Länkar för lyssnare
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad sägs att hjälpas åt att tipsa varandra om radiostationer och poddar med seniorinriktning? Inte pensionärsradio, det låter lite töntigt, men radiostationer som spelar gårdagens musik och/eller sådana som speglar +60-livet.
Kravet är att stationerna skall vara gratis och kunna höras här på webben. Du bör ha kontrollyssnat på stationen så att det inte är en tom länk eller en reklamfälla. Hittar du en länk i tråden som inte fungerar så hör av dig!
"Guldkanalen" är en skånsk station med inriktning på musik från sextiotalet till nittiotalet. Klicka på "Lyssna på Guldkanalen" på sidans verktygsfält så kan du välja om du vill höra radiosändningen eller välja musik från ett särskilt decennium som du känner för.
http://www.news55.se Artur Ringart: "Låt oss bygga en digital nyhetssajt och mötesplats för folk i min ålder, som känner att de inte har någonstans att ta vägen. Som inte är nöjda med det utbud som finns idag och som tycker att det är på tiden att de blir tagna på allvar. Vi är en växande grupp i Sverige. Idag är vi nästan tre miljoner som är 55+. Vi inte bara lever längre, utan är också mycket mer aktiva högre upp i åldrarna jämfört med tidigare."
Stämningsskapande musik i klassisk ton uppblandat med visor kan höras på P2 Sommar fram till augusti månads utgång. (Tryck på "Direkt" t.h. när du gått in på hemsidan.)
"Det här är kanalen för den som vill ha sommarens alla skiftande stämningar i form av musik. Jag har valt stycken som är vackra, somriga och ljusa. Jag har också velat få in det blåtonade vemodet som är en del av sommaren – och så lite blixt och dunder förstås", säger Sam Jakobsson, kanalens procent på hemsidan.
Vanliga P2 Klassisk webbradio har sommaruppehåll, men återkommer 17 augusti.
Smooth jazz kan avnjutas på jazzradio.com
"Jazz & Co" är namnet på Danmarks Radio P8.
NRK har också en jazzkanal.
BBC har mycket jazz att bjuda på i olika kanaler.
Billig semester på hemmaplan kanske man kan kalla det att lyssna på Kustradion, svensk station på Costa del Sol? Från hemsidan: "Vi informerar om Spanien, nyheter från Sverige, sport och underhållning blandat med musik hoppas vi ska ge er en radio svår att inte lyssna på. Då och då program med speciella teman som storband, dragspel, klassisk musik, visor, operett-, musikal- och filmmusik, jazz och country."
Jag som lyssnar på Bandit rock😃 men så är jag ju så mycket yngre hehe.
/Maria
#6 Mogen smak syns inte på åldersintyget… 😉
"Yle Radio Vega är den vuxna finlandssvenska publikens kanal. Radio Vega skall erbjuda berättelser om och ur livet med alla dess märkvärdigheter. Spännande och berörande historier och erfarenheter skall varvas med snabb nyhetsrapportering. Samhällsbevakning med djup och analys skall paras med underhållning och humor. I musikväg erbjuder kanalen allt från finlandssvenska visor till country, från klassiskt till pop och från världsmusik till rock." (Nattetid sänder man klassisk musik.)
Senior Living finns i British Columbia och vänder sig till personer +50. Välj "Radio" överst på sidan, där kan du i sin tur välja mellan musik från femtio-till sjuttiotalet eller gamla countrygodingar. Utsändningen är reklamfinansierad.
BBC har en mängd klassiska stationer att botanisera i.
ABC Classic i Australien var jag en trägen lyssnare av tidigare. Nu var det ett tag sedan, men jag har kollat så att de är igång, och jag kan nog tänka mig att återuppta lyssnandet på dem. (Lite speciellt att höra deras nattradio mitt på ljusa dagen här hemma!)
BBC har mycket att bjuda på i form av klassisk pop och rock.
Har inte hunnit kolla Radio Nostalgi från norra Halland, men de verkar seriösa. Sänder dagligen 09-00-17.00 på nätet, och man kan även lyssna på de fyra senaste sändningarna från deras fasta programpunkter på andra tider.
Ur programförklaringen: "Musiken i Radio Nostalgi riktar sig till en mogen publik men också yngre lyssnare som vill upptäcka rötterna till deras egen musik idag. Det innebär att vi spelar låtar från 50-, 60- och 70-talens pop och rock, country, r&b, dansmusik, swing, blues, filmmusik och inte minst svensk populärmusik alla kategorier."
En häpnadsväckande informativ och trevlig hemsida håller man sig med dessutom!
På Ilikeradio.se finns det en massa svenska radiostationer samlade, både dagsaktuellt och nostalgi- bara att välja det som passar för stunden!
Tack för alla goda tips. Man tröttnar på P4 här.
Jag brukar lyssna på Vinyl107
Om du gillar julmusik så kan du få ditt lystmäte på P4 Bjällerklang från och med den 27 november.
Föredrar du klassisk julmusik så kan du höra sådan på P2 Klassisk jul från samma datum.
"Studio 64 handlar om ”den tredje åldern”, en omvälvande period i livet mellan arbetsliv och ålderdom. En period som för de flesta innebär dramatiska förändringar. Kommer pengarna att räcka? Vad ska man hitta på att göra? Eller pratar vi rent av om livets efterrätt eller belöning? I lättsamma, men också allvarliga samtal möter du Niklas Levy, Per Wiklund och Michael Flygare som just klivit in i en ny tillvaro efter långa och innehållsrika arbetsliv. Tankar, funderingar och tips i mängder utlovas i den här roliga, unika och brännande aktuella Podcasten."---
"Fram till den 28 juni provsänder Sveriges Radio en särskild musikkanal för en publik över 60 år. Man kommer enligt egen utsago att erbjuda ”en mix av musik genom årtiondena fram till idag”, skriverRadionytt."---
Radio Stephansdom, radiostation med klassisk musik från Wien.
På P1 finns det en programserie som heter Pyramiden, med följande programförklaring: "En programserie om blivande och nyblivna pensionärer på jakt efter livets mening. Och om civilsamhällets behov av engagerade medborgare i en tid när medellivslängden ökar och pensionskassan sinar."
Det finns en rad intressanta ämnen, idag sändes ett program med titeln"Kan man lära gamla hundar att twittra?", om myten att teknik och internet inte är något för äldre.
Övriga avsnitt i serien finns för lyssnande i olika former här.
Bra länktips på iFokusbloggen.