Presentera din stad
Själva grundpresentationen av Ljungby låter jag Wikipedia stå för .
Vi har bott här sen 1982 så även om vi inte är infödda här så har det ändå blivit många år.
En liten, som vi tycker, lagom stor ort och perfekt när vi var barnfamilj.
Här följer några bilder på själva staden, natur o friluftsområden kommer eventuellt vid annat tillfälle
Det har pågått en hel del förnyande av centrum men man har behållit själva husen.

Godsmagasinet som numera används av en orkester, julmarknad me´d mera flyttades en liten bit.

Centrumförvandlingen har lyckats bra och men ibland känns det lite ödsligt, jag har valt ett sådant tillfälle för att det är lättare att fotografera då.

En gammal prästgård

Värd för Pensionärer
#0 Ljungby verkar vara en mysig stad. Tyvärr har jag aldrig varit där, och min enda "relation" till staden är att jag känner till att konstnären Sven Ljungberg föddes där, och att han hämtade många motiv från sin födelsestad.
Min stad, Mölndal, är just nu som din första bild, en enda stor byggarbetsplats - åtminstone stadskärnan. Cementbilar och lyftkranar är temat för dagen - på collaget syns några smakprov…
Så här är det tänkt att själva centrum skall se ut när det står klart om några år.
Klicka på bilden för förstoring.
#1 Sven Ljungberg var en personlighet, han hade åsikter om det mesta, förutom konsten ägnade han tid åt att kritisera lokalpolitikerna. Han skrev också en bok med gravyrer "Vi vet bäst" där han angrep hur man omvandlade staden.
Bilder inom en radie av ca 2 km
Mysigt att vandra längs Lagaån.

Gamla stålgjuteriet numera flyttat men ännu inte klart vad det ska bli istället.

Mossbevuxen trapp

Vattenspel

Landskap

Här går promenaden minst en gång om dagen.

Värd för Pensionärer
#2 Otroligt fina bilder! 👍
#3 Tackar! Jag bugar och bockar.
Värd för Pensionärer
T.S väldigt vackra foton. 😃 Det är några år sen jag var i Ljungby även om jag passerade inte mer än någon mil utanför igår. Finns det fortfarande bara ett trafikljus där?
#5 Tack.
Jo det är fortfarande bara ett trafikljus. Men rondellerna har ökat i stort antal, kanske har man inspirerats av Växjö som är en riktigt rondelltät stad.
Häftigaste rondellen jag sett var när man åkte från London ut mot Luton där finns en rondell med rondeller inuti. Åkte igenom den ihop med en spansk vän som gestikulerade, visslade och hade andra uttryck för sig, men vi kom rätt ändå.
Jönköping har också lyckats få till en egen variant
Värd för Pensionärer
Ja Växjö är svenska mästare på rondeller. Så fort det är en gatukorsning så är det en rondell 😃
Karlskrona, även om jag inte uppvuxen i själva stan så var de Karlskrona som var staden som man åkte till även om det var 4 mil dit.
"Karlskrona blev snart rikets tredje största stad, näst efter Riga i dagens Lettland och Stockholm."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karlskrona
Lite foton från stan. Marinmuséet ses från Bryggarberget.
Karl den Xl som grundade staden mitt på Stortorget.
Amiralitetskyrkan i trä gjord med gubben Rosebom utanför
Ännu fler fantastiska bilder! Det är en otrolig tillgång att få städer presenterade av er som är hemmastadda där och som dessutom tar fina bilder. 👍
Tyckte ni Stortorget var stort? Det är Norra Europas näst största torg det är bara Röda Torget i Moskva som är större och ni har bara sett det åt ena hållet. Det finns ännu en stor kyrka åt det andra.
#31 Tur att man inte har torgskräck! 🙂
# 31 Ja det är sant 😃
Tack för alla vackra bilder från min barndomsstad Karlskrona……helt underbart att se har inte varit där på mycket länge.
Allt har inte en mening om du inte ger det en……
Karlskrona är en vacker stad och så fick vi en bra presentation med fina bilder. Tack för det.
Värd för Pensionärer
# 34 & # 35 Varsågoda. Jag råkade har en serie foton på samma ställe i datorn.
Vi har begåvats med vår egna Katarinahiss, en skapelse som förbinder den nya bebyggelsen på gamla Kvarnbyvallen med staden därunder. Den fick namnet "Kråkfoten" efter backen "Kråkan" som ligger i stadsdelen, själv hade jag tyckt att "Knäleden" hade varit ett mer passande namn.
Eftersom hissen har invigts hade jag hoppats på en provtur igår, men den visade sig vara avstängd. Är det menisken som krånglar kanske?