Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: hälsa
Läst 1554 ggr
[Carpinus]
2

"Forskare: 70 är det nya 20"

_"70 är det nya 20, hävdar äldreforskaren Ingmar Skoog. Inte till kroppen förstås, men väl när det gäller attityd och livsstil. Dagens 70-åringar vill dansa med vargar och simma med delfiner."---

"När han nu – med glimten i ögat, men ändå på fullt allvar – påstår att 70 är det nya 20 är det mer livsstilen han syftar på. I vissa avseenden lever dagens sjuttioåringar som vore de tjugo – ett slags andra frihetstid.
- Yngre pensionärer vet att de kanske har 20, 30 bra år kvar. Den tiden vill de fylla med något nytt, göra det där de aldrig hann som unga. Resa med rosa bussarna eller lära sig spanska, säger Ingmar Skoog."---

"Han poängterar också att resultaten gäller på gruppnivå, inte på individnivå.
- Åldrandet är inte jämställt. Gruppen kvinnor med låg utbildning fick till exempel sämre resultat på gångtestet i dag än för trettio år sedan.
På Agecap tas nu nästa stora steg i äldreforskningen. Det är dags för den så kallade rock'n'roll generationen att stiga in på arenan. Tusentalet 70-åringar får allt från sina hjärnor till levnadsvanor kartlagda."---_

GP

[VSK]
3

Va bra, då är jag 40 då 😃

[Carpinus]
2

#0 Personligen tycker jag kanske att den gode professorn är lite väl entusiastisk. Han påpekar visserligen att åldrandet inte är jämställt, och jag tror nog att det är en privilegierad grädda som "åker rosa bussar och simmar med delfiner". Människor som levt gott under sin aktiva tid är förmodligen de samma som fortsätter med det även som pensionärer. De har vant sig vid att resa, behärska språk och har kunnat spara.

Risken med sådana här budskap kan vara att människor tänker att  "se så bra pensionärerna har det!" Jag tror säkert att dagens sjuttioåringar som grupp  är vitalare än sina förfäder, men idylliseringen ligger farligt nära i professors Skoogs verklighetsbeskrivning.

[VSK]
3

Visst är det märkligt. Kanske nån procent av alla pensionärer har råd att åka utomlands nån gång per år, men ändå så kan det vara som du säger, att det är det som syns. Inte en nedbajsad pensionär som ligger utmärgad i en säng som inte hade rena lakan på en vecka. 

Det jag syftade på i mitt tidigare inlägg är att jag känner mig betydligt äldre och sliten än vad mitt pass säger.

Maria
6

Jag har jobbat i samma forskargrupp och Ingmar Skoog har varit min chef.

Man kan se enorma skillnader i studierna genom åren och framförallt det som han påpekar att många äldre numera är mycket mer aktiva. Det är ju populationsstudier det handlar om och är alltså slumpvis utvalda deltagare. Flera tillhör gruppen som bor på boenden och inte klarar sig själv med de flesta är väldigt pigga.

Jag lovar att det är fler är "nån procent av alla pensionärer" som har råd att resa. Det är heller inte så många som ligger nedbajsade på något boende.

Gruppen han pratar om är 70-åringar. Alltså födda 44 i  denna omgång av studier.

Ju högre upp i åldrarna ju mer sjukdom och skröplighet givetvis men när man jämför just 70-åringar från 70-talet och till nutid så är det en stor förändring.

/Maria

[helga21]
4

Bägge mina bröder är över 70. En av dem har barnbarnsbarn som de ser till och hämtar vid skolan och kör till ridningen och hjälper med läxorna. Denne är 71 och den andre är 74 och han har barnbarn i England och åker dit så ofta han hinner och kan för han sjunger i kyrkokören och är aktiv i Folkets hus. Bägge arbetade till de fick folkpension.

Själv vill jag varken leva med vargar eller simma med delfiner men hittar gärna på andra roliga saker.

aggeelin
1

#4 Låter helt rimligt det du skriver och refererar till.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Inkanyezi
2

Jag har visserligen en månad lite drygt kvar till sjuttio, men inte är jag direkt inaktiv, även om orken inte är lika bra som för fyrtio år sedan. Jag cyklar ungefär tusen mil om året, det mesta pendlande för småskutt jag har. Läxhjälp på ett par ställen och lite städning och blomvattning hos folk som är bortresta. Allt inom en radie på omkring 25 km, bortsett från ett åtagande som inte är lika ofta på ca 40 km avstånd. Det sistnämnda försöker jag i regel göra i helgerna, eftersom jag kan spara benen lite genom att ta pendeln med cykeln ombord.

Och några av oss har ju lärt oss mer än ett språk. Jag talar flytande spanska, engelska, hygglig tyska och franska, och dessutom förstår jag ytterligare en handfull närbesläktade språk. De senaste femton åren har jag gjort mer än femton utlandresor, framför allt till Kuba och USA, men också till Spanien, Frankrike, Finland, Estland och Tyskland. Innan dess har jag också besökt de flesta av länderna i Europa utanför östblocket.

Jag siktar på att emigrera för att bosätta mig en tid på Kuba, vilket kan bli min sista bosättning, eftersom det inte är så himla många år kvar. Det hänger ihop med att min fru är därifrån och att vi har ett mycket bra hus där.

Så ser jag till aktiviteterna är det ganska uppenbart att jag har fler järn i elden än en del av ungdomarna. Men likförbannat hänger det där framför en på något sätt, att det är i utförslöpan, och att kapaciteten är mindre än förr.

[Carpinus]
4

_"De ser sig absolut inte som gamla. Dagens pensionärer är aktiva och spendersamma och vill njuta av livet.
- Och resor är bara en av alla upplevelser de konsumerar, säger universitetslektorn Eva Ossiansson."---

"Dessutom har nyblivna pensionärer rätt gott om tid att göra slut på pengarna. De är piggare och friskare än de någonsin varit och kan ofta njuta av sin ledighet under många år. De är också vana vid att vara aktiva och fortsätter engagera sig även efter yrkeslivet.
- Många har även haft ledande befattningar och vet vad de vill och är vana vid att ställa krav. De är noga med sitt välbefinnande, de tränar, vandrar, spelar golf och åker på vinresor, säger Eva Ossiansson."_

GP

Kära nå´n så bra vi har det! 😮

[Carpinus]
1

Inga-Lill, 77, har precis tagit körkort och skall nu ta en fotokurs samt lära sig Photoshop. Och dessutom skall hon gå på utbildning i engelska.

– Man behöver lite aktiviteter omkring sig när man blir äldre, annars blir man bara hängig och sjuk, säger hon när Nerikes Allehanda kommer på besök.

Phu! 🥵

[VSK]
0

🙂

[Nomen Nescio]
1

"Dagens 75-åringar är generellt mer aktiva, pigga och nyfikna än någon tidigare generation. I H70, en av världens mest kända befolkningsstudier som startade i Göteborg 1971, undersöks hur äldre människor egentligen mår, såväl fysiskt som psykiskt. Den har avlivat myten om äldre som sköra och passiva.   Dagens 70-åringar är lika pigga och aktiva som 50-åringar var förr. De är dessutom både smartare och friskare. Några av förklaringarna är bättre kost och vård, mer motion och ett samhällsliv med större utmaningar. "---

GP

[Nomen Nescio]
1

"Ett människoliv rymmer så många olika liv – kanske extra många för den som inte låter rädslan styra. Det har 74-åriga Harriet Williams inte gjort. Visst har hon gått på smällar, och visst har hon fått kämpa, men hon har inte låtit sig hindras av konventioner eller av någon jantelag som viskar att "du ska inte tro att du är något".---

"– För många kvinnor i min ålder räcker det med att fokusera på barnbarnen. Men jag är lite äventyrlig av mig och älskar att lära nytt. Jag tittar ut och ser solen utanför, och så tänker jag på allt roligt jag kan göra."---

GP

[Nomen Nescio]
0

#4 Lite OT, men nu har du (och vi andra) chansen att rösta fram Ingmar Skoog som "Årets Senior 2016" i konkurrens med Marianne Rundström, Sven Wollter, Amelia Adamo och Lill-Babs i Seniorens omröstning (insänt senast 11 dec.). 

Man kan vinna plats för två  på seniorkryssning. (Det är förstås gratis att rösta och självklart väljer man den kandidat man själv vill backa upp.)

[Nomen Nescio]
0

"-Vi hör ofta att ”70 är det nya 50”. Även om detta bygger på omfattande och glädjande hälsofakta kan det bli en väl idylliserad bild, åtminstone i massmedia. Det är inte så kul att vara kärnfrisk om man samtidigt inte mår bra i sin psykosociala värld. Och tvärtom. Mår man bra psykiskt kan man förlika sig med diverse fysiska krämpor", säger psykologen Barbro Lennéer Axelson i en intressant artikel i GP om åldrandets kval och lycka.