Datorspel alt. spelande
Är det fler än jag som spelar olika typer av datorspel.
Själv så tycker jag om att spela olika strategispel och simulatorer plus en del rollspel.
Bland tågsimulatorerna så är det järnvägssimulatorn Trainz som jag fastnat för.
Har också en lastbilssimulator där man kör olika semitrailers i Europa.
Jag har även kört några flygsimmar med både helikopter eller flygplan med fasta vingar.
Nej, det blir inget spelande för min del - jag har t.o.m. tagit bort patienser och liknande förströelsespel.
Har spelat en del förr, bland annat golfspel, körsimulatorer och annat, men det var säkert minst tio år sedan och då aldrig särskilt mycket.
Självklart spelar jag olika typer av spel. FPS, strategi, rollspel, simulator, ett och annat racingspel..
Jag tillhör ju den äldre Nintendogenerationen från 80-talet. Men då handlade det om TV-spel. Men vilken nostalgi när man minns dom spelen..Jag har numera några fotboll- och hockeyspel till datorn som jag roar mig med ibland..
Nej, jag gillar inte spel dock använder jag wii till att träna yoga mm.
Datorspel spelar jag inte däremot har jag en hel del appar på mobilen som Wordfeud, Quizkampen och annat som tränar hjärnan.
/Maria
_"Visste du att det är unga pojkar och mogna kvinnor som gäller bland rena nöjesspelare på dator, platta och mobil?"---
"Men medan det är pojkar och män som står för den största andelen nöjesspel (utan vadslagning) på internet i åldersgrupperna 12-35 år, så är det i stället kvinnor som dominerar spelandet gruppen mellan 36 och 75 år. Det visar siffror från rapporten Svenskarna och Internet, 2015 års undersökning av svenska folkets internetvanor, av Olle Findahl och Pamela Davidsson, som ges ut av Internetstiftelsen, IIS.
I åldern 56-65 spelar till exempel 21 procent av de kvinnliga internetanvändarna men bara 7 procent av männen. Och i gruppen 66-75 år så spelar 15 procent av kvinnorna, men bara sex procent av männen."---_
Enda spelet jag har kvar är Civilization men det var länge sedan jag spelade det.
Värd för Pensionärer
Jag har ett Playstation 3 och siiter gärna och spelar tennis eller hockey
Spelar ibland på Xbox.
När vi skaffade vår första dator 1988. En Acer 286 så frågade alla vilka spel vi hade. Vi svarade att vi inte hade några spel och fick då frågan vad har ni då datorn till 😃 Jag eller min man har aldrig mig veterligen spelat några spel på någon dator.
Min första dator var en Atari640 där minnet satt i disketterna
# 11 Det var tider det 😃. Själv arbetade jag på Folksam i början av 1980-talet och vi hade en dator i Stockholm som vi arbetade emot. Ibland så kunde den få gå lite extra ifall man hade mycket att göra, men det var alltid planerat när detta skulle ske.
#1 Sedan jag installerade Win10 har jag gjort ett undantag för spelandet: det kan bli en patiens då och då, men endast Klondyke. Kan vara lite rogivande att spela några minuter innan man slår av datorn på kvällen. Dessutom märker man av när man börjar bli trött och tappar koncentrationen. Då kan det vara lagom att stiga på sömntåget…😴
En av de första datorer jag kom i kontakt med var på 60 talet. Man stansade ut instruktionerna i hålkortet med en "penna" för varje hål sedan kunde man koppla ihop 8 läsare med ett kort i varje och så snurrade den runt där och körde programmet och det fanns också en enkel display för att visa resultatet.
Men några spel körde vi inte vad jag minns
Värd för Pensionärer

Jag spelar bara word feud. Men det gör jag hela tiden.
>>>Malum domesticum<<<
Som sporadisk mobilanvändare ser jag med lätt förskräckelse på den Pokémonfeber som tydligen brutit ut. Har vi några Pokémonare här, mån tro?
http://www.svt.se/kultur/darfor-har-hela-varlden-fatt-pokemon-feber?gmenu=0
#16 Nej men däremot spelar jag Candy Crush på mobilen. "Sweet" "devine" :-) första gången jag kom i kontakt med det spelat var via facebook.
Candy Crush har jag sett på spelutbudet på Win10, men jag har inte prövat på det. Jag håller mig envist till Klondikepatiensen…
"En person twittrar till inrikesminister Anders Ygeman och frågar vad regeringen gör åt att Pokemon Go inte fungerar. "Vi kan inte ha det såhär, Sverige går sönder".---
Vi är inte intresserade av datorspel men min gubbe spelar patiens varje dag o har gjort så i över 10 år. Han tycker det är rogivande.
#16 Inser att vi fått en ny väckelserörelse när jag på annat håll på iFokus läser hur människor som brottats med social fobi plötsligt strömmar ut på gatorna och talar med sina medmänniskor, hur personer mer eller mindre sängbundna reser sig och tar sig phone och går, och hur hundar som knappt fått komma ut och väta gatlyktan utanför entrén förut nu får komma ut på långpromenad.
Läkarvetenskapen gapar häpet och kyrkfolket ser avundsjukt på när Pokémon Go frälser och botar folket. Med viss hjälp av kvällspressen.
"I Gällivare fick en man besök mitt i natten och trodde först att det handlade om inbrottstjuvar. Det visade sig dock vara Pokémonentusiaster som var på jakt efter en ovanlig figur som skulle ha gömt sig i mannens hall."---
-Varför har ni brutit er in i mitt hus - tänker ni stjäla något?
-Vi inbrottstjuvar? Nä nä, vi letar bara pokemonfigurer, så du kan sova lugnt
-Jaha, ursäkta då. God natt
#22 Vid Torekällberget i Södertälje fick väktare avvisa fleraPokémonentusiaster Som klättrat över staketet på kvällen när det var stängt.
Man undrar ju lite yrvaket om Pokemónjakt fortsättningsvis skall ses som något förmildrande vid inbrott, olaga intrång eller trafikförseelser…
När kungen ligger och sover härjar pokémon på slottsområdet vid Solliden. Natten mot tisdag fick skyddsvakter mota bort pokémonjägare utanför grindarna. – Antagligen fanns det någonting i närheten av Solliden som de var ute efter, säger Sven Stensson vid Ölandspolisen. Aftonbladet.
En pokémonjagande yngling i Baltimore upptagen av sin mobil körde rakt in i polisbil som stannat - med konstaplarna turligt nog stående utanför bilen. På polisens ljudupptagning hörs den unge mannen säga att "jag kan inte fatta vilka dumma grejer det här spelet får mig att göra". Det verkar ligga en del i det…
Källa GP, som även ger exempel på andra saker som inträffat vid pokémonspelande. En del dråpligt, som den TV-anställda som fördjupad i spelet gick framför meteorologen i direktsänd väderleksrapport, andra mer livsfarliga, med fall nerför stup och vatten bland annat…😮
#26 Tydligen åker ungdomar moped på en kyrkogård för att jaga pokémon, även hört folk har blockerat en brandstation vid spelandet.
"Mannen försökte klättra in på Stockholms stadion – och fick låret spetsat på staketet.
Mannen spelade Pokémon Go och försökte fånga Pokémon när han skadade sig.
– Han hade fått ett spett rakt in i låret, säger Roger Sverndal, ledningsoperatör vid Storstockholms brandförsvar."---
Verkar finnas något i det spelet som kopplar ur hjärnan på vissa spelare…
#28 #29 Nu vet vi vad vi gjorde 15:10 och 15:11. 😃
#30 Haha, blev visst samma läsning.
Men vad är det med folk. Någon kommer dö snart om detta fortsätter, visst det är ju bra om man kommer ut men man får ju tänka sig för. Det finns ju öppna grindar till Stadion om man går mot klocktornet.
Tragiskt, men knappast oväntat…
"Pokémon Go har krävt sitt första nordiska dödsfall. Klockan 05.16 på torsdagsmorgonen larmades dansk polis till en olycka där en man kört in ett träd utanför orten Nørager, strax söder om Ålborg, skriver de i ett pressmeddelande."---
#32 Men så ledsamt😕
/Maria
Jag är ingen person som spelar varken det ens eller andra , har aldrig tyckt att ens sällskapsspel är roligt .
Jag har flera hundra Nintendospel som man spelade på 80- och 90-talen i datorn. Spelar mest dom spel jag spelade som tonåring eftersom många spel är dåliga eller man inte förstår innebörden.
"På torsdagen spårade en Pokémonjakt i Sandefjord i sydöstra Norge ut fullständigt, rapporterar norska TV2. Två män i 40-årsåldern befann sig i samma park, Badparken, för att kasta bollar på Pokémon. Då råkade de av någon anledning i luven på varandra. En av männen ska ha varit berusad och utövat någon form av våld mot den andre. Denne behövde föras till sjukhus – blödande från huvudet.
– Det visade sig att bakgrunden till våldet var ett bråk om spelet Pokémon Go, säger Merete Kval, insatsledare vid polisen i Sör-Östs polisdistrikt, till norska TV2.
Insatsledaren är oförstående till det inträffade.
– Jag förstår inte hur en man i 40-årsåldern kan bli så arg över ett mobilspel. Vad jag tycker om det ska jag hålla för mig själv, säger Merete Kvaal."---
En landsbygdspokémontränare klagar bittert på Expressen debatt att det finns för få pokémonstops på landsbygden jämfört med städerna. Låter som en ny jobbnisch: pokémondistributör, med uppgift att plantera ut pokémonfigurer på landsbygden? Dessutom borde det bli en fråga för landsbygdsministern, och en given valfråga 2018.
http://www.expressen.se/debatt/pokemon-go-ar-ett-orattvist-mobilspel/
"Efter förra veckans terrordåd i München har debatten om kopplingen mellan våldsamma datorspel och våldsdåd blossat upp på nytt i Tyskland och fått den tyska inrikesministern att gå ut och ta ställning.
Den tyska tv-kanalen ProSieben MAXX ställer in sina planerade sändningar av finalen i den globala turneringen av ”Counter-Strike: Global Offensive". Counter-Strike är ett datorspel utformat kring förstapersonskjutare, s k firs-person shooters, och spelas online. Det går ut på att spelare på olika sätt ska eliminera sina motståndare genom att döda dem. I juni månad hade Counter-Strike drygt 10 miljoner unika spelare.
De tyska tv-sändningarna ställs in med hänvisning till förra veckans terrordåd i München.
Enligt tyska myndigheter var mannen bakom terrordådet, på ett köpcentrum den 22 juli som tog livet av nio personer, ett fan av spel som baseras på first-person shooters och en ihärdig spelare av just Counter-Strike."---
Björn Afzelius var inne på något åt det hållet.
"Förvånar det dig. så kom hem till mig så ska jag visa dig vad kidsen tittar på"
Värd för Pensionärer
Det gäller att hålla koll på sin omgivning när man spelar Pokémon Go ute på stan. Det fick Oline i Bollnäs lära sig efter en cykelkrasch. Lukas Sköld. Oline Gantemar. I tisdags var Oline och hennes kompis ute och letade Pokémons i Bollnäs. Spelandet blev så intensivt att de krockade. Något som Lukas Sköld lyckades fånga med sin mobilkamera. Lukas Sköld. Oline Gantemar. I tisdags var Oline och hennes kompis ute och letade Pokémons i Bollnäs. Spelandet blev så intensivt att de krockade.
http://nyheter24.se/nyheter/internet/855622-oline-lukas-pokemon-krasch-cykel
En positiv nyhet för som tycker att Pokémon Go befrämjar folkhälsan - nu kan det bli dubbel motion för en del…
"Den nya uppdateringen får förödande konsekvenser för flera Pokémonspelare.
En del har redan blivit av med alla sina pokémon och tvingats börja om, skriver Telegraph.
Den nya uppdateringen av det populära spelet ”Pokemon Go”, som släpptes i går, har fått hundratals spelare att slita sitt hår. Den har nämligen gjort att vissa spelare har blivit av med alla sina framgångar i spelet och tvingats börja om på ruta ett."---
Även svenska försvaret har ofrivilligt blivit indraget i jakten på de populära Pokémonfigurerna. Plötsligt finns monstren både utanför och innanför militärens olika skyddsobjekt. – Som spelare gäller det att tänka sig för, varnar Jesper Tengroth, pressekreterare vid Försvarsmakten. Bryter man några avspärrningar eller tar bilder på platser där det råder fotoförbud begår man ett brott.
#42 Svenska kyrkan i Umeå lyckades få konstruktörerna att flytta Pokémonstoppen från Västra kyrkogården, det löste sig inom 14 dagar. Kanske något för försvaret att ta efter?
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/pokejagare-storde-gravfriden-nu-backar-skaparna
I Oxelösund bjöd man in seniorerna att testa dataspelande. Fast det var klent med anslutningen vid första försöket - de gamla visade sig föredra att spela bingo IRL. Men när man fixade spel på bingofri tid så gick det bättre…
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/har-spelar-anna-lisa-92-tv-spel-pa-aldreboendet
GP har testat säsongens bästa sällskapsspel.

I och med att jag köpte en ny mobil började jag spela Pokemon Go och Pet Frenzy. Pokémon spelar jag dagligen. Jag går inte längre för att jag spelar utan jag spelar när jag ändå går. 4 St 5 km ägg kläcker jag på 3 dagar. Däremot "battlar" jag inte.
>>>Malum domesticum<<<
"Elektronikföretaget Nintendo har släppt sin nya version av det klassiska spelet Super Mario. Nu står det klart att spelet krossade Pokémon GO:s rekord med nästan två miljoner nedladdningar i marginal.
Den nya versionen av det ikoniska spelet heter Super Mario Run. På premiärdagen laddades spelet ned från App Store av hela 2,85 miljoner användare. Därmed krossar man Pokémon GO:s nedladdningsrekord. Det rekordet låg på, numera blygsamma, 900 000 nedladdningar, rapporterar den amerikanska tekniksajten the Verge."---
#47 "Spelet Super Mario Run lanserades med buller och bång för Appleanvändare i torsdags. Förhoppningen var att spelet skulle bli en kassako för Nintendo.
Nu har användarrecensionerna börjat komma in och många är negativa. Framför allt är användarna kritiska till att spelet kräver ständig internetuppkoppling och drar mycket mobildata om man inte har tillgång till ett wifinätverk. Det skriver brittiska Telegraph."---
#48 Dessutom är det många som riskerar virus i telefonen om de laddar ner programmet i Android-mobiler. (Det finns ingen officiell version för Android än.)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker