Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: interaktion
Läst 3206 ggr
[Carpinus]
0

Gissa pensionären - tråd 2

Dags att fortsätta "gissa pensionär!" Det gäller att vara först med att lista ut vem den efterfrågade kända pensionären är. Med "pensionär" menas att personen är fyllda 65 år, men det kan vara en person som är yrkesverksam fortfarande. Om inte något rätt svar inkommer blir det ytterligare ledtrådar, och svarar jag inte på ett svarsförslag innebär det i regel att det är felaktigt.

Om du tror dig veta det rätta svaret så "kläm fram med det" - om du i stället själv konstruerar en ny ledtråd och det visar sig vara fel person kan det ställa problem för såväl frågekonstruktör som medtävlande.

Den föregående tråden finns här, och om du inte varit med och tävlat i den så går det fortfarande bra att använda den för att tävla mot sig själv.

[Carpinus]
0

Ledtråd 1: Den här gången handlar det om en kvinna som åtminstone vid något tillfälle hörts hyllat sin hemmaprovins.

[Angelic]
3

Siv Malmqvist? Landskrioona

[Carpinus]
0

#2 Fenomenalt - första gången någon tagit det på en ledtråd, tidigare rekord var tre! Svaret var alltså Siwan, som tyckte "att ingenting går upp mot gamla Skåne". Nu får jag nog klura till nästa fråga lite om den skall löpa ett tag… 😉

[Angelic]
1

Aj då, visst trött, hehe. Då blir de ju i Skeåne isf

[Angelic]
1

😃

[Carpinus]
0

Då kör vi igen, och den här gången kommer det att handla om en stridbar person.

Ledtråd 1: Den här efterfrågade inledde sin yrkeskarriär som folkskollärare.

[Carpinus]
0

Ledtråd 2: Det rör sig om en på många plan gränsöverskridande person.

[Angelic]
0

Karin Söder

[Carpinus]
0

#8 Nej, henne betade vi av i förra tråden! 🙂

[Angelic]
0

Okej ny här 😭

[Carpinus]
0

#10 Ingen fara! Det finns ju inget hinder att samma person återkommer - dock inte den här gången…🙂

[Carpinus]
0

Då går vi vidare med vår efterfrågade pensionär, som alltså började sin yrkesbana som folkskollärare. Att det rör sig om en en person som nog kan sägas vara gränsöverskridande har vi också konstaterat.

Ledtråd 3: Ursprungligen fanns det en viss närhet till Claes Eriksson, som vi frågat om tidigare.

[Carpinus]
0

Ledtråd 4 blir en musikalisk sådan.

https://www.youtube.com/watch?v=odabkfgFOdc

[Carpinus]
0

Ledtråd 5: Tänkte minska urvalsgruppen med sådär 50% genom att avslöja att det är en kvinna som sökes. Hennes make heter detsamma som en ort i Sverige med runt 800 innevånare. Maken är dock född i Danmark.

[Carpinus]
0

Ledtråd 6: Hon har inte gjort någon hemlighet av att det skar sig med HSB.

Schnauzertik
0

Om ingen annan svarar så gör jag det

Margareta Winberg

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
0

Yes! Det är klart att det är Margareta Winberg!

Ledtråd 1: Margareta W. har folkskollärarexamen och har jobbat som lärare.

Ledtråd 2: Hon är bl.a. gift med en vänsterpartist och hon har jobbat utomlands.

Ledtråd 3: MW föddes i Sjuntorp, 12 km från Trollhättan, där Claes E. är född. 

Ledtråd 4: Winberg var ambassadör i Brasilien 2003-2007.

Ledtråd 5: Hennes make heter Jörn (Svensson)  och är född i Fredriksberg, Danmark.

Ledtråd 6: "HSB" var den skämtsamma beteckningen på Göran Persson, uttytt "Han Som Bestämmer".

[helga21]
0

Är Jörn Svensson född i Fredriksberg ett av de mest välmående områden i Danmark?

Ford -57
0

✨Grattis till Schnauzertik✨

[Carpinus]
0

#18 Ja, tydligen. Inget jag känt till innan jag hittade uppgiften idag.

[Carpinus]
0

Då blir det omgiv, och den här kan bli svår!

Ledtråd 1: Dagens pensionär är en herre som var med under fanorna redan i Ådalen 31.

[Carpinus]
0

Ledtråd 2: Han har själv sagt att han egentligen inte kände någon lockelse till det jobb han till sist valde, men att pappas katt ledde honom in på den yrkesbanan.

Schnauzertik
1

#19 Tack så mycket 🙂

Jag vågar ett förslag på nya gåtan också

Pierre Lindstedt

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
0

#23 Nu är du på alerten, må jag säga - jag trodde faktiskt det här skulle bli riktigt svårt! Ja, det är Pierre Lindstedt, som medverkade i Bo Widerbergs Ådalen 31, och som sedan gled in på skådespelaryrket när han hjälpte till i pappa Carl-Gustavs produktionsbolag Nöjeskatten.

Och jag som hade en så bra ledtråd på G! 😉 Tänkte spela "Just like Eddie" som en ledtråd om att Pierre ju spelade Arvid och Eddie Axberg var Robert i Nybyggarna, där de irrade omkring på guldjakt i vildmarken. 

Grattis! Nu blir det till att slicka såren i väntan på en ny omgång… 🙂

Schnauzertik
0

Ibland får man det att stämma.

Jag tycker du är skicklig på att komma på finurliga ledtrådar.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

#25 Ja, du är "på hugget", för att skämta till det lite…🙂

Roligt om du gillar tävlingsformen, jag klagar inte när jag kollar besöksantalet i tråden, ni verkar vara ett antal pensionärsjägare!

Frågorna blir som de blir, jag hittar på dem längs tråden - en del blir kluriga, andra mer platta.  Försöker att göra dem lite "svårgooglade", för alla eventualiteters skull… 😉

[Carpinus]
0

Okej, då får vi se hur långt vi kommer den här gången!  Förhoppningsvis klarar jag mig längre än introduktionen, men jag är långt ifrån säker…🙂

Den här gången söker jag en gammal hantverkare.

Ledtråd 1: Han har visat sig i en ekonomibyggnad som till en början inte fanns IRL, men som senare tog fast form.

[Carpinus]
0

Ledtråd 2: Hans hustru har vi bl.a. sett flyga och fara. Eller åtminstone hört.

[Carpinus]
0

Ledtråd 3: någon i hans närhet ville inbjuda sin kompis till ett lite finare sällskap en gång i tiden, men hur det gick med det tror jag varken han eller vi fick något riktigt svar på.

[Carpinus]
0

Ledtråd 4: rätt nyligen har han skrivit om  mineral i förening med ekosystem.

[Carpinus]
0

Ledtråd 5: Den här mannen benämndes tidigare ofta med ett namn som enligt språkforskare kan knytas till nötkreatur och viss förvedad växtlighet.

[Carpinus]
0

Oroväckande tyst… Inga vilda gissningar, så att jag åtminstone ser att ni är vakna? 🙂

[Carpinus]
0

Ledtråd 6: Efter en del år lite i skymundan har han i år åter hamnat i rampljuset, men till Österrike kom han inte. Det gjorde däremot en annan skånsk hjälte.

[Carpinus]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ledtråd 7: Så här ser han ut. Ungefär.

[Carpinus]
0

#27 Ledtråd 8: "Ekonomibyggnaden" i ledtråd 1 är en lada.

[Angelic]
2

Hasse kvinnaböske

[Carpinus]
0

"Äntligen!", skulle jag vilja utbrista - för det är ju Hans "Kvinnaböske" Andersson, 67.  Tack Angelic! Här är förklaringen på ledtrådarna om denne underhållare, som började sitt yrkesliv som plåtslagarlärling.

Ledtråd 1 och 8: "Hasses lada" var ett TV-program från en påhittad lada. Sedan startade dock Hasse showkrogen "Hasses lada" i Boarp utanför Båstad, och han drev den i tiotalet år.

Ledtråd 2: Monica Forsberg är sångerska, men även en ofta förekommande röst i tecknade serier, bland annat som den flygande Disneyfiguren Rebecka Cunningham i Luftens hjältar.

Ledtråd 3: Änglahund

Ledtråd 4: Guld och gröna skogar

Ledtråd 5: "Kvinna" i kvinnaböske säger språkforskarna är ett dialektord för "kviga", medan böske förstås är buske ungefär.

Ledtråd 6: Hasse deltog ju i finalen av Mellot, men det var Måns Z. som fick åka till finalen med sin "Hero".

Ledtråd 7: Liiite förvanskad var ju bilden, men med facit i hand så… 😉

Svårare än så var det inte…

[Angelic]
0

Vassego! :-)

[helga21]
0

På den sista hade jag tagit den men inte på någon av de andra.

[Carpinus]
0

#39 Lite roligt att det tog lite tid att luska ut det, för "Kvinnaböske" är ju i ropet nu. Kanske man inte riktigt tänker på honom som pensionär, men rent åldersmässigt är han ju faktiskt det.

[Carpinus]
0

En liten comeback för den här tävlingen, och då söker jag en person som åkte till Borås med två namn men återvände med tre.

[Carpinus]
0

Ledtråd 2: Förr i tiden var det inte ovanligt att han kunde ses med pipa i mun, även i finare sällskap.

[Carpinus]
0

Ledtråd 3: han har inte lett vare sig Allsång på Skansen eller På Spåret, trots att han gillar allsång och är spårbunden.

Schnauzertik
0

Gissar på Täppas Fogelberg

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
0

Ledtråd 4: personen brukade kunna hålla låda.

Schnauzertik
0

Skulle kunna vara Bert Karlsson men någon pipa minns jag inte.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
0

Ledtråd 5: hans telefonsvada är ofta parodierad, och han påminner själv gärna om tidigare telefonsamtal där svartsjuka män varit ifrågasättande eller där folk inte haft tid att prata i telefon för att de gjort något annat.

[Carpinus]
0

Ledtråd 6: Man kan väl inte påstå att den här frågeomgången går som tåget direkt…

Maria
0

Carl Gustav Lindstedt kanske?

/Maria

[Carpinus]
0

Trevligt att det kommit lite svar! Jag samlar ihop dem här och säger att Täppas, Bert K och Carl-Gustav inte är rätt.

[Carpinus]
0

Ledtråd 7: Han lade av för en del år sedan med det han kanske är mest känd för, med den 20 september förra året gjorde han en tillfällig comeback.

Schnauzertik
0

Leif Loket Olsson

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
0

And we have a winner - ta da! Javisst är det Leif "Loket" Olsson!

Ledtråd 1: Smeknamnet. Leif refererade en match i Borås för Sportradion, och där fanns en spelare i Elfsborg som också hette Leif Olsson och kallades "Loket". Ingvar Oldsberg hängde på och sa "och här kommer vår egen "Loket" Olsson, och därmed var saken klar. (Källa Wikipedia)

Ledtråd 2: "Loket" har dömt handboll på allra högsta nivå, bland annat i OS 1972.

Ledtråd 3: Olsson har själv lett Allsång på somrarna i Trädgårdsföreningen i Göteborg, och visst passar loket "på spåret".

Ledtråd 4: Lådorna var ju ofta "hemliga", och fanns förstås i Bingolotto.

Ledtråd 5

Ledtråd 6: Syftar förstås på smeknamnet

Ledtråd 7: Och det var i Bingolotto som Loket gjorde comeback.

(Ledtråd 8 hade varit en förvrängd bild, men dit kom vi inte.)

Grattis ST, trägen vinner! Fast det blir ingen hemlig låda i pris… 😃

[helga21]
0

# 52 Grattis! Jag var inte ens i närheten.

Maria
0

Nu med facit i hand så är det ju självklart.

Riktigt bra ledtrådar du har fått ihop Carpinus.

/Maria

[Carpinus]
0

#55 Tackar - det är alltid lika roligt att se svaren, oavsett om de är rätt eller fel.

Schnauzertik
0

#54 Tack!

#53 Ja det var kluriga ledtrådar, jag var på väg mot flera olika håll under resans gång.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
0

Skall vi försöka oss på en till efter några månaders uppehåll? Nu efterlyser jag en person som närmast blivit ett begrepp. Eftersom dopnamnet inte är så allmänt känt godkännes även det varumärke som för många blivit synonymt med personen.

(Medelsvårt - tror att det går att klura ut på mindre än fem ledtrådar. Precis som i ortgissningstävlingen får man försöka hur många gånger som helst, men har man svarat fel "måste" man släppa fram någon annan innan man kan försöka på nytt.)

[Nomen Nescio]
0
[Nomen Nescio]
0

Ingen som vill gissa direkt? Vi tar en ledtråd till då!

Ledtråd 2: Rödgult till blåröttvitt till rödgult - kanske någon ser ett mönster i det?

[Nomen Nescio]
0

Okej, det var nog för svårt, eller också är tävlingslustan minimal….

Ledtråd 3:  Karin, 96, står bakom ett svenskklingande företagsnamn.

Maria
1

Lustan är det inget fel på här men jag har inte ens en gissning😃

/Maria

[Nomen Nescio]
0

#62 Skoj att se att någon åtminstone läst frågorna! 😉

Vi tar en ledtråd 4: om man byter ut ett o mot ett a i företagsnamnets mellandel kanske man får något adligt i tankarna.

[helga21]
1

Jag har också läst allting men kan inte heller. Men tack för Danne Stråhed 😃

Schnauzertik
1

Nu har jag också läst frågorna men har än så länge inget svar.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
0

Bra, då börjar det bli ett litet startfält! Jag tippade ju att det skulle behövas fem ledtrådar- nu får vi se om någon kan knäcka nöten nästa gång… 🙂

[Nomen Nescio]
0

Ledtråd 5: Birgitta Andersson nämner personen/företaget i sin monolog "Sverigebruden", fast ett "a" blev visst ett "ä" där…

[Nomen Nescio]
0

Och till sist,  ledtråd 6 är själva (firma)namnet, fast bokstäverna är lite omkastade: Wodef aj Senkat.

Schnauzertik
1

När jag läste "mönster" kom jag in på textil och mode men det är inte min gren så jag kom inte längre då.

Låter någon annan svara nu.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi tar väl ledtråd 7 då, första delen av det tredelade företagsnamnet:

Maria
0

Katja of Sweden?

/Maria

[Nomen Nescio]
0

#71 Ledtråd 1: Javisst är det en Skånetös! Karin Hallberg hette hon när hon föddes i Helsingborgstrakten 1920.

Ledtråd 2: Färgerna symboliserar färgerna i skånska respektive amerikanska flaggan, och "mönstret" var en vink om i vilken bransch vi rör oss.

Ledtråd 3: Det svenskklingande företagsnamnet är alltså Katja of Sweden, och Karin, 96, är fortfarande i livet.

Ledtråd 4: Byter man ut mellanledens "o" till ett "a" så får vi "af", som ju är lite adelsmässigt.

Ledtråd 5: I början på Birgitta Anderssons Sverigebruden vitsar hon om att hennes kläder är signerade "Kättja of Sweden", ett "a" som blev ett "ä".

Ledtråd 6: Pusslar man ihop bokstäverna i rätt följd så blir det alltså Katja of Sweden.

Ledtråd 7: Och katt-t och ett struket nej som blir ett "ja" bildar Katja.

Så bravo Maria,  Katja of Sweden är helt rätt!

Här är en lång och intressant intervju med Katja Geiger, som hon numera heter:

http://www.sydsvenskan.se/2012-03-25/katja-of-sweden--design-for-livet

Maria
0

Det var enbart ledtråd 6 och 7 som gjorde att jag började fundera. Innan hade jag inte en susning😃

/Maria

[Nomen Nescio]
0

Det skall vara svårt! 🙂 Sedan är nog Katja of Sweden inte så välkänd längre - tiden har ju gått sedan storhetstiden…

Maria
0

#74 Visst ska det vara svårt. Inte lika kul annars.😉

/Maria

[helga21]
0

# 72 Skånelands flagga som var en dansk provins som bestod av Blekinge, Halland och Skåne.

Kunde verkligen inte detta trots att jag vet vem personen är.

[Nomen Nescio]
0

Här är en julnöt som kan bli löst snabbt, men som även kan visa sig svårare än jag trott. Den som uppger pensionärens rätta för- och efternamn har svarat korrekt.

Ledtråd 1:

Den här pensionären har lånat kraft och utseende från en betydligt yngre person utan att för den sakens skull se ett dugg ungdomlig ut.

[Nomen Nescio]
0

#77 Ingen törs rycka - då går vi vidare till ledtråd 2:

Personen har inte medverkat i "På spåret", men har varit där.

[Nomen Nescio]
0

Har inte en aning om någon funderar på svaret, men jag kör vidare med en tredje ledtråd: frågeobjektet har beröringspunkter med en mesig brevbärare och en tuff skådis.

Carmarino
0

Jodå, jag funderar på svaret, men har inte en aning. 🙂

Chansar vilt, så jag gissar på Robert Gustafsson - som 100-åringen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Nomen Nescio]
0

#80 Kan väl säga att det bränns…😉

Carmarino
0

Då gissar jag på Rolf Lassgård - som Ove alltså. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Nomen Nescio]
0

#82 Nu bränns det mindre!

För att återgå till ledtråd 1 - det kan löna sig att leta original, inte gestaltare…😉

Carmarino
0

#83 Då har jag ingen aning igen. 🙂

[Nomen Nescio]
0

#84 Gå tillbaka till #80 och börja om där…

Carmarino
0

#85 Det hjälper inte. Har fortfarande ingen aning. Hade jag däremot läst den här tråden från början så hade jag också gissat rätt på #1 direkt. 😃

[Nomen Nescio]
0

#79 Ledtråd 4: En Paradis-Oskar hade också platsat i ledtråd 3.

Maria
0

Allan Edvall?

/Maria

[Nomen Nescio]
0

#88 Det får du ett rätt för, men det återstår en del.

Maria
0

Aha🙂

/Maria

[Nomen Nescio]
0

Ledtråd 5: Han behöver inte spela något han redan är, sedan är frågan om han rent av är "världens bästa --------"?

[Nomen Nescio]
0

Sista ledtråden: nu är han ett år äldre, och just idag är han mycket aktuell. Vi talar om en fiktiv person.

[helga21]
0

Karlsson?

[Nomen Nescio]
2

Så där ja, vi fick ju fram namnet Allan Karlsson som hundraåringen heter, och jag utser tre pristagare - man kan ju vara lite flott när priset består av något så storlaget med lågbudgeterat som äran…

Här är ledtrådarna:

1: Robert Gustavsson lånar sitt utseende till rollfiguren.

2. Han var "på spåret" när han åkte dressin i bokens inledning.

3. Den mesige brevbäraren (Gustav Svensson) spelas av Allan Svensson, och den tuffe skådespelaren var Allan Ladd. "Att spela Allan" sägs syfta på honom.

4. Paradis-Oskar har bland annat spelats av Allan Edwall.

5. "Världens bäste Karlsson" var det ja.

6. Idag har "101-åringen som smet från notan" premiär.

Carmarino var rätt ute med Robert Gustavsson men fullföljde inte riktigt, Maria listade ut "Allan" och helga klurade ut "Karlsson".

Carmarino
0

#94 Har inte varken läst boken eller sett filmen, så jag hade ingen aning om att 100-åringen hette Allan Karlsson. 🙂

[Nomen Nescio]
0

#95 Det hedrar dig att du inte googlade! 😉Jag har heller inte läst (hela) boken eller sett filmen.

Carmarino
1

#96 Brukar försöka att låta bli Google när jag gissar gåtor och svarar på Kluringar. Annars blir det ju inget rättvist resultat.🙂

[helga21]
1

Jag gissade då du skrev världens bästa 😃

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.