Luciafirande
Vart tog Lucia vägen?
Nu har jag som vanligt lyssnat på P1 sedan 6,30 och väntar bara på Ring P1 innan jag stänger av radion.
P1s morgon presentatör Katrin Zimmerman har flera gånger upplyst om att det är Luciamorgon men det är det närmaste Lucia man kan komma.
Är det på något sett så att man bojkottar Lucia? Kanske traditionen inte är tillräckligt religiös även om det finns en religiös bakgrund, vad vet jag.
Men vad jag vet är att vi gamlingar, får väl räkna mig dit eftersom jag snart fyller 75, vi gillar att höra Luciasånger.
Vad jag minns så var det ofta förr i världen alltid inslag från någon skola där man kunde njuta av de vackra sångerna.
Kanske radioledningen har flyttat sådant här till P4 kanaler, men jag och många i min generation som inte har barnbarn i närheten, lyssnar knappast på P4. Dessutom avskyr jag sport som P4 ständigt smutsar etern med. Skall jag för min del sätta på P4 så måste jag leta upp en annan apparat eftersom jag inte vill ta bort de inställningar jag nu har på P1.
Bilden visar min mor Märta som Lucia 1926. Hunden heter Sampo.
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
TV visar väl Luciamorgon i alla fall…tror jag.
Nu jobbade jag och det var ett fantastiskt Luciatåg på min avdelning (Sahlgrenska) och personalen hade gjort så fint.
Två var utklädda till granar med kulor och toppstjärna. En var ett stort julpaket och så fanns där tomtar och stjärngossar och lucia med sina tärnor förstår.
Riktigt fint.
/Maria
"Göteborgs Lucia lades ner förra året och hon är även på väg att tåga ut ur stadens kranskommuner. GP:s rundringning visar att bara fyra av 12 fortfarande lyckas vaska fram en officiell Lucia, varav två kör traditionell tävling med foto."---
"Lucia-traditionen med uttagningar och omröstningar har länge ifrågasatts och utmålats som en förlegad skönhetstävling. Innan Stenungsund slog igen butiken ifrågasattes bland annat varför inte killar kunde kandidera. – Då tyckte jag att det började bli lite knepigt. Lucia är en rätt så gammal tradition och kan ingenting få vara kvar utan att gossar ska behöva känna sig trampade på tårna? De kan ju vara stjärngossar och bagare, säger Åke Ljung."---
"I Alingsås håller man på traditionerna."--- "Han (Sven-Åke Eriksson) tycker att det är bedrövligt att traditionen övergetts på flera ställen och tar inte så allvarligt på röstningsförfarandet. – Alla vet att den som har störst släkt i stan vinner. Så enkelt är det. Men ingen har något ont av det. Här går laget före jaget, precis som i sportvärlden."---
#0 Underbar bild!
Det är väl kanske inte ett så stort intresse för Lucia längre och det är en tradition som inte är så himla gammal så som den presenteras idag.
/Maria
Södertälje la ner luciatåget, vilket orsakade protester.
Här i vår stad lades Luciatåget ner för sådär 5-6 år sedan, tror att det var en lokaltidning och kommunen som drev det så långt. Då hoppade Rotary in som arrangör, om de fortfarande gör det vet jag inte, men följet var väldigt uppskattat ute på äldreboenden bland annat. Sedan fick olika företag med mera hyra in besök, och överskottet gick till välgörande ändamål.
På många äldreboende så "är" personalen Luciatåg så jag tror att det kanske finns intern så att säga lite här och var.
/Maria
#6 Inte bara personalen - vi har ju veteranlucior som Maj-Lis och Ingrid! Hoppas de är med även i år…🙂
#7 Ja just det ja😉
/Maria
"– Det kan hända att Lucia har blivit töntigt, att det fått en sådan stämpel på sig i och med att det är ett firande som förknippas väldigt mycket med skolan. För det är ju en skolsed, det är därifrån den kommer.
Hur menar du?
– Förr firade man ju med väldigt uppsluppna tillställningar, särskilt i Västsverige. Man klädde ut sig, svärtade ner ansiktet och gick omkring och sjöng skabrösa sånger, skrålade och uppvaktade folk och tiggde mat och brännvin. Det var mest ungdomar som ägnade sig åt detta, medan vuxenvärlden rasade.
– Det funkade på landet där alla kände alla, men när folk började flytta in till städerna vid förra sekelskiftet gick det inte längre för där kände man inte riktigt varandra. Samtidigt fanns det en vilja från samhället att städa undan vilda seder och bruk som människor bestämde över själva, så man tog den här ljusklädda Lucian och marknadsförde henne genom skolan. Det var där vi lärde oss hur vi skulle fira Lucia – värdigt och fint."---
Agneta Lilja, lektor i etnologi vid Södertörns högskola till GP
#2 "Hvitfeldtska gymnasiet är redo att ta över Göteborgs Lucia.
– Vi ser oss redan i stort sett som Göteborgs Lucia, skriver Camilla Liljeroth, rektorn för skolans musikprogram i ett mejl. "---
"-Vår skola är 350 år gammal och vårt motto är tradition och förnyelse, så vi kanske har svårt att släppa taget men det vore verkligen tråkigt om Lucia försvann, säger Camilla Liljeroth."---
Har några gamla böcker med uppteckningar av folktro och folkseder i Värmland fordomdags, bland annat en del om Luciafirandet. Här är en uppteckning (man född 1868, Södra Ny på Värmlandsnäs): "Om lussemorron gick man upp "sju otter före dan". Strax efter midnatt skulle man stiga upp. Och då skulle man sätta sig till bords och äta ett bastant mål mat, jämt så mycket magen orkade med. Det var mest sovel, ost, bröd, smör och svinlägg, om man hade slaktat före lusse. Detta kallades för lussebeten. Så skulle man ha lusseglögg och lussesupen. Detta med lusseläggen hade man fått lära från herrgårdarna, för så brukades det där. Lussebrännvin tog man hem särskilt till lusse, för man skulle supa den morgonen, det var en gammal ordning."
En annan sagesperson från Millesvik, född 1892: "På herrgårdarna var det vanligt med "lussebrur" och så på prästgården. Det var allt där de hade börjat med detta. Det var så roligt och högtidligt, så det var i många stugor de härmade efter detta. Och då gick allt lussebrura till någon god granne och bjöd folket där. På herrgårdarna var det den vackraste pigan, som fick kläda sig till lussebrur. Då fick hon låna en vit klänning av frun och vita skor. I bondhemmen kunde det få räcka med särken och en vit underkjol med ett rött band om midjan och en rosett bak eller fram."
"Ungdomar visar allt mindre intresse, luciatåg ställs in, och många räds att traditionen är på väg att dö ut. – Värst är det för gamlingarna som sitter hemma och väntar på luciatågen, säger Staffan Andersson, 67-årig luciaeldsjäl i Delsbo. Samtidigt är experterna eniga: Luciatågen kommer att leva vidare – men förändras. – Många tror att det alltid har sett ut som på mitten av 1900-talet och har svårt att släppa det, säger etnologen och luciaexperten Lena Kättström Höök."---
_"– Många tror att det alltid har sett ut som på mitten av 1900-talet och har svårt att släppa det, men så är det inte alls. Det har varit stora variationer, säger Lena Kättström Höök.
Lena Kättström Höök har följt debatten om lucia men är själv inte orolig för traditionens framtid.
Hon tror snarare att dagens upplägg ses som förlegat bland ungdomar.
– Det har blivit som en skönhetstävling även om man inte säger det rakt ut. Det verkar vara på tillbakagång, men inte firandet i sig. Ett ställe där firandet ökar väldigt är i kyrkorna, säger Lena Kättström Höök.
Många hävdar att lucia är en starkt kristen tradition men lucia var snarare väldigt okristen i sitt framförande och det var först på 1970-1980-talet som lucia ens var välkommen i kyrkan.
– Lucia har inte särskilt mycket med kristendom att göra. Det var på 1900-talet som lucia blev högtidlig, allvarlig och bestod av skönsång, innan var det mycket burleskt, det var livligt och mycket alkohol, säger Lena Kättström Höök.
_Det handlar helt enkelt om att acceptera att traditionen utvecklas för att kunna föra den vidare._
– Absolut, så är det. Och det är så med traditioner – är det något som man inte har någon betydelse längre så faller det bort. I tid och rum förändras saker och något nytt kommer till."---_
http://www.expressen.se/nyheter/vad-hander-med-luciatraditionen-i-sverige-egentligen/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så blev det då Luciamorgon även detta år. Kanske har någon blivit väckt av Lucia hemma, mött ett tåg på stan, i kollektivtrafiken eller haft Luciamorgon på jobbet. Traditionen lever, till detta bidrar säkert även den diskussion som blossat upp i media om Lucia. Och, som det brukar heta, "all publicitet är god publicitet" så Lucia kommer säkert att finnas kvar, oavsett om ljusbäraren är en han, hon eller annat alternativ, född här eller där och ser ut si eller så.
"För 40:e gången i rad bildar gamla klasskamrater återigen lussetåg för att hylla sin tidigare lågstadielärare. – Vi älskade vår lågstadiefröken, så vi ville hålla kontakten med henne, säger stjärngossen Sverker, 49."---
"Gunilla berättar att hon inte kunde ana att det skulle bli en återkommande tradition när de överraskade henne år 1976. – Det är så himla roligt och helt fantastiskt. Jag känner mig väldigt hedrad. Det är också ett sätt för dem att uppdatera om vad som har hänt under året, säger hon och fortsätter: – Och nästan varje år så börjar brandlarmet för att de har levande ljus. Men de är långa och ståtliga och kan stänga den igen. Hon säger att det skulle vara tråkigt om det skulle vara så att de inte kommer något år. – De har lovat mig att komma tills jag sitter på ålderdomshemmet."---
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OdX83/de-lussar-for-lararen--for-40e-aret-i-rad