Visste du att...?
Här berättar vi om vad som helst som kanske har gått under radarn för många. Ämne och långt eller kort väljer du själv.
Visste du att:.
Carl Larsson och August Strindberg båda under en tid bodde på Östermalm eller Ladugårdslandet som det hette på den tiden. Då var det en riktigt slumområde.
Carl Larsson och August Strindberg var vänner med det fick ett hastigt slut och Carl beväpnad sig med en kniv och gav sig ut på jakt efter August.
En längre artikel finns i SvD men den är bara tillgänglig för prenumeranter✨
Värd för Pensionärer
Det var två personer jag inte hade trott vara vänner😮
/Maria
#0 Intressant! Blev nyfiken och hittade med hjälp av sökmotorn en del fritt material om förhållandet mellan de två giganterna, bland annat denna artikel i DN.
Intressant, hade jag ingen aning om.
#4 Ja, fast det finns kanske olika sätt att se på den saken enligt länk i den här tråden. Det är enligt den rotverket som är så gammalt, inte det synliga trädet.
Absolut men det låter bättre att skriva världens äldsta träd än världens äldsta trädrotverk. 😃
Värd för Pensionärer
Eftersom trädet redan diskuterats i annan tråd så tar jag denna i stället som jag hittade med hjälp av google.
Visste du att:
En mans drömkvinna varierar med hungern.
Här finns flera likande
Värd för Pensionärer
Visste du att:
På varuhuset Harrods i London kunde man köpa kokain över disken fram till 1916.
Värd för Pensionärer
Det fanns förr en inrättning som hette Stockholms läns idiotanstalt, där ligger numer Rosenbad, Är det en slump? Kanske har den bara bytt namn?
Värd för Pensionärer
#8 Jösses.
När jag var på Harrods 1974 kunde man köpa hundvalpar som satt i en glasmonter och det tyckte jag var märkligt😉
/Maria
#10 Det är ju ingen bra miljö för valpar, hoppas de har slutat med det.
Värd för Pensionärer
Visste du att
du inte ska bädda sängen på morgonen, åtminstone enligt SOVA
Värd för Pensionärer
En regndroppe faller med 3-8 m/s
Det regnar mer i städer än på landet, pga bl.a luftföroreningar som ökar kondensen
Om man är solfanatiker ska man bege sig till östra Sahara där är det sol 97%
Värd för Pensionärer
Bäddat sängen har jag aldrig gjort. Det är ingen idé då man ska lägga sig där igen 😂
#12 Nu måste textilhandlarens dotter be att få tillrättalägga lite här! Om man lämnar sängen som på bilden i länken, så kan man lika gärna bädda den ordentligt. Däremot om man viker ned täckena till fotänden, så är det bättre än att lämna den som på bilden. Allra bäst är att hänga upp täckena och lägga kuddarna på vädring.
/Désirée
#15 Du har säkert rätt. Innan jag skrev borde jag förstås ha rådgjort med textillärarinnan som jag delar livet med.
Värd för Pensionärer
Det finns minst 150 kanske tusentals skepp som är dolda vrak under Stockholm.
Bland annat under Stureplan finns ett som man tror är Stora Kravelen som Gustav Vasa beställde.
Värd för Pensionärer
Stötte på lite kuriosa i en bok jag håller på att läsa.
Wall Street har fått sitt namn efter att den låg vid en stadsmur som holländarna byggde där som skydd mot indianer, Holland blev senare av med sin koloni där och numera ligger muren under markytan tror jag.
Värd för Pensionärer
…22 personer (så vitt känt) omkommit i olyckor vid Yellowstones varma källor sedan 1890? Senast den här veckan, då en 23-åring yngling som, tillsammans med sin syster, avlägsnat sig cirka 200 meter från den utstakade leden och då fallit i en av geysrarna. Vakter som tillkallats av systern lyckades bara finna några effekter som tillhörde den försvunne, men kroppen kunde inte återfinnas.
Enligt parkens styresmän har det under en tid varit en serie incidenter av liknande slag där turister dumdristigt lämnat de obligatoriska lederna innan denna dödliga olyckshändelse.
Danmark har världens äldsta nu officiella flagga.
Enligt legenden är den fallen från skyarna till danska trupper under ett slag på 1200-talet
Värd för Pensionärer
… Det numera är förbjudet att döda spanjorer på Island
Värd för Pensionärer
#21 Haha det var ju bra att veta😃
/Maria
1949 fick arrangerade Sverige för första gången VM i Ishockey. Inför mötet med Kanada kom så mycket folk att Stadions grindar brakade ihop och folk vällde sig in, ca 25 000.
Kanada hade tidigare besegrat Danmark med 47 - 0 men Sverige lyckades få 2 - 2.
Till sist blev det en 4:e plats.
Värd för Pensionärer
# 18 New York hette New Amsterdam till att börja med.
#24 Apropå det, mannen som gav namn åt Bronx kom från Sävsjö och hette Jonas Bronck.
# 25 Där ser man 😃
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När du dansar "små grodorna" kring midsommarstången om några dagar smädar du arrangörslandet för det pågående fotbolls-EM. Expressen förklarar:
"Små grodorna" är en marsch från den franska revolutionen ("La Chanson de l'Oignon". Löksången, alltså. I refrängen sjunger fransmännen "I takt, kamrater". De ironiska britterna raljerade med sina bittra fiender och döpte om frasen "I takt, kamrater" till "Au pas, grenouilles!" (I takt, små grodor") och så föddes sången som vi alla hoppar och gestikulerar till på midsommaraftonen. Kou ack ack ack, kou ack ack ack, kou ack ack ack ack kaa."---
När Dame Vera Lynn hamnade på UK Top 20 för två år sedan så blev hon den äldsta levande artist som funnits på den topplistan, hon var då 97. Men hon är fortfarande i livet vid 99 års ålder, så hon kanske kan slå sitt eget rekord? 🙂
(2009, vid en ålder av 92, blev hon den äldsta som toppat samma lista med en ny skiva.)
På 1660-talet fanns det åtminstone ett hundratal svenskar som var slavar i Alger. I slutet på samma sekel kom den svenske fornforskaren Johan Gabriel Sparwenfeld till Nordafrika, och vid den tiden beräknades de svenska slavarna där uppgå till flera hundra totalt. Sparwenfeld sammanställde själv en utförlig lista över 23 namngivna svenskar och skickade den till Karl XI. Flera av personerna på listan hade nyligen bytt ägare, vilket bekräftade deras slavstatus. Han kom även över en förteckning på drygt 130 svenskar som levde som slavar i området. Att så många svenskar hamnat vid Medelhavet säger forskaren Joachim Östlund kan ha berott på att man vid den tiden kommit igång med direktimport av salt från Sydeuropa.
Enligt Östlund var ungefär hälften av svenskarna husslavar, medan andra bland annat levde som galärsalavar, vilket var en betydligt hårdare tillvaro. Friköpsförsök gjordes, men då en slav kunde kosta 800 riksdaler att köpa loss, vilket motsvarar flera hundratusen kronor idag, så var det inte så många som verkligen kunde köpas loss, utan flertalet försvann i fjärran land.
Svenskarna var dock bara en liten minoritet av antalet européer som blev slavar i Nordafrika. Det talas om att så mycket som en miljon européer togs som slavar under perioden 1520-1830. För svensk del uppskattas det ha rört sig om omkring 500 man som kom att bli slavar under perioden 1650-1770.
Många av sydeuropéerna var lättare att köpa loss med tanke på det kortare avståndet, och ibland var de kanske mer gisslan än slavar. För svenskarnas del var det svårare att etablera en kontakt med anhöriga, och därmed var chansen mindre att de kunde friköpas.
Den colombianske knarkkungen Pablo Escobar lade en förmögenhet på en egen djurpark på sin Hasienda Nápoles. När han sköts till döds vid en polisinsats 1993 lämnades många av djuren vind för våg, bland annat fyra flodhästar. Med tiden har de förökat sig till att bilda den största vilda flodhästflocken utanför Afrika. Den uppgår till 35 individer, och flodhästarna har blivit ett problem i byn Doradal, där de trampar ner stängsel, bajsar i trädgårdar och bär sig åt. Och vi som klagar på kanadagässen…
Källa News55, mer läsning även i denna tråd.
1814 översvämmades delar av London av en 5 meter hög våg av öl.
Värd för Pensionärer
#31 Måste vara enda tillfället det är rekommendabelt att svälja kallsupar.🤪
I början på 1950-talet introducerades "Bullens pilsnerkorv", som man minns inte minst från hyllorna i de gamla lanthandelsbutiken (så länge de affärerna fanns…), och än idag kan man hitta den här burkkorven även i de modernaste snabbköp.
Men att korven blev en välkommen räddningsplanka för ett slakteri efter ett salmonellautbrott med tragiska följder sommaren 1950, det hade inte jag en aning om förrän SR upplyste om det.
#33 Det hade jag heller ingen aning om.
Jag minns som 15-åring när jag var med i ett "moppegäng" och vi på kvällarna hade Bullens pilsnerkorv över öppen eld vid en sjö😮 Alltså vi grillade den inte utan så att säga värmde den i burken med spad haha.
Den sommaren hade man slutat sälja mellanöl i butikerna också så då försökte vi få tag i Kir.
Jag skäms när jag tänker tillbaka. Herregud jag var ju bara 15.
/Maria
#34 Det är nog preskriberat nu (Kiren menar jag!)…😃
Ja, den där burkvärmningen minns jag från lumpen och repmöten! En korv med Bullens i packningen framplockad i rätt ögonblick kunde göra vem som helst till "krigshjälte" i våra små övningar.
#35 Javisst var korven god men det skar sig en aning med Kir till😃
/Maria
#36 Det var väl inte direkt det tilltugget som rekommenderades till Kir. 😃Tror inte att vi ens hade något tilltugg till Kir, utan vi drack den bara som den var. Den var rätt söt vill jag minnas - svartvinbärslikör blandat med vitt vin. Kir Royal hade vi aldrig råd med. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#37 Haha, ja det gällde att få tag på något billigt med någotsånär % i sig😉 Visst var den söt och inte vidare god.
/Maria
#33 Blev faktiskt lite sugen på att köpa hem en burk Bullens pilsnerkorv nu. Har inte ätit det på väldigt många år.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag minns att jag gjorde en slags gryta för många år sedan där det var just Bullens pilsnerkorv i och jag har för mig att den var riktigt god.
Kanske får försöka googla recept😃
/Maria
Visste du att en människa har begravts på en annan himlakropp? Det var år 1998 som månlandaren Lunar Prospector förde med sig delar av astronomen Eugene Shoemakers aska till månen.
Ett privat företag har nu fått tillstånd att från 2017 utföra transporter till månen åt sådana som är beredda att betala 107.000 för att få ett gram aska placerad på månen. Företaget sysslar redan med utplacering av aska från avlidna i rymden.
En riktigt vagabond
Visste du att orangutangen varje natt bygger ett nytt bo i ett träd med hjälp av grenar och blad. Den sover aldrig två nätter i samma bo.
Orangutang kommer från orang som betyder människa och hutan som betyder skog dvs skogsmänniska.
Orangutanger går idag bara att hitta på två platser i världen. I regnskogarna på Borneo och Sumatra
Värd för Pensionärer
Visste du att det finns fler flygplan i havet än det finns ubåtar i luften? 😃
Värd för Pensionärer
#43 Det tog ett tag innan den "sjönk in". 😃
Grapefrukten är troligen resultatet av en spontan korsning mellan pompelmus och apelsin som inträffade på 1700-talet på Barbados i Västindien. En fransk greve tog den till Florida för odling på 1820-talet, men den började först saluföras i New York och Philadelphia på 1870-talet.

Värd för Pensionärer
#46 Jag tyckte ändå det lät ganska snabbt. Jag hade nog gissat på betydligt fler år.😃
/Maria
#47 Ja kanske det, jag vet inte så noga.
Funderade ett tag på att göra inlägget i tråden om snigelposten för att visa att den jämförelsevis är snabb.
Värd för Pensionärer
#48 Hahaha😃
/Maria
Vi konsumerar i snitt 160 liter vatten per dygn och person.
60 för hygien
30 för toaspolning
30 för disk
20 för tvätt
10 för dryck o mat
10 för övrigt
Värd för Pensionärer
#50 Oj, det är mycket det.
Jag brukar tänka mig för när det gäller rinnande vatten som när man skalar potatis eller handdiskar.
/Maria
Malmtåg i Sverige producerar fem gånger mer elektricitet än vad de gör av med. Den överblivna elen går till passerande städer eller andra tåg.
I Japan är tågen så punktliga, att om ett tåg är fem minuter sent får passagerare ett bevis som de kan visa upp i skolan eller för sin chef, för att bevisa att deras sena ankomst inte berodde på dem själva.
Mera om tåg
Värd för Pensionärer
Det tar 25 målare mellan 15 och 18 månader att måla hela Eiffeltornet (vilket sker var sjunde år).
Källa La Tour Eiffel
Visste du att det kan vara tack vare att ett retrovirus för mer än 150 miljoner år sedan trängde in i hjärnan på en av våra tidigare släktingar som vi och en massa andra medlevande blev däggdjur och började föda levande avkomma istället för att lägga ägg utanför kroppen?
#55 Då kommer vår ene katt Moritz från gnällbältet😃
/Maria
#56 😃
#19 Utredningen av den tragiska olyckan i Yellowstone är nu klar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I låten "Ding, Dong" sjunger George Harrison textraderna "Ring out the old – Ring in the new. Ring out the false – Ring in the true", vilka förstås är hämtade ur Lord Tennysons original till "vår egen Nyårsklockan"som uppläses på Skansen vid tolvslaget.