"Klara halkan - gå som en pingvin"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
_"Lillemor Lundin-Olsson är professor vid institutionen för Samhällsmedicin och rehabilitering på avdelningen för sjukgymnastik vid Umeå Universitet och expert på att förebygga fallskador.
Hon säger att det första man ska tänka på är att vara uppmärksam på omgivningen, särskilt om man inte är van vid halt underlag.
– Om det är akut halt så tycker jag att man ska ha broddar. Det man ska undvika då är att ha sådana som bara har piggar under framfoten. De är direkt farliga, enligt mig. Jag har ingen forskning att stödja mig på där men jag stödjer mig på kunskapen om hur man normalt går, och då sätter man i hälen först. Finns det skor med broddar under hela skon ska man ha det, annars ska de sitta under hälen."---
"I Norge tipsar turistguiden ”Where in Oslo” ovana isvandrare, som turister och nyanlända, om hur man ska röra sig. Tänk att du är en pingvin så kommer allt att bli bra, lyder det enda råd man enligt sajten behöver.
Det handlar helt enkelt om att hålla kroppens tyngdpunkt över sitt ena ben – det man har framför sig. I vanliga fall när vi går delar vi tyngdpunkten mellan bägge benen, men detta är en riskabel teknik på isens förrädiska yta eftersom det tvingar benen att stödja upp hela kroppen i en vinkel som gör att man lätt trillar omkull."---
"Dessutom bör man vara extra försiktig precis när man börjar röra sig från stillastående, eller växlar hastighet, efter som det är lättare att trilla då.
– Och ha inte händerna i fickorna. Man ska ha händerna fria och helst inte heller bära så mycket, säger Lillemor Lundin-Olsson."---
"Vad gör man då om olyckan ändå är framme, och man faller på isen? Då kan man passa på att ta en sekund eller två att pusta ut, säger halkexperten.
– Man behöver inte skynda sig utan kan känna efter hur det känns i kroppen. Man vill ju kanske inte att folk ska se, det kan ju komma människor springande och då är man snabbt uppe på benen. Men risken är att man blir yr och trillar igen så det kan vara bra att ta det lite lugnt."_
Fast pingvinerna kan ju också dratta på ändan, som synes på videon…🤪
Se särskilt upp här!
- Områden med svaga lutningar som i gränsen mellan trottoarer och övergångsställen
- Vitmålade linjer, till exempel på övergångsställen
- Brunnslock
- Plattbelagda ytor, till exempel i butiksentréer
- Broar över vattendrag
Källa: Veteranen
Vilken härligt film.😃
Jag brukar gå väldigt försiktigt när det är halt Jag använder ju en krycka utomhus och skulle jag gå utan så har jag armarna som balanshjälp vilket ser ut som jag viftar som en pingvin.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den här dalmasen tacklar halkan på sitt eget vis…
Vissa kommuner, som nu senast Aneby, erbjuder alla +65 gratis halkskydd. Sannolikt en god investering - en enda höftfraktur beräknas kosta kommuner och landsting 150.000-200.000 enbart första året efter olyckan.
# 1 Du glömde vår trapp i listan över ställen som man kan halka på. Två gånger har fötterna bara försvunnit under mig och jag har funnit mig liggande. Det är snorhalt även då det är sommar och har regnat.
De där pingvinerna ser inte ut att klara sig särskilt bra. Tur de har lite fett kring kroppen. 😃
Nja, det är Veteranen som svarat för de tipsen, men trappsteg tycker man ju borde ha funnits med.
Broddar för pingviner - kanske en bra exportartikel? 😃
"Det blev pengar över i budgeten – då ville Ale kommuns tjänstemän passa på att köpa broddar till alla över 65 år. Men idén stoppades av den rödgröna politiska majoriteten.
Pensionärsföreningarna i Ale har länge drivit frågan om att kommunen borde bekosta broddar åt sina pensionärer. Ett par bra broddar kan kosta ett par hundralappar – det är en kostnad som alla pensionärer inte tycker sig ha råd att ta, enligt den lokale PRO-ordföranden Harry L. Fischer."---
"En som är besviken över beslutet i samhällsbyggnadsnämnden är ledamoten Tyrone Hansson från partiet Framtid i Ale. Partiet har sedan valet 2014 ett organiserat samarbete med den borgerliga alliansen.
– Om kostnadsfria broddar skulle förhindra ett enda lårbensbrott så är pengarna hemma för samhället, säger han."
"Under vintern ökar fallolyckorna i Borås. För att hålla fler av de äldre invånarna på benen har kommunfullmäktige i Borås beslutat att alla som är över 65 år, ska få ett par broddar gratis. Och det har varit så många som hämtat ut halkskydden att en storlek i en viss modell redan har tagit slut. Men fler kommer att beställas så att alla som vill kan få."---
#0. Tycker att det är ett under att inte pingvinerna slår ihjäl sig eller i alla fall bryter sig och skadar sig allvarligt!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#9 Ja, de drattar väl på arslet då och då, men de har ju inbyggd krockkudde, så de faller nog rätt mjukt.🙂
#10. Jag har också "inbyggd krockkudde / stoppning" men det gör ont när jag drattar på arslet!🤓
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Frosthalkan och t.o.m. snön har börjat göra sig påmind för säsongen på sina håll, men även de fallna löven på vägar och gångbanor innebär halkrisker.
"Varje år skadas 70 000 människor allvarligt i fallolyckor i Sverige. Över 1 000 personer dör, en siffra som har mer än fördubblats sedan år 2000. Hur stor risken är att drabbas, beror bland annat på var man bor. – Ungefär hälften av olyckorna beror på att man halkar på is och snö, säger Johan Lindberg, utredare på Trafikverket.
Statistik som Socialstyrelsen jämfört visar att det var i Jämtland som störst andel länsbor dog av fallolyckor i fjol. Även de norrländska kommunerna Malå och Ragunda toppade listan när det gällde fallolyckor bland de som fyllt 80 år. Majoriteten av dessa olyckor sker utomhus och på egen hand, eller fot, snarare. Johan Lindberg på Trafikverket menar att just de här olyckorna uppmärksammas mindre än när bilister drabbas."---
Halksäsongen är alltså över oss igen! Vissa kommuner har ju infört gratis halkskydd för äldre, och efterfrågan verkar vara god - hoppas att de använder skydden också, och inte bara hämtar ut dem…
"På fredagsförmiddagen möttes besökare på mataffären Coop i Vindeln i Västerbotten av ett gäng glada pensionärer – som hade en viktig present att dela ut tillsammans med budskapet ”Halka inte!!!”.
Gunvor Oskarsson, Harry Brorsson, Anita Sirfalk och Henry Oskarsson stod redo med färdigpackade kassar med sand utanför butiken vid klockan 12.
– Det gick jättebra. Vi skulle stå till tre, men redan halv tre var påsarna slut. Men då stod vi kvar och pratade med folk, om att sand behövs, säger Anita."---