Händiga hörnet
Hur händig är du? Själv är jag ohjälpligt opraktisk, jag har inte bara tummen mitt i handen utan även de andra fingrarna, och det skulle inte förvåna om det sticker ut en och annan tå där också.
Jag har försökt tillämpa talesättet "Använd inte våld, ta hellre en större hammare", men ställ mig framför något från IKEA som skall sättas ihop och jag lovar att ingen hammare är stor nog….
Oavsett det, här är en tråd med plats för tips om allt från hur man täljer blompinnar till konsten att packa en resväska utan att fastna med slipsen (eller schalen).
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den här pensionären byggde ett tåg för hundar - kanske ett lämpligt projekt? Fast man riskerar väl att bli utskälld förstås…
Jag såg detta för ett tag sedan o tycker det var så gulligt. Jag skulle inte skälla ut dig! Jag skulle nog hoppa in i en ledig vagn 😉
Men - det skulle aldrig tillåtas här - kanske om hundarna hade säkerhetsbälten 😃
T.S att du inte finner en tillräckligt stor hammare för att sätt ihop IKEA-möbler beror på att de använder insex-nycklar. 😃
Jag vet egentligen inte om jag är händig eller inte då jag har en man som är väldig duktig. Han har gjort vårt kök själv. Byggt uterummet och nu är nya verkstaden snart klar.
Han håller på nästan jämt med något projekt.
Det enda han backar för är att tapetsera men det har faktiskt jag klarat galant.😮
/Maria
#3 Jaha, jag trodde det hette "insektsnycklar" och hade något med nyckelpigor att göra…
Vaaa!!! Jag har också alltid trott det hette insektsnyckel haha😃
/Maria
In sex nyckel användes för att låsa upp kyskhetsbälte 😉
Värd för Pensionärer
#7 Hahaah😃
/Maria
#7 Bara ifall det var en kvinna man "dyrkade".
Jag kom på fler grejor som min man är händig med.
Han har gjort en massa sjömansarbeten som makramé. Klätt flaskor, nyckelringar, bälten med mera.
Han har även gjort fina pipor av briarrot och sjöskum.
Därför är det roligt att han får en liten verkstad nu så att han slipper att hålla till i förrådet.
/Maria
Trots att vädret inte är fullt så somrigt som för några dagar sedan beslöt jag att sy fast en lossad knapp i mina favoritgubbshorts. Tyvärr hittade jag ingen synål, så jag linkade till min lokala diversebutik på mina giktbrutna fötter. När jag kom hem hade jag, förutom en massa saker som jag inte visste att jag inte behövde, köpt inte en utan två kuvert nålar. Som dock visade sig ha för små ögon, så jag gjorde husrannsakan och fann faktiskt en stoppnål. Efter trettio minuters tragglande fick jag in tråden genom nålsögat, och ytterligare en halvtimme senare satt knappen fast. Vänd inåt… 😡
Bara att sprätta upp och börja om, och någon halvtimme senare var allt faktiskt klart. Nu skall jag bara krypa omkring på golvet en stund och leta efter alla de små och onödiga nålarna som jag köpte och tappade på golvet. Sorgligt att vara pensionär så man inte har någon trygg arbetsplats att fly till…
#11 Vilka vedermödor du haft
Kanske inköp av en nålpåträdare kan vara något om du tänker fortsätta på den textila banan.
Värd för Pensionärer
#12 Ja, det där är en bra teknisk innovation! Eller en knappfastsättare kanske - man tror knappt att det är sant…
#13 Det roliga med att tapetsera är att det verkligen syns att man har gjort något
Värd för Pensionärer
Att måla snickerierna här syns nästan ännu mer 🙂 Jag tänker ta ett rum i taget. Får se om jag ger mig på taket imorgon.
/Désirée
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dagens lektion heter "varför det inte är så lyckat att köra en markvibrator och dricka öl samtidigt".
Inget kommer att vara sig likt när IKEA skippar Insex-nyckeln. Vad skall man nu skylla på när hopmonteringen går att skogen? 🤔
http://www.expressen.se/kvallsposten/hall-i-er---nu-ska-ikea-dumpa-sin-klassiker/
På tal om Insex-nycklar så fick vår son tag på en sådan när han var liten och vi märkte på kvällen i TV-rummet att alla stolar, bord soffa var vingliga och en ramlade t.om isär.
Det blev till att skruva hårdare nästa gång😃
/Maria