Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettdjur-natur-miljö
Läst 2100 ggr
[Carpinus]
3

(Dj)uråldringar

"Katten Corduroy är 26 år gammal.

Åldern kanske inte ser mycket ut för en människa, men för ett djur med en medellivslängd på tolv till 15 år är det ganska rejält. Så pass rejält att det är äldst i världen. Corduroy, som bor tillsammans med sin ägare Ashley Okura i Sisters, Oregon, har nämligen precis utnämnts till världens äldsta levande katt av Guinness rekordbok. Och det finns en hemlighet bakom den rejäla åldern, som i människoår motsvarar runt 120 år.

– Hemligheten har varit att låta honom vara en katt, att låta honom jaga och ge honom mycket kärlek, säger Ashley Okura till CNN."---

"Frågan nu är om han till och med kan komma att utmana världens äldsta katt någonsin: Crème Puff.

När åldringen dog sommaren 2005 var det med en ålder på hela 38 år."

Expressen

Maria
2

Åh, jag läste precis om denne fantastiske katt.

Gissar att det har mycket med gener att göra precis som med människor.

Min ene katt går på det 14:e året så han är ju bara barnet i jämförelse.😃

/Maria

[Carpinus]
3

"Den australiska fårhunden Maggie har dött, hela 30 år gammal, rapporterar Daily Mail.

Fårhunden Maggie var den australiske mjölkbonden Brian McLarens bästa vän. Då hon dog i söndags hade hon hunnit fylla hela 30 år och tros ha varit världens äldsta hund."---

Aftonbladet

Tarotstollan
0

Oj, det var ett par rejält åldriga älsklingar!🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Carpinus]
1

"Scooter är en siameskatt som bor i Mansfield, Texas, tillsammans med sin ägare Gail Floyd sedan han var en liten kattunge. Katten, som nu har tagit plats i Guinness rekordbok, föddes den 26 mars 1986 – och fyllde därmed 30 år i år."---

Aftonbladet

[Nomen Nescio]
1

Tioåriga travhästen Sanity tycker att det är tråkigt att vara pensionär:

"– Han gör för lite nu enligt honom själv, det är ingen vanlig häst, han går inte och njuter i hagen av pensionärslivet direkt. Han mår väldigt bra och har en ponny i hagen som han bråkar lite med på dagarna, men han skulle nog önska vara igång betydligt mer. Nu har vi gjort pensionär av honom, men jag tror han kommer sakna tävlingsbiten ", säger Malin Löfgren till trav365.

[Nomen Nescio]
0

_"Den 6,8 kilo tunga och uppskattningsvis uppåt 110 år gamla hummern var nära att sluta sina dagar på restaurangen Tin Fish i Sunrise, Florida. Joe Melluso fann jättehummern Larry när han plockade ut fisk till sin fisk- och skaldjursrestaurang, och köpte honom av en säljare för strax över 1 700 kronor, skriver Buzzfeed News.
Men Larry var uppenbarligen inte menad att sluta sina dagar på en tallrik."---
"Men även djurrättsorganisationen iRescue fick upp ögonen för Larry, och ringde upp restaurangägaren och erbjöd att köpa ett annat mål mat åt mannen som ämnade äta upp hummern.
Efter vissa förhandlingar och donationer från lokala företag enades man, i sista stund. Och mannen som reserverat Larry åtnjöt i stället en fisk."---

"Och för Larrys del packades han på torsdagen ner i en låda, tillsammans med ispaket och en handduk dränkt i havsvatten.
Han är nu på väg till slutdestinationen Maine State Aquarium, beläget inte långt från där han tidigare fångades."---

"Ingen vet hur gammal en amerikansk hummer kan bli, men individer som lever i det fria kan bli omkring 50 år. Den äldsta hummern som man tidigare påträffat tros vara minst 100 år, enligt National Geographic."_

Aftonbladet

Maria
1

#6 Vilken härlig historia.

Påminner om hummern i Stockholm som räddades av en amerikan vid millenieskiftet och fick åka gratis tåg till Sjöfartsmuseét i Majorna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10191635.ab

/Maria

[Nomen Nescio]
0

#7 Ja, honom minns man ju! Undrar hur gammal Hubert blev - har inte sett några uppgifter om det. Kanske lever han femton år senare ännu i sitt akvarium? 🙂

År 2009 gick den svenskfiskade hummern Ingo samma väg, från grytkanten till akvariet. Fast han var rena junioren - sjuttio bara! 😃

Maria
1

#8 Att äta en sådan gammal hummer är ju riktigt sorgligt och jag gissar att den inte är särskilt god heller utan snarare torr och träig.

/Maria

[Nomen Nescio]
0

Antagligen! Och har den fått ett namn dessutom borde det kännas ännu sorgligare att sätta i sig den…

Carmarino
2

#8 Hubert/Louie levde tydligen till 2004. Han finns nu uppstoppad i en egen monter på Naturhistoriska museet i Göteborg. Åtminstone fanns han där 2005.
http://www.expressen.se/gt/jattehummern-louie-har-bytt-museum/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
0

#11 Åh tack. Det var roligt att höra hur det blev med gamle Hubert. Han fick i alla fall några år till efter äventyret.

/Maria

Carmarino
0

#12 Du får gå och hälsa på honom. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
0

Haha, jag får bestämt göra det. Då kan jag passa på att säga hej till gamle Smajlet😉

/Maria

[Nomen Nescio]
0

#14 Och klappa Malmska valen! 🙂

Maria
0

#15 Ja just det😉

/Maria

[Nomen Nescio]
0

Världens äldsta pandahane, Pim Pim, har gått bort i en ålder av 31 år. Han gör det dock inte utan att lämna spår - han lär ha blivit far till 130 avkommor.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/varldens-aldsta-pandahane-ar-dod