Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: kultur
Läst 2368 ggr
[Carpinus]
0

Lyssnar du på "P1 Sommar"?

Lyssnar du på P1 Sommar? Är det i så fall  direktsändningen du lyssnar på, eller händer det att du hör på något av programmen i kvällsreprisen på radion eller på webben? (Efterhandslyssnandet av programmet har ökat med 30% sedan förra året enligt SR.)

Får väl erkänna att jag inte lyssnat på något program så här långt i sommar. Fast det är ju inte försent ännu, och jag tar gärna emot tips på något program som varit bra!

Här är de program som haft flest lyssnare så här långt enligt TT:  "Marianne Mörck, skådespelare, regissör och sångare toppar listan med en miljon lyssnare i direktsändning. Hon följs av komikern Robin Paulsson, managern Arash Ash Pournouri, miljöprofessorn Johan Rockström och dokumentärfilmaren Tom Alandh."---

[GIKmio]
1

När var yngre och hade sommarlov så lyssnade jag på det. Nu för tiden kan man ta del av innehållet ändå eftersom Aftonbladet  summerar varje sommarpratare dagen efter.

[Carpinus]
0

_"Åsa Jinder höll stilen, när hon på måndagen var värd i Sommar i P1.
Höll stilen? Ja, hon höll Sommars stil, årsmodell 2015. Den stilen har i program efter program präglats av värdar som håller högtidstal till sig själva. Det är en hybrid av andäktighet och självupptagenhet. Alla är de lite klokare än vi - men också mera ödmjuka.
Nästan alla har sysslat med en enda berättelse: sitt eget liv. En 87 minuter lång, tradig självbiografi."---

"Sista låten hade titeln ”Man borde inte sova.”
Lättare sagt än gjort, när årets sommarvärdar lever upp till signaturmelodin - Somna, somna, somna."_

Staffan Heimerson i Aftonbladet är inte nöjd med årets värdar. Kanske tur att man inte lyssnat på ett enda program då! Fast nog är det lite roligt att de stora tidningarna först slår upp dagens värd stort och sedan följer upp det med recensioner av varenda program? Det är ju också ett sätt att skapa grogrund för den påpekade självupptagenheten.

[Carpinus]
0

Nu är det slut på årets sommar! Ja, åtminstone säsongens Sommar i P1, och jag gjorde faktiskt årspremiär genom att lyssna på årets sista värd, Ulla Skoog. Visserligen inte i direktsändning, men nästan - via nätet från Sommars hemsida.

Jag gillar Ulla Skoog, och hennes program gjorde mig inte besviken! Hon fick mig t.o.m. intresserad av gamla fönster…

[GIKmio]
0

Det var annars tradition under flera år att Lars Ulvenstam fick avsluta sommar i P1 varje år..

[Carpinus]
0

#4 Ja, det stämmer ju! På den tiden lyssnade jag ofta på Sommar, och jag tror Ulven gjorde 22 program.

Någonstans i källaren skall jag ha en bok som Lars Ulvenstam gav ut 1976. "Så blev mitt liv" heter den, och innehåller intervjuer med pensionärer. Det var en fin och tankeväckande bok, kanske dags att rota fram den igen!

[Nomen Nescio]
1

Idag klockan 13.00 presenteras årets sommarvärdar vid en presskonferens. "Sommar" sänds dagligen 25 juni-21 augusti. Personligen är jag ingen frekvent sommarlyssnare, numera brukar det bli 1-2 program per säsong. Återstår att se om det finns någon värd som lockar lite extra i årets lista…

För den som känner för att lyssna på tidigare värdar finns det ett gediget arkiv: mer än 1000 program lär det finnas att välja på!

Maria
1

Ja det ska bli spännande att få höra om vilka det blir.

/Maria

[Nomen Nescio]
1

Då är listan klar! För mig finns det några "tänkbar", "nyfiken på", "varför inte?"  och "skulle inte tro det". Kan nog bli 2-3 lyssningstillfällen i sommar.

TjockaBerta
1

Jag lyssnar när jag är på landet och då blir det på reprisen.

>>>Malum domesticum<<<

Maria
2

Jag skulle vilja lyssna på:

Alexander Bard, Magnus Uggla, Kerstin Ekman, Angelika Ström

och Marit Paulsen.

De jag absolut INTE ska lyssna på är Carola och Kicki Danielsson.😛

/Maria

[Nomen Nescio]
2
[Nomen Nescio]
1

DN skriver: "När Sommar sänds kulminerar lyssningen i P1. Programmen recenseras i tidningar och på sociala medier. Förra året hade de fem populäraste programmen mellan 860.000 och 940.000 direktlyssningar – i genomsnitt 30.000 fler än året innan. Och samtidigt som FM-lyssningen ökade exploderade antalet nedladdningar och strömningar via poddradion."

Men på på Expressen Kultur tycker Johan Anderberg att det är dags att lägga ner "Sommar".  Det är en lite rolig inställning, för det är ju så enkelt att man helt enkelt kan låta bli att lyssna - jag gör det oftast, utan att känna olust för att andra lyssnar.

[Nomen Nescio]
0

Råkade ha radion på när Siw Carlsson började sitt sommarprogram, och jag blev sittande vid köksbordet och lyssnade på hela programmet, vilket är ett gott betyg. Siw lovade att det skulle vara trevligt och opretentiöst och höll det löftet!

Jag har aldrig sett någon av revyerna från Vallarna på TV, men har alltid tyckt att Siw Carlsson verkar vara rolig, och det visade hon sig vara nu också. Dessutom spelade hon bra musik!

TjockaBerta
1

Kikki Danielsson var väldigt bra. Hon var rätt skarp i tonen och gjorde upp med folk i sitt förflutna.

>>>Malum domesticum<<<

[Nomen Nescio]
0

Lika tillfälligtvis som jag kom att lyssna på Siw Carlsson häromdagen så snubblade jag in på Magnus Ugglas Sommar när jag lagade mat idag. Hans show var obetalbar i sin svarta humor och koketta bitterhet - han framställde sig lite grann som artistvärldens Gollum. Och så spelade han countrylåtar rakt igenom, utom avslutningens "Did I tell you that I love you" med Jerry Williams. Bara en så´n sak… En suverän föreställning - tack Uggla!

[Nomen Nescio]
0

Blev si och så med sömnen i natt, så jag lyssnade på reprisen av Kerstin Ekmans "Sommar". Hon berättade om vad musiken har betytt i hennes liv, och hennes musikval speglade texten och tvärtom. Inget program jag skulle ha valt ut i förhand, men nu tyckte jag att det var intressant och värt att lyssna på.

[Nomen Nescio]
0

Årets mest avlyssnade Sommarpratare blev:

1. Maj Sjöwall

2. Anders Kompass

3. Siw Carlsson

4. Magnus Uggla

5. Elisabeth Tarras-Wahlberg.

Av dem hörde jag Siw Carlsson och Magnus Uggla. Jag kommer nog att utnyttja möjligheten att lyssna på en del av värdarna i efterhand vid tillfälle. Man kan göra det på nätet en månad till och på podd ännu senare.

Maria
0

Jag har inte lyssnat på någon men jag skulle vilja höra Magnus Uggla.

/Maria

[Nomen Nescio]
0

Nu i mellandagarna sänds "Vinter", som är denna årstids motsvarighet till sommarprogrammet. Flera av programmen har lovordats i spalterna (inte minst det med Stina Stoor). Går att lyssna på här.