Bildgåta
Några som har bilder som kan göras gåtor av?
Vad finns det i hinken förutom vatten?

Värd för Pensionärer
Jag gissar på blåmusslor
/Maria
Krabbor
Bra gissning Maria!
Visst är det blåmusslor som frun plockade och vi sedan kokade.
Värd för Pensionärer
Så härligt. Jag har själv gått med hinkar på samma sätt😉
/Maria

Tycker att KONSTHALL kunde vara något?
Min man tror det är en ställningssåg?
/Maria
Jag gissar på ramsåg.
Kärt barn har många namn.
Jag tänkte på spännsåg men ställningsåg är riktigt också. Att kalla den för en ramsåg kan nog också vara OK.
Värd för Pensionärer
Haha, ja där ser man. Kanske beror på var i landet man bor också?
/Maria
#12 Jo du har nog rätt det kan vara så att sågen har lokala namn.
Värd för Pensionärer
"Och såg vid såg jag såg varthelst jag såg", som Elias Sehlstedt skaldade (om Sundsvall).
#15 Den hittar jag inte
/Maria
#15 Ingen annan som hittat katten?
Nu lyckades jag att förstora bilden och nu ser jag katten men jag har stirrat länge😃
/Maria
#18 Alla metoder är tillåtna! ☝️
Det är så konstigt med sådana här bilder. När man väl har hittat "föremålet" så går det inte att INTE se det igen😉
/Maria
Ingen vet var katten har sin gång…🙂
#15 Eftersom Maria har hittat katten men ingen har angett dess position så kan jag väl avslöja att den ligger överst i vedstapeln i mitten med huvudet vänt åt höger.
#23 jag hittade den senare men eftersom Maria var först brydde jag mig inte om att meddela det.
Värd för Pensionärer
#22 Kanske var omöjlig att gissa men det är en mordplats. Ett litet barn mördades av ett några år äldre barn.
Värd för Pensionärer
Ingen som ser vad som inte passar in i en gammal fotostudio?
Värd för Pensionärer
Det hänger någon "manick" till vänster i bilden under texttavlan. Kan det vara de tro?
/Maria
Nja jag tänkte på att det är en digitalkamera monterad på stativet.
Värd för Pensionärer
Aha, så klart. Det borde man tänkt.
/Maria
Först tänkte jag på jordkällare men det stämmer ändå inte med dörren tror jag.
Kanske en stia till någon liten nasse?
/Maria
Ledtråd: textilväxt och värme
Värd för Pensionärer
Kanske en linbastu?
Jag har sett en linbastu på Öland vid något tillfälle. Dessutom har jag faktiskt varit med och skördat lin i liten skala för en Hembygdsförening. Sedan har upplevt hur linet blir dukar på Klässbols linneväveri, som bland annat vävt dukarna och servetterna till Nobelfesterna.
#38 En ledtråd, sedan kanske jag går direkt på svaret: det handlar om hitsidan av en passage.
#39 "Passagen" var helt enkelt millenniumskiftet, och frimärkena fanns i det första frimärkshäftet som gavs ut år 2000, "Ett millennium gryr".