Djur på äldreboenden
"Hundar och katter är inte helt ovanliga som sällskap på vårdboenden. Men på två äldreboenden i skånska Ljungbyhed låter man kaniner stå för sällskapet. En av kaninerna som skuttar runt i lokalerna heter Nina.
– Hon är ett samtalsämne nästan varje dag. Det är stor skillnad, de är mycket gladare nu."---
Åh vad härligt att läsa🙂
Jag har gjort mängder med besök på äldreboenden via jobbet genom åren och har stött på diverse husdjur. Mest katter och hundar. Aldrig kaniner faktiskt.
Det problematiska är allergier men oftast så är dagens äldre generation knappast allergiska utan det handlar snarare om personalen.
I framtiden däremot så kan det här med allergier bland äldre bli ett mycket större problem.
/Maria
#1 Ja, det är spännande med vårddjur!
Intressant iakttagelse om allergierna - märkligt och lite skrämmande att det kan vara en sådan skillnad mellan generationerna. Många äldre har ju växt upp i mindre "kliniska" miljöer än de yngre, från hem till skola, men förefaller trots/tack vare det mindre mottagliga för allergier av olika slag. De gamla loppebetten har ersatts av andra hudutslag, om man skall hårddra det…
På Ängsgården i Sjöbo är det höns som genererat minnen i sommar.
http://www.skd.se/2015/07/30/de-skapar-samtal-med-hjalp-av-hons/
#2 Absolut är det så.
Min personliga övertygelse är att vi lever i ett alldeles för kliniskt rent samhälle idag.
Jag såg för ett antal år sedan på TV en studie som dragits igång där man skulle jämföra nyfödda barn med varandra över lång tid.
Ena gruppen växer upp i skydd mot det mesta medan andra gruppen var bebisar som bland annat var med när mamman skötte om djur, som mjölkade, utfordrade höns osv.
Tyvärr minns jag inte namnet på studien och har heller inte sett några uppföljningar.
/Maria
a, det skulle behövas mera sådant på äldreboenden/servicehus. Det brukar uppskattas mycket när någon kommer på besök med sitt husdjur.
#4 Här är en liknande (avslutad) undersökning som kom fram till att "lite skit är bra mot allergi och astma".
Här kommer Lilla My som är en ponny😉 Hon jobbar som vårdponny.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2806567-lilla-my-ger-vard-med-gladje
/Maria
_"På Soltorps äldreboende i Sollentuna finns det 32 platser till personer med demenssjukdom, nio korttidsplatser, tre våningsplan, fem boendeenheter, två katter och en hund.
Hittekatterna Dolly och Kajsa är adopterade från Solgläntans katthem. Hunden Kompis – tre år gammal och född på alla hjärtans dag – bor hemma hos sin hundförare Cindy Johansson men jobbar på Soltorp som terapihund. På Soltorp används djuren för att lugna, glädja, träna och leka med de boende."---
"Framtiden för Dolly, Kajsa och Kompis ser ljus ut. Katterna verkar trivas och Kompis får fler arbetserbjudanden.
Cindy Johansson tror att användning av djur inom vården kommer växa.
– Vi befinner oss i ett expansionsskede och jag hoppas det i framtiden kommer finnas en självklar valmöjlighet för den som hamnar på ett äldreboende att kunna ha djur nära."_
Ett ställe där jag jobbar så finns det undulater, katter och hönor :)
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln

#4 Kan det vara BAMSE du tänker på.
>>>Malum domesticum<<<
#10 Nu har jag kollat och visst är det likheter men det är nog ändå inte den studien jag menar. Attans minne…
Jag har däremot idag varit på en föreläsning av Agnes Wold som pratade väldigt underhållande om vår skräck för baciller och hur forskningen gått framåt sedan 1800-talet men att vi fortfarande städar oss fördärvade, enligt Agnes, alldeles i onödan😉
https://sv.wikipedia.org/wiki/Agnes_Wold
Citat från länken:
Rädslan för baciller, som enligt Wold är vida utbredd i samhället, i kombination med ignorans, förfärar henne. Exempelvis så anser hon att Socialstyrelsens rekommendationer om att vi ska städa för att skydda oss mot smitta baseras på helt ovetenskapliga underlag. Hon menar att smuts inte gör oss sjukare, och inte mer allergiska. Den mest allergiskyddade miljön för barn är enligt Wold familjejordbruk med mjölkkor och andra djur. Orsakerna är däremot oklara.
/Maria

#11 Jag älskar Agnes och hennes handfasta råd. Hon är jordnära och logisk.
>>>Malum domesticum<<<
#12 Ja verkligen. Jag har aldrig sett henne "live" tidigare.
/Maria
När personalen på äldreboendet Randerslund i Halland inbjöd två ponnyhästar till jobbet väckte det enligt SVT Halland glädje hos de boende, och hästarna verkade inte heller ha något emot att chilla lite med de gamla.
Men nu har länets smittskyddsläkare slagit bakut. GP skriver:
"- Synnerligen olämpligt och flagrant, säger smittskyddsläkaren Mats Erntell efter att äldreboendet Randerslund haft besök av två ponnyhästar."---
"- Det har förekommit att vårdpersonal tagit in egna djur i sådana här boenden. Då missar man förståelsen att detta är en avancerad vårdmiljö i dagens läge. Man har särskilda vårdbehov för att vara där, annars är man hemma, säger Mats Erntell.
- Det var tvunget att påpeka det olämpliga när man gör det på ett sådant här sätt, med den typen av djur och så flagrant i en köksmiljö med en häst som förorenar, fortsätter han."---
Och nu backar kommunen, konstaterar GP:
"Jag vill inte säga att nu är det slut med alla djur, men hästar ska inte vara inomhus, säger Lotta Treble-Read, medicinskt ansvarig sjuksköterska på Laholms kommun.
Hästfrågan har upptagit Mas dagar den här veckan.
- Besöket var inget jag visste om innan. Jag är mycket förtjust över djur i vården över huvud taget som ett sätt att minska smärta och spänning och få folk att slappna av. Det har väldigt god effekt i många lägen, men ska alltid vägas mot alla andra aspekter, säger Lotta Treble-Read."
"På Mobacka äldreboende i Östersund jobbar inte bara människor. Här finns också två hundar som sprider glädje och hjälper till med rehabilitering för de boende."---
"Mycket träning och tålamod ligger bakom hundarnas utbildning och utveckling. Och även om det är mycket att underhålla så skulle Caroline inte vilja byta bort det.
– Det är många fina möten med människor, fina samtal och levnadsöden som jag får ta del av. Förutom att jag också får dra hundträning till sin allra finaste form så är det också jätteroligt att få se hundarna göra skillnad för människor."
#14 På Åfjord helsesenter på Fosenhalvøya i Sør-Trøndelag är man inte rädd för att släppa in katter, får eller hästar på besök. Sjukhemmet som har 43 boende åldringar huvudsakligen äldre än 90 år fick påhälsning av shetlandsponnyn Wisløff Petter häromdagen , och det blev stor succé. Och inte verkar man ha behövt mocka efter honom heller…
Djur kan göra underverk. Det märker man hemma också. Är jag lite dålig eller deppig så har jag direkt mina katter i knät och bredvid mig.De sitter bara där spinnande tyst, stilla och tittar på mig. Så fort jag har ögonkontakt med dem börjar de jama och kelas. Hur ska det då inte vara på ett äldreboende.
Detta är mycket glada nyheter 🙂
Samhällets rädsla för allergier, liknar närmast en fobi!
Jag tror att alla dessa rengöringssprayer kan vara en bidragande orsak till allergier. Likaså användandet av plast. Den troligen allra stösta boven i allergidramat är nog alla tillsatser i maten. Jag vet en hel del människor som t o m har läkt ut sina allergier med hjälp av riktig hemlagad mat utan andra tillsatser än rena kryddor.
/Désirée
# 17 Katter är medicin för själen. ❤️ Av mina 4 så är det 3 som sover hos mig i sängen vare sig jag önskar det eller inte 😃
# 18 Vi är för renliga. Vi blir tillsagda på BVC eller MVC att inte skafta husdjur pga av barn. Fast man vet att barnen hos lantbrukare sällan blir allergiska.
#19 Min Cornish rex ligger under täcket tätt intill mig, Skogisen ligger bakom min rygg ovanpå täcket, La Permen ligger ovanpå täcket mot mina fötter när vi sover
# 21 Mina ligger tack och lov ovanpå täcket och min säng är 105 cm bred. 😃
_"De boende på Buregården har samlats i en ring. Här sitter de och väntar, för i dag kommer människans bästa vän på besök. Ungefär en gång i veckan besöker Ruth Törnqvist och hennes hund Millan Buregården och Nygårdens äldreboende."---
"För Ruth och Millan är arbetet helt ideellt, endast en litet resebidrag delas ut om duon behöver transportera sig till något boende. Till Buregården behövs inga transporter utan hit traskar de på ett par minuter. Eftersom att Ruth tidigare jobbade på Konsum i Bureå så känner hon många av dem som bor på äldreboendet."---
"Erica Pettersson, boendechef på Buregården, ser flera positiva effekter av att Millan och Ruth Törnqvists besöker äldreboendet.
– Det blir en annan stämning när de är här på besök. De boende blir gladare och får något att prata om, det blir ett lugn i grupperna."---_
Vi brukade ta med Lizzie när vi hälsade på min mamma på hennes boende och det blev positiva reaktioner även från de flesta andra där, men en frågade varje gång "bits hon".
Värd för Pensionärer
"Det blev en dag som de boende på Bäckagårds korttidsboende i Halmstad sent ska glömma. För i onsdags kom plötsligt två minihästar på besök. Initiativtagare till besöket var Malin Andersson, 29, till vardags ambulanssjukvårdare i Ljungby. Egentligen kom hon för att hälsa på sin morfar Claes Andersson, 88. – Han ville så gärna se min ponny. Men jag bor i Småland och han bor i Halland och han orkar inte sitta i en bil så länge. Så jag tog med mina hästar till honom, säger Malin Andersson."---
"– Det blev succé. Det var väldigt många glada reaktioner. Det var väldigt positivt allting. Många tyckte att det var kul att vi kom och att de fick träffa hästarna, säger Malin Andersson."---
"Åsa Gylling är enhetschef på Bäckagårds korttidsboende. Hon hyllar hästbesöket. – Ett sådant här besök piggar upp. Äldre personer och djur är en mycket lyckad kombination, säger hon till Hallandsposten. – Flera ur personalen har kommit hit på sin lediga tid för att hjälpa rullstolsburna ut i trädgården, fortsätter hon."
_"Södertälje kommer att anställa en vårdhund inom äldreomsorgen nästa år. Labradoren Charlie har jobbat på fem äldreboenden i kommunen under en försöksperiod.
Labradoren Charlie och hans lärling, cockerspaniel-pudel-blandningen Mio, springer över gräset i full galopp. De har precis inlett arbetsdagen på Sandstugans äldreboende i Tumba.
– Jag blir lika glad som de blir när vi ses, säger en av de boende."---
"Det är Charlie och Nina Andersson-Lindroos som stått för försöksverksamheten. Tillsammans har de besökt äldreboendena Lillängen, Glasberga, Tallhöjden, Heikensköldska och Mariekällgården.
33 äldre Södertäljebor har blivit remitterade vårdhunden och 17 gruppaktiviteter har genomförts.
Charlie har bland annat lugnat oroliga patienter och hjälpt de äldre att träna.
– Det blir så kravlöst, allt blir en lek. Man kan hjälpa till att borsta Charlie och med det har man faktiskt fått träning av armar och kanske ben, säger Nina Andersson-Lindroos."---_
"De boende på äldreboendet Sjöjungrun i Umeå fick oväntat besök idag. Flera renar kom in på avdelningen för att pigga upp stämningen. I dag fick ett 25-tal personer på äldreboende fint främmande av renar. De gick omkring inne på boendet tillsammans med sina ägare. – Det var trevligt och roligt. Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Lars-Anders Olofsson, en bit från 80 år och boende på Sjöjungfrun."---
"Anledningen till att renarna var på äldreboendet var att en grupp, bestående av bland annat renägare från Arvidsjaur, just nu åker runt på olika äldreboenden och piggar upp de äldre med djurbesök."
"Ren glädje" kanske man kan säga?
#27 I så fall måste det heta renglädje, utan mellanslag 😉
/Désirée
"I Härnösands kommun har hundar i äldrevården haft så positiv effekt att man beslutat utöka satsningen på vård- och terapihundar. – Den största vinsten är att man får se människor glada. Man verkligen ser att de som bara sitter och kanske inte ler på hela dagen, de ler och är glada och kanske säger något ord, fast de inte pratar alls i vanliga fall, berättar hundföraren och undersköterskan Marie Norberg."---
"En studie gjord av Kommunförbundet i Västernorrland slår fast att vårdhundarna i Härnösand bidragit till att öka livskvalitén och även minskat aggressiviteten hos en del patienter. Man nämner också minskad medicinering som en positiv effekt. Och Annika Lundström berättar att flera äldre fått en mening med livet igen."---
"– Det är ett teamarbete och hunden är ett redskap. Det som är roligt är att personalen på dessa boenden ser det som en vinning, säger Annelie Lundström. Och de har alltid varit välkomna, även om personalen på en del ställen är allergisk. – Vi har ju rutiner och riktlinjer, till exempel har vi hundfria zoner. Vi är inte uppe på avdelningen utan är i andra lokaler och vi är väldigt mycket utomhus. Och vi spritar alltid händerna och vi tar bort hundhår, så vi har tydliga rutiner. Men vi har inte haft några problem, än så länge."
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/storsta-vinsten-ar-att-se-manniskor-glada
"En demenssjuk kvinna ligger på sin säng och ropar. Hon har skrikit hela dagen, inget hjälper. Inte förrän vårdhunden Othello kommer in i rummet blir hon tyst. När hunden blir upplyft i hennes säng och puttar nosen mot hennes hand blundar kvinnan och somnar. – Det är fantastiskt att se effekten. I stället för att ge lugnande kan hunden ge samma eller bättre resultat, säger Heidi Heino, verksamhetschef vid äldreboendet Kullen. Othello är en nioårig border collie som av husse Øystein Johannesen Quiding kallas "Sveriges mest erfarna och prisbelönta sociala tjänstehund". Personalen på Kullens äldreboende i Ekerö, väster om Stockholm, kallar honom "en gudagåva".---
"Othello och Bellman har varit "anställda" vid Kullen i Ekerö under drygt ett år, och verksamhetschefen Heidi Heino säger: – De har betytt otroligt mycket för oss. De ger en guldkant på tillvaron för så många. Det är fantastiskt att kunna se effekten på nära håll. – Vi har så många solskenshistorier. Vi har haft boende som inte har velat komma ut ur sina lägenheter för att äta med de andra. Efter att vi introducerat hundarna är det hur lätt som helst. De kan till och med sitta i förväg och vänta på att hundarna ska komma. Hedi Heino säger att en demenssjuk människa ha en stark drift att komma i väg, att det finns en oro i kroppen. – Personalen kan ha gjort många försök att avleda utan att lyckas, men med hundarna är det lätt. Vi sätter oss på soffan en stund, och sedan somnar båda två, hunden med huvudet i den boendes knä. – Det är ett konkret bevis på den lugnande effekt hundarena kan ha, säger hon."
http://www.expressen.se/nyheter/demenssjuka-far-hjalp--av-hunden-othello/
Årets sociala tjänstehund Är utsedd, det är boxern Hilda som jobbar med sjuka människor.
svenska_kennelklubben/pressreleases/boxern-hilda-aer-aarets-sociala-tjaenstehund-2016-1655067
/Désirée
"På Fridhemskullens korttidsverksamhet jobbar Kungälvs yngsta terapeut. Men med sina sex år är hon ett perfekt komplement till resten av personalen. – Fixa fungerar som en förlängd arm, säger Sandra Reinholdsson, undersköterska och matte till Bordercollien Fixa, 6 år. Lugnande, avväpnande och tröstande – hunden Fixa har många goda egenskaper och på Fridhemskullens korttidsverksamhet har man sett till att ta vara på varende en. – Om man tycker om en hund frisätts hormonet oxytocin som både sänker blodtrycket och pulsen, säger Katarina Lenander, enhetschef på Fridhemskullens korttidsverksamhet."---
Camilla Wennberg arbetar också på Fridhemskullen och hon beskriver Fixa som en stor hjälp i det dagliga arbetet. – Många som är hos oss har demens och kan vara utåtagerande. Fixa har en tendens att avväpna en situation. Om vi tar med Fixa så hamnar brukarens fokus på henne och då kan vi ta tag i det praktiska arbetet, säger Camilla. Personalen på Fridhemskullen är inte de enda som gläds åt Fixa. Många anhöriga har visat sin uppskattning och det finns brukare som har visat sidor för hunden Fixa som de inte tidigare visat för personalen. – Vi hade en kvinna med afasi, hon sa knappt någonting. En dag hade någon tagit fram en godisskål till Fixa och när vi frågade vem det var kom brukaren fram och sa "Jag ställde ner skålen till hunden". Det var helt fantastiskt, säger Sandra, undersköterska på Fridhemskullens korttidsverksamhet och matte till hunden Fixa."
http://www.expressen.se/gt/fixa-hjalper-aldre-genom-att-finnas/
"På demensboendet Tvegölja vill personalen sätta lite guldkant på vardagen för de boende – och därför har två små katter flyttat in, rapporterar BLT. – Det är fantastiskt roligt, säger Göta, 82, till Aftonbladet."---
"Via Kattkommando Syd, en grupp som verkar för att ta hand om hemlösa katter, fick Tvegölja-personalen tag i Theo och Nosse. Och deras ankomst har blivit en succé. – Sedan vi gick ut med det här med katterna har det tjatats, alla har undrat ”när kommer katterna”, säger Kerstin. De har mötts med stor kärlek direkt. Theo och Nosse har sitt eget lilla rum på avdelningen, men största delen av tiden tillbringar de bland hyresgästerna i allrummet. – De uppskattar det och tycker att det är mysigt. Alla är försiktiga med djur, det sitter djupt tror jag."---
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7vz5B/har-har-katter-flyttat-in-pa-demensboendet
#33 Så härligt att läsa.❤️
/Maria
"När det vankades julfirande på Videbos äldreboende i Veddige bjöds det inte bara på tomte och klapp. In genom dörren klev en oväntad gäst – Islandshästen Gandur. – Jag sa på skoj ”Ska inte jag ta med min häst till julfirandet?”. Det är klart att tomten ska komma till häst, säger Anna Ågård, hälsoledare på äldreboendet."---
"Anna Ågård arbetar tillsammans med Johanna Karlsson som hälsoledare på Videbos äldreboende utanför Varberg. Deras uppdrag är att sätta guldkant på de boendes vardag, och idag var det dags. Överraskningen bestod av den 140 cm höga och sju år gamla islandshästen Gandur från Darragård."---
"Men trots överraskningsmomentet ligger det mycket planering bakom besöket. Det fanns fria gångar åt båda håll utifall hästen skulle bli rädd, och de boende har inga pälsdjurallergier. Anna Ågård har tidigare tagit med sin hund till boendet. Hon berättar att de finns boende som bara pratar när hunden hälsar på, och att många blir förtjusta när det kommer djur. – Det tindrade i deras ögon. Det värmde i hjärtat att se, säger Anna Ågård. – Men Gandur tyckte nog det var roligast av alla. Han är dagens stjärna."
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/islandshasten-gandur-levererade-klappar-till-aldreboende