När blir man "senior"?
"2016 fyller jag och drygt 116 000 andra svenskar 55 år och bjuds in i den stora seniorfamnen. Vi kan nu flytta in på många seniorboende med namn som Seniorgården och Solglimten, eller bli medlemmar i organisationer som Seniordeal och Smart Senior.
Inget fel på praktiska boenden eller rabatterbjudanden på hälsoprodukter och resor. Det är ordet senior jag reagerar på, och jag är inte ensam. En kompis blev så arg på 55 plus-erbjudandet på den enkla mobilen med lättläst text och extra stora knappar att det förmörkade hela hennes födelsedag."---
"I en tid då vi får barn allt senare i livet, förväntas arbeta till åtminstone 67 och medellivslängden ökar, betraktas en 55-åring alltså som gammal och pensionär light. Vilket slöseri när vi i genomsnitt har mer än en tredjedel av livet framför oss. En del av oss kommer att bli över 100."---
"Ändå lever dessa trista gamla föreställningar kvar. Hur verklighetsförankrad är seniorindustrin som tror att friska, pigga 55-åringar behöver hjälp med tekniken och bostäder ”anpassade för äldre” utan störande barnaljud?
Själv har jag en 9-åring, en 17-åring och en 19-åring hemma och diskvalificerar mig eftersom barn i hushållet sällan välkomnas. Och inte hade jag några problem att hänga med i webbredaktörskursen nyligen, jag som arbetat under hela den digitala revolutionen.
Om någon tror att jag gör mig lustig över äldre, kan jag berätta att det är precis tvärtom. Jag hyser den största respekt för mogna människor med livserfarenhet och vill vara med om att bekämpa ålderismen i samhället."
_Maria Fröjdh på News55: "Senior vid 55 - är det ett skämt?"
_
Haha, ja man kan verkligen undra.😃
Det här med senior och åldersindelning är nog någon man snarare ska försöka att undvika.
Jag själv kan känna ibland att jag blev riktigt gammal när jag blev sjuk och opererades 2011. Då var jag 49. Stora delar av mitt gamla jag försvann och förändringen var påtaglig både invärtes och utvärtes. Jag kan inte längre arbeta 100% men jag vill gärna umgås, bo och arbeta med blandade åldersgrupper. Om inte annat för att känna mig delaktig.
/Maria
Jag kan inte se att jag passerade någon gräns där jag kände att "jepp, från idag är jag senior". När jag blev ålderspensionär vet jag förvisso, och när jag var 55 visste jag att jag inte var attraktiv på arbetsmarknaden, men den erfarenheten delade jag med personer som var i fyrtioårsåldern. Jag blev generad när barn kallade mig "farbror" när jag tjugofem och förbannad när spolingar kallade mig "gubbjävel" när jag var sextio, men "senior" har gått mig förbi. Däremot vet jag en halvchef på mitt senaste jobb som propsade på att få en namnskylt med titeln "senior advisor" på sitt bås när han i själva verket var passé.
Någon som ser någon skillnad på benämningen "senior" kontra "pensionär"? Så här definieras begreppen efter en undersökning på sajten seniordeal, framgår inte hur pass färsk den är. /Att sajten heter "Seniordeal" kanske kan ha något att göra med den positiva sammanfattningen av benämningen? 😉 /
"Som senior är man främst erfaren och aktiv. Visserligen kopplas man ihop med ålderdom, men samtidigt är man utåtriktad och viljestark – alla positiva ord som beskriver en mogen person med en bestämt uppfattning som förmodligen inte är rädd för att ta för sig i livet.
En pensionär delar ett flertal attribut, främst erfarenhet. En stor skillnad dock är att man i mindre utsträckning kopplas samman med aktivitet. Man är sysslolös, vilket förmodligen har att göra med att man inte längre jobbar, men kan tänkas bero på mindre aktivitet som äldre och avsaknad av extra hobbys eller något att fylla tiden med. Vidare är man sparsam i sin nya ekonomiska situation, och förmodligen väldigt intresserad av tips på hur man kan spara pengar. Ålderdom tar upp en betydande del av bilden av en pensionär."---
Själv ser jag mig som en (någorlunda) glad pensionär, men uppenbarligen upplever en del en distinktion mellan begreppen, om man skall tro vad som sägs här ovan.
#0 Gunde har fyllt 55 - fast han blev senior redan när han var 21…😃
#4 Och han har sett ut som 55 sedan länge. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ