Huskurer och vitaminer
Vi går mot förkylningstider, och helt enligt schemat börjar huskurerna dyka upp i tidningarna. Idag låter GP läkaren Annika Sörensen uttala sig om nio vanliga folkliga botemedels möjliga effekt.
Samtidigt kan vi i samma tidning läsa överläkaren Agnes Wolds tankar om våra förkylningar och vår inställning till dem. "Jag förvånas ständigt över hur man kan bekymra sig över något så trivialt som förkylningar" säger hon. Agnes Wold utvecklar sin åsikt:
"Om man inte har lungskador eller svagt hjärta, alltså är för övrigt frisk och inte väldigt gammal, så är ju förkylning en tråkig bagatell. Det är en del av livet och ett pris vi får betala för att vara nära andra människor", säger hon.
Nu är jag nyfiken på vad du tror om huskurer, om du har några egna, och om vi möjligen är lite för sjåpiga när det kommer till förkylningar? Ordet är fritt!
Två gånger har jag fått hemsk torrhosta och tog då bikarbonat, vilket gjort att hostan försvann. Första gången tog jag även avkok på Ingefära. Så för mig blev det rena dundermedicinen.
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
Minns inte när jag senast hade en riktig förkylning, måste vara flera år sedan.
Om jag känner att det kan vara på gång så är det mängder av C-vitaminer som gäller och då brukar det försvinna.
Värd för Pensionärer
#1 Blandar du bikarbonatet med någon dryck?
Hur mycket tar du, på ett ungefär, och hur ofta?
#2 C-vitamin köper jag i form av askorbinsyra från butikens kryddhylla.
Detta fyller jag i 500mg gelatinkapslar. Två kapslar per dag brukar kännas lagom.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag är mycket sällan förkyld, men förra hösten fick jag en rejäl förkylning som gjorde att jag tappade rösten.
Varmt citronvatten med honung. Varm kokosmjölk med finhackad vitlök och honung. I båda dessa kan man ha med riven ingefära. Sedan gör det gott med en liten mugg god glögg 🙂
/Désirée
Understundom när jag känner mig en aning småkrasslig kan det hända att jag tager mig en liten whisky. Det botar inte, men man blir gladare!
Är dock sällan förkyld - "dessvärre" kanske man kan säga då…
Draken, jag hittade detta tips på nätet efter att inte ha varit förkyld på fyra och ett halv år. Min hosta förbättrades omedelbart och jag följde bara kuren i två dagar och då var hostan all.
Råden är hämtade ur denna artikel.
http://newsvoice.se/2013/07/18/bikarbonat-botade-min-svara-hosta/
- Dag 1-3: 2 kryddmått i 2 deciliter vatten max 4 gånger om dagen med två timmars mellanrum.
- Dag 4 och tills problemen är borta: 2 kryddmått i 2 deciliter vatten 1 gång per dag
- Tänk på att dricka tillräckligt med vatten då bikarbonat innehåller natrium (salt består av natriumklorid). Ett enkelt sätt att kontrollera om du får i dig tillräckligt med vatten är att kolla lukt och färg på din urin. Gult till ljusgult och väldigt svag eller ingen lukt indikerar att du får i dig tillräckligt med vatten
- Bikarbonat bör ej tas i samband med tyngre måltider, exempelvis kött från ko och gris.
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
Ok, tack så mycket.
👍
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag hör mig alltid för innan jag hälsar på mina Barnbarn , deras ev. Förkylningar är riktigt giftiga och jag Har blivit riktigt sjuk ( lunginflammation ) . Vitlök, frisk luft och sömn brukar vara bra för immunförsvaret .
"I en alldeles färsk vetenskaplig artikel som utkom i oktober 2016 i tidskriften Cell Reports har forskarna visat att D-vitamintillskott aktiverar gener som ansvar för livslängd och därför förlänger livet. Bland annat visar det sig att D-vitamin förhindrar ansamling av plack i hjärnan som leder till utveckling av demens. "---
De senaste rönen tyder på att även äldre i högsta grad borde få extra D-vitamin. Livsmedelsverket håller på att se över sina rekommendationer, men som allt annat i Sverige som kommer det att ta tid. Jag tycker inte man ska vänta, utan som äldre skall man se till att man får i sig 10 mikrogram vitamin D3 varje dag. Dert kan vara ett klokt val för att uppnå och behålla god hälsa."
Michail Tonkonogi, professor i idrottsfysiologi i "Här och Nu", SKPF Pensionärernas tidning nr 6/2016.
Jag är ju en rätt stark motståndare mot alla dessa piller som kallas kosttillskott. Det är i första hand maten som ska ge oss vår näring, piller kan aldrig ersätta en väl balanserad och vettig kost. De enda som tjänar på alla dessa kosttillskott är producenterna och försäljarna. Ett undantag är dock D-vitamin, som vi kan behöva extra tillskott av, särskilt under den mörka årstiden. Så #9 ditt inlägg ser jag som en bra och vettig info!
/Désirée
#10 Tack, då köper jag en tub i morgon! 🙂
(Här och Nu har sina tidningar på nätet, men nummer 6 är inte utlagt ännu.)
# 10 Men om man har brist på ex b12, folsyra och järn så måste man få ta det på något sätt! Själv får jag ibland äta både b12 och folsyra och gå in till medicinmottagingen och få en halv liter järn intravenöst. Jag äter exakt samma saker som min man fast fler frukter och grönsaker men har ändå brist.
#12 Det finns naturligtvis undantag, det är den enorma mängden kosttillskott som säljs, som inte är vettig. Kvinnor och män har olika behov av näring och vi har olika behov, beroende av i vilken ålder vi befinner oss. Så att du äter exakt samma mat som din man, kan vara en del av orsaken till att du behöver tillskott.
/Désirée
# 13 Jag tror att min mage inte absorbera det den ska.
"Som vi har sett i Aftonbladets artikelserie finns det äldre människor som svälter i Sverige. Detta är oacceptabelt! Men jag vill också uppmärksamma alla de äldre som drabbas av en tystare form av undernäring. De normalviktiga anemiska personer med bristande nivåer av D-vitamin och med ständigt minskande muskellager i kroppen, som aldrig uppmärksammas.
Nästan en av fem äldre har järnbristanemi, vilket orsakar syrebrist och yrsel. Vad gäller D-vitaminbrist har det inte gjorts stora populationsstudier i Sverige som visar hur omfattande D-vitaminbristen är. Studier från Storbritannien och USA visar däremot att ungefär hälften av de över 70 år har D-vitaminbrist. Eftersom solen är vår viktigaste källa till D-vitamin och vi bor på så nordliga breddgrader finns det anledning att anta att bristen är utbredd även här."---
Frida Axberg, legitimerad dietist och folkhälsovetare på Aftonbladet debatt
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/MG0lJ/slapp-pillerburken-och-titta-i-kylskapet