Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etiketthelger-årstider
Läst 3036 ggr
[Carpinus]
0

Skickar du julkort per post?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skickar du fortfarande julkort per post? Åtta av tio föredrar att få sina julkort i brevlådan, och sju av tio uppger att de kommer att skicka sina julhälsningar som julkort. Förra året skickade vi 24 miljoner julhälsningar per post, uppger [](Skickar du fortfarande julkort per post? Åtta av tio föredrar att få sina julkort i brevlådan, och sju av tio uppger att de kommer att skicka sina julhälsningar som julkort. Förra året skickade vi 24 miljoner julhälsningar per post, uppger PostNord. Personligen skickar jag allt färre julkort per post, förr kunde det bli en bit över trettio, numera blir det några enstaka, resten blir per mail. Men för den som tänker skicka julkort per brevlåda så är den 16 december sista datum att posta med julfrimärke om korten skall nå fram inom landet innan jul, och den 22 december om man använder vanliga frimärken. http://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord-sverige/2015/julkortet-popularast-for-julhalsningar/) PostNord.

Personligen skickar jag allt färre julkort per post, förr kunde det bli en bit över trettio, numera blir det några enstaka, resten blir per mail. Tycker att det är personligare att skicka något eget fotografi än ett köpekort.

Men för den som tänker skicka julkort per brevlåda så är den 16 december sista datum att posta med julfrimärke om korten skall nå fram inom landet innan jul, och den 22 december om man använder vanliga frimärken.

Maria
1

Jag har en vykortsväninna😉

Däremot har jag slutat att skicka julkort.

/Maria

fruktgumman
0

Några julkort per post blir det.

[peter54]
1

Vi skickar mellan 30 och 40 julkort. Hittills har jag inte mailat julkort en enda gång, bara svarat på sådana julmail jag fått.

Tarotstollan
1

Självklart! Skickar numera ett 20-tal, har varit upp mot ett 40-tal förr om åren då jag hade en massa brevvänner. Ser inte det andra  som julkort!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Spectabile
1

Jag skickar ett 10-tal julkort.

[Carpinus]
0

Polisen i Västmanland rapporterar om att en trist "tradition" upprepats, då man för tredje året i rad kunnat konstatera hur PostNords röda julkortsbrevlådor stulits i Västerås. Även från Dalarna rapporteras stölder av julkortsbrevlådor.

Tarotstollan
0

#6. Undrar om de lade tillbaka de kort som inte innehöll några värdesaker?

[Carpinus]
0

#7 Nej, hela innehållet är nog förlorat.

[Carpinus]
0

#7 Fast din fråga är befogad: för en del år sedan skickade min bror en julhälsning till en faster med några Trisslotter i. När kuvertet kom fram var det diskret uppsprättat och hopfogat, och trisslotterna var med. Öppnade - och utan vinst förstås…

Enligt PostNord beräknar man att  upp emot  50.000 kuverterade julkort per år inte kommer fram. Detta är dock kort som hanterats men inte nått fram  på grund av leveransproblem, t.ex. feladressering. Hur många som förkommer genom avsiktlig handling framgår inte.

Tarotstollan
0

#7. 😃Så snällt att skrapa lotterna åt faster!😉

[Nomen Nescio]
0

2015 delade Postnord ut 22 miljoner julkort, vilket är två miljoner färre än året innan. I år skall inrikes julkort vara postade före 16 december för att komma fram i tid om de frankerats med julfrimärke. Årets julfrimärken visar Harald Wibergs klassiska tomtefigurer i Eva Wilssons version.

Källa.

Edit.

[Rhonda]
0

#11 16 november? Menade du december?

I åratal har jag skickat iväg julkorten 14:e - 15:e dec.  Inte senare.

Jag skickar aldrig elektroniska julkort, det är inte samma sak tycker jag.

[Nomen Nescio]
1

Ja, men det är klart, tack för korrigering - jag ändrar nu! (Det stod "november" på raden före det jag läste i källan, så jag blev väl lite förvillad.)

[Rhonda]
1

#13 jag tänkte - jösses, nu är jag sent ute!

Carmarino
0

Tidigare skickade jag nog 15-20 julkort, men numera brukar det bara bli 9-10 stycken. Det blir färre och färre varje år.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
1

Sänder iväg ett gäng kort till släkt och vänner.

Tarotstollan
1

Kommer som vanligt att lägga på mina kort den dagen pensionen kommer. Har inte råd att köpa frimärken förrän då, har dock nu i november köpt julkort. Vet ju aldrig om jag har tillräckligt många kvar från förra året.😉

[[eskils_]]
1

Japp, skickar julkort till släkt och vänner. Trevligt att ge och få.

[Nomen Nescio]
0

Får ni några julkort över så varför inte skicka ett till Anna i Stöcke - det ger Musikhjälpen en tjuga!

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/anna-skanker-pengar-for-varje-julkort-hon-far

[Nomen Nescio]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har gjort en 7-8 olika motiv för julkort som jag tänker skicka digitalt. Här är en variant.

[Jimmy.L]
0

#20 Fin bild.

[Nomen Nescio]
0

21 Tack!