Julbak
Vet inte hur det är med er andra. Men nu känner jag för att göra lite julbak. Först blir det nog lussekatter. Köpte hem vetemjöl special, russin, saffran. Övrigt har jag ju hemma. Förra året gjorde jag lussekatter, de blev rätt fina även om en del blev lite väl stora. Får se hur det går i år.
Receptet tar jag ur Stora Kokboken.
Sedan skall jag baka Tullans mjuka pepparkaka. (recept finns i boken Konsten att leva billigt och må bra. sid 134)
Denna görs med lite sur grädde och lingon bl.a Det gör att den blir saftig och god. Man kan ha den länge om inte råttorna går på den.😉
Apropå julen så har jag nu bytt till julgardiner, tänt stjärnan och även ljusstakarna i fönstren. De senare går på klocka och lyser bara när jag vill.
Bilden på lussekattsbaket tog jag 2003
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
Baka är inte min melodi men förr brukade jag göra en Engelsk julkaka till just julen och den skulle gärna göras några veckor innan för att sedan mogna svalt.
Nu gav du mig en idé. Kanske ska jag göra den i år.😉
Din bild ser helt ljuvlig ut.
/Maria
Just nu står en plåt i ugnen.
Knepigt för jag bakar i vedspis.
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
Det är väl inte så svårt. Det är du väl van vid.
För alla som vill veta lite om hur man gör så finns detta:
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Nå ja, min vedspis är lite mordernare. Men principerna är ju desamma.
I vilket fall så gick det inte så bra i år. De blev lite torra. Fast smaken är det inget fel på, går ju att äta i alla fall.
Jag tycker det skulle vara jättesvårt att baka i en vedspis.
Minns att min mormor brukade baka underbara "kakbröd" i sin lilla vedspis.
/Maria
Nu har jag bakat "Tullans pepperkaka" Det står nu tre formar i köket sedan i går kväll. Hela huset doftar pepparkaka. En del skall frysas.
Som tur har jag en mamma som storbakar kakor och annat gott till jul som jag brukar få massor av men brödkakor skall jag baka själv!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#8 Otroligt att du lyckades klämma ner den jättebullen efter oxbringan. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#8 Ser gott ut.
#9 Vad gör man inte för konsten! 😉Nåja, skall jag vara ärlig lade jag tillbaka den i påsen - skall klämma den när jag tittar på Ådalen31 på teve om några minuter….
#10 Snart får vi se om den smakar bra också!
"Det här kan vara årets mest imponerande pepparkakshus. 500 timmar och 240 ägg gick åt när det brittiska bageriet gjorde en pepparkaksverison av den brittiska herrgården Waddesdon Manor. "---
Har inhandlat saffran så att maken kan baka lussekatter 😃
#12. Vilket arbete men så otroligt vackert!👍
Lussekatt är ett intressant namn på ett just nu aktuellt bakverk. Enligt Wikipedia m.fl. har den sina rötter i 1600-talets Tyskland, där katten i det här fallet symboliserade djävulen. Men Sveriges bagare och konditorer har en i mitt tycke mer spännande teori, nämligen att lussekatten i själva verket symboliserar gudinnan Frejas älsklingskatt, och att den teorin stöds av gravfynd. I så fall har lussekatten en tusenårig historia i vårt land.
#15 Litar på Sveriges bagare och konditorer, Frejas älsklingskatt är det säkert. 🐱
Även här kommer det att bakas till jul…. 🙂
Saffran är ett måste i mina (köpe)katter, så det känns bra att höra att den inhemska odlingen av Saffranskrokus verkar vara tryggad.
Jag är allergisk mot saffran, så det äter inte jag längre. Vill inte riskera att hamna på akuten igen.