Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettövrigt
Läst 1810 ggr
[Nomen Nescio]
5

Storstugan (OT) - del 23

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att flytta in i en ny storstuga, och vad kan väl passa bättre för våra möten än en sockenstuga? Den här knuttimrade ryggåsstugan uppfördes ursprungligen på 1700-talet i Kinnarumma, men kan numera beskådas och besökas i Ramnaparken i Borås.

Storstugan är en tråd avsedd för dagligt småprat om ditt och datt. Den närmast föregående tråden finns här.

DesK
1

Vilken vacker stuga. Jag kilar rakst in för att kolla om det finns kaffe🙂

/Désirée

[Jimmy.L]
3

Undvik Stockholm på lördag främst Kungsträdgården och kring Mynttorget.

Kommer bli demonstrationer som lär bli stökig.

Svenska motståndsrörelsen ska tåga Kungsträdgården - Mynttorget och motdemonstranter kommer försöka stoppa dom. 4-500 kravallpoliser och en massa avstängningar i området.

[Nomen Nescio]
1

#1 Glöm inte att ducka bara, det är lågt till tak - i stugan alltså, inte i vår tråd! 😉

DesK
0

#3 He he, jag är en liten skit, så jag brukar inte behöva ducka😃

/Désirée

[Jimmy.L]
2

Tänkte fotografera lite statyer på lördag i Stockholm.

Tarotstollan
2

Ja, den stugan har man ju sett i verkligen.
Glad jag  inte bor i en sådan numera, jag fryser inomhus i en lägenhet där elementen står på högtryck!😮
Även glad att jag inte behöver gå ut i dag också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Nomen Nescio]
1

Sitter just och väntar på att röstningsresultaten från USA skall börja att dimpa ner. Under tiden har jag tagit hem de senaste uppdateringarna av Windows10. Läste tidigare ikväll om att en del datorer (äldre än två år) låst sig vid uppdateringar, och det var vad jag befarade hade hänt med min dator också, för hjulet snurrade och snurrade utan att det blev någon omstart.

Till slut gjorde jag vad man inte skall göra - jag bröt strömmen och startade datorn på nytt. Vid första försöket var rutan helt svart, men vid andra försöket tickade datorn igång. När jag kontrollerade uppdateringarna hade alla gått fram, utom en. Gjorde ett nytt försök, och efter lång väntan kom även den igenom, men det var svettigt en stund…🥵

Tarotstollan
1

#7. Skönt att det klarade sig och att du nu kan använda datorn igen.

[Nomen Nescio]
1

#8 Ja, det är ju inte så kul att tvingas lämna in den i ett okänt antal dagar och få betala 800:- för att få den stridsduglig igen! Delade med mig av erfarenheten ifall någon mer råkar ut för samma problem.

Tarotstollan
0

Jag antar att jag kommer att följa valet senare under natten när alla de vanliga deckarna och programmen jag brukar se på är slut. Just nu är det "Elementary" och sen blir det väl "Person of interest" och "Arrow".

[Nomen Nescio]
0

Jag har TV:n stående på i rummet bredvid, men det dröjer nog minst en timme innan man börjar se någon tendens.

DesK
0

God morgon! Nu tyder allt på att USAs näste president heter Donald J Trump.

/Désirée

[Jimmy.L]
1

#12 Märkligt val. Igår kväll var media säkra på att Clinton skulle vinna.

[Nomen Nescio]
0

Höll ut framför TV:n till 02.30, sedan har jag lyssnat på radion. Ja, det var nog inte bara media som var säkra på Clinton igår - även jag var övertygad om att hon skulle bli nästa president, men tji fick man. "God bless America" skulle man vilja säga nu…

Carmarino
2

Snart är det fars dag. Vad sägs om lite chokladverktyg i farsdagspresent? 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Tarotstollan
0

#15. Vilken härlig julklapp också!

Carmarino
2

#16 Ja, alla tillfällen till att ge/få choklad är bra. :-)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Nomen Nescio]
2

Ser ut att bli upp till tio plus i nästa vecka och regnigt. Vintern får maka på sig lite, åtminstone några dagar…

[Jimmy.L]
1

#18 Ja, snön som kom lär inte ligga kvar.

Tarotstollan
1

Skönt! 🙂Jag har redan planerat att göra massor i nästa vecka då det blir barmark igen, skulle gjort det denna veckan men jag skjuter upp det bara för att slippa gå ut och riskera livet på puckelpist isen.
Måste ändå ut så många gånger denna veckan, så det räcker.😮

[Nomen Nescio]
0

Någon minusgrad och gråväder här. Sov till kvart över nio - det kostade väl på med gårdagens valvaka…

[Nomen Nescio]
3

Ur Expressen idag. Så var det med den saken…😕

[Nomen Nescio]
2

Mannen som på "övertid", 27 december, brände julbocken i Gävle förra året står nu inför rätta. Det nöjet (?) kan kosta honom 100.000 - det är vad Gävle kommun vill ha i skadestånd. Förhoppningsvis avskräcker det presumtiva pyromaner i år…

Källa.

Carmarino
1

#22 Ett typiskt exempel på en rubrik som bara är gjord för att locka så många läsare som möjligt. 🙂

[Nomen Nescio]
1

#24 Visst är det! (Hoppas vi kan locka hit några fler läsare vi också…)😉

[Jimmy.L]
2

#25 Det lockade mig. 😃

Carmarino
2

#25 Jag trodde först att den stackars folkhälsoministern inte orkade med att ge kvinnor mer sex, och att det var därför han tyckte att utvecklingen gick åt fel håll. 😂

Tarotstollan
1

#23. Det tycker jag var ett bra beslut, låt de betala så kanske de slutar bränna ner den.👍

DesK
2

Idag har jag städat inne, så ikväll blir det middag vid brasan med något gott på tallrikarna och i glasen 🙂 Jag hade tänkt städa min bil idag, men den rymde hemifrån imorse, strax före kl sex 🙂

/Désirée

Tarotstollan
0

#29. Va, ville inte bilen jul-bada?😉

DesK
0

#30 Helt rätt uppfattat 😃

/Désirée

[Jimmy.L]
0

Gäsp, god morgon på er. Ska rulla till Stockholm idag och handla lite och fotografera ha en trevlig dag.

[Nomen Nescio]
0

#33 Går nog lika bra med Actimel, som Werner & Werner möjligen skulle ha uttryckt det.

Här är det fyra minus och rejält dimmigt, även om solen i detta nu faktiskt håller på att tränga fram. Blev sent i natt, återupptäckte detective Cooper och sergeant Truman i Twin Peaks igår. Ser att det är ännu ett dubbelavsnitt i kväll, får se om jag orkar sitta uppe eller spelar in det.

Carmarino
4

#33 Jag tror jag håller mig till gräddkola jag (egen tillverkning). 🙂

[Jimmy.L]
1

#35 Gottegris. 😉

Carmarino
3

#36 Ja, jag föredrar det framför sperma i alla fall. 😃

[Jimmy.L]
2

#37 Haha.

[Nomen Nescio]
1

Enligt SMHI och GP skall det vara 3-4 plus i Göteborg, men här hos mig är det nollgradigt och frost på taken. Ännu så länge syns solen mellan molntapparna, men det lär mulna på under dagen och eventuellt bli regn.

Satt uppe och tittade på avsnitt 3 och 4 av Twin Peaks i natt (även om jag dock sov bort en bit här och där…) Känner mig rätt pigg ändå.

Idag minns många av oss terrorattentatet i Paris för ett år sedan. På sina håll kommer denna söndag att innebära farsdagsfirande, inte minst till handelns förtjusning.

[Jimmy.L]
1

På söndagen hade Botaniska Trädgården i Göteborg öppet hus med provsmakningar och demonstrationer.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/botaniska-hade-oppet-hus

Tarotstollan
1

#40. Vad härligt att de hjälpte den och släppte ut den istället för att göra handväskor av den!🙂

[Nomen Nescio]
1

#42 Ja, frihet åt pansartaxarna! 👍

Tarotstollan
1

😂Svår tax att gå ut och rasta!

[Nomen Nescio]
1

Fyra plus, och en regnig och grå start på veckan. Någon supermåne är nog inte att tänka på framåt kvällen eftersom vädret verkar bestå.

[Jimmy.L]
1

Gråmulet och två plusgrader ute.

Carmarino
1

Här är det solsken och någon plusgrad. Enligt väderlekstjänsten skulle det dock mulna på framåt 16-tiden, d.v.s. precis då supermånen beräknas stiga över horisonten. 😕

[Nomen Nescio]
3
Tarotstollan
1

#48.  Den verkar faktiskt vara snäll fast jag har ju alltid hört och läst att kräldjur inte har sådana känslor så att de kan ta in och känna igen folk och annat än mat.
Men vem vet…..det är ju bara forskare som påstår sådant!🤔

[Jimmy.L]
1

N.N sådan måste du skaffa dig som husdjur. Var en kille i Norrköping i somras som rastade sin glasögonkajmani en park, polisen kom och beslagtog den och kördes till Tropicarium i Kolmården. Tror inte han fick tillbaka den.

[Nomen Nescio]
1

#50 Nej husdjur större än silverfiskar är inte aktuellt i nuläget! Fast nu finns även de i en större modell, och snart kanske även de  kan gå i koppel?

http://www.expressen.se/nyheter/ny-storre-silverfisk-sprider-sig-i-nya-hus/

[Jimmy.L]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

[Nomen Nescio]
1

#52 Effektivt! 👍

[Nomen Nescio]
1

Fortsatt regnigt och åtskilliga plusgrader här nu på förmiddagen.

Maria
1

Jag har nyss haft sotaren här. Det känns ju lite nytt eftersom den är andra vintern vi har kaminen.

/Maria

[Jimmy.L]
3

Till helgen blir det årets första julmarknad för min del. Ska besöka Gamla Stans julmarknad och handla lite.

[Nomen Nescio]
2

Regnig och mörk morgon här - det är nästan (men bara nästan!) så man skulle kunna önska sig lite snö att lysa upp det begynnande vintermörkret med…

Var erbjuden av en bekant att åka med till Skåne för att skåda fågel idag. Det är flera rariteter där just nu, bland annat Tundrasparven, en ostasiatisk fågel som aldrig setts i Europa tidigare. Men jag har känt mig hängig några dagar, och någon "artjägare" har jag aldrig varit, så jag beslöt att tacka nej till resan.

[Jimmy.L]
0

Mulen morgon med tre grader kallt.

DesK
1

Här är det tät dimma, men ännu inget regn. 

N N krya på dig! 🌺

/Désirée

[Nomen Nescio]
1

#59 Tackar - det är nog till största delen latmasken som drabbat mig, i övrigt är det bara lite småsnuvigt. Hjälper inget annat så får det väl bli en intensiv whiskykur senare i veckan…

DesK
1

#60 Akta bara så att du inte får hårrotskatarr då istället 😉

/Désirée

[Nomen Nescio]
0

#61 Lite blandning av torv, malt och kornbôs gör bara gott för en sliten hjärna… 🙂

[Jimmy.L]
5

Carmarino kör du runt mig på stan. 🙂

[Nomen Nescio]
2

#63 Trodde barnvagnarna bara växte på bredden numera…😃

[Jimmy.L]
2

#64 Vi kan ju fråga dom om det finns tvillingvagn, då kan du och jag ligga i den och DesK samt Carmarino  kör oss. 🙂

[Nomen Nescio]
2

Skall jag åka i ett sådant fordon får det nog bli med Tina Törner bredvid som kartläsare. Hon klarar ju att åka i det mesta som går på hjul…

[Nomen Nescio]
2

#33 Hon har kanske inte så fel ändå?

"Det var i förra månaden som en studie om ost publicerades av Nature Medicine. Enligt studien ska ost som innehåller ämnet spermidine bland annat vara nyckeln till ett långt liv, detta efter att det har visat sig att den genomsnittliga livslängden har ökat hos testmöss och råttor."---

"Av de 800 personer som har testats i studien med spermidine som ett innehållande ämne i ost, framkom det att 40 procent visade sig ha lägre risk för hjärtsvikt, lägre blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Spermidine finns främst i lagrad ost, fullkornsprodukter och svamp vilket också har hittats i sperma."

GP

Carmarino
3

#63 #65 Hade jag bara nått upp till handtaget så. 😃

[Nomen Nescio]
1

4-5 plusgrader här. Molnigheten är växlande, jag har t.o.m. sett vad som är kvar av supermånen så här några dagar i efterskott.

[Nomen Nescio]
2

Nu är det nästan aprilväder här! En rejäl skur med hagelinslag för tjugo minuter sedan med åska på avstånd, men nu klarnar det upp igen.

Maria
1

Oj det måste ha varit väldigt lokalt.

/Maria

DesK
0

Aprilväder här också, just nu sol, men ösregn för en stund sedan 🙂

/Désirée

[Nomen Nescio]
2

#72 Regnskuren var nog lokal, men jag ser att blitzortung har registrerat några spridda blixtar från Varberg till Lysekil, fast inga stora åskväder. Men nu skiner solen över oss för tillfället…

(Och just nu passerade faktiskt jaktflyg i full karriär ut mot havet. Mycket väsen idag! )

[Jimmy.L]
2

Sveriges största pizza?

Tarotstollan
1

#75. Oj, en sådan pizza fast med annat tillbehör på, hade jag gärna beställt hem. Då kan man ju äta i lung och ro lite när man vill. Dessutom drack han ju kolsyrad dricka till, inte undra på att han blev mätt så fort.

Här har det ösregnat och blåst i stort hela dagen och natten, det slog bra på fönstret i sovrummet.

[Nomen Nescio]
2

Märkligt det där med pizzor! Första gången pizzan kom i min väg kan jag säga med exakthet - det var i Lido di Jesolo för 55 år sedan. Då var pizzorna inte mycket större än en tekaka, och den enda fyllningen som erbjöds var sardiner, en viss skillnad från våra vulkanpizzor med innehåll som pommes frites, oxfilé, kebabkött och jag vet inte allt…

Jag tror att den pizzabagare som erbjuder hälften så stora pizzor (utan att kalla dem "barnpizzor") och med lite större utbud än sardinfyllning skulle kunna göra bra affärer!

DesK
2

#78 Instämmer med dig att det vore bra med mindre pizzor. När vi köper pizza, så köper vi en pizza som vi delar på.

/Désirée

[Jimmy.L]
3

#78 Håller med dig att pizzor borde vara mindre.

Sen tycker jag man borde satsa på bättre råvaror på pizzorna. burk champinjoner som vissa pizzerior har är inte gott.

[Nomen Nescio]
2

#80Ja, kvalitén på råvaror och annat kan variera rätt betänkligt mellan pizzeriorna, liksom hygienen. En pizzeria där pizzabagarna sitter utanför och röker och sedan går direkt och kavlar ut pizzadegen med sina nikotingula fingrar utan att tvätta händerna diskade jag som leverantör.

#79 Tror att småpizzor även skulle kunna ha det goda med sig för pizzabagaren att sådana som inte kan enas kan köpa två småpizzor med varsin fyllning.

[Jimmy.L]
4
[Jimmy.L]
3

Får jag lov.

DesK
0

Dags för mig att kontakta Guiness rekordbok, tror jag. Jag tog körkort för 4 år sedan och idag blev jag stoppad av polisen för femte gången😮

/Désirée

[Jimmy.L]
0

Brorsan har blivit stoppad sex gånger på 3 år när han kört moped. 4 gånger på ett år. Senaste gången var i somras.

Maria
2

Jaha, det är ni, DesK och Jimmys bror som håller polisen sysselsatt😃

/Maria

DesK
1

#85 Oj!😮 Då får han ringa till Guiness rekordbok!😃 Min sambo har haft körkort sedan han var 18 år och han är 58 år nu, han har inte blivit stoppad lika många gånger som jag på alla de åren!

/Désirée

[Jimmy.L]
2

#87 Har aldrig blivit stoppad och hoppas jag inte blir det heller.

Carmarino
1

Har bara blivit stoppad tre eller fyra gånger, och jag har haft körkort sedan förra seklet. 🙂

DesK
0

#88 Får nog skicka en extra insatsstyrka till dina hemtrakter😉

/Désirée

[Jimmy.L]
0

#90 Nää dom får du behålla. 😛

[Nomen Nescio]
1

Nu på morgonen är det växlande molnighet här, men helgprognosen för vädret tycks mest tala om regn och ännu mera regn.

Satt uppe till två i natt och såg avsnitt 5 och 6 av Twin Peks, nu återstår avsnitten 7 och 8 ikväll så är jag uppdaterad på serien…

Maria
1

#92 Jag minns att jag följde den serien när det begav sig.

Minns också att jag såg en T-shirt då med texten "Vem fan är Laura Palmer" vilket var himla kul för precis ALLA verkar ha sett och följt serien då och pratade om den😃

Förutom du då Nomen Nescio😉

/Maria

[Nomen Nescio]
1

#93 Det kanske var jag som bar T-shirten? 😃

Maria
1

#94 Haha😃

/Maria

DesK
0

Morrn morrn, jag såg inte Twin Peaks, men skulle vilja se den nu, dock inte mitt i natten.

/Désirée

[Nomen Nescio]
0

#96 Jag var i valet och kvalet att spela in, men eftersom jag har en ålderdomlig video där man måste snabbspola förbi reklamen valde jag att se serien som den är.

[Jimmy.L]
3

Julmarknad i Gamla Stan.

[Nomen Nescio]
2

Kan hälsa från solen - anar dess existens under molnkanten vid horisonten. ☀️

Maria
1

Så fint. Både julmarknaden och solhorisonten.Gamla stan måste vara perfekt för en julmarknad. 

Ungefär som Haga är så fint i Göteborg.

/Maria

[Jimmy.L]
3

#100 Fint är det men mycket folk.

Solen kikade fram lite i Stockholm, annars var det mulet.

[Nomen Nescio]
1

Vi avslutar i kungliga huvudstaden och drar vidare till Borås, för att uppsöka storstuga nummer 24.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer