Julmaten
När detta skrivs är det 4;de advent, dvs söndag före jul. Jag börjar redan nu med en del julmat. Har skaffat en mängd morötter och lök. Skalat dem och rivit grovt i matmaskinen. Sedan har jag blandat i några ägg. Går nog bra med dem jag har som hade fryst i skafferiet. Hällde i lite vispgrädde. Rörde i hop detta med lite veg bulgong, strödde lite ströbröd över och sedan ner i en form som fått stå rätt länge i vedspisugnen. Såg bra ut när jag tog ut den.
Så tog jag potatis som jag skalade i min vevade skalmaskin, lite fick jag ju fixa extra. Rev dem grovt tillsammans med lök och varvade i en stor glasform, strödde lite muskotnöt i varven samt veg buljong. Ett par tre dl mjölk över och sedan lite riven ost på toppen. Det fick också stå i vedspisugnen ett bra tag. Verkade ok. Vår väl veta på julafton om det gick att äta.
På julafton ungsteker jag lite grönsaker i en långpanna i ugnen.
Vad gör du för julmat?
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
Det blir en del klassiker.
Skinka som jag kokar och så gör jag långkål av spadet.
Sillsallad, en vitkålssallad med saltkött, köttbullar, prinskorvar, tjocka ribber, gravad lag och rökt ål. Sedan blir det bara en sorts sill och det är löksill. Stekt inlagd strömming gör jag också.
Gröt äter vi inte utan det blir äggost till efterrätt.
/Maria
Dubbelpost.
/Maria
Pizza med "halva julbordet" på - kan det kanske vara något? Nej, inte för min del i alla fall…
http://www.expressen.se/nyheter/har-ar-julpizzan--med-kottbullar-och-jansson/
#3 Fy satan vad äckligt.😛
/Maria
#3 Haha, nu har dom väl ändå gått för långt.
Varmrökt lax
Najadlax
Rökt lax
Strömmingslåda
Inlagd sill
Hemgjorda köttbullar
Prinskorv
Skinka
Rödbetssallad
Brysselkål
Janssons frestelse
Kokt potatis
Sillsallad
Sylta
Revbensspjäll
Det blir lite på bordet.
Här på västkusten förekommer den bohuslänska äggosten på många julbord, liksom grönkålen, som förknippas med Halland.
Värmlandskorven minns jag med vemod från mitt barndomshem, där korvstoppningen var en given julförberedelse. Även dopp i grytan var nog vanligare där än här på västkusten. De äldre kunde inte tänka sig ett julbord utan hemlutad lutfisk, och jag minns ännu lukten av fisken från baljorna i källaren. Själv har jag aldrig förmått mig äta lutfisk.
Gröt ställde vi ut på julnatten till tomten, och faktum är att tallriken alltid var tom på morgonen. Om det var katten som ätit upp den eller mina föräldrar som skrapat bort den vet jag inte än idag…😉
Vi har alltid haft äggost på julbordet och tidigare kändes det som om vi var ganska ensamma om det men numera ingår det väl som standard på alla julbord.
Min mormor berättade att på Orust där hon är född så var äggosten (den osötade) från början ett tilltugg till den salta sillen.
Dopp i grytan var ett måste när jag var barn men det tog jag bort när jag flyttade hemifrån😉
/Maria
#8 Dopp i grytan hade vi alltid när jag var barn, men det var inte så många som doppade vad jag minns. Det bara hörde till att det skulle finnas. Hemlutad lutfisk hade vi också, och jag var den enda bland barnen som åt denna läckra rätt. Det är väl som med surströmmingen - den luktar värre än den smakar. 😃I sig själv smakar den inte så mycket, men med ett par deciliter sås på är den en delikatess. Det är något med kombinationen sås och fisk som gör lutfisken så god.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Var just Jansson jag funderar på att göra i år, Men ska man göra den dagen innan eller på julafton?
Här är en lugnande röst som säger att det är fullt okej med Janssons som varit fryst:
http://www.svd.se/hur-forbereder-jag-vad-ar-bast-att-laga-nar
Gädda hörde till julbordet i Roslagen (liksom i Blekinge) förr, och den seden lever kvar i kusttrakterna på finska sidan, bland annat i Åbolands skärgård.
På 1700-talet var det en tradition att innevånarna i Korpo skänkte den svenske kungen en julgädda varje år, en tradition som återupplivades under president Kekkonen. Ser att president Sauli Niinistö har fått sin gädda, den överlämnades idag på Talludden av en delegation från Korpo.
#14 Har faktiskt en kompis i Roslagen vars familj äter gädda till jul.
Även rökt siklöja finns på julbordet i Finland har jag hört.
#15 Kul att den traditionen lever kvar i Roslagen!👍
På det åländska julbordet kan man hitta rökt abborre, tjärsill och skomakarlax , har jag inhämtat.
Någon som testat SCAN:s färdigskivade skinka? Funderar på att köpa den och slippa spillet…
http://www.scan.se/produkter/kott/6807/julskinka-kokt-griljerad-skivad/
#17 Nej tyvärr inte. Burkar färdigskuret inte vara rätt torr i smaken?
#18 Ja, det är ju sådant man funderar över. Fast den som jag köpt skivad vid charkdisken har varit helt okej.
#19 Du får chansa. Jag delar julskinka med mina föräldrar till jul liksom all annat på bordet.
Har svajat från att köpa såväl extra tjocka skivor i charken till att griljera skinka själv. Tror det blir skivat i år.
Säljs det inte i lösvikt då i charken som dom skivar upp?
Jo, det stämmer, så valet står mellan charkskinkan eller den förpackade från Scan. Nackdelen med skinkan man köper i charken är att det brukar vara rätt kort hållbarhet på den - varför vet jag inte.
Jag skulle välja charken, just för den smakar nog mer skinka än den färdigförpackade.
#23 Har du frys så är det enkelt att styckfrysa dem, med antingen smörgåspapper eller folie emellan. Då kan du ta fram en eller ett par skivor efterhand som du vill äta dem. De tinar rätt fort.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#24 #25 Bra förslag, båda två. Hade jag haft en skärmaskin så hade nog det senaste förslaget legat bäst till.
Finns salt sillfilé i lösvikt i charkdisken?
#27 Förmodligen finns den i fiskdisken. Sill brukar inte räknas till charkprodukterna. 😉
#27 Jag brukar köpa saltsill i fiskbilen och så vattnar jag ur den själv.
/Maria
28 Okej fiskdisken då, Handlar vid ICA MAxi och där sitter diskarna ihop. Tänkte handla saltsill i morgon och vattna ur samt lägga in sen.
#30 Då får du filéa också kan jag tänka mig😉
/Maria
#30 Så det finns inte filé i lösvikt?
#32 Jag vet faktiskt inte. Det kanske det gör.
Annars är det ganska lätt att filéa. Skinnet kan man bara dra av så det är egentligen bara att skära nära benet.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det Carmarino som lagar knäck. 😃
#34 Tack och lov har jag sluppit den varianten av knäckkokning. 😃
#17 Fanns inte i min butik, och någon mer butik kommer jag inte till innan jul, så det blir nog en liten oskuren skinka.
Ska handla saltsill idag sen har jag nog handlat allt utom färsen till köttbullarna som jag ska göra.
Jag är klar med rubbet förutom skinkan (även om jag köpt julskinka i charken för att inte vara utan så länge…)
Jag skäms lite, men jag köpte färdiga köttbullar. ☺️
#38 Varför skämmas? Hinner/orkar man inte så är det ju bättre att köpa färdigt än att stressa sig sjuk.
#38 Inget att skämmas över. Inget fel på färdiga köttbullar.
"Köttbullar kan man faktiskt steka i förväg och frysa in. Man måste faktiskt trilla sina egna köttbullar till jul, tycker Leif Mannerström."---
Ni ser ju - dömd av omvärlden! Ingen förstår en färdigköttbulleköpare…
(Skojar bara! 😉)
#41 Men det är Leif Mannerström det. Han har ju matlagning som jobb, så det är klart att han fixar egna köttbullar. 🙂
Har inte heller gjort några köttbullar i år, men det brukar jag oftast inte göra. Min svägerska gör jättegoda köttbullar, och jag ska fira jul hos dem i år. Om jag känner för det så kanske jag rör ihop några senare i helgen.
Köpte faktiskt en påse Scans (jul)delikatessköttbullar och ett tråg Mor Matildas julskinka - färdigskivad. Så jag har ätit "julbord" i flera dagar redan. 😃
Dom hade saltsillfilé i manuella fiskdisken på ICA Maxi för 79 kr kg. Tjejen där frågade om jag skulle ha hel eller filé.
#34 Vad bra att det fanns🙂
/Maria
#45 Så gott det ser ut🙂
/Maria
#46 Inte dom vackraste köttbullarna, men dom duger.
#47 Bara hemmagjorda gör ju att det är ljuvligt.🙂
/Maria
Hej alla! Detta är mitt första besök här. Beträffande julmaten så måste jag välja bort det mesta p gr av känslig mage. I stället för Janson o skinka blir det hos mig en gräddig potatisgratäng och skivad kassler som är gjord av kalkonkött. Färdigköpta köttbullar på kyckling. Lite Brieost och hemgjord rabarbermarmrlad samt frukt. Lite grönt till detta - och det går faktiskt precis lika bra! Äter nästan aldrig nöt eller fläskkött p gr av den vidriga slaktdjurshanteringen. Ska även plocka fram min chokladask med mörk choklad som köpts tidigare och sparats tills nu. Vad vi än äter så ska vi alla har en riktigt GOD JUL! Aa.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
#49 Välkommen🙂
Det låter som du äter väldigt gott även om det kanske inte är traditionell julmat.
/Maria
Tack. Nej men inte så olikt! En del i den här tråden har ju mer annorlunda matvanor än så. Aa
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
#48 Tack.
#52 Tack, ska göra janssons och strömmingslådan sen, samt steka köttbullarna och allt det varma på julbordet.
#54 Den ser nästan likadan ut som min. Hade dock varken julkorv, potatis eller ost på min, och ingen öl att dricka till. Istället för julkorven åt jag en annan sorts korv, men jag vet inte vad den heter.