De bor i tält – utanför sitt hem
Tauno Jokinen, 67 år och Birgitta Pulkkinen, 63 år, har varit hemlösa sen april. I parken tvärs över gatan där de bott hela livet har de slagit upp ett tält. "Vi blev vräkta för att vi inte betalade två hyror, säger Tauno.
Vart är samhället på väg som slänger ut gamla människor på gatan?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Tragiskt, minst sagt… 😕
Hur kan regeringen behandla sina medborgare på det viset? Varför får inte dem som redan lever här den hjälpen dem behöver? Hur kan man bokstavligt talat kasta ut två gamla sjuka människor ut på gatan? Fruktansvärt. .
"Förutom en väldigt låg pension har vi båda olika hälsoproblem. Jag fick en stroke för några år sedan, blev beroende av min rullator och fick förtidspension. Det har varit stökigt och svårt att få livet att gå ihop, säger Birgitta".
Frågan är om all information är med i reportaget? Är det så så är det ju alldeles fruktansvärt men det skall mycket till att vräka någon och det står ju lite kryptiskt om att det är svårt att hjälpa när människor inte vill samarbeta.
/Maria
Ett annat livsöde. När individens vilja och samhällets ansträngningar inte harmoniserar är det svårt att komma till en lösning.
Ja precis. Det är ju dessa udda personligheter som inte platsar in som är så svårt att komma tillrätta med.
Det kommer förmodligen alltid finnas en liten klick av dessa människor och hur man går tillväga för att lösa detta får nog vara på ett mer individuellt plan då detta ofta går utanför alla ramar som finns.
/Maria
Det är väl så, att man kan leda en åsna till vatten. Men man kan inte tvinga den att dricka.
Det gäller väl också för SOC;s erbjudande o villkor….
"Arne på båten" var ett välkänt original i Värmland för några decennier sedan. Han bodde bl.a. på en gammal båt (som hörs av smeknamnet), i en jordkula och i ett bussvrak. Vad som sades, bland annat från en av hans bankkontakter som jag kände, så hade Arne så att han lätt hade kunnat bo bra och leva ett annat liv, men han föredrog att bo på undantag med sina katter. Jag tror inte att han hade låtit sig anpassas till våra normer!
#10 och vems var då felet att han bodde i jordkula, knappast samhällets.
#11 Tror knappast någon har hävdat det?
Men vems är felet då? deras eget?
# 13 NN har knappast påstått att det är någons fel utan att denne själv valde att bo så trots ekonomiska förutsättningar för att bo bättre.
#13 Precis som Helga säger så var det i Arnes fall knappast någons fel - han valde att leva så. När det gäller mannen i Göteborg så säger han själv att han är rättshaverist, men det känns inte rätt att lägga sten på börda för hans del. Reportaget pekade ju heller inte ut någon syndabock.
#15 men mellan raderna + på nätet kan man få fram att myndigheterna gjort vad de kunnat. Hyresvärden kan heller inte belastas för att någon inte följer ingångna avtal. Skulden är alltså deras egen.
#16 Ungefär vad jag konstaterat i #7 och #10.