Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etiketthälsa
Läst 4897 ggr
[Carpinus]
1

Veteranidrottare

Rune Haraldsson blev i dagarna världsmästare i orientering i sin klass, H95. Nu är det dock inte herrar födda 1995 det gäller, utan sådana som uppnått 95 års ålder - Rune föddes 17 juni 1918 och är alltså fyllda 97.  Det här är är en segervan herre och regerande mästare efter förra årets mästerskap, som gick i  Brasilien. Förra året hann Rune även vara med i O-ringen, men i år låg arrangemangen lite för tätt för att han skulle kunna dubblera. I sanningens namn återstår det inga konkurrenter att tävla mot av naturliga skäl - något som Rune är den förste att beklaga.

Efter 80 år som aktiv tycker Rune Haraldsson att det kan vara dags dags att lägga kartan och kompassen på hyllan. I år var han med mest för att "det inte var så långt att åka" från Norrköping till Göteborg - i vanlig ordning vid nationella arrangemang rattade Rune sin BMW själv till tävlingarna och har övernattat i den påhängda husvagnen. Men när mästerskapen går i Australien nästa år blir det alltså utan Rune på startlinjen - påstår han i alla fall…

Källa GP

[GIKmio]
0

Imponerande 🙂

[Carpinus]
1

Ja, verkligen starkt! Själv slutade jag med orienteringen när jag var 14, och nu funderar jag på om det möjligen var i tidigaste laget. När Rune var i min ålder hade han 30 år (minst!) kvar av karriären…😃

[Carpinus]
0

#0 Missade ju Astrid Andersson, som vann äldsta damklassen, även hon ensam deltagare i kategorin. I jämförelse med Rune är Astrid rena jäntungen med sina späda 94.

"Jag tycker det är synd att inte de andra ställer opp. Men det är klart, man måste ju vara frisk också om man ska kunna vara med", säger hon till SVT.

[Carpinus]
0

Allting är relativt! I dagarna spelar det svenska pojklandslaget i fotboll för 16-åringar i Nordiska mästerskapen för åldersgruppen. Inledningen gick bra, med seger mot Island med 3-0. Värmlands Folkblad får en pratstund med matchhjälten:

_"Vinsten betyder att svensk ungdomsfotboll får uppleva ännu en framgång. Tidigare i sommar har herrarnas U21- och damernas F19-landslag vunnit EM-guld. Men Mattias Svanberg upplever inte att förväntningarna på P16-gänget har höjts i och med triumferna.

– Press känner man väl inte, man vill alltid vinna. Framgångar till äldre generationer gör att vi får bättre möjligheter att utvecklas. Samtidigt har vi fler som får upp ögonen för oss, så det är mer en möjlighet än att man har press på sig, säger._"

Generationsväxlingar i alla ära, men jag undrar vad de nittonåriga tjejerna och tjugoettåriga killarna tycker om att bli kallade "äldre generationer"? 😃

Maria
0

Ja jösses vilka krutgummor och krutgubbar.

/Maria

[Carpinus]
0

#0 "Karta och kompass kan leda fram till en hälsosam ålderdom. Det menar forskare i medicin vid Örebro universitet. De har följt en grupp äldre orienterare, och slår fast att dessa mår betydligt bättre än pensionärer i allmänhet."---

Sydsvenskan

[Carpinus]
0

"Gulli Nilsson har ett minst sagt imponerande motionsfacit. Hon har gjort elva Vätternrundor. Sprungit 29 maraton och tre tiomilalopp. Cyklat Ringsjön runt 49 gånger. I vår hoppas hon, vid 83 års ålder, kunna genomföra sin femtionde tur runt sjön."---

Skånskan

[Carpinus]
0

Mark Sertich tränar och spelar hockey tre till fyra gånger i veckan med sitt gäng i Duluth brandkår,  och har gjort så de senaste trettio åren. När Mark häromdagen fyllde 94 hyllades han av gänget på och vid rinken med stående ovationer. Några planer att lägga av har han inte, trots att han åker på skador då och då. Senast rök ett revben och en lunga punkterades, men efter några veckor var Mark ute på isen igen.

En av hans söner berättar när Mark brutit ett finger och låg på operationsbordet förklarade kirurgen att man eventuellt måste amputera fingret.

"Äsch" tyckte Sertich, "böj bara fingret så det går runt klubban."

Källa: Twin Cities

Sportbladet har rörliga bilder på Mark Sertich på isen.

[Carpinus]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skaplig snits på rullgrillorna hos den här ryske senioren!

[Carpinus]
0

Stig Persson  i Malmö är en vaken iakttagare av utvecklingen inom motionsidrotten, och eftersom han är snart 95 så har han att jämföra med när han delar med sig av sina erfarenheter i HD.

I hans ungdom var motionerandet nästan enbart en maskulin sysselsättning, som del i en livsstil där kamratskap, ideal och kost var fasta beståndsdelar. Det är inget han framhäver idag. Stig har utvecklats med sitt idrottande och motionerande, och är imponerad över utvecklingen i stort, även om han ser faror i uppdelningen mellan motionerare och stillasittare.

När det gäller motionerandet och idrottandet så är Stig positivt förundrad över massrörelsen, hur tusentals människor kan ställas upp i ett millopp på stan - det hade varit otänkbart i hans ungdom! Och om Stig hade varit ung idag skulle han inte ha dragit sig för att pröva på extremsporter där flera olika moment ingår.

Däremot är Stig lite skeptisk till modetrenderna inom motionerandet, med "kompressionskläder och klockor och lurar i öronen" som han säger, det verkar han tycka vara lite larvigt. Fast utvecklingen inom skobeklädnaden applåderar han, där har utvecklingen varit gynnsam för idrottarna.

Som vi sett tidigare i den här tråden tycks orientering vara något av en källa till ett långt och lyckligt idrottsliv, och Stig tycks inte vara något undantag - oreintering var den gren han gillade mest i sin tidiga frisksportarkarriär.

Intervjun med Stig går att läsa i Helsingborgs Dagblad.

[Carpinus]
0

"Hockey betraktas ofta som en fysisk sport som ska utövas av unga, men artros, dåliga höfter och ont i knäna är inget hinder för spelarna i Europas äldsta veteranhockeyförening, VIP i Stockholm.

– Så länge man får vara med är man glad, va’. Det har inte med åldern att göra. Man blir inte petat bara för att man är gammal, säger Per Harrfors som är spelare i Veteran Ishockey Player. De senaste 35 åren har 80-åriga Per, eller Pedro som han kallas, tränat hockey på Hovet med grabbar i mogen ålder.

– Han som dömer en, han har ont i knät, han är 77. Sen ligger många över 70, han som står där borta är väl 73. Sen är det en som är sjuk, han är också 73."---

SVT Sport

_Se även SOHA-Swedish Oldtimers Hockey Association.
_

[Carpinus]
0

Per-Ingvar Andersson, 71, och Nybyn IK:s starke man, gjorde i helgen ett tjugofem minuter långt inhopp för sin klubb i fotbollsmötet med Boden United  i division 5 mellersta Norrbotten. Nybyn vann med 5-1, trots att Per-Ingvar hann att bränna två straffar under sin stund på planen.

[Carpinus]
0

Ida Pieracci är den golfspelare som under årens lopp gjort flest hole-in-one på San José Country Club - elva stycken rakt i kopp har hon satt. Kanske är det ändå än mer imponerande att hon fortfarande kan köra upp emot fem rundor i veckan på golfbanan - ibland några hål, andra gånger hela rundan. Ida är nämligen 102 år gammal.

[Carpinus]
0

Danny "Dash" Miller jockey äldste i Australien och verkar sitta säkert i tävlingssadeln fortfarande, trots att han  blir 68 den här månaden.

[Carpinus]
0

_ "I augusti deltog Barbro Bobäck i veteran-VM i friidrott i franska Lyon. Men hon var inte bara med och representerade Sverige. Hon kammade hem två guldmedaljer – en för 100 och en för 200 meter.
– Det är så klart väldigt roligt. Jag vet att jag är snabb, men blev ändå chockad. Man vill ju göra bra ifrån sig. Annars tänker jag inte så mycket. Jag tränar, sedan springer jag, och nu vann jag, säger guldmedaljören, som i dag har hunnit fylla 71 år."---

"I höst kommer hon vara ansiktet utåt i Åhléns nya reklamkampanj för träningskläder.
– Jag var först lite tveksam till att ställa upp, men känner samtidigt att det är viktigt att visa att den kvinnliga befolkningen inte bara består av unga, snygga tjejer i 25-30-årsåldern. Jag hoppas att jag kan vara en förebild för alla oss som är äldre än 35 och som också vill ha snygga kläder, säger Barbro."---_

Aftonbladet

[Carpinus]
0

_"Idrottsrörelsen, och jag talar då om den föreningsdrivna verksamheten jag representerar, har sina vita fläckar. Det gäller dels geografiskt där våra svaga punkter är segregerade bostadsområden och landsbygd dels grupper av individer. Äldre utövare är en av flera sådana grupper."---

"För mig och RF blir därför en tung fråga hur vi ska stötta livslångt idrottande. I det strategiarbete vi bedriver är detta en av de avgörande faktorerna för vår värdegrund. Det är ingen slump att veteranidrotten upplever en ny vår, att motionslopp som Vätternrundan och Göteborgsvarvet frodas som aldrig förr och att läkare och andra hälsoexperter allt oftare talar sig varma för ”Motion på recept”.
Ska vi leva upp till vår vision” Svensk idrott – världens bästa” måste alla välkomnas, med eller utan ålderskrämpor."_

Björn ErIksson, 70 i år och nyvald Riksidrottsförbundsordförande, i krönika på News55.

[Carpinus]
0

Enligt en undersökning publicerad i Express har miljontals brittiska pensionärer inte råd att hålla sig i form genom gymträning. Medlemspriset på privata gym omöjliggör tränande där, och det kommunala utbudet inbjuder inte heller till besök.

Ett annat problem är tillgängligheten med tillhörande transportsvårigheter.

Brittiska hälsovårdsmyndigheten rekommenderar de elva miljonerna medborgarna över 65 omkring 150 minuters måttlig motion och muskelstärkande övningar i veckan. Undersökningen ger dock vid handen att över en tredjedel av pensionärerna ser sig själva som "inte särskilt" eller "inte alls" aktiva.

Källa: Express

[Carpinus]
0

Just nu (20-26 september) går VM i badminton för veteraner av stapeln i Helsingborg. Det är 1302 anmälda, vilket är rekord för tävlingen. Deltagare i åldrarna mellan 35-80 år från 48 olika nationer ställer upp.

Mer att läsa i Sydsvenskan.

[Carpinus]
0

"Hidekichi Miyazaki, 105 år, satte ett nytt världsrekord på 100 meter. Nu ser han fram emot mötet med den störste – Usain Bolt.

– Min fysik är tipp-topp, säger Miyazaki till AFP."

"När han sedan sprang in på tiden 44,22 sekunder brast han ut i tårar. Kanske var det den starka motvinden -3,1 som satte stopp.

– Jag ska träna hårdare. Jag kan springa snabbare, jag är fortfarande en nybörjare, säger japanen."

Aftonbladet

[Carpinus]
0

_"Ella-Greta Gustafsson (82) kallar det för rollatorrace. Med eller utan rollator, rullstol eller barnvagn. Starten går på lördag som en del av Rydaholmsdagen.
– Tänk om vi kan få med alla som går med rollator, käpp, blir körd i rullstol eller som går med barnvagn."---

"– Var och en går en liten runda och betalar en avgift, du bestämmer själv hur mycket du betalar. Alla pengar går oavkortat till Världens barn. Det blir inte samma sak som när tv gör en insamling och får in miljon efter miljon men små smulor är också bröd, säger Ella-Greta."---_

Värnamo Nyheter

[Carpinus]
0

Vilhelm sänkte sin tid från förra året med tio minuter i det 13,3 kilometer långa Eremitageløb i Köpenhamn.  Och nu siktar han förstås in sig på 2016. "Jeg skal bare træne endnu mere", säger han. Men först:

"94-årige Vilhelm Schomacker ved godt, hvordan man fejrer et velgennemført Eremitageløb. »Sild og snaps hører sig til, naturligvis,« siger guldsmeden fra Frederiksberg."---

BT

[Carpinus]
0

_"Backarna i Jordbodalen suger, men tävlingsivern driver på. Helsingborgs terränglopp är populärt, inte minst bland veteranerna."---

" Det här är mitt ettusenetthundratrettonde tävlingslopp, säger Lennart Nilsson, 85 år och ännu obekant med ålderskrämpor. an har just sprungit i mål efter fyra kilometer och analyserar loppet tillsammans med Gunnar Nilsson, 82, som säger:
– Det är en trevlig bana. Men de två sista backarna blev lite för mycket för mina ben, de liksom viker sig lite. Men sen går det undan…
Det är en löst sammansatt grupp veteraner som kuskar Sverige runt och deltar i lopp. Varför?
– Löpning ger så mycket stimulans. Man kommer liksom in i en bubbla, säger 79-årige Karl Nordström som har tävlat i 30 år."---_

HD

[Carpinus]
0

"Han minns när andra världskrigets första bomber föll bakom familjens hus, han har suttit instängd bakom järnridån, upplevde massakern vid OS i München 1972 och var bekant med påven Johannes Paulus II. I går kväll satt Jan Mikulowski, 84, som vanligt som bänkens extra ögon på läktaren när basketlaget Malbas spelade ligamatch och han är i princip på golvet och har träning varje dag. – Alla måste välja hur de vill spendera livet. Jag är med ungdomar hela tiden, jag umgås inte med gamla, säger Jan Mikulowski och fortsätter: – Jag promenerar och styrketränar två gånger i veckan, även om jag tycker jag är trött och har ont. Det är som medicin."---

Sydsvenskan

[Carpinus]
0

”Åse Marie Nordhagen er ikke som 90-åringer flest”, slår norska Dagbladet fast.

”For kort tid siden klarte pensjonisten, som også kan skryte på seg å være mor, bestemor og oldemor, over 49 treff med ballen, som hun trener med flere ganger hver dag. - Jeg klarer ikke å gå forbi ballen som ligger i gangen uten å ta den opp og trikse litt, sier den kvikke pensjonisten, som spøkefullt legger til: Jeg er så gammel at jeg går i barndommen igjen, vet du.”---

”I tillegg til foballen, driver hun med eldregymnastikk, og går på turer. Slik holder hun seg i form. - Jeg sitter aldri rolig, og gjør bestandig ett eller annet. Slik har jeg alltid vært. Jeg er vel i grunn ikke som andre folk, ler hun.”…

[Carpinus]
0

"Joe Sepic, en passionerad golfspelare från Florida i USA, gjorde sitt första hole-in-one när han var 94 år. Han behövde inte vänta lika länge på nästa. 98 år fyllda slog Sepic nyligen till för andra gången på samma hål – ett 105 meter långt par tre på Cypress Links Golf Course i S:t Petersburg."---

TT

[Carpinus]
0

"– _Svensk idrott har missat en hel generation. Man satsar på barn-, ungdoms- och elitidrott, men glömmer oss över 60. Samtidigt är hälsoeffekterna enorma om man kan få äldre att träna. Träning är den bästa medicinen och har inga biverkningar, säger Hans Lindahl.

Den som tränar mångsidigt kan se fram emot ökad styrka, bättre kondition, koordination och balans. Men för många äldre som går med i en idrottsförening är den kanske allra största hälsovinsten mental. Det tycks gå ett skratt per smocka i Narva boxningsklubbs lokal och det är tydligt att gemenskapen är värdefull. De flesta medlemmarna kommer ensamma och efter varje pass följer de som vill med till ett lokalt konditori och fikar."_

Här & Nu (SKPF) rapporterar från Narvas boxningsträning för seniorer.

[Carpinus]
0

_"Han har åkt Vasaloppet 42 gånger och Öppet Spår 19 gånger.
Vad Lars-Erik Persson inte kan om de nio milen mellan Sälen och Mora är inte värt att veta.
– Jag delar in året i före och efter Vasaloppet, säger 71-åringen till Tema Hårdträning.

Till vardags arbetar Lars-Erik Persson som matematikprofessor vid Luleå tekniska universitet.
Resten av tiden? Den läggs helt på Vasaloppet, i alla fall nästan.
– Jag har ju nästan inrättat mitt liv efter Vasaloppet, det och matematiken. Loppet är ju en fantastisk händelse varje år, inte bara ett motionsmål utan också en del av mitt liv, säger han och fortsätter:
– Det finns bara två grupper av människor, de som klarat Vasaloppet och de som inte klarat Vasaloppet."---_

Aftonbladet

[Carpinus]
0

_"Anna-Greta Bergström från Nyköping är en riktig krutgumma, snart fyller hon 69 år och hon är fortfarande aktiv bowlare i Dimicos allsvenska bowlinglag.

Anna-Greta har inga tankar på att lägga av. Hon har sex SM-guld som veteran och från 2011 har hon tagit fem raka guld. Hennes främsta bowlingmerit var dock när hon 1981 blev trea i ett inofficiellt VM i USA."---_

SR

[Carpinus]
0

"Svensk isracing är på gång med flera unga lovande åkare, men den ende Gävlebon i isracinglaget är 71-årige Conny Fastesson.

_– Jag följde med Posa till en veterantävling i Ryssland och fick låna en motorcykel. Efter det blev jag sugen på att pröva på det här igen, säger Conny Fastesson. 

Det är tre år sedan 71-årige Conny Fastessons comeback, då hade han inte tävlat på 27 år._

– Sporten har gått mycket framåt. Cyklarna har utvecklats och förarna är mycket duktiga. De unga grabbar som kör idag är grymma på att åka, där hänger jag inte med.

Men du är tillräckligt bra för att tävla mot eliten i Sverige?
– Ja, jag tar ju mina poäng i seriematcherna. Så är det ju, säger Conny Fastesson."---

SVT

[Carpinus]
0

68-åriga Ann Perez har begått proffsdebut i MMA, och blev inte oväntat nedslagen av en betydligt yngre motståndare. Ett enklare sätt för en åldring som vill ha på moppo kan vara att bege sig ut i en mörk stadspark en vanlig fredag kväll.

https://www.youtube.com/watch?v=xS0aksN7YAA

[Carpinus]
0

_"På söndag är det dags för Vasaloppet, vilket lockar både yngre talanger och äldre veteraner. Om man räknar med öppet spår är det 17:e gången som 72-åriga Bibbi Lind från Göteborg åker.
_

_15 800 är anmälda till årets vasalopp och Bibbi Lind är en av fem svenska kvinnor över 70 år. Hon laddar genom att springa Lidingöloppet, och det har under åren blivit en handfull svenska klassiker.
_

– Jag springer ganska mycket i vanliga fall, så där har jag nog en grundkondition. Och i september efter Lidingöloppet då brukar jag köra rullskidor kanske en eller två gånger i veckan."

SVT

[Carpinus]
0

_"Ett 40-tal spelare mellan 60 och 94 år gör upp runt bordtennisborden, en rutin som har pågått varenda vecka i över 40 år.
- Fast den sociala biten är viktigare än själva matcherna. Lite tjöt med gubbarna och damerna här gör gott för själen, säger Britt Nilsson som är ordförande i Pensionärernas Bordtennisklubb i Göteborg.

Tre gånger i veckan, året om, samlas veteranerna i Dunrosshallen i Kviberg. Vissa av dem har långt att åka och får ge sig hemifrån i svinottan för att vara här när träningen börjar klockan sju. Men ingen vill missa glädjen runt pingisborden och fikastunderna tillsammans.
- Om någon är borta under en längre tid ringer vi och kollar upp vad som har hänt. Det är skönt för alla att känna sig efterfrågade, tycker Britt Nilsson."---_

GP

[Carpinus]
0

"Efter 80 år i skidbackarna tvingas 102-åriga brittiskan Hilda Jamieson lägga skidorna på hyllan eftersom hon har en ögonsjukdom som gör henne nästan blind. – Jag älskar verkligen att åka skidor, men är samtidigt nöjd med min aktiva tid, säger hon enligt Metro.co.uk.

"Hilda Jamieson och hennes make David var pionjärer inom den alpina sporten i Skottland och vigde sen stora delar av sina liv till det. Hilda lärde sig sporten på hemmagjorda träskidor på 1930-talet."---

Expressen

[Carpinus]
0

Om några veckor fyller Ida Keeling 101. Hon avverkade häromdagen ett hundrameterslopp på tiden 1:17,33 och blev slagen av åttan i mål (en nittionioåring…) med en halvminut. Det räckte i alla fall till ett nytt världsrekord för åldersklassen, och att Ida inte var helt slut bevisade hon genom att köra några armhävningar efter att hon kommit i mål.

Ida Keelings idrottskarriär började när hon fyllt 67, och det finns en tragisk historia bakom. Två av hennes söner hade nämligen blivit mördade, så hennes dotter tyckte då att mamman måste ha något som skingrade tankarna. Därmed började Idas karriär, som alltså nu krönts med ett världsrekord. 🏆

Länk.

Maria
1

Jösses vilken krutgumma.

/Maria

[Nomen Nescio]
0

Cykelloppet Ringsjön runt firar femtioårsjubileum i år, och det finns tolv cyklister som genomfört samtliga 49 tidigare upplagor, den äldste är 91 år. Gulli Nilsson är "bara" 83, och trots att hon drabbats av svår sjukdom tvekar hon inte att svinga sig upp i sadeln igen för att genomföra sitt femtionde lopp.

Källa.

[Nomen Nescio]
0

Porsön, Luleå: Matematikproffesorn Lars–Erik Persson, 72, åker runt kvarteret för tillfället.  22 mil på skidor (847 varv x 260 meter). Får se om han lyckas räkna rätt på varven…

847 varv runt Porsön

72-åringen åker 847 varv runt Porsön

#27 Och i vintras avverkade han sitt 43:e Vasalopp…

[Nomen Nescio]
1

"Två år och tio månader tog det för 93-årige Ernie Andrus att korsa USA i löparskor. På lördagen avslutade han den 3 000 miles långa resan, med att doppa tårna i Atlanten. – Jag är glad att ha avslutat och nått mitt mål, men önskar att det inte var över, säger han till The Brunswick News."---

"Och fast att 93-åringen slagit världsrekord slutar inte utmaningarna där. Han har nämligen redan planerat nästa äventyr - att köra sin husbil till Alaska för att besöka sin styvdotter. Därefter ska han skaffa sig ett riktigt hem då han i början av resan sålde allt han ägde. – Nu när jag är en hemlös veteran kommer jag förmodligen att åka någonstans i Kalifornien och skaffa mig en fast egendom. Men det måste vara någonstans där jag kan springa, säger han till al.com."

Aftonbladet

[Nomen Nescio]
0

"Är det här Sveriges äldste personlige tränare? Gunnar Jacobson, 99, är starkare än de flesta och håller sig i form med dans och styrketräning på klubben Göteborgs AK.

– Det är viktigt att hålla i gång och att aldrig lägga av. Jag tänker hålla på tills jag blir 100, säger han.

– Han är en levande legend, säger träningskompisen Lennart Larsson, 60.

ANNONS:

Det är nog få som kan mäta sig med Gunnar Jacobson, 99, i ren styrka. Han tar 70 kilo i bicepspress och gör 27 chins på raken – och avslutar varje träningspass med armhävningar.

Gunnar har hållit på med idrott i olika former så länge han kan minnas.

– I tidiga år så höll jag på med friidrott. Jag hoppade höjd och sprang 100 och 200 meter, berättar han. I dag tränar han styrketräning på Göteborgs AK flera gånger i veckan och håller sig också i form med att dansa.

– Jag är ute och dansar ibland också, bugg, foxtrott och gammeldans. Det har jag kört i många år."---

GT

[Nomen Nescio]
0

"Världens äldste aktiva racerförare avslutade på söndagen en 70 år lång karriär på Falkenbergs motorbana. I sitt allra sista race slutade 91-åringen Erik Berger från Bengtsfors på en femte plats.

I fredags sände SVT Nyheter Halland och SVT Nyheter Väst ett inslag med Erik Berger, 91, inför karriärens sista lopp som skulle göras på Falkenbergs motorbana nu i helgen. Han avslöjade då, trots kraschen i fjol då han egentligen hade tänkt sluta med racing, att han inte skulle nöja sig med att bara ta sig i mål."---

SVT

[Nomen Nescio]
0

"76-årige Leif Aurosell kör internationell roadracing med sidovagnsmotorcykel i farter på drygt 250 kilometer i timmen. – Livet börjar vid 200, säger Leif."---

"Hemma jobbar Leif med att reparera stora maskiner. Vid Aftonbladets besök i bostaden i Österfärnebo, Gästrikland, är det en grävmaskin som renoveras. – Jag måste få in några kronor för att finansiera motoråkandet, som ju inte är billigt."---

"Motorsport är roligt och jag bryr mig inte om åldern. Jag trivs med detta och då mår man bättre. Leif började med motorsport redan 1955. Som 15-åring körde han sin första tävling på sandad is­bana i grannbyn Årsunda. Leif vann och slog storfavoriten. – Denne var sur efter att ha fått stryk av en snorunge, minns Leif."---

Aftonbladet

[Nomen Nescio]
0

"Ivan Linder är en 72 år gammal före detta storrökare. Som barn föredrog han att stå vid sidan av när kompisarna spelade fotboll, hockey och bandy. I år firar han sin 40:e svenska klassiker. Man kan säga att Ivans sportkarriär peakar sent."---

"Trots det imponerande rekordet är 72-åringen ingen träningsfanatiker. Tvärtom. – Jag försöker att röra på mig, jag tränar väl ett par dagar i veckan. Men sen så kan jag ibland ta ett uppehåll på en månad, då promenerar jag bara."---

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ivan-72-ar-har-gjort-40-svenska-klassiker

Maria
2

Hittade denna filmsnutt om en äldre dam (86 år) som fortfarande är en gymnast.

Jag skulle inte ens kunna hålla mig uppe rakt på barren😃

http://rovarhistorier.cc/intressant/hon-ar-86-ar-och-gar-fram-till-barren-minuter-senare-va.html

/Maria

Maria
1

Här kommer ett äldre par som åker pardans tror jag det heter på skridskor. Jag skulle nog inte ens komma en meter längre😃

http://folja.net/articles/3017

/Maria

Carmarino
1

Veteranorientering; den äldsta är 91 år gammal.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
0

Anette,70, har tränat boxning i fyra år som medlem i Narva BK:s satsning på boxningsträning för äldre.

[Nomen Nescio]
0

I Kungsör arrangeras nu i helgen tävlingen "King of the dinosaurs", där Sveriges starkaste pensionär skall koras. En av deltagarna är 71-åringen Leif Magnusson från arrangörsföreningen. "Jag tränar inte för att bli yngre - jag tränar för att bli äldre", säger han.

Källa

[Nomen Nescio]
0

"21 minuter och 48 sekunder. Det gav 70-årige Kent Carlenäs från Spånga en silvermedalj i det svenska mästerskapet av den klassiska träningsövningen ”plankan”. – Klart man vill vinna så jag är inte helt nöjd, säger han. Kent Carlenäs är motionären som under årens lopp har avverkat x-antal mil på cykel, genomfört flera Vättenrundor och som fyra gånger i veckan går till gymmet. "---

"Alla som någon gång prövat ”plankan” vet att en stark bål ger bra förutsättningar för att klara övningen. Men det krävs mer än så, säger plank-experten Kent Carlenäs. – Visst är en bra grundfysik viktig, men sen handlar mycket om pannbenet som man brukar säga. Envishet och ett starkt psyke är viktigt. Att Spångabon Kent är en tävlingsmänniska råder det knappast något tvivel om. För att nöja sig med en andra plats, nja, det är inget för honom. – En andra plats är aldrig rolig, men kanske gör jag ett nytt försök igen nästa år."---

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kent-70-silvermedaljor-i-plankan-sm

[Nomen Nescio]
0

"Trots att han har svingat sin forehand i 66 år hade han senast träningsvärk ”någon gång” på 40-talet. Stig Malmberg föddes 1925 och växte upp i Rönninge, där han bor än idag."---

"Idag är han en oförskämt pigg 91-åring. Träningsvärk har han inte haft sedan han i tonåren slog en skidåkare i 15 kilometer gång. – Då gjorde det ont i flera dagar efteråt. Men hemligheten är att hålla igång hela tiden. Det är allt, säger Stig som numera spelar tennis tre gånger i veckan."---

"För sex år sedan blev Stig blind på ena ögat efter att ha träffats av en tennisboll. Men trots att han ibland missar en och annan forehand låter han det inte stoppa honom. – Nejnej, jag är envis som synden. Visst, jag missar en del bollar, men jag tycker att det går ganska bra ändå."---

"Tidigare har Stig Malmberg tävlat på gräs i Nya Zeeland och tagit silver i dubbel-VM för veteraner i Turkiet. Till sommaren ställer han återigen upp i SM."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/91-aringen-utan-traningsvark

[Nomen Nescio]
0

"Bandyn i Torup är viktig för Bengt-Åke Torhall. På 40-talet spelade han på sjöarna och på 70-talet var han med när Torups BK gick upp i division 1. Nyss fyllda 75 år är han fortfarande lika engagerad i föreningen. Så pass att han i förra veckan hoppade in och spelade en hel seriematch i division 2 sydväst när laget drabbats av manfall. – Jag är alltid redo, säger han och skrattar."---

"Bengt-Åkes passion för sporten har han fört vidare till barn och barnbarn. Hans fyra söner är alla aktiva i föreningen. Två av dem bor i Jönköping, men är med så ofta de kan, berättar Bengt-Åke. Matchen mot Mölndal B blev en familjetillställning. Inte nog med att 75-årige Bengt-Åke spelade hela matchen. Torups mål vaktades av hans 16 år gamla barnbarn. Totalt var de sex stycken från familjen som var med på ett eller annat sätt under matchen."---

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/bengt-ake-75-ar-spelade-div-2-match

[Jimmy.L]
1

105 år och cyklar än.

[Nomen Nescio]
0

#51 Vilket fenomen! 😮

Fornöga
1

2025 Gun startar "som vanligt" i Vansbrosimmet även denna sommar och är inställd på att göra det även nästa år, då hon fyller 90.

Länk.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Äldst i Vansbrosimningen • Siktar på fyra lopp under veckan
  • Redigerat 2025-07-02 08:41 av Fornöga
Fornöga
1

Lisa från Strömstad hade aldrig tränat löpning innan hon fyllde 50 år 2010. En tidningsartikel om att alla kan springa maraton fick henne att börja med löpning, och 2012 deltog hon i Stockholms jubileumsmaraton och två år senare i New York Marathon. Därefter har hon avverkat flera ultramaratonlopp, och nu har hon vid fyllda 65 satt världsrekord för sin åldersklass genom att avverka 282 kilometer på 48 timmar.

Länk.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Så blev hon världsmästare i ultralöpning • Därför höll hon det hemligt