Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: kultur
Läst 2469 ggr
[Nomen Nescio]
1

Musik för mig, kanske för dig?- 6

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"Musik för mig, kanske för dig" hette ett musikönskeprogram som kunde höras på SR första gången 1974 och som sändes sista gången 2004. Det är även namnet på den här tråden, varav detta är del 6 - del 5 finns här.

Klassisk musik har en egen tråd.

Schnauzertik
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Creedence gjorde många bra låtar t.ex   Green river

Värd för Pensionärer

Carmarino
1

#1 Det mesta Creedence gjorde var bra.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
0

Har lyssnat lite grann på en artist som heter Tania Libertad, född 1952 i Peru och imponerats av rösten, inlevelsen och hennes sätt att inta en scen. Hör här i "Si Me Tenías".

Schnauzertik
1

#3 Tack för tipset ska lyssna mer på henne.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
0

Toots Thielemans har ju nyligen lämnat oss, men hans musik finns kvar. Det är skönt att konstatera att han var en mycket produktiv musiker, så än finns det mycket att botanisera i.

Som den inspelning av Always And Forever som han och Pat Metheny gjorde 1992 - ett underbart stycke att sitta och kura skymning till! Bilderna minner oss lite om den årstid som är i annalkande, men de känns mer trösterika än skrämmande. 

https://www.youtube.com/watch?v=n5mZnJEoN-8

Schnauzertik
1

Ägnade en stund av gårdagskvällen åt att lyssna på Johnny Cash.

Bland annat Walk the line och Out among the stars

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
2

Ännu är träden lövklädda och än dominerar det gröna, men nu börjar ett och annat gult eller rött löv smyga sig in i bladverket. Den här låten med tillhörande vackra bilder tycker jag känns som ett passande val så här i början av en brytningstid.

[Nomen Nescio]
0

Idag fyller Carola Häggkvist 50 år. Hon tillhör väl inte mina absoluta favoriter, men visst har jag någon gammal LP med henne någonstans i hyllorna. Att Carola varit en institution i svenskt nöjesliv de senaste 35 åren kan väl knappast någon förneka, att hon dessutom varit en stabil näringskälla för skvallerpressen är lika klart. Så grattis Carola, kom ihåg att 50 år är det nya 20, och även om det är många år så är det långt ifrån någon Evighet.

Maria
1

Det bär mig emot att gratta Carola😉. Jag har aldrig insett hennes storhet eller begripit mig på hennes röst. Ren och klar men väldigt opersonlig.

/Maria

[Nomen Nescio]
0

#9 Det som jag har förundrats över är att Carolas röst fortfarande låter "tonårig", jag trodde kanske att den skulle bli mer mogen med åren.

Redan för  tio år sedan väckte hennes röst debatt bland sångpedagoger, en expert kallade hennes sångstil för "livsfarlig", men fick mothugg av Caroline af Ugglas, som hävdade att den "tillhör den nya skolan". Däremot ansåg den senare att Carola borde korrigera sin talröst - den var alldeles för "ljus, spänd och gullig" enligt henne.

Inte oväntat återkommer samma diskussion idag. I Expressen kan vi läsa att "en hemsnickrad sångteknik för att lösa ett problem har blivit ett signum".

Maria
0

#10 Haha, där ser man. Jag har missat detta att man diskuterat hennes röst.

/Maria

[helga21]
1

Om Carola ville sjunga istället för att skrika skulle jag gilla det bättre.

Carmarino
3

Gillar Carolas första låtar, men sedan skolade hon visst rösten, fick Mariah Carey som idol och började waila och skrika istället för att sjunga. Nu stänger jag oftast av när hon är med på radio eller TV. När hon pratar låter hon väldigt tillgjord, men det kanske är hennes "officiella" röst. Har aldrig hört henne prata privat. Kanske hon låter mer naturlig då.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Schnauzertik
1

Några låtar i början var inte så illa men annars är hon ingen som jag lyssnar på.

Men man kan lyssna på Robbans Carola

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
0

"If I had to do it all over again I'd do the same thing again 'cos it was only a Dream"

Två artister som jag närmar mig med den största respekt är Van Morrison och Bob Dylan, och  det finns alltid något "nytt" att upptäcka i deras produktion!

Just nu lyssnar jag på "Only a Dream" med Van the man.

[Nomen Nescio]
0

_"Well, I'm sorry girl but I can't stay,
Feelin' like I do today,
There's too much pain and too much sorrow,
Cause I'll feel the same tomorrow.

Well this could be the last time,
This could be the last time,
Maybe the last time,
I don't know. Oh no. Oh no."---_

Det skulle mycket väl kunna vara pensionärsgnäll av Mick Jagger, 73. Fast det är förstås något som ligger längre tillbaka i tiden, mer än femtio år. Det handlar givetvis om "The last time".

[Nomen Nescio]
2

Funny how time slips away - konstaterar Wille Nelson. Bara att instämma…

Carmarino
1

Var det någon som såg "En kväll i New York" i lördags? Vid ett tillfälle visas ett inslag där en i kören var med Charlotte Perelli hos en frisör. De pratar om att Charlotte brukar sjunga den "svenska genren schlager". Charlotte visar då ett klipp där hon sjunger "Tunna skivor" och körmedlemmen säger något om att schlager är nog bra, men hon föredrar gospel.

"Tunna skivor" är ju en svensk version av den amerikanska "Everybody's Somebody's Fool", som inte alls är "svensk schlager". Den är förvisso inte gospel heller, men det var lite märkligt att den amerikanska kvinnan inte kände igen låten.

[Nomen Nescio]
1

#18 Visste inte att Perelli har spelat in den. För mig är de svenska versionerna de med Siwan eller Kurt Olsson (Lasse Brandeby): Fast Connie Francis version är ju bäst!

(Har inte tittat på något av programmen från New York.)

Carmarino
1

#19 Tror inte hon har spelat in den, utan det var någon slags minnesprogram på TV med gamla schlagerlåtar. Åtminstone ser det så ut på videon. Eller också var det något hyllningsprogram till Siwan, för hon satt på första parkett och tittade på.

[Nomen Nescio]
2

"Runt om i världen har nattsuddare kunnat njuta av ett vackert skådespel. Himlen har nämligen pyntats av en så kallad skördemåne, det vill säga en fullmåne som infaller nära höstdagjämningen."---

SVT

"But there's a full moon risin' Let's go dancin' in the light. We know where the music's playin' Let's go out and feel the night."---

"Harvest Moon" - Neil Young

[Nomen Nescio]
1

Indonesisk pop är vi väl inga storkonsumenter av här hemma, men den här låten tycker jag om: gruppen HiVi med "Orang-Ke-3".

===

[Nomen Nescio]
4

Emile Ford dog i London i april i år, i en ålder av 78 år. Han föddes på ön S:a Lucia i Västindien och fick sitt genombrott i det sena femtiotalet. Senare slog han sig ner i Sverige och turnerade i parkerna, men han slutade sin egentliga musikkarriär tidigt för att istället konstruera ljudsystem. Jag tycker att flera av hans inspelningar håller bra ännu idag- här är två av dem.

What Do You Want to Make Those Eyes at Me For?
Still

Schnauzertik
3

.#23 De låtarna minns man med nostalgi

Värd för Pensionärer

Maria
1

Kom nyss att tänka på ett band, Atomic Swing, som jag gillade mycket på 90-talet och totalt glömt bort.

/Maria

[[eskils_]]
1

#21 Neil Young tillhör också mina favoriter. Samt hans polare Crosby, Stills och Nash. T ex i den här gamla låten, lite flummig men mysig.

[Nomen Nescio]
2

När skivproducenten Kevin Shirleys fru fyllde år 2013 samlade han ett gäng artister och spelade in Bob Dylans "Forever Young" till henne. En fin present och en bra version tycker jag.

[Nomen Nescio]
1

Och nu blir det dans: "Keep on dancing" med the Gentrys från 1965.

https://www.youtube.com/watch?v=VeEs6e0FdwU

[[eskils_]]
1

#28 Pigg låt, där kom dagens motionspass. 🙂

[Nomen Nescio]
0

#29 Ja, det är en gammal goding! Lite roligt med många kända profiler i filmen också- som Larry "J.R." Hagman (0:26), Lurch med flera.

[Nomen Nescio]
2

Den 18 oktober fyller en viss Charles Edward Anderson Berry 90 år, och vi talar alltså om den legendariske Chuck Berry. Han är en av mina ungdomsidoler, och det känns otroligt att han fortfarande turnerar! Chucken har ofta varit i Sverige, och jag minns att Jerry Williams som turnerat med honom berättade att när andra stjärnor ville åka limmo så behövde man bara rulla fram en Amazon åt Berry, ge honom en karta och förklara vart han skulle och när han skulle vara där. Det var aldrig några problem, Chucken dök upp när det var dags.

Chuck Berry har ju varit inspiratör för Beatles, Stones och Beach Boys bland andra, men bäst är han ändå i originaltappning, som här i klassikern Johnny B Goode med duck walk och allt.

https://www.youtube.com/watch?v=WLMK9-Ns-TY

[Nomen Nescio]
1

På en helt annan iFokussajt var eskils inne på frågan om Evert Taube översatts till andra språk, och det har han blivit, av bland andra Paul Britten Austin. Men frågan fick mig att söka runt lite, och tack vare det hittade jag den här i mitt tycke charmiga översättningen och framförandet av Fragancia av Dave Williams.

(Att översättaren tycks ha tolkat "estancia" som ett personnamn i stället för en boning får man väl ha överseende med…)

Maria
2

Den här låten av Magnus Uggla tillägnad hans son passar bra på denna sajten tycker jag😉

http://www.newsner.com/magnus-ugglas-vackra-lat-till-sin-son-far-tummen-upp-av-hela-natet/om/musik-2

/Maria

[Nomen Nescio]
0

Dags att dansa in helgen! Varför inte  till tonerna av Rockpile med "Here comes the Weekend"?

[Nomen Nescio]
2

Tog en bild på morgonskyn för en stund sedan och fick med ett plan som lyfter, på väg  mot solen.

Kanske är det hit de är på väg?

[[eskils_]]
1

#31 Härlig låt och video med Chucken!! 😃 Man förstår hans lilla leende på slutet. "He never learnt to read or write so well, but he could play the guitar like ringin' a bell…"

#32 Kul att denna fina sång av Taube översatts, fast originalet är ju överlägset i känsla tycker jag. ❤️

#35 Tack för underbar video och sång. Ja, på den stranden vill man gärna vara… ☀️

Carmarino
0

#35 Den kan du nog sälja till någo reklambyrå. Passar ju perfekt till ett företag som säljer resor. 🙂

[Nomen Nescio]
2

#36 Ja Chucken är grym! Kanske borde det ha varit han och inte Bob Dylan som fick nobelpriset?

Ja visst är Everts version överlägsen, men det är kul när hans verk blir föremål för intresse utomlands.

Rudds låt och inte minst videon gillar jag också. Synd att den inte blivit mer uppmärksammad på våra breddgrader!

#37 Nja, de har nog bättre utrustning än min lilla fickkamera, men tack ändå! 🙂

[Nomen Nescio]
0

Tidiga Rod Stewartinspelningar med Faces kan vara kul att botanisera bland. Här måste Rod tillgripa fusklapp i "You wear it well" 1972. Men det låter bra!

[Nomen Nescio]
1

En helt vanlig dag på Akademien:

-Swedish Academy, Wästberg speaking.
-Hi, it´s me, Bob.
-Bob who?
-Bob Dylan - Robert Zimmerman. The Nobel Prize winner…
-Oh, it´s you. So what do you want?
-I just want to apologize for not calling you. As you know I am  on tour in USA, so I have been quite busy for a while. But I´m almost speechless over beeing awarded - thank you so much!
-I- can´t- hear- you! I think you have dialed the wrong number - it´s not me babe, you looking for - things have changed! Bye! (Standin' on the gallows with my head in a noose, any minute now I'm expectin' all hell to break loose…)

[Nomen Nescio]
1

Snart är vi där: Anne Vanderlove: Ballade en novembre (anno 1966).

===

[Nomen Nescio]
1

Inget är sig likt - Cherilyn Sarkisian säger att hon känner sig gammal och tänker lägga av.  Ja, eller Cher som vi  känner henne som. Minns henne från mina tonår, då hon ju hade en duo med Sonny Bono - Sonny & Cher. Hon är faktiskt bara några år äldre än jag , men hon kändes äldre på något vis. Och hon har haft en fantastisk karriär som varat längre än vad man trodde var möjlig då… 

https://www.youtube.com/watch?v=BERd61bDY7k

Carmarino
1

Det har varit skivmässa i Helsingborg. Här kan du testa hur stor vinylnörd du är. 🙂

[helga21]
0

Ingen riktig nörd inte 😃

Carmarino
0

Inte jag heller. Hade bara 6 av 9 rätt. 🙂

[Nomen Nescio]
1

Den här tycker jag är så fin! "Never be the sun" med Dolores Keene och Nanci Griffith.

[Nomen Nescio]
0

På Topplistor iFokus går det bra att föreslå och ranka julens låtar. (Mina favoriter är oförändrade sedan förra året.)

Carmarino
0

Det finns även en topplista med jullåtar på Julen iFokus. 🙂

Carmarino
0

Såg att Silent Night leder på bägge topplistorna. Dock är det med "valfri artist" på Julen iFokus och med Enya på Topplistor iFokus.

[Nomen Nescio]
1

Jag är svag för Enyas inspelning av Silent Night  på irländska.

Carmarino
0

#50 Ja, den är fin. Har den på min julspellista också.

[Nomen Nescio]
1

En dag som denna känns det förstås som om man gärna vill höra något av och med Leonard Cohen, och jag väljer "Dance me to the end of love".

Maria
1

#52 Åh nu måste jag se om filmen "En kvinnas doft" med Al Pacino och denna underbara låten.

/Maria

Carmarino
2

Måste erkänna att jag aldrig hade hört Leonard Cohens egen version av Hallelujah, men idag tyckte jag det passade bra att leta upp den - och jag blev inte besviken. Det är en av mina absoluta favoritlåtar.

Maria
2

#54 Jaa, jag håller med och den ska absolut sjungas av honom själv.

/Maria

[Nomen Nescio]
1

#53 Jag har faktiskt den filmen liggande utan att ha sett den. Köpte den för bra länge sedan, men det har aldrig blivit av att se den, så då är det kanske dags…

Maria
0

#56 Va!!!!

Det är en av de allra bästa filmer jag vet och har nog sett den minst 5 gånger om det räcker.

Då har du något att se fram emot. Slutet av filmen är hårresande bra.🙂

/Maria

Carmarino
0

Lyssnade på ett par andra versioner av Hallelujah, och här några som också är bra. Man ska dock inte lyssna på dem direkt efter Leonard Cohens, för det är enormt stora skillnader i rösterna. 🙂

Bon Jovi

Espen Lind, Askil Holm, Alejandro Fuentes, Kurt Nilsen

och så slutligen - Father Ray Kelly (med lite annorlunda text)

[Nomen Nescio]
0

#57 Får kolla den när det är dåligt väder och inget att göra, så man kan sitt ostörd.

#58 Den finns ju i en mängd inspelningar med andra artister. Allison Crowes version hör till dem som jag gillar bäst, efter originalartisten då förstås…

Carmarino
0

#59 Ja, den är också bra. Hann inte lyssna igenom alla bara. 🙂

Maria
2

En av mina Cohenfavoriter är "First we take manhattan"

/Maria

[Nomen Nescio]
0

Eftersom det är fredag idag så får det bli en liten fredagsmysare! När Bruce Springsteen uppträdde i Sydney 2014 överraskade han med att köra Easybeats gamla dänga "Friday on my mind" från 1966. Gissar att en bidragande faktor till låtvalet är nog det faktum att Easybeats var just från Australien.

https://www.youtube.com/watch?v=iMMpSiG57Zo

[Nomen Nescio]
0

Här är en låt som passar väldigt väl en dag som denna - den heter nämligen den 18 november. Musiken är gjord av Mikis Theodorakis, den ursprungliga texten gjorde Brendan Behan. Videon är från ett framträdande i Östberlin 1987, jag har inte hittat någon mer inspelning på nätet där Theodorakis framför den själv.

När jag spelade den så slog det mig att jag hört den på svenska, och mycket riktigt, Mikael Wiehe har skrivit en svensk text, och Monica Zetterlund hade nog sin sista hit med den. På svenska heter den "Skall nya röster sjunga". 

https://www.youtube.com/watch?v=REggRHm_SIQ

[Nomen Nescio]
0

Idag är det 25 år sedan Freddie Mercury avled.

Maria
1

#64 Oj käre nån. Är det så längesedan?

Idoler har man ju haft genom åren och Freddie Mercury är en av de allra största❤️

Jag minns i skolan så var vi ett gäng som gillade att sjunga de olika stämmorna ut Queens låtar.

/Maria

[helga21]
0

# 64 Jag säger då det jag också 25 år sen. Ja gillade också Queen och Mercury. Tyvärr har jag inget fungerande ljud på denna datorn och min egen har hårddisken krashat.

[Nomen Nescio]
0

#52 > "Försäljningen av Leonard Cohens musik har ökat med 400 procent sedan nyheten om hans död blev känd tidigare i november, skriver NME.

Låten "Hallelujah", sångarens kanske största hit, gjorde comeback på den amerikanska singellistan förra veckan för första gången på fyra år och samlingsalbumet The essential Leonard Cohen" ligger på 13:e plats på Billboardlistan. Hans sista skiva, "You want it darker", klättrar till en sjunde plats på samma lista sedan försäljningen ökat med 197 procent."---

TT

[Nomen Nescio]
2

Igår var det 40 år sedan The Bands avskedskonsert, och i natt klockan 00.30 sänder SVT1 Martin Scorseses hyllade film från det tillfället, "The last waltz".  Bland de medverkande var en viss blivande Nobelpristagare.

[Nomen Nescio]
0

Haul Away Joe med Okee Dokee Brothers får mig på gott humör.

[Nomen Nescio]
0

De här två låtarna spelar jag gärna efter varandra - det finns vissa likheter!

https://www.youtube.com/watch?v=WOP6R3JvNHg

https://www.youtube.com/watch?v=CVVPHWy3X1o

[Nomen Nescio]
2

#47 Det har varit tunnsått med jullåtar i tråden i år, men den här gillar jag! Samtidigt som det ger en anledning att be er som skall ge er ut på vägarna i jul att ta det försiktigt.

Driving home for Christmas - Chris Rea

[Nomen Nescio]
1

#58 Halleluljah - Pentatonix

[Nomen Nescio]
1

Idag är det årets mörkaste och kortaste dag - klockan  11.44 står solen  som lägst på himlen sett från norra halvklotet. Kanske ett skäl att spela "Darkest Hour" med Arlo Guthrie - om det nu behövs några skäl för att spela detta fina stycke…

[Nomen Nescio]
2

"Julvisa i Finnmarken" av Dan Andersson plockade jag fram förra julen, då med tonsättaren Thorstein Bergman, men här kommer den igen fast denna gång med Sofia Karlsson.

Samtidigt som stormen Urd börjat skaka om  husknutarna har jag öppnat en flaska Samuel Adams Winter lager och njuter av stugvärmen, glad över att ha tak över huvudet i ovädret…

"För den vinande nordan och vintern, broder, för den grånande morgonens stjärna klar, för vårt hem och vårt land och vår bedjande moder, för myllrande städer och istunga floder vi höja vårt stop - och för kommande dagar och för kärlek och lycka som var. "…

Hela texten.

[Nomen Nescio]
0

Snart dags att ta nya tag!

[Nomen Nescio]
0

Lite musik helgen till ära - Trettondagsmarschen av Hjort Anders Olsson (1865-1952).

[Nomen Nescio]
0

Läser att Peter Sarstedt har gått bort i en ålder av 75 år, och åtminstone de äldre av oss förknippar väl hans namn med den här låten.

Carmarino
1

#77 Den spelar de nog ett par gånger i veckan på P4 Plus. Trodde jag hörde den tidigare idag, men när jag kollade låtlistan så har de inte spelat den de senaste dagarna. Tiden går fort numera.🙂

[Nomen Nescio]
0

Dags att trycka på off-knappen i den här tråden och inleda en ny. Tråd 7 finns här.

Inlägget är låst för nya kommentarer