Urinläckage - en känslig fråga?
"Vi är nog många som tycker att Sverige är ett frigjort och hyggligt jämställt land. Speciellt om vi jämför oss med många andra länder. Men ett av de områden som fortfarande är tabubelagt, både bland kvinnor och män, är urinläckage. Vi vet att urinläckage är betydligt vanligare hos yngre kvinnor jämfört med yngre män. Men när män och kvinnor åldras, ökar besvären hos båda könen."---
"I dag är det internationella mansdagen. En dag som instiftats världen över för att uppmärksamma mäns och pojkars hälsa och välbefinnande. Just urinläckage är en åkomma som påverkar många män alla dagar i veckan året runt och som de försöker hantera på olika sätt. Speciellt bland män är urinläckage något man inte pratar högt om. Kanske inte ens med den egna familjen eller partnern. Istället lider många män i tysthet och hittar egna lösningar för att dölja besväret."---
"Den undersökning som Tena nyligen genomfört bland tusen svenska män och kvinnor över 55 år, visar att över 80 procent aldrig fått frågan om de har problem med urinläckage av sin läkare eller vårdpersonal. Lika många svarade att det skulle kännas helt ok om vårdpersonal frågade om besvären. Bara en procent sa att de skulle känna sig kränkta och två procent att de skulle bli generade. Studien kunde också kartlägga i vilken utsträckning urinläckage påverkade de som har besvär. Närmare hälften lyfte fram att de får sin nattsömn störd och nästan var femte drar sig för att resa längre sträckor."---
"Urinläckage är en vanlig bieffekt efter prostataoperation hos män och här kan knipövningar mildra besvären. Om urinläckaget består finns det ett stort urval av skydd anpassade till män respektive kvinnor så att man ska kunna leva som vanligt. I Sverige är dessa hjälpmedel skattefinansierade och skrivs ut av sjukvården, vilket inte är så vanligt i andra länder."---
"Till sjukvården vill vi uppmana läkare och annan vårdpersonal att våga ställa frågan! Och för alla er med problem, tveka inte att kontakta sjukvården. Tillsammans kan vi få både män och kvinnor att uppnå en förbättrad livskvalitet. Inte bara under internationella mansdagen utan året om."
Aftonbladet debatt, ur inlägg från Ian Milsom, professor i gynekologi och obstetrik och ansvarig för nystartade Gothenburg Continence Research Center och Hans Bergh, globalt ansvarig för innovationer inom inkontinensområdet på SCA/Tena.
Det är märkligt att detta fortfarande är svårt att prata om det tanke på hur öppet allting annat har blivit i samhället.
/Maria
#1 Javisst är det märkligt - och den där "tabustämpeln" hindrar ju många att våga att tala om det! Märkligast av allt är kanske att läkarna tycks anse att det på något vis skulle vara "ofint" att ta upp problemet när patienterna inte verkar ta illa upp, enligt undersökningen. Mig händer det då och då att jag får uppsöka holken nattetid, och vad skulle det vara att skämmas över?
Jag trodde också att vården var mer öppen med detta.
Jag tror kanske att det kan bero på att man är så van vid att patienter tar upp allt mellan himmel och jord så att man kanske räknar med att det problemet skulle vara patientens eget ansvar att tala om? Jag vet inte men har aldrig uppfattat att läkare/sjuksköterskor anser något problem för pinsamt.
/Maria
Det är ju jättekonstigt att folk inte vågar prata om detta! Både jag och gubben min uppsöker vanligen wc någon gång per natt.
/Désirée
Konstig då man får gratis inkontinensskydd på vårdcentralen. Man ringer dit och bokar en tid och sen får man se på lite olika produkter och så får man med några hem som man tror kan passa ens behov. Så när man testat dessa och funnit vad man söker så ringer man och säger detta till sjuksköterskan och så får man det hemkört till huset eller lägenheten. Jag har hjälpt massvis med männiksor med detta. Och ja jag har själv ansträngningsinkontinens så jag har ett litet skydd.