Vegetariskt
Det var dags att laga mat och det blev Gulasch.
På rårispaketet finns ett utmärkt recept, jag har lagat det tidigare.
I källaren grävde jag fram lite morötter ur sanden i morotslådan och tog med mig potatis upp. Hundarna fick var sin morot, de älskar dem och jag skalade.
Vedspisen var i gång och jag passade på att göra en större sats så att jag kunde frysa in portioner.
Det skall vara vita bönor i Gulaschen. I frysen hittade jag en burk, men det visade sig vara gröna linser, nåja det går lika bra. Bara det är någon baljväxt så att man som vegetarian får protein.
Till riset skulle det givetvis vara råris, men då jag fyndat en stor påse jasminris så fick det bli det i stället. Det riset är ju inte lika bra för eftersom det är skalat så har B-vitaminet försvunnit, men strunt i det jag äter ju B12 tabletter.
Gulaschen blev perfekt. Morötter och potatis var precis lagom kokta så att de höll ihop.
Här är receptet på Vegetarisk Gulasch (4 pers)
2 dl Råris
4 dl Vatten
1 dl Vita Bönor – kokta
2 st Potatis
3 st Paprikor
2 st Morötter
2 st Gul lök
3 – 4 dl Grönsaksbuljong
3 msk Olja
3 msk Tomatpuré
1 halv Citron
1 Lagerblad
1 tsk Mejram eller Oregano
2 tsk Paprikapulver eller Chili
Salt
Koka Råriset för sig.
Skala potatis och lök. Skär paprika, lök, potatis och morötter i ganska stora bitar. Fräs i olja. Häll på buljong, rör ner tomatpuré och kryddor. Låt citronen koka med. Koktid ca 30 min. Häll i bönorna och koka upp.
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
När det gäller gulasch så har jag bara åtit ungersk gulaschsoppa som sålts i konservburk. Ganska gott faktiskt
Allatiders recept vegetarisk gulasch man kan ändra efter smak är själv för det mesta vegetarian!
Låter jättegott.
/Maria
Enbart vegatarisk mat en dag i veckan - inget för äldreboenden, tycker Expressens ledarsida. Vad tycker du?
"I Stockholms län har de flesta skolor vegetarisk mat minst en dag i veckan, skriver Allt om Stockholm. Och på Globala gymnasiet serverar man inget kött överhuvudtaget. Den modellen är en dröm för organisationen Köttfri måndag, som vill att Stockholm ska bli vegetarisk huvudstad. Det skulle innebära att alla kök som finansieras av skattemedel - såsom skolor, förskolor, äldreomsorgen - skulle bli gröna. Det vore dock att gå lite väl revolutionärt fram. Det är visserligen sant, som organisationens talesperson Jonas Paulsson säger, att äldre svenskar inte är vana vid de bautabiffar som äts numera. Men det betyder inte att landets alla seniorer är bekanta med en kost på zucchinibiffar, tofu och hummus. Och ett långt livs matvanor lägger man inte om i en hast.
Det centrala inom äldreomsorgen är att den mat som serveras är av god kvalitet - här krävs förbättringar på många håll - och att de äldre faktiskt tycker om och vill äta den. Att på ålderns höst serveras bruna bönor och fläsk, en rätt som man känner igen och har minnen kring, kan förgylla en hel dag. För patienter med demenssjukdomar är dessutom minnen, inklusive dofter, på många sätt välgörande.
Det behöver förstås inte vara rött kort för grönt tänk inom äldreomsorgen. Det finns en glädje i att prova nytt - och färgsprakande vegetabilier kan vara mer lockande än en brunbeige kött och potatis-tallrik. Men den äldre och dess behov måste stå i centrum."---
http://www.expressen.se/ledare/kottfritt-javisst-men-varna-barn-och-aldre/