Storstugan (OT)- del 28
Dags att inviga den tjugoåttonde Storstugan - tillika den tredje och sista julstugan för säsongen. Den föregående fanns här.
Som vanligt är detta platsen att dela med sig av diverse lösgods från omvärlden och småprat om ditt och datt.
God morgon! Idag ska jag tvätta och städa bilen 🙂
/Désirée
Glöm inte att klä doftgranen! 🙂
(Och god morgon, så här dan före dan.)
Ska fixa skinkan.
Solsken och ca 6-7 grader, och imorgon ska det regna. Inget julväder direkt. Har klätt granen och pyntat det sista. Sedan har jag bakat minisockerkakor, som ska vara julklapp till ett litet kakmonster. :-) Nu ska jag göra en omgång skumtomtefudge, men sedan får det räcka för idag.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Strålande solsken här på ostkusten idag. Ska slå in klappar och koka knäck, kanske baka pepparkakor också. Men först en liten solskenspromenad. ☀️
Har varit härligt väder även här, men det lär bli blåsigt framåt kvällningen. Känner inte av någon julhets, men en del småstädande blir det väl.
Skinkan klar och inlagda sillen! I morgon blir det att fixa köttbullar, rensa varmrökta laxen, skära najadlax och kallrökt lax, fixa ägghalvor, brysselkålen, tunna revbensspjäll, strömmingslådan mm.
Undrar vad fåglarna tänker när han hoppar i.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/han-ratar-badhuset-vinterbadar-i-arstaviken
#8 Kan tänka mig vad åtminstone svanen till vänster tänker - hurra! äntligen något att bita i. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#9 Tummen upp för det!
/Désirée
#10 Bita i vad? 😮
#12 Vad helst den kommer åt att bita i. Skulle nog akta mig väldigt noga för att gå i vattnet så nära två stora svanar. De bits ganska hårt.
#13 Skickar fram dig innan jag hoppar i. 😉
God julaftonsmorgon!
Dags att öppna lucka 24 då, så får vi se vad som döljer sig där bakom. Här har natten varit blåsig men mild, och julesnön lär lysa med sin frånvaro. Förhoppningsvis kommer dagen att gå i julefridens tecken - dags att inleda den med en skinkmacka!
#15 God morgon, ska snart börja med all förberedelse av julmaten.
#16 Mot alla mina principer blir jag bjuden på julmat idag, så jag får mitt köksarbete i morgon istället.
#17 Trevligt hoppas du får en härlig dag med god mat.
Världens minsta "snögubbe".
Solsken och +8 grader. Kunde inte vara mindre juligt. 🙂
Snöfritt och soligt här med.
Nu är det ännu mindre juligt - och mer som normalt skånskt julväder. Det har börjat regna. 🙂
#22 Risk att du blir blöt då. 🙂
#23 Ja, om jag inte tar på mig regnkappan. Får väl lägga en plastpåse över kassen med julklappar också.🙂
Det ser ut som att det har slutat regna nu. Ska alldeles strax ge mig iväg så det är skönt att slippa regnkappan. :-)
Åter hemma efter julbordsätande, klapputdelande och en riktigt fin whisky till kaffet - vad mer kan man önska sig?
#26 Även jag har ätit julbord nu och öppnat julklappar.
#27 Hoppas du varit snäll under året så att du gjort dig förtjänt av dem! 😎
#27 Alltid 😃 tomten lämnade 2000 kr till mig. 🙂
Tomtens färd.
#29 Den tomten borde byta distrikt och komma häråt! 😃
#31 😃
#30 Kollade den igår eftermiddag och då var den någonstans runt Japan. De firar väl inte ens jul där, så varför tomten flög över vattnet där förstår jag inte. 😃
Laxodlare hade fullt upp inför julen.
Var ute och handlade för 20 minuter sedan, då sken solen och det var rätt skönt. Men jag hann knappt mer än in så kom det en rejäl skur, och nu verkar det ha börjat att blåsa upp. Urd verkar vara på ingång…🌊
Här är det fortfarande solsken men jag ser att grenarna i träden börjar vaja lite mer nu, så det är möjligt att Urd är i faggorna. Enligt vad det stod i tidningen så ska den dock inte anlända hit förrän runt 21-tiden ikväll.
#37 Den kan ha medvind…🙂
#38 Ja så är det nog. 🙂
#36 Nu kom regnet hit också, och blåsten har ökat en aning, så Urd har tydligen flugit hit från dig nu - åtminstone delvis.
Nu har det blåst upp kraftigt här - kanske lika bra att laga mat innan strömmen går…
Här varierar vädret väldigt. Nyss kom det ytterligare en skur, men just nu verkar det vara uppehållsväder.
Den första köraren verkar ha lugnat sig, men en byggnadsställning här blåst ner inne i Göteborg ser jag,,så det är nog rätt mycket kraft i byarna.
Har ni tips på en vettig mobil för ca 1.000-1500 kr?
#44 Kolla på Mobiltelefoner iFokus. De brukar kunna sådant.
Helsingfors firar med stort fyrverkeri.
http://www.dn.se/ekonomi/helsingfors-branner-rejala-raketpengar/
Är det någon här som har en airfryer som kan säga om det är värt att inskaffa en?
Lite fågelskit på motorhuven, eller kanske en katt på biltaket. Visst. Men en 200 kilo tung säl? På annandagen blev det verklighet i en tasmansk förort – fem mil från havet.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/forort-fick-sallsynt-julbesok/
Så var det ny dag, och ny arbetsvecka för somliga. Nattens storm har avtagit, även om det skall fortsätta att blåsa en del under dagen. Stormen blev inte så våldsam här, även om man ju undrar över hur det gått med alla byggkranar och ställningar som finns vid nybyggnationen som just nu sker hos oss. I övrigt är det kanske det höga vattenståndet ute vid kusten och i Göta Älv som kan ha orsakat mest skada.
Verkar som om blåsvädret medför att kallare luft kan tränga ner över landet norrifrån framåt nyår, och kanske följs denna milda decembermånad av en kyligare januari?
#49 Byggkranar brukar klara sig. Värre med byggnadsställningar med plasttäckning dom blir som segel. Även om man förankrar ställningen i fasaden blir det hårt tryck.
Det snöar här just nu.
#51 Fast de tar lite väl lätt på sanningen i den artikeln. Maine coon-katter härstammar inte alls från Norge utan från Maine i USA. Katterna som kommer från Norge heter Norsk skogkatt, och det är inte samma ras, även om de bägge är långhåriga och stora. Fast Main coon är vad jag vet den största av de två.
#52 Oki.
Någon minusgrad och till största delen klar himmel här i Göteborgstrakten ännu så länge. Blåsten har dragit bort, i morse var det bara 1 m/sek vid Vinga.
Någon var chokladsugen.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/chokladtjuvar-slog-till-mot-lastbil
#55 Mona Sahlin hör väl till de misstänkta? 😃
😂
#58 Minns inte var jag läst det någonstans…🤪
Vackert.
Även om 2016 varit ett skottår så får vi tydligen vara inställda på att även 2017 blir ett långt år.
Någon som vet om WWlll har utbrutit. Det smällar och dånar överallt runt omkring mig 🤔
Här har det smällt sen början av november och nyårsafton kommer det låta som ett krig från 23-01:30
#64 Det kallas nyårssmällare och det sker runt om i hela landet! Raketer och smällare skall förbjudas! De skapar bara problem och många trista och allvarliga händelser.
/Désirée
#66 Smällare är redan förbjudna.
Ungdomarna väljer beställa smällare främst från Polen som kommer hit i paket.
Har följt utvecklingen med avskjutandet av raketer och smällare de senaste dygnen, och jag kan bara säga att det ser minst sagt oroväckande ut inför helgen…😕
Ursäkta om jag är otydlig, för mig är allt som för knallartat oväsen smällare, jag ser ingen som helst skillnad på smällare och raketer.
/Désirée
Smällare avger bara en knall medans fyrverkerier ger en knall och blixtrar.
Man förbjöd smällare och raketer som bara gav en knall.
För mig är det ingen som helst skillnad på dessa, så de skall bort från marknaden. De är lika hemska, avskyvärda och skrämmande, oavsett vad de kallas för. Bort med eländet!
/Désirée
#71 Även om vi förbjuder fyrverkerier kommer det inte stoppa ungdomarna från att smälla, dom kommer då köpa ifrån Polen som är både billigare och kraftigare.
Skulle någon råka ha en penna med reklamtryck över så vet jag en som skulle bli tacksam att få den.
#73 Nog ingen risk att familjen får slut på pennor.
#74 Nej, de har ett rejält lager! Risk att stiften hinner torka, men jag tror inte att grabben ser det som något större problem…🙂
Jag matar fåglarna vid köksfönstret med en fröautomat, men det finns andra gäster med, en skogsmus tror jag det är som äter där.
Babylycka i ”Grey’s anatomy”-land. Skådespelaren Ellen Pompeo, 47, och hennes man musikproducenten Chris Ivery, 49, har fått sitt tredje barn.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/7ve4W/greys-anatomy-stjarnan-mamma-igen
Är inte det en hög ålder för att skaffa barn?
Nitton kr kilot för julskinkan i butiken idag, men nej…😴
#77 Deras förra barn föddes av en surrogatmamma, så kanske det var samma med det här barnet.
#78 Slog du inte till .😃
#79 Okej, jag känner inte till hur kändisar gör.
#80 Inte jag heller, och det står inget om att det var en surrogatmamma den här gången också, men med tanke på Ellen Pompeos ålder är det väl mest troligt.
Från och med2017 är du skyldig att meddela myndigheterna om du misstänker att du har sett en asiatisk långhorning i Sverige. Det är en av alla nya bestämmelser och lagar som träder i kraft om drygt ett dygn.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/dyrare-sprit-och-bio-men-fria-p-piller
Dom tycks inte vilja ha biobesökare.
#82 Det var ju illa. Jag vet inte ens vad en asiatisk långhorning är, och än mindre hur de ser ut, så det blir svårt för mig att rapportera det om jag skulle se någon. :-)
#83 Ja, det var en tuff höjning, från 6% till 25% moms. Tänker på vår lokale biografägare som investerade i ny teknik och nya fåtöljer för bara några år sedan för att konkurrera med de nya kedjorna - tror det blir tufft för honom att kunna bedriva verksamheten…
#84 Som det är skrivet i artikeln behöver du inte ens veta hur den ser ut, det räcker med att du misstänker att du sett en…😃
jag tror att Carmarino är en förklädd asiatisk långhorning modell större ovanlig art. 😉😇😃
#86 Ja vem vet? Trodde inte de gillade snö, men… 🙂
#87 Fast denna tycks ju avsky snö. Tycker du jag ska försöka fånga in den eller kan den vara farlig. 😃
#88 Nja, jag försöker hålla mig neutral , så jag törs inte lämna några tips…🤐
#89 Jag chansar med att stoppa den i en säck och bär hem den. 🙂
#90 Det klarar du aldrig. Dessutom är jag varken asiatisk eller långhornig. 🙂
#91 Kör hem dig i skottkärra om jag måste. 😛😉
#85 Nu har jag googlat så jag vet hur de ser ut. Enligt Jordbruksverket har de inte påträffats i Sverige men om man fått ett träemballage från Kina ska man vara extra uppmärksam om det finns hål i träet. 🙂
#92 Du kommer att vara helt knäckt efter bara en kilometer för att inte tala om rullebören (= skottkärra på skånska). 😃
#93 Tack! Nästa gång jag får en sändning kinesiskt porslin i trälårar skall jag hålla ögonen öppna…😃
#94 Då tar jag en kranbil med släp och lyfter upp dig. 😛
Precis nu, klockan 14.00 firar de in det nya året i Sidney. Men de var inte först!
Så fort det blev mörkt här började det smälla ute.
Det smäller här också.
Jag har roat mig en stund med att skumma nyheter på nätet.
På ett ställe varnar man för 14 djur man ska undvika på resan och så är det en bild på en vithaj😃 Jag tror man förstår det utan varning.
Ett annat tips nu när det är stökigt med smällare och raketer, t.om mot folk, var att gå därifrån😃
Nähä….? Jag trodde man stannade kvar för att se om man blev träffad.
/Maria
God fortsätting!
Tycks ha varit en mycket stökig natt med raketskjutningar mot människor, räddningstjänsten, hus och fordon. Dags att förbjuda skiten och se till att stoppa dom polska smällarna i tullen.
Var ute och gick nu på förmiddagen, många gjorde samma sak och på golfbanan spelades det golf och fotbollsgolf.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det river i halsen så jag lär bli förkyld nu.
God fortsättning alla! Internetuppkopplingen havererade på nyårsaftonen för mig, men nu är åtminstone datorn igång. Telefonen är däremot fortsatt tyst, och det lär bero på ett modemfel, jag väntar ett nytt modem i veckan.
#103 Krya på dig!
#104 Tack, blev även orolig när du försvann.
#105 Två dygns (ofrivillig) frånvaro från nätet får en att inse att man byggt upp ett visst nätberoende…
Saknade förstås vännerna på iFokus, men även den snabba nyhetsförmedlingen man vant sig vid från nätet - att lyssna på helgnyheter på radio och se korta nyheter på SVT eller rota runt på text-TV är inte tillräckligt.
#106 Ändå skönt att det inte var något allvarligare.
#107 Ja, även om jag är nygenomgången på Vårdcentralen så vet man aldrig vad som kan vänta runt hörnet, men ännu är jag inte utloggad för gott! 😉
Är influensatider just nu med högt tryck på sjukhusen i Stockholms län.
Vi hade ett kortare strömavbrott på nyårsafton, vilket gjorde att jag fick återställa all tekisk utrustning.
Jimmy.L krya på dig!
N N Ja, visst har man byggt upp ett visst nätberoende 🙂
/Désirée
#104 Modemet kom redan i morse och är inkopplat och klart, så nu fungerar min telefon åter (så att telefonskojarna kan ringa mig igen…). 🤪
Äri alla fall nöjd med att ha en extern mobiltelefon, med bredbandsbolagets hjälp kopplades inkommande samtal över dit, och jag själv kunde ringa ut som vanligt på mobilen. Utan en extern mobil hade jag inte haft någon möjlighet till kommunikation med omvärlden från bostaden.
Väldigt hes idag, hostan tycks ha gett med sig under natten. Spydde lite slem och blod igår kväll.
#112 Usch, det låter inte bra! Lunginflammation?
#112 Tror inte det, är nog influensan som slagit till. Mina föräldrar är även drabbade och hört många andra vänner som är utslagna.
Är du vaccinerad mot influensan Jimmy?
Ni vet väl att man kan vaccinera sig mot lunginflammation också. Ger skydd i många år. 👍
#115 Nix, är ju under 40 år, så lite influensa ska jag fixa. 🙂
Vaccin av det slaget bör man undvika. Det är bara människor med speciella behov som kanske bör vaccinera sig mot influensa och liknande. Alla övriga, oavsett ålder, har bättre nytta av att faktiskt få någon influensa, för att bygga upp naturliga antikroppar.
/Désirée
Murade en vägg framför dörren.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/man-murades-in-i-sitt-eget-hus
En lite seg trettondedagsaftons morgon här, vilket är helt självförvållat. Tittade på JVM i ishockey i natt och kom inte i säng förrän efter 04.30. Sov till klockan nio, men det får väl bli någon slummerstund under dagen i försök att bli utsövd.
Vädret är kallt (-7) och klart här, och marken täcks nödtorftigt av lite snö, men inte mer än att grässtrånas toppar sticker upp ur det vita täcket.
#119 God morgon!
Runt -10 grader här och soligt väder.
Om någon händelsevis funderar över varför vi inte startat en ny tråd vid 100 inlägg så är skälet att vi i sajtrådet kommit fram till att Storstugan har så många kortinlägg att det blir för tätt mellan nystarterna. Istället får Storstugetrådarna löpa fram till 150 inlägg innan vi börjar på ny kula.
Riktigt vinterväder ute! Skönt i solen, men det blev kallt om händerna när man som jag glömt att ta med handskar och hade kassar att bära hem. Fast det hade varit värre om man bott i Nikkaluokta… 🥶
#122 Du får be butiken fixa rullband ända hem till dig. 🙂
#123 Ja, annars finns det ju sådana där färdiga matkassar att få hemlevererade. Fast det är inte riktigt min grej…
Men jag såg att på "Framtidens mat" tredje delen i kväll (på SVT2 19.00) får man veta mer om möjligheten att i framtiden bl.a. komma att kunna "servera personliga pasta tillverkad i en 3D-skrivare". Undrar om det ingår ketchuppatroner, eller om man får köpa dem separat? 🤔
#124 Har heller inte provat färdiga kassar och tror inte jag kommer göra det.
Spännande med 3D-skrivare som tillverkar pasta.
Godmorgon!
Hela 19 grader kallt här just nu, min förkylning och hosta börjar ge med sig.
Morrn!
Låter bra! Med förkylningen menar jag - kylan är mindre kul…
Här var det -9 klockan 06, men det skall komma mildväder och med det snö sägs det.
#94 Carmarino här har vi ju lösningen så nu kan ja ju få hem dig i skottkärra. 😃
Nu har temperaturen snabbt stigit till -2.
Här har vi -7 i skrivande stund. Det var -10 när jag gick upp.
Vi har tänt en brasa och det värmer så gott.
/Maria
Temperaturen i köket visar -22 just nu ute. 🥶
Vackert väder med sol och blå himmel här, men -16 grader. 🥶 Blir nog ingen långpromenad idag.
Har varit till affären idag, tur jag tog långkallingar, mössa och vantar.
#128 Tycker den ser lite trång ut. Det blir nog väldigt obekvämt att resa så långt i den.🙂
Här var det -13,5 grader imorse. Just nu är det -3,3 men det beror mest på att termometern sitter direkt i solgasset. Skulle tro att det är betydligt kallare i skuggan. Enligt väderappen är det -11 grader, och det tror jag stämmer rätt bra. Svag vind, så det "känns som" -14 grader.
#134 Lägger några kuddar i den.
#135 Då blir det ju ännu mindre plats i den. 🙂
#136 Inte då, är en stor skottkärra så du får plats i den. 😛
#137 Då måste du ha länkat till fel skottkärra, för den på bilden är inte alls särskilt stor. Visserligen är jag rätt kort, men jag är en bra bit längre än 97 cm i alla fall. 😃
**Specifikationer:
**• Kapacitet: 170 liter
• Lastkapacitet: 120kg
• Yttre bredd: 66 cm
• Inre bredd: 61cm
• Djup: 30 cm
• Längd: 97 cm
• Totallängd: 147 cm
#138 Du vet va att man kan modifiera saker.
Efter jag byggt om den!
Kapacitet: 300 liter
• Lastkapacitet: 240kg
• Yttre bredd: 100 cm
• Inre bredd: 95cm
• Djup: 60 cm
• Längd: 180 cm
• Totallängd: 200 cm
😛
#139 Glöm då inte att utöka kapaciteten på batteriet också, annars tar det slut innan du hunnit en kilometer ens. 😛
#140 Inga problem sätter in en bensinmotor. 😛
Klappat och klart. 😎
Dags att låsa den tjugoåttonde storstugan och tåga över till det nya årets första storstugetråd.
http://pensionarer.ifokus.se/discussions/5870aa4d8e0e741ead000392-storstugan-ot-del-29?discussions-1