Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettmat-hushåll
Läst 6246 ggr
DesK
4

Frukostvanor?

Vad har ni för frukostvanor? Vad äter ni? När?

Själv är jag en riktig frukostmänniska,  vill gärna ha en rejäl frukost och fullkomligt älskar helgernas långfrukostar med gubben min 😍

Berätta om era frukostar! 🙂

/Désirée

[Carpinus]
1

Jag är traditionalist - det blir kaffe, en ost- och en skinkmacka, juice och yoghurt. Dessutom kokt ägg cirka två gånger i veckan. Har förnyat mig på juicefronten den här veckan och bytt ut apelsinjuicen mot granatäpplejuice.

Jag äter faktiskt lika tidigt som när jag jobbade, men till skillnad från min yrkesaktiva tid så sitter jag gärna med mitt kaffe en (för lång…) stund vid datorn efter frukosten. Därefter blir det inget mer kaffe under dagen.

tlover
1

Inte pensionär men..

Jag äter havregrynsgröt, med frön i och lingonsylt el rårörda lingon.

Till det dricker jag stark svart pu-erh 😍 (eller ja, skulle jag ha mängder med grön pu-erh hemma så skulle det bli det, men svart är billigare).

l'm back

DesK
1

För lång stund blir det lätt för mig också 😊 Hemma äter jag oftast en massa grönsaker, ost, korv och lufttorkad skinka. Kokt ägg eller äggröra till det och så en stor kopp te. Helgfrukostarna avnjuts i sängen och då blir det omsorgsfullt stekt bacon och omelett med en massa grönsaker plus gärna någon frukt och så kaffe. Några av mina grönsaksfavoriter är rättika, paprika, gurka och tomat och hemsyrad surkål när detta finns hemma.

/Désirée

TjockaBerta
2

Tre koppar kaffe med mjölk. Sen blir det långpromenad. Sen äter jag något vid 11-12-tiden.

>>>Malum domesticum<<<

[sanna70]
1

I regel blir det kaffe och smörgås sedan tar jag en frukt eller lite fil på förmiddag som mellanmål.

Ghosthunter
2

För det mesta blir det ett par mackor nedsköljt av ett par koppar kaffe och ibland ett kokt ägg. Då och då så händer det att jag steker ägg, bacon och korv…händer väl 2-3 ggr per månad.

Älskar annars "Full English Breakfast" med bacon, stekta ägg, korv, stekta tomater och champinjoner, vita bönor, stekt bröd och rostat bröd i massor. Men skulle jag äta det varje dag så skulle jag förmodligen vara död nu😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Jimmy.L]
2

Blir ofta ostmacka och kaffe men ibland även havregrynsgröt, mjölk och lingonsylt.

Ford -57
2

Kaffe, ett par muggar, två rostade brödskivor, en me ost, en me kokt skinka, ett kokt ägg, förstärkt frukost som ägget hette i "lumpen", ett stort glas juice, sen e man redo för nya uppdrag👍

Maria
2

Jag äter nästan aldrig frukost och har aldrig gjort.

Däremot gjorde jag stora varierande frukostar när sonen bodde hemma men jag åt aldrig själv.

Är jag på hotell så kan jag tycka att det är gott att gå till dukat bord men då har man varit uppe en stund.

Någon gång händer det att vi är på Ikea och passar då på att äta deras frukost. Liksom på hotell så är det äggröra, bacon och tomat som är min favorit då.

Hemma däremot äter jag en macka eller skorpa fram på förmiddagen och likaså på jobbet. En skorpa vid 9-tiden.

/Maria

Ghosthunter
3

Hotellfrukostar är underbart🙂

Värmland"

[strutter]
2

Först en promenad på 45-60 minuter oavsett väder. Sen blir det havregrynsgröt med havredryck, blåbär, kanel, linfrön och solroskärnor. Tuggar också på en bit ingefära. 

Det här är så himla gott så jag äter det varje dag, året om, och ibland tar jag det även till kvällen.
Bor jag på hotell blir det en lite "slarvigare" frukost, har jag märkt.

DesK
1

Hotellfrukostar är ofta bra och Ikeas brunch är riktigt trevlig 🙂

/Désirée

DesK
2

Dagens frukost blev bacon, omelett, rättika, gurka, tomat, paprika, macka med hemgjord kycklingleverpastej och heminlagd gurka, melon och kaffe med mjölk. Detta avnjöt vi i uterummet 🙂

/Désirée

[Carpinus]
1

#13 Det låter som en gedigen början på dagen! 🙂

DesK
1

Japp, man står sig ett tag på vår vanliga helgfrukost 🙂

/Désirée

[Carpinus]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Idag bestod frukosten av ägg- och skinkmacka, ett glas juice, en mugg svart kaffe samt blodtrycksmedicin. Klart att den jämförelsevis kunde ha varit lyxigare, men "ja ä int´bitter" som Robert Gustavsson brukar uttrycka det…😉

[Carpinus]
2

Lyxade till min morgon med en macka med stekt ägg och falukorv till frukost. Gôrgôtt! 👍

Maria
2

#17 Åh en riktig "Göteborgare"

/Maria

Tarotstollan
2

Frukost, vad är det för något?😉
Mår illa bara jag ser mat, måste varit uppe minst 2-3 timmar innan jag kan äta. Var alltid svårt när jag skulle till skolan eller till jobbet då jag inte kunde äta något. Sen var jag så hungrig så jag åt massor på frukosten men sen på e.m. vid 14 tiden började min mage leva rövare för då var jag hungrig igen och fick ingen mat innan jag var hemma igen vid 16. Kunde bli många glada och pinsamma skratt i skolan på lektionerna då min mage hördes över hela klassrummet!😞😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ghosthunter
1

"Stektaäggamacka"…..japp, det är göteborgskt!!😃

Värmland"

DesK
1

Vad är det som är så göteborskt med falukorv och ägg???

/Désirée

Ghosthunter
1

Nja, bara ägg skulle jag vilja påstå.

Värmland"

Maria
1

#21 Man brukar kalla en macka  med stekt falukorv och stekt ägg för "Göteborgare" Fanns och finns fortfarande på arbetarfik.😉

/Maria

[Carpinus]
1

Apropå käk med ortnamn så snubblade jag in på en diskussion om "parisare" tidigare idag - det finns tydligen olika lokala tolkningar om vad det är.

DesK
1

Maria, tack för förklaringen, för mig har den mackan alltid varit en falumacka, alltså macka från Falun.

/Désirée

TjockaBerta
2

Parisare är en tjock korvskiva som man steker och äter som en måltid. Går att köpa i Västerås. Väldigt gott

>>>Malum domesticum<<<

Schnauzertik
2

Min frukost: Är sig ganska lik varje dag.

A-fil med mussli, te, ett par mackor med ost eller skinka/leverpastej,  knäckebröd, paprika/gurka och grönsaks eller fruktjuice nygjord i slow-juicer.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2

#23 Idag blir det åter en smörgås med falukorv och stekt ägg, men jag byter ut tekakan mot en Hönökaka, och det måste väl vara ännu mer Göteborgare?

Maria
1

Är på jobbet nu och som vanligt har jag inte ätit någon frukost. Tar förmodligen te och skorpor vid 9-fikat.

/Maria

TjockaBerta
2

Igår åt jag äggröra med vita bönor. Idag blir det nog bacon, stekt ägg och bönor.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

11.50 Dags för brunch!

>>>Malum domesticum<<<

Ghosthunter
1

Äggröra och en macka blev det för min del🙂

Värmland"

[strutter]
2

Havregrynsgröt hela dagen! 

Till frukost, lunch och middag! Hade inget annat hemma i dag, och det är så gott så det blir absolut inte tjatigt.

Gröten är 1: jättegod, 2: nyttig, 3: billig och 4: man håller sig mätt länge.

Jag tar lite blåbär till. Och havredryck, solroskärnor, linfrön och färsk ingefära. Ett kokt ägg också. Mums!

Leffe
2

Min frukost består av ett gäng mediciner. Sedan är jag mätt. Med andra ord är det så att oftast blir det ingen frukost. Så har det varit sedan jag flyttade från föräldrahemmet.

Måste tillägga att medicinintaget har kommit de senaste åren

[Carpinus]
1

#30 Vill du ha bacon till frukost får du undvika hotellkedjan Comfort! 😃

"Hotellkedjan Comfort har slutat servera korv och bacon till frukost och reaktionerna är blandade. Det var i september som hotellkedjan Comfort tog ett nationellt beslut att inte servera bacon och prinskorv till frukost."---

SVT

TjockaBerta
4

#35 Jag kommer att akta mig väldigt noga för att bo där. Hur kan man inte servera bacon till frukost? Quelle horreur! 😂

>>>Malum domesticum<<<

DesK
2

Gubben min tar alltid med sig kaffe och några mackor i bilen på morgonen, när han kör till jobbet, så nu får jag baka lite oftare. Dagens bak blev ungerska limpor som imorgon blir underlägg till ost, skinka, Nossewurst och lite grönsaker :-)

/Désirée

Ghosthunter
0

Vissa käkar huggormar och taggtråd till frukost😃

Värmland"

[Carpinus]
2

#37 Hembakt…🤤

DesK
0

#39 Du kan få nån limpa av mig 😃

/Désirée

[Carpinus]
4

#40 Blir sentimental av anblicken och tänker tillbaka på när man var barn… Så fort  man öppnade dörren kändes doften av nybakat, och att få sätta sig vid bakskivan och få en skiva nybakt bröd och ett glas mjölk - himmelskt!  🙂

[Carpinus]
1

#35 Comfort har böjt sig för opinionen 🙂

"Kritiken från hotellgästerna blev för stor.

Nu backar hotellkedjan Nordic Choice och återinför bacon på menyn.

"Ni har talat, vi har lyssnat. Comfort Hotel tar tillbaka bacon på menyn", skriver kedjan i ett pressmedelande."---

_Aftonbladet
_

Ghosthunter
2

Bacon måste bara finnas på hotell…vad vore frukosten utan bacon?🙂

Värmland"

[Garntroll]
1

( förtidspensionär men inte medlem)

Frukost existerar knappt hos mig. Har ingen aptit då man förväntas äta frukost.

[Carpinus]
1

Idag kompletterades frukosten med risgrynsgröt, julen till ära.

Maria
2

Idag blev det äggost till frukost. Det har jag ätit varje juldagsmorgon i många år😉

/Maria

[Carpinus]
1

#46 Många år sedan jag åt det! Några släktingar med bohuslänska rötter brukade bidra med det på julbordet.

Läser att förr åt man gärna salt sill och äggost till frukost i Bohuslän. Vad sägs om det?

[helga21]
1

Förstår inte att ni kan äta lagad mat till frukost. Det mest lagade jag kan tänka mig äta är ett kokt ägg eller kokt havregrynsgröt men det blir inte ofta. Två mackor med ost och en mugg te och ett glas juice.

DesK
2

Dagen till ära blev det julbord till frukost 😍 

#48 Jag förstår inte hur man kan låta bli att äta en ordentlig frukost 😉

/Désirée

TjockaBerta
4

#49 Det är det bästa med julen. Delikatesser till frukost, lunch och middag i flera dagar 😊

>>>Malum domesticum<<<

[helga21]
0

# 49 Jag får inte ned den, det är problemet.

DesK
0

#50 Ja visst är det helt underbart 😍

#51 Alla är vi olika, men några mackor har jag svårt att få ned till frukost, mycket bättre med ägg, korv, skinka och grönsaker.  Det är ofta grönsakerna som gör att resten av frukosten går ned.

/Désirée

[Carpinus]
2

Drar mig till minnes den gamla förstärkta frukosten i lumpen. När man skulle ut på övningar där mattillförseln var osäker kunde man tidigt i ottan tvingas proppa i sig mat som i jämförelse gjorde engelsk hotellfrukost till en spartansk lättfrukost. Det var till att proppa i sig pytt i panna, korv och mos, isterband eller liknande för att stå sig under dagen. Och sedan förväntades man slåss på det… 🤪

TjockaBerta
2

Idag blev det gravad lax med hovmästarsås, kokt potatis och några ägghalvor med stenbitsrom och räkor till frukost.

>>>Malum domesticum<<<

Maria
1

#54 Åh så gott. Precis i min smak😉

/Maria

[helga21]
1

Risgrynsgröt för min del.

[Carpinus]
2

"Att äta frukost hemma är inte lika heligt som det en gång var. Trenden att dricka morgonkaffet ute på lokal håller i sig tack vare de senaste årens växande kaféutbud och kontinentala influenser."---

SR

Slår mig att jag måste vara väldigt otrendig, för jag tror inte jag ätit "frukost på stan" på tio-femton år. (Med undantag av hotellfrukost vid övernattning.)

Ligger ett "jobbarcafé" i mitt kvarter, och där kostar grötfrukosten 60 kronor. Klart man skulle kunna lyxa till det och gå dit någon gång, men att göra det måndag-fredag blev nog i mesta laget…

Schnauzertik
2

Jag måste ha frukost närt jag går upp kan inte vänta och att ta en promenad till något ställe före.

Värd för Pensionärer

DesK
1

#58 Samma för mig. En frukosttallrik, det som saknas på bilden är omeletten och kaffet

/Désirée

[strutter]
1

Gud så gott det ser ut! En bra början på dagen!

Maria
1

Usch vad jag slarvar med maten. Idag har jag hittills ätit tre skorpor.

Nu ska jag i alla fall ta mackor.

/Maria

[Carpinus]
1

Bastant frukost idag: två brödkakor med rostbiff och potatissallad, två kokta ägg, yoghurt och kaffe - nu står man sig fram till ärtsoppan!

DesK
1

#62 Se där ja 🙂 Idag blev det en lite mindre frukost här, rättika, gurka, skivbar leverpastej, saltrulle och en stor tebalja. Detta för att jag ska kunna käka lunch med grannen 🙂

/Désirée

[Carpinus]
1

"Vilken av dessa 12 frukostpersonligheter är du?", frågar Expressen och presenterar 11 (!) alternativ. Kan konstatera att jag inte är någon av dem, så då kanske jag är personlighet 12 - den bortglömda?

Maria
2

#64 Är jag på hotell så gillar jag bacon och äggröra.

Idag har jag ätit en halv paket glass till frukost🤫

/Maria

[Carpinus]
1

Flingor har aldrig stått på mitt frukostbord, och just idag är jag extra glad för det…

"Fabriksanställd kissade på Kelloggs. Video läckt i sociala medier."

starhawk
2

Jag har fyra år kvar till pensionen men det finns ingen anledning att ändra på frukostvanorna för det, Det blir två ångpocherade ägg och medans dom puttrar på värmer jag upp stekpannan. Där steker jag sedan äkta engelskt bacon, svamp  och tomat och när jag har käkat upp allt detta tar jag fram en halv rostad brödskiva som jag suger upp den utrunna gulan och stekflottet på tallriken med. Då är jag mätt och nöjd vid fikat då arbetskamraterna men förtvivlans hunger i blicken klämmer i sig någon nödfrukost, oftast nån macka. Vid pensionen kommer jag givetvis att slippa den åsynen, men det är ju knappast nån förlust.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

DesK
0

#67 En frukost helt i min smak 😃 Var får du tag på äkta engelskt bacon?

/Désirée

starhawk
1

#68: The English Shop tar sedan en tid tillbaka in Bacon från brittiska gårdar som använder traditionella metoder. Annars har vi ju Taylors and Jones, svenskt kött men engelska charkuterister.

[helga21]
1

# 64 Jodå havregrynsgröt äter jag gärna på morgonen med mjölk och lite socker och ett glas juice till. Men det tar inte mer än 3 minuter att koka den gröten.

# 58 Jag orkar inte heller ta mig någonstans innan jag ätit frukost.

[Carpinus]
1

_"News55 har tidigare skrivit om vad svensken stör sig mest på under semestern. Enligt en färsk Novus-undersökning beställd av Ticket visar det sig att svensken även blir påverkad av den frukost som serveras.
Gott kaffe är absolut viktigast för en lyckad hotellupplevelse anser 23 procent av de svarande svenskarna. Andra viktiga ingredienser är frukt, äggröra och bacon. Bara sju procent tycker att ekologiskt är viktigast."---

"Att det serveras korvar ligger i botten på listan, precis som behovet av morgontidningar. Grönsaker och flingor finns det inte heller något större intresse för."_

News55

DesK
0

Hmm….jag håller inte riktigt med den undersökningen, för oss är grönsaker mycket viktigt. För övrigt vill vi gärna ha äggröra eller omelett och bacon, gärna någon frukt, gott och bra bröd och gott kaffe. Ekologiskt är en fördel 🙂

/Désirée

[Nomen Nescio]
1

Någon som prövat på "frukostpåse" från caféerna som tydligen är det nya språngfikat för folk i farten?

[Nomen Nescio]
1

Här är några exempel på hur frukostborden kan se ut på andra platser i världen.

[Nomen Nescio]
1

Idag blir det kaffe, hönökaka med skivade kokta ägg (utan kaviar), juice och Actimel.

DesK
1

I lördags åt vi bacon, omelett, rättika, paprika, gurka, äpple från vår egen trädgård och kaffe med mjölk.

Igår blev det en lättare frukost med kaffe och några mackor, likadana grönsaker och äpple som i lördags.

Idag blev det hemgjord yoghurt med hemgjord müsli och eget äpple, en mugg te med honung, en liten tallrik grönsaker och Nossewurst 🙂

/Désirée

[Nomen Nescio]
4

Var på utflykt idag och struntade i att släpa med mig fika hemifrån. Kilade in på Yngves på Donsö och försåg mig med ostbräck och färskost istället, och det var till belåtenhet!

[Nomen Nescio]
1

Idag slinker årets första macka med julskinka på ner till frukost. De tog under tretton kronor hektot för den griljerade julskinkan i min chark igår, och det var ett erbjudande jag inte kunde motstå…🤤

[Jimmy.L]
1

#78 Fuskis. Här blev det havregrynsgröt till frukost.

[Nomen Nescio]
0

#79 Julgröt kanske?

[Jimmy.L]
0

#80 Nej ingen risgrynsgröt var det.

Carmarino
2

För mig blev det "det gamla vanliga": turkisk yoghurt med hemkokt, lättsockrad sylt, ett kokt ägg och en stor kopp te. När yoghurten är uppäten brukar katten slicka skålen ren. Hon sitter ibland och stressar matte att äta snabbare. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
1

#82 Sådan matte sådan kisse. 😃

[[eskils_]]
0

#77 Härlig bild! Ser inte direkt novembrig ut.

Är lat vanemänniska vid frukostdags: stor kopp te med mjölk+honung & två smörgåsar, med ost och marmelad. That's it. 

Kissarna har då redan fått sitt förstås.

[Nomen Nescio]
0

#84 Idag ser det nog lite kargare ut därute - bilden tog jag i september och skrev inlägget vid den tiden.   Då var det bonussommar…

[[eskils_]]
1

#85 Ok, missade datumet. Mysigt i alla fall att bli påmind om att det inte är nov-dec-jan året runt!

[Nomen Nescio]
2

"Att äta glass till frukost förbättrar en persons mentala prestationsförmåga och ökar ens uppmärksamhet, skriver The Telegraph. Flera personer fick äta glass direkt efter att de vaknat på morgonen och utsattes därefter för ett antal mentala tester på en dator. Undersökningen utfördes av Yoshihiko Koga, som är professor i psykofysiologi vid Tokyo Kyorin universitet. Det hela jämfördes med en grupp som inte hade ätit glass direkt på morgonen - då visade det sig att gruppen som inte hade ätit glass hade längre reaktionstider än den första gruppen. Hjärnaktivitet av högfrekventa alfavågor ökade hos dem som ätit glass, vågor som i sin tur är kopplade till högre grad av uppmärksamhet och minskad irritation."---

"Brittiska dietister är skeptiska till professorns upptäckt. "En rimlig slutsats är att det är bättre att äta frukost på morgonen än att inte göra det", har Katie Barfoot, dietist och psykolog vid Reading University."---

GP

Kanske skulle man börja dagen med en Piggelin? 🤔

starhawk
1

#87: Jag kom fram till samma slutsats som Katie redan innan jag läste det hela !

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.