir alltid lika förbluffad över den vänligheten man möter där och alla dessa leenden trots att livet är svårt för många där. .
Bifogar en kort video som visar lite av Thailändsk mentalitet. .
Skulle du kunna tänka dig att slanta upp semesterkassan till en resa mot okänt mål?
"En alltmer planerad vardag och ett slentrianmässigt resande, det är enligt STF anledningen till att sex av tio svenskar kan tänka sig att åka på en hemlig resa planerad av någon annan.
- Vi stressar mer och mer och det kan vara positivt att bli överraskad och upptäcka nya oväntade platser, säger Erica Karlsson, försäljningschef på STF.
För att testa trenden söker de nu tio äventyrare som vill åka på en hemlig resa i Sverige.
- De tio testpiloterna får testa konceptet för att vi ska kunna se om en hemlig semester funkar, säger Erica Karlsson."---
Okänt mål är jag rätt van vid för jag är så disträ så ibland så glömmer jag svänga av, och hamnar till slut vid ett okänt mål 😃
Vår längsta tripp i år blir nog till Forsvik och Göta Kanal.
/Maria
#25 Hoppas Arn är hemma!
#26 Haha, det återstår att se….
/Maria
Funderar på en kort resa till min födelsestad Sundsvall i sommar
Det finns många stereotyper över vilka nationaliteter som är de "värsta turisterna", och länge har tyskarna fått klä skott för hur vissa av deras landsmän uppträder på turistorter världen över. Att det är nya tider märks av det faktum att de nu passerats av ryssarna som gruppen som semestrande svenskar stör sig mest på, åtminstone enligt en undersökning från gallupföretaget Norm, som tillfrågat tusen personer på uppdrag av resebyrån eBeach,
Ett bevis på förändring i turismen är väl även det faktum att kineser nu ligger på samma nivå som amerikaner och britter som störningsmoment enligt samma undersökning.
Vad tycker vi oss själva som turister då? Jo, svenskarna hamnar på sjätte plats i denna irritationsliga, och var fjärde tillfrågad säger att man inte vill träffa några andra svenskar på sin semesterresa, uppger nt.se.
_"Eiffeltornet, rivieran, ost och vin eller fotbolls-EM. Det finns många anledningar att resa till Frankrike i sommar. Men glöm inte att ha med dig giltig id-handling. Körkort räcker inte, varnar UD:s kansliråd."---
"I normalfallet kan det räcka med ett körkort som id-handling inom EU. Men sedan terrorattentaten i november i fjol råder nya omständigheter. I Frankrike gäller fortfarande undantagstillstånd."---_
_"Efter förra årets toppnotering vad gäller svenskarnas semesterplaner, drar vi lite i svångremmen och minskar vår genomsnittliga semesterkostnad med närmare en tusenlapp och lägger oss på 16 900 kronor jämfört med förra årets 17 700 kronor. Det visar en aktuell undersökning från Nordea."---
"Tre av fem tillbringar semestern i Sverige oavsett om man har barn eller inte i familjen. På en Sverigesemester planerar vi att lägga i genomsnitt 11 000 kronor medan vi om vi tänker vara mest utomlands lägger drygt 28 000 kronor."---_
Stockholmare lägger mest på sin semester, i genomsnitt 21 000 kronor, medan man lägger minst i Norra Mellansverige, ca 13 000 kronor. - Jag kan tänka mig att storstadsbor kan känna ett större behov av en annorlunda och avkopplande semester och komma bort från stressen och tempot. Då är man också redo att satsa mer på sin sommarsemester, menar Ingela Gabrielsson."---
Mitt pass gick ut 2004. Har inte sett någon anledning att förnya det. Semestrar helst på hemmaplan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
När det är sommar stannar jag i Sverige. För även om det skulle vara dåligt väder så är det ändå som bäst den tiden på året. Det vill jag ta vara på.
Men lite längre fram skulle det vara roligt att åka till Grekland.
Det där med resa mot okänt mål låter också spännande!
Jag minns en sommar som vi började med att båtluffa i Grekland 3 veckor. Det var skitväder i Sverige under tiden. När vi kom hem så blev det fantastiskt väder även här och då hade vi sköna veckor i Bohuslän och gjorde utflykter till Hållö bland annat där vi snorklade och hade picknick.
Senare på hösten reste jag en vecka till Grekland igen🤫
/Maria
Semester i Sverige på sommaren eller så blir det en kryssning till Åland/Finland. Vintertid ibland har det varit en tur till varmare länder.
Redan varit i Israel iår på rundresa, och en resa till Malta är inplanerad i sept. Verkar det bli lite risigt väder i juli kanske det blir någon sista minutenresa.
Var på en Mor/dotter semesterresa till New York för något år sedan …….. Efter det håller jag mig hemma på balkongen 😁
Jag hade nästan bestämt mig för en resa till Indien i november. Men det hela kommer troligen att stupa på visum-krånglet. 🥵
#1 "Allt färre svenskar väljer att resa till Turkiet efter de terrordåd som varit i landet, uppger tre svenska resebolag."---
"Mathias Bergendahl, nordisk informationschef vid Fritidsresor, säger att bolaget har noterat att färre reser till Turkiet. – Vi ser en övergripande förflyttning där resandet till Turkiet går ner medan vi har enorma volymökningar för bland annat Mallorca, Ibiza, Gran Canaria och Grekland, säger han."---
"Jennie Boström, pressansvarig vid Apollo, bekräftar bilden av att resandet gått ned. Men hon kunde på tisdagskvällen inte ge någon exakt siffra. – Vi har som de flesta resebolag en minskning i resandet till Turkiet. Det är en betydande minskning, säger hon. Barbro Holmberg, informatör vid Ving, säger att bolaget sett en stor minskning jämfört med i fjol. – Vi har minskat med 40 procent jämfört med förra året. Det är en stor nedgång, säger hon."---
Det låter som att ni lyckades pricka in er semester perfekt både sommar och höst det året! Härligt! Sån tur har man inte så ofta!
#40 Nej sån tur kan man nog inte räkna med igen😉
/Maria
Det finns semestermål på kartan, men det finns även mål med semestern. Om det senare skriver Tomas Sjödin i GP:
_"Jag har blivit mer uppmärksam på den där påträngande känslan av att det är något jag skall göra och att jag skall göra det omedelbart. Denna känsla handlar inte för ett ögonblick om omgivningens krav och förväntningar, den är snarare att likna vid ett inre tryck, en svag ton från det egna subtila signalsystemet.
__
I sådana lägen skall man inte tveka, då skall man handla. Ytterst sällan handlar dessa avvikelser om långsiktiga kursändringar, snarare om sådan som alltför länge fått stryka på foten för det löpande: att åka och besöka en människa som man tänkt att man skulle besöka, ta det nödvändiga samtalet med den man älskar, lämna den väl uppkörda vardagsvägen och ta av på någon liten skogsväg bara för att man får för sig att man ska det.
__
Semestern är egentligen en utmärkt tid att öva på detta. Att, när dagarna stillnar en aning, lyssna efter de svaga röster som alltför länge kvävts under myckenheten och så handla. Sluta fundera och sätta sig i rörelse, låta livet komma emellan helt enkelt."---_
http://www.gp.se/livsstil/tomas-sj%C3%B6din-l%C3%A5t-livet-komma-emellan-1.3445312
Vecka 29 blir det dansbandsveckan i Malung. Har varit där ända sen starten -86!
Senare blir det en hytte på en norsk ö, ännu lite senare Österlen.
Och i höst, trots det befarade visumkrånglet, en rundresa i Indien.
#43 Spännande och roliga resmål!
Kidlington kanske vore något att besöka! Turistmagnet - "men ingen vet varför". Har vi något Kidlington i Sverige? Säffle måhända - kan man få en kopp kaffe…
"Busslaster med kinesiska turister har börjat anlända till orten Kidlington i Storbritannien.
Men ingen vet varför.
– De blir ju väldigt uppspelta och tycker verkligen om att ta bilder framför trädgårdarna och blommorna, säger boende Tony Bennell till Oxford Mail.
I grupper om 40 turister åt gången har de setts ståendes utanför trädgårdar och uppfarter i den lilla Oxfordshirebyn Kidlington.
Kineserna har kommit i busslaster de senaste veckorna och glatt skuttat ut för att fotografera omgivningen, vilket har lämnat lokalinvånarna undrande om vad turisterna egentligen gör där."---
#45 Djuren på Zoo kanske också undrar varför det kommer an massa människor och tittar på dem. 🤔
Värd för Pensionärer
#46 Ja, intresset verkar vara av det mer påträngande slaget! Fast det är svårt att säga vad som kan vara av intresse för olika turistgrupper. Själv såg jag förra året en busslast asiatiska turister vid en matservering i Grums. Efter käkandet stod de och plåtade en i mina ögon rätt torftig villaträdgård. Kanske är Grums vår motsvarighet till Kidlington? 😃
Även ur turistsynpunkt nedvärderade och förbisedda orter kan uppleva en renässans.
"Förra året utnämndes staden till den minst romantiska i hela Storbritannien. Men nu kliver Kingston upon Hull in på listan över städerna som är mest värda ett besök 2016. En bedrift som inte ens London lyckades med.
Förra året utnämndes Hull till den minst romantiska staden i Storbritannien, och för ett decennium sedan till en av de värsta platserna man kan bo på i landet. Men nu har staden alltså tagit ett rejält kliv framåt och samsas med populära miljonstäder som Mexico City och Vancouver på topp-10-listan över städer som är värda ett besök i år."---
Ficktjuvarna har högsäsong nu tyvärr.
#1 #39 Med tanke på den pågående statskuppen i Turkiet får man hoppas att så få som möjligt befinner sig där på semester. Just nu är landets flygplatser stängda.
#50 Fritidsresor hade 1700 gäster där nere just nu. Läste även dom ställer in nästa resa ner och UD säger att man inte bör besöka Turkiet.
Visst kan man semestra i grannskapet också! 🙂
"För två veckor var det tomt i hagen hos familjen Runkvist i Smalviken utanför Hällefors. Hästen Idun hade rymt. Under onsdagsmorgonen träffade en hundpromenerare i grannskapet på Idun i skogen och nu är hon hemma igen. – Hon är lite knottbiten och svullen runt ögonen och smutsig, men vid god vigör och hon var inte ens törstig när vi fick hem henne, säger Maria Runkvist."---
"I övrigt har Idun hållit sig osynlig under 15 dagar. Så här års finns gott om mat i markerna och vatten också."---
Vi har ju en ny Mustang som vi rastar fina dagar och hitintills så har jag varit på Jylland ( då ösregnade det) med den innan midsommar och vi har varit i Skanör-och Falsterbo och nere i Kivik på marknaden och musteriet och igår var vi på Öland och i Borgholm. Vi ska till Båstad och Torekov också men det får vänta till tennisen är slut. Vi har naturligtvis varit ute på öarna här i skärgården också. Senoren, Sturkö och Tjurkö och så har jag varit en tur till Kosta. Så ska vi ta en tur upp på Ryssberget. Så ska vi ta en tur till Helsingborg eller rättare sagt Sofiero https://sv.wikipedia.org/wiki/Sofiero
Är det inte lite väl långt detta med en häst?
😃
Cykelsemester tycks vara populärt igen, stöter på massor med cyklister med packning mellan Södertälje - Mariefred. Idag även två mopeder med släpkärror.
#56 Har folk ställt bilen med tanke på broreparationen?
#57 Möjligt, kan även vara så dom cyklar Mälardalsleden som är på 444 km.
# 55 Nej inte med den hästen 😃
😉🙂
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dags för lite tangentbordsturism! Ett dopp vid Playa Punta Chullera i Manilva med utsikt mot Gibraltar kanske inte skulle vara så dumt? Rätt tomt på stranden idag!
===
Så här års när ännu produktiva människor återvänt från sina semestrar utomlands har en stor snackis varit om man skall få markera sin solstol eller ej. En som haft bilden klar för sig redan tidigare är den reklamerande resenär som skrev till resebyrån att ”Man har inte en chans mot alla pensionärer som vaknar 5 och paxar platser vid poolen.” Kanske var det samma resenär som i ett annat klagomål skrev: "Sängen var så bekväm att jag vaknade för sent och hann inte ta tillvara på dagen"?
Ja, klagomålen till resebyråerna kan vara roliga, så länge man själv inte har skrivit dem - här är fler! ("Ägaren var väldigt trevlig, fast på ett perverst sätt." Fniss!)
#62 Ja, om man inte har något att klaga på så gäller det att hitta på något. 🙂
Det hade kommit ett http// för mycket i länken. Här är den rätta:
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/h%C3%A4r-%C3%A4r-charterresen%C3%A4rernas-konstigaste-klagom%C3%A5l-1.3719158
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#63 Ett extra streck i länken har hänt några gånger för mig sedan jag gick över till edge. Det går inte att radera det "förtryckta" http: så jag måste klistra in min länk och sedan klippa ut den texten, och då har det tyvärr hänt att ett slashstreck blivit kvar, eller som nu hela strofen. Får skärpa mig med det och har nu rättat till felet.
#64 Aha, är det Edge som är problemet. Har sett samma problem i en annan tråd, så du är långt ifrån ensam.
#65 Skönt om fler har samma problem, då kanske felet är känt bland de som kan åtgärda det!
#66 Tror inte någon har rapporterat det. Skulle testa Edge nyss, men jag kunde inte ens logga in. (Loggar inte in via Facebook.) Skriver in användarnamn och lösenord, och det ser ut som om jag blir inloggad, men det blir jag inte.
Det verkar vara ytterligare en irriterande bugg i Edge. Har slutat använda den eftersom jag inte själv får bestämma hur jag vill visa nya sidor (och för att den har en del andra irritationsmoment). I andra webbläsare har man valet mellan ny flik och ny sida, men det har Edge tagit bort verkar det som. Åtminstone har jag inte hittat hur man ändrar.
Hahaha, fem poäng för den! 😂
Albanien är nästa stora turistmål enligt danska Ekstrabladet.
http://ekstrabladet.dk/ferie/udland/europas-hemmelige-hit-her-skal-du-holde-din-naeste-ferie/6278071
#69 Låter inte lockande.
Glöm Mallorca, London och Paris. Europas bästa resmål ligger i Ryssland och ska du bo som en kung – satsa på Turkiet. – Det har varit ett sant nöje att få utnämna de som är bäst i Europa, säger Graham Cook, ordförande för World Travel Awards.
#71 Låter väl som livsuppehållande insatser för den turkiska turismen? Det turkiska turistministeriet uppgav den 11 juli att turismen till landet minskat med en tredjedel, och veckan efter det tillkännagivandet skedde kuppförsöket som knappast lär ha ökat turistströmmarna till landet.
Turkarna själva hoppas f.ö. enligt det turkiska turistministeriet mest på ryssarna. Frågan är om ryssarna skall gå över ån efter vatten om de själva lever i det bästa resmålet…
Tillbaka från Malta, väldigt bra land ifall man vill åka runt och titta på saker. De allmänna kommunikationerna funkar bra och är billiga + alla pratar engelska. Så är man inte jättevan resenär och vill ha en semester där man åker runt och upptäker nya platser mer än att bara ligga vid en pool eller sandstrand så är Malta ett jättebra resmål. Men välj en månad då det inte är så hett, kom hem i förrgår och vi har haft +35 på dagarna och +25 på nätterna och riktigt hög luftfuktighet. Åker gärna tillbaka men då åker vi nog nån månad senare.
#72 Fördelen ska väl vara att det blir billigare att vara i Turkiet nu när säkerhetsläget är som det är. Men som du säger så drar sig turisterna från att besöka Turkiet och jag skulle inte vilja åka dit.
#73 Låter härligt. Malta vore inte så dumt att besöka.
#73 Har en före detta arbetskamrat som blivit helt Maltafrälst de senaste åren, liksom hans hustru. De hade den makalösa turen att lära känna en svenska som reser hem på somrarna och lånar ut sin lägenhet på ön för en billig ersättning.
Det kom en trevlig liten skolpojke hem till mig häromkvällen och ville sälja jultidningar. Jag beställde boken "Upptäck Sverige".
Som nybliven pensionär skulle jag vilja ta bilen och sticka iväg till nåt trevligt ställe i vårt land. Då tänker jag att boken vore en bra hjälp, med tips på var man kan bo och vad man kan se och göra där.
Man måste ju inte alltid resa utomlands, eller långt överhuvudtaget. Bara detta att komma till en annan miljö än den vanliga ger en mycket, tycker jag.
Det kan räcka med en härlig skogspromenad och en ryggsäck med fika för att man ska få ny energi!
#77 Absolut! När jag hade bil begav jag mig gärna på lite längre utflykter. Numera håller jag mig inom kollektivreseavstånd men hittar även på så vis många intressanta platser. De två föregående somrarna var jag riktigt spänstig och gick långa turer i Delsjöreservatet, men i år har jag varit alldeles för slö…
#77 Du har alldeles rätt det fick mycket att upptäcka och uppleva i närområdet.
Jag håller på och betar av naturreservaten i hemtrakten, det finns förvånansvärt många sådana.
Värd för Pensionärer
#77 Det har du helt rätt i. Finns mycket att se i vårat avlånga land.
Ett roligt sätt (tror jag) att upptäcka sin hembygd är att köpa t.ex. ett sommarkort för buss/tåg som gäller i ett lite större område än just närområdet. Sedan går man till stationen och sätter sig på första bästa buss/tåg och ser var man hamnar. 🙂
Hade själv planer på att göra det för några år sedan, men än så länge har det inte blivit av.
#81 Det gör jag då och då med mitt västtrafikkort. Eftersom det går rätt många bussar här så har jag hoppat på den första och åkt med. Det kan bli Mölnlycke, Göteborgs hamn, Heden eller något annat. Nu är det i och för sig destinationer som jag känner till, men sedan får det bära iväg i den riktning jag bestämmer när jag kommit fram.
#82 Då blir det riktiga små upptäcksfärder. 🙂
Det är lätt att bli hemmablind och inte se vad som finns runt knuten. Hade en gång besök från USA och då passade vi på att följa med på lite guidade turer i bygden. Det rekommenderar jag verkligen att man gör. Tänk så mycket man inte vet om sin egen hembygd!
#81 Det gjorde jag när jag var yngre då blev det ett så kallad TIM-kort men även Waxholmsbolagets månadskort hade jag och åkte runt på.
#84 Så kul att det är flera som provat. Får se om det blir min tur nästa sommar. 🙂
#81 Där jag bor finns det tyvärr varken bussar eller tåg. Annars skulle jag göra det som du tipsar om.
#79 Jag brukar också vandra i naturreservat. I sommar har jag för fjärde gången övernattat i en kolarkoja långt ute i skogen i ett naturreservat. Det är spännande att sova där. Alldeles mörkt och alldeles tyst. Jättehärligt!
SL här i sthlm har under hela sommaren tipsat om utflykter man kan göra med buss, pendeltåg, tunnelbanan
SL-kortet kan man även åka båt med på vissa sträckor. så som Saltsjö-Mälarsnittet, mellan Nacka och Stockholms City/Lidingö.
#87 Här är det också väl beviljat med (västkortet) om man vill åka båt ut i skärgården t.ex. eller hålla sig på älven. Vissa båtlinjer som korsar älven är dessutom gratis.
Tretusen vandrare från kontinenten, de flesta plus 55, har intagit Skåne för att under en vecka bese landskapet till fots. Ser ut som om de kan glädja sig åt fint väder!
"Trots terrorattentat på flera populära destinationer avskräcker det inte svensken från att resa, visar en färsk undersökning."---
"Men resandet till Turkiet har minskat under året, vilket kan förklaras med en politisk kupp och närheten till det krigshärjade Syrien. Än återstår också att se hur vi påverkas av årets attacker i Paris, Bryssel, Nice och Thailand, eftersom restrenderna för 2016 mäts först nästa år. – Men händelserna måste komma relativt frekvent, händer det en gång om året i västerlandet så glömmer vi nog bort det, säger Remvig. (Hans Remvig är turismanalytiker.)
Det är närheten och tillgången till billiga direktflyg som annars styr vart vi reser allra helst. Spanien ligger sedan länge i topp över svenskarnas favoritresmål, mycket tack vare att det är populärt året runt. En uppstickare på listan är Tyskland, som kommer på andra plats."---
"Terrorrädsla har möblerat om i svenskarnas resande. Men vi reser inte mindre, bara till andra ställen. Detta har särskilt gynnat Spanien.
41 procent av svenskarna svarar att terrordåd och hot har påverkat deras resande det här året. Men resandet har ändå ökat och vinterfavoriterna är fortfarande Spanien och Thailand. Antalet resenärer till Kanarieöarna har ökat med 16 procent i år, enligt en Sifo-undersökning som resebyrån Ticket har beställt. En förklaring till ökningen kan vara att den forna vinterfavoriten Egypten inte toppar några listor längre."---
"Enligt Karin Starkman Ahlstedt, kommunikationsansvarig på Ticket har även stadsturismen ökat i år. – Vi ser en ökning på solresor, men storstäderna ökar mest, bokningarna till London har fördubblats på grund av det låga pundet. Många åker på fler än en resa per år och det syns i resetrenderna, säger hon."
Hittade denna sajt idag. Lite sent på säsongen att göra vissa saker som finns där men det finns ändå intressanta utflyktsmål som kan planeras in till nästa år men även genomföras året runt.
Sverige får nöja sig med en fjortonde plats när världens tryggaste länder rankas. Men på topp tio-listan representeras Norden med två andra länder.
http://www.gp.se/livsstil/resor/h%C3%A4r-%C3%A4r-v%C3%A4rldens-tryggaste-resm%C3%A5l-1.3927810
"I vinter är det prisvärda weekendresor i österled som gäller. Vinterns stora raket är Prag, som klättrar rakt in på plats tre på topplistan över de mest bokade weekendstäderna i vinter – efter London och New York – tack vare en ökning av bokningarna på över 80 procent. Även Krakow, Budapest och Warszawa ökar starkt. Det visar färsk bokningsstatistik från Ticket, Sveriges största privatresebyråkedja."---
Visserligen är det sex veckor kvar av året, och någon kanske har jul- och nyårssemester inplanerad, men eftersom vi nästan är uppe i 100 inlägg öppnar vi för 2017 års semesteridéer här.