Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: hälsa
Läst 1378 ggr
[Nomen Nescio]
4

Mannen som kan Heimlichmanövern

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Heimlichmanövern har vi nog hört talas om lite till mans. Det är ett grepp som räddat livet på många som satt i halsen - enbart i USA sägs mer än 50.000 människor ha räddats från kvävningsdöden av Heimlich metod.

Nu, vid fyllda 96 och boende på ett äldreboende i Ohio fick  Henry Heimlich, mannen bakom manövern, chansen att själv för första gången att i skarpt läge praktisera sitt grepp när en 87-årig dam bredvid honom vid matbordet satte en köttbit i halsen.

Ingripandet blev lyckosamt, och kvinnan kan förstås inte nog uttrycka sin tacksamhet mot sin räddare.

Källa.

Aleya
2

Som HLR är detta något alla borde lära sig. Helt fantastisk teknik som räddar liv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2

Fantastiskt att en sådan upptäckt har räddat så många liv.

/Maria

[Nomen Nescio]
2

Nu har Heimlich gått bort, men det känns fint att han dessförinnan fick tillfälle att tillämpa sitt grepp och handgripligen rädda ett liv. Indirekt har han ju räddat så otroligt många fler människor genom sitt grepp.

Aleya
2

#3 han kommer rädda många även efter sin död. Helt fantastisk man. Som uträttat stordåd. Och att han själv fick använda det och se att det funkade är ju också bra.

Medarbetare för Julen

[Nomen Nescio]
1

#4 Ja, Heimlich är borta nu, men hans metod fortsätter som sagt att rädda liv…

http://www.expressen.se/gt/satte-i-halsen--filip-raddade-livet-pa-larare/

Aleya
1

#5 fantastiskt. Önskar att man själv kunde komma på nått lika genialt.

Medarbetare för Julen

[Nomen Nescio]
1

När jag var fem-sex år gammal fick jag en apelsinklyfta i halsen. Som tur var min mors rådiga svägerska på besök, och hon beordrade min mor att lyfta mig upp och ner och så daskade hon till mig rejält i ryggen så att klyftan flög långt ut på golvet. Har för mig att jag senare har läst avrådan från den metoden, men den gången kan det nog ha räddat mitt liv. Detta skedde alltså i mitten av femtiotalet, innan Heimlichmanöverns tid.

Maria
2

#7 Det var med all säkerhet det bästa hon kunde göra. Då fanns ju inte dagens kunskaper på samma sätt och det hon gjorde var ju rent föredömligt.

När sonen var barn så gick kikhosta i området och en dagmamma hade haft det jobbigt med sina små men även hennes man hade åkt på det och hon ringde därför rådgivning och fick rådet att ta honom fötterna för att få honom upp och ner när han hostades så att det lät som han kvävdes.

Hon fick förklarat att han var i 40-års åldern och vägde närmare 90 kilo så det var lite problematiskt.😃 Det blev ett litet missförstånd där…😉

/Maria

[Nomen Nescio]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#8 😃

Det finns även en variant till självhjälp om man fått något i luftvägarna och inte har någon i närheten som kan ingripa - instruktionsfilm nedan.

Aleya
0

#8 lät ju lite spännande. 😂 #9 Tack för det tipset. Kan behövas.

Medarbetare för Julen