Blomstergruppen
_"När etnologistudenten Sandra Neergaard-Petersen skulle skriva c-uppsats blev det om något som hon själv har tänkt mycket på: vårt förhållande till krukväxter, och vad det säger om oss och vår tid.
"I uppsatsen tackar hon sin mormor för både sticklingar och "gröna gener".
– Jag har även börjat intervjua min farmor om hennes växter. Då sipprar det ut en massa andra historier, växter kan bära på många historier eftersom de kan ha hängt med länge.
Farmodern har till exempel en novemberkaktus som hon har ärvt av sin mamma. Sandra Neergaard-Petersen fick i sin tur ett skott.
– Det skottet bär på så mycket symbolik.
Många av växterna i hennes egna fönster kommer från äldre personer som hon träffade när hon var timvikarie i hemtjänsten. Då fick hon höra att det betyder otur att fråga om man får ta ett skott.
– "Jag hörde inte det där" sa en kvinna när jag frågade, berättar hon.
I hemtjänsten cyklade hon mycket och såg många fönster längs vägen.
– Många av dem liknade varandra, med pelargoner i patinerade krukor, en jordglob och en mässingsljusstake. Det blir ett slags stilleben som visar att här bor det folk som vill visa att de är kulturpersoner.
Även hos de hon besökte i hemtjänsten fanns ofta pelargoner, men då buskiga, frodiga sorter som också sa något om sina ägare: Med välskötta växter kan man visa att här bor en ordentlig och omsorgsfull person."---
"I sin uppsats undersöker hon hur vi genom våra val av krukväxter försöker visa vilka vi är och vilka vi inte vill vara – precis som med annan inredning. Växterna kan visa en strävan efter att vara en person med god smak och vara en klassmarkör.
– Det finns krukväxter som bär på status, som fjädersparris, dadelpalm och rumsgran. De är nästan som historiska föremål, säger Sandra Neergaard-Petersen."---
_
Säger blomnamnet också något om vem vi är?
Lyckliga lotta, Flitiga lisa mm
Värd för Pensionärer
Vad sägs om att betala 100-250 per kruka för att koppla upp dem till datorn som håller koll på när det är vattningsdags? Målgruppen är "den teknikintresserade innerstadsodlaren" enligt IDG.
.
#2 Åtminstone är det hemvävda namn på växter som tydligen hör hemma på Nya Guinea och Salomonöarna. Misstänker att de heter något annat där…🙂
Hade en tom kruka på balkongen för en tid sedan, så jag köpte i förbifarten något kaktusliknande för en tia i livsmedelsaffären, det var en "Sempervivum" enligt en medföljande lapp.
Häromdagen när jag vattnade växterna såg jag till min förvåning att den här blommade. Nu har jag läst mig fram till att det är något slags taklök som normalt växer i bergsområden. Den lär inte vara särskilt ovanlig som trädgårdsväxt, men jag blev ändå glatt överraskad att få se den blomma.
Någon här som har kännedom om Sempervivum?
"De senaste årens forskning har avslöjat nya sidor av växter som inte många känner till. De kan röra sig, känna, lukta och till och med mata sina ungar. Det här kan bli viktig kunskap för odlare men kan också ändra hur vi tänker på växterna."---
"— För tio år sedan fick man inte prata om beteende hos växter, men nu finns det hundratals böcker och många forskar om det, säger Stefano Mancuso på besök på SLU. Han är professor i växtneurologi i Florens i Italien och en av de främsta forskarna inom växters kommunikation. Han har nyligen publicerat boken Brilliant green - the Surprising History and Science of Plant Intelligence och är en stark förespråkare för växternas intelligens. Han går till och med så lång att han säger att växter har ett medvetande. – Alla växter har förmågan att uppfatta alla relevanta parametrar i miljön runtom dem. Samtidigt kan de också känna av beteendet av andra levande organismer, både växter och djur, i närheten. De är helt medvetna om sin omgivning, och på det viset är de medvetna varelser, säger han."---
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vaxter-bade-pratar-och-kanner