Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: hälsa
Läst 1882 ggr
[Carpinus]
1

Äldre och medicin

"83 procent av de äldre patienter som kom till Ängelholms sjukhus hade större eller mindre fel i sina läkemedelslistor. Patientsäkerheten vilar tungt på att patienterna själva har koll. Det har långt ifrån alla. Tre fjärdedelar av felen bedömdes potentiellt kunna påverka patienten negativt."---

"Problemen med fel i läkemedelslistorna finns inom sjukvården i hela landet. Ett tungt skäl är att kommunen, vårdcentralerna och den slutna sjukhusvården har olika datasystem som inte kan kommunicera med varandra."---

SVT

Fotnot: tråden hette tidigare "felaktiga läkemedelslistor hotar patientsäkerheten". Har bytt namn för att öka möjligheten till bredare diskussion i ämnet äldre och deras mediciner/medicinering.

Ämnesrelaterad tråd: "Så höjer du din säkerhet på apoteket". 

[helga21]
0

Min Mor ha de en lista som distriktssköterskan ha de upprättat och som la i en dosett en gång i veckan.

Maria
2

Även om distriktssköterskan delar ut medicinen i dosett så kan själva läkemedelslistan i grunden vara "felaktig"

Gamla mediciner hänger kvar och ibland så fylls det på med någon ny utan att ha sett över de gamla. Jag tror att både tidsbrist och slentrian kan vara boven och så det stora problemet att du kan gå till olika läkare och få medicin.

/Maria

[Carpinus]
0

#2 Precis - det slår i artikeln att man nu fått datasystem som talar med varandra, men att det gäller ju att mata in aktuella uppgifter också och ta bort inaktuella, något som inte alltid görs av olika skäl.

[helga21]
0

# 2 Men om sköterskan har upprättat listan och delar medicin enligt den så ska den vara rätt. Det är därför som de gör detta istället för att överlämna det till patienten. Min Mors var alltid aktuell och det kan bero på att hon bodde på en liten ort med liten omsättning av sköterskor (en). Ja jag kollade hennes medicinlista.

[Carpinus]
0

Jag har också en dosett, som jag laddar för tre veckor framåt. Praktiskt, och än så länge sköter jag pillertrillandet själv (även om jag får krypa på golvet och leta efter tabletter som jag spiller kring mig…).

[helga21]
0

#5 För tre veckor? Var har du fått tag i den? Själv har jag för en vecka och det är då enbart morgondosen som jag vet att jag måste ta men bl.a blodtryckssänkande.

[Carpinus]
0

#6 Jag tar också blodtrycksmedicin en gång om dagen (på morgonen), och eftersom det är 3x7 rader så räcker den alltså tre veckor. Så här ser den ut.

[helga21]
0

På min är det fyra fack så då borde jag kunna dela till 4 veckor. Det har jag bara inte tänkt på. Det står nämligen tider på min 6-8, 12-14, 18-20 och så natt. Vad smart du är 😂

[Carpinus]
1

Ja, då klarar du dig ju en hel månad t.o.m!

Det konstiga är att de på Apoteket inte heller hade tänkt på att man kan utnyttja den för flera veckor, hon som lämnar ut min medicin tittade förvånat på mig när jag sa att jag laddar den för tre veckor åt gången.

[helga21]
0

# 9 Det förstår jag 😂

Maria
2

#4 Sköterska gör med all säkerhet alldeles rätt men vad jag menar att är att hon delar ut medicinen enligt patientens "läkemedelslista" och även du har kollat så att det stämmer.

Men….listan kanske innehåller fel vilket sköterskan kanske inte reflekterar över och inte du heller.

Mediciner kan ha fyllts på utan att man kollat gamla och doseringar kan ha ökats. Bara för att man följer listan så innebär det kanske tyvärr inte alltid att den är alldeles korrekt.

Det är alltid en läkare som skriver ut medicin och har befogenheter att ändra dosering.

/Maria

[Carpinus]
0

"Nästan var tionde äldre får olämpliga läkemedel som står på Socialstyrelsens svarta lista. Ännu fler massmedicineras med tio eller fler läkemedel.

Det visar ny statistik som Johan Fastbom på Socialstyrelsen tagit fram för Expressens räkning.

– Att äldre får olämpliga och många läkemedel ökar kraftigt risken för biverkningar, säger professor Johan Fastbom."---

[Expressen](Nästan var tionde äldre får olämpliga läkemedel som står på Socialstyrelsens svarta lista. Ännu fler massmedicineras med tio eller fler läkemedel. Det visar ny statistik som Johan Fastbom på Socialstyrelsen tagit fram för Expressens räkning. – Att äldre får olämpliga och många läkemedel ökar kraftigt risken för biverkningar, säger professor Johan Fastbom.)

[Nomen Nescio]
0

_ "Risken för äldre att råka ut för en fallolycka ökar med 60 procent för de som äter antidepressiva läkemedel. Det visar en ny studie från Socialstyrelsen.
Utgångspunkten är det faktum att många äldre som ordineras antidepressiva läkemedel inte har någon nytta av dem. Det vet man genom tidigare studier.

– Mot bakgrund av den höga förskrivningen av antidepressiva vill vi rikta uppmärksamhet på de risker som medicineringen kan medföra hos äldre. Det är viktigt att väga riskerna mot nyttan, att noga följa upp effekterna av behandlingen och ompröva den regelbundet, och även avsluta den om den inte ger effekt, säger Bengt Danielsson., medicinskt sakkunnig på Socialstyrelsen.

Studien visar att ju äldre man blir desto vanligare är det att äta antidepressiva medel, lugnande medel, opioider som morfin samt sömnmedel. Förskrivningen ökar också i samhället, år från år.

Samtliga medel innebär en ökad risk för fallskada men de antidepressiva allra mest.
I den äldsta åldersgruppen, 85 år eller äldre, åt cirka var fjärde kvinna och var femte man antidepressiva medel under 2015."---_

Bohusläningen

[Nomen Nescio]
0

"I takt med att man blir äldre reagerar kroppen annorlunda på medicinska preparat, njurfunktionen kan bli sämre och kroppen kan ha svårare att hantera vissa substanser. Problemet är att läkemedelstester görs på unga, friska personer, och kunskapen om äldre är tyvärr fortfarande låg.

Ett sätt att kontrollera att du inte får olämpliga läkemedel är genom "Olämpliga listan - om okloka läkemedel för äldre" som tagits fram av SPF Seniorerna  i samarbete med PRO och Apoteket Farmaci under projektet Koll på läkemedel."---

Hela listan finns på senioren.se. (OBS! Undvik dock länken till "olämpliga listan" på den sidan och att besöka sajten "Koll på läkemedel", då det finns varningar för skadligt program på dem.)

Carmarino
0

Läste en tänkvärd insändare om vård av äldre. Är nog böjd att hålla med skribenten om vad han skriver.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Nomen Nescio]
0

#15 Ja, jag kommer nog till samma slutsats. För min del kommer jag att försöka vara nöjd med den tid jag fått, och de resurser som man eventuellt skulle ha lagt på mig är det bättre att man lägger på barn och småbarnsföräldrar. Däremot önskar man sig ju en så smärtfri avslutning som möjligt.

Carmarino
0

#16 Ja, idealet vore att bara somna en kväll och sedan inte vakna igen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[helga21]
0

Jag tar besked den dagen kommer. Min moster fick en propp i ena benet när hon var 97 år och hon hade alla förståndsgåvor kvar och var aktiv i 5 föreningar. Hon fick operera bort den nedre delen av benet och efter det så flyttade hon hem igen med hjälp av rullstol och hemhjälp. Hon bodde där till hos fick en massisv stroke  och dog av denna 2,5 år senare. Hon var tacksam för den vård hon fått så och hennes barn.