Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: datorer-mobiler
Läst 2580 ggr
Schnauzertik
2

Hur använder du din mobil?

Till vad använder du din mobil?

Tills för ett par år sedan använde jag min mobil nästan bara för att ringa med och skicka något enstaka SMS, men när jag nu tittar på mitt mobilanvändande så har det ändrats rätt ordentligt.

Förutom ringa och skicka SMS så har det kommit till en hel del.

Hålla koll på väderprognos.

Kalender där kommande händelser läggs in och synkronisering med fruns så att det inte blir kollisioner.

Notepad för anteckningar

Internetbank, mobilt bankid och swish. Mobilt bankid är riktigt praktiskt för deklaration, kolla på recept och andra tillfällen där man behöver legitimera sig, Swish för att enkelt betala till främst privatpersoner,

Mail, o Chrome för epost o surf.

Appar för att styra lampor och ljud/bildutrustning

Omni för att följa nyheter

ICA för inköpslistor

Tomtom och Google maps för att hitta rätt

Truecaller för att kunna se om det är säljare som ringer.

SVT play och andra för att skicka film o TV till storskärm.

Stellarium för att hitta rätt på stjärnhimlen

Skrivapp för att skriva ut från mobilen

Och några till som inte används så ofta.

Värd för Pensionärer

[Rhonda]
2

Jag har en SE flip-top från 2006. Ej kopplad till nätet. Jag messar mina barn.  Vi har fortfarande hemtelefon. Gubben har en smart-phone men utan en massa appar.

[Nomen Nescio]
4

Jag använder den för telefonsamtal. Efter att ha varit mobilfri i något år köpte jag en ny i februari, en pensionärsmodell med stora knappar och stor display. Jag har skickat ett SMS med den - en provsändning för att se att det fungerade…

Tror jag har 0,5 gig fri på den, men har aldrig varit inne på nätet. Appar är ett outforskat begrepp för mig, även på datorn.

Har även en "vanlig" telefon, men den har jag bara som service för släkt och bekanta, så att de kan ringa mig billigare. Ut ringer jag enbart på mobilen, eftersom samtal ingår i abonnemanget.

Agafia
2

Jag ska nog byta ut min smartphone , då jag inte använder alla finesser . Ringer samtal och skickar sms , övrigt tar jag via min " padda "

Maria
4

Jag har en Samsung Android och den är mitt lilla minne.😉

Precis som #0 skriver så är ju basfunktionen att kunna ringa och skicka SMS/MMS.

Vi har numera ingen fast telefoni då det kändes överflödigt.

Sedan så använder jag den att betala, swish,  mail, anteckningar, kalender m.m. Perfekt med internetbanken i mobilen.

Jag har några spelappar som jag använder att träna hjärnan med.

Jag har Facebook men är inte så aktiv. Läser mest. Jag sparar massa foton.

Jag läser nyheter när jag är på bussen och laddar ner korsord vilket är himla kul.

Sedan är ju mobilen som en liten dator där man kan gå in på iFokus och googla t.ex. Himla praktiskt.

/Maria

[Nomen Nescio]
3

#4 Jag hade tänkt säga upp mitt fasta telefonabonnemang, men då föreslog kundtjänst att man skulle ta bort abonnemangskostnaden, och eftersom jag inte ringer ut på den så kostar den mig ingenting där den står.

Maria
3

En annan sak jag kom att tänka på är att personligen så är mitt användande så stort tack vare vår son.

Hade vi inte haft honom så hade jag nog inte fattat eller fått så mycket hjälp för själv är jag inte så tekniskt lagd.

Jag har visserligen gått några datakurser för längesedan men just det här med att hålla sig uppdaterad så får jag ge äran till sonen❤️

/Maria

Effie
3

Iofs inte pensionär riktigt än… Smartfånen använder jag till

sms, epost, kalender, lite spel, busstider (I Goteborg och annorstädes), facebook, bank och svisch, kassabok, anteckningar, kamera, bok-app, stegräknare, väckarklocka, söka svaret på frågor, hitta dit jag ska, ficklampa, kalkylator, hitta parkering och betala avgiften, kolla tv-programmet, kolla tidningen, boka bio-biljett, boka hotel, öva våra körsånger, lyssna på poddar…

Det hander t.o.m. att jag ringer med den.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Maria
1

#7 Ja väckarklocka och larm hade jag glömt. Det är ju himla bra.

/Maria

[Nomen Nescio]
1

Senioren har låtit testa åtta telefonmodeller lämpliga för bland annat äldre. Ser att den telefon jag valt kallas för "dumtelefon". 😃 Använder den dock bara några gånger i veckan, och till det duger den bra.

http://www.senioren.se/leva-uppleva/hemma/vilken-mobil-passar-dig/

DesK
1

Vi har inte fast telefon, men var sin  Androidmobil med s.k 55-plus abonnemang. Sms, chatt, lyssna på hörböcker och poddar, fotografera, anteckningar som exempelvis inköpslista, mobilt bank-id, swish, kompletterande gps, parkera bilen, köpa bussbiljetter och kolla tider mm, ficklampa, väckarklocka, timer vid matlagning, det händer att jag kollar tidningar,  iFokus, epost och Facebook men det gör jag helst från paddan eller datorn.

/Désirée

Carmarino
2

#9 Jag har "en katt bland hermelinerna", men jag har den bara som extratelefon och som radio. (Kör P4 Plus på den från morgon till kväll ibland.) Tycker dock inte att den är fullt så dålig som testarna anser den vara.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

TjockaBerta
2

Mest spelar jag pokemongo och använder stegräknaren dagligen med min mobil. Jag ringer och smsar väldigt lite. Om jag inte har tillgång till min platta kan jag ibland surfa lite med den också. Väldigt lite. 

Plattan däremot använder jag hela tiden till allt.

>>>Malum domesticum<<<

[Jimmy.L]
1

Använder väckarklockan, klockan, ringa, sms, E-post, tar bilder, surfar med mobilen. Använder även karta i mobilen om jag ska till något ställe jag inte varit vid tidigare.

[Nomen Nescio]
2

Vid sin årliga mätning av vanligaste sökbegrepp på Google konstaterar Google Sverige att googlas mer från mobiltelefon än från platta och dator.

De fem mest frekventa sökningarna på Google i år var:

1. Pokémon Go

2. EM 2016

3. Iphone 7

4. Donald Trump

5. OS 2016

De fem vanligaste sökningarna med frågor som börjar på "vad" blev:

1. Vad är Brexit?

2. Vad står Donald Trump för?

3. Vad är hållbar utveckling?

4. Vad betyder ordet demokrati?

5. Vad är en hybridbil?

Källa TT

[Nomen Nescio]
0

"Runt 88 procent av alla svenskar har tillgång till en smart mobiltelefon, jämfört med 79 procent för två år sedan, Och den är med oss större delen av dygnet, visar revisionsbyrån Deloittes stora undersökning. Det framgår att 43 procent kollar mobilen mitt i natten. motsvarande siffra för Storbritannien är 34 procent."---

"En annan aspekt han lyfter fram är att yngre är mer öppna för att dela med sig av information än de äldre, även när det rör känsliga områden som banktransaktioner. – Det kan bero på att de är vana vid det. De agerar mycket mer i sociala nätverk och sociala kanaler redan när de är unga. Det kan också vara så att de är omedvetna om riskerna. Jag tror att det kan vara en kombination av båda, säger Jonas Malmlund."

TT