Orättvisa pensionärsrabatter
Hej!
Upptäckte just att detta forum finns här på iFokus. Jag är "bara" sjukpensionär men har inte så många år kvar till riktig pension.
Det har retat mig länge att vi inte har pensionärsrabatt på bussen här i stan (Uppsala). De flesta städer (alla?) har ju det. Det finns ett årskort som numera också kan köpas av sjuksrivna och förtidare, men det kostar i dagsläget 4080 kr om man betalar allt på en gång, annars är det ännu dyrare. För att det ska löna sig måste man alltså åka väldigt mycket, typ pendla till jobbet. Som man inte har.
I Västerås t.ex. kan man köpa ett 40-resorskort för 275 kr. Det blir 6,87 per resa. Det gäller iofs bara inom kommunen. Vårt årskort gäller inom länet och lite till. Men jag skulle tro Västeråsarna sparar in till några länstrippar till fullpris ganska snabbt.
Visst är det orättvist att det ska vara så här? Alla affärer ligger utikring. Man hinner inte tillbaks på samma biljet (1 h 15 min), så det blir att punga ut med 44 kr för att åka till stormarknaden och köpa köttfärs på extrapris. Man drar sig.
Har man låg pension har man inte råd med bil. Borde man inte åtminstone ha råd att åka buss för att handla, besöka vänner och familj, ta sig ut i skogen eller vad det nu är man vill? Håller ni inte med om att det är för jäkligt att det ska göra sån skillnad var man bor?
I min stad är det bara ålderspensionen som har rabatter och inte de som har "intyg för förmånstagare". Väldigt synd. Samma sak på träning, bio mm.
Har du funderat på en cykel eller en moped (finns ju även som trehjulig flakmoped)?
Sedan ligger ju inte alla stormarknader utanför Uppsala, Willys ligger ju mitt i osv.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
UL har ju 30 dagars biljett för 480 kr för pensionär.
Västerås är ju en mindre kommun än Uppsala.
SL i Stockholm tar 550 kronor för pensionär 30 dagar.
Alla landsting har olika regler för länstrafik.
I Göteborg så har alla ålderspensionärer fria resor inom kommunen.
Eftersom begreppet "förtidspension" inte längre finns så kanske man får titta på andra typer av rabatter.
Jag har 50% sjukersättning men aldrig att jag skulle kalla det för sjukpension.😉 Jag vill liksom inte kalla mig för pensionär ännu.
Vad jag är ledsen personligen över är att jag inte kan cykla eller köra moped längre för det var mina fortskaffningsmedel tidigare.
/Maria
#0 Kul att du hittat oss!
Vi har varit inne lite på ämnet resor tidigare och konstaterat att det är lite olika möjligheter till rabatterade eller fria resor för pensionärer beroende på var man bor. Här är den tråden.
#2 Jag cyklar överallt inom stan och några mils radie utanför, men det är ju inte alla som kan göra det. Och är det dåligt väder eller svinkallt tycker inte jag det är så kul jag heller.
Jag tycker på något sätt det borde vara en rättighet att kunna ta sig dit man vill och behöver inom sin egen stad. Jag har vänner som inte är så pass rörliga som jag. De måste åka buss, men med låg pension får de ransonera resorna ganska hårt.
#3 Och tar du det gånger 12 så ser du att det blir dyrare. Visst, vill man slå sig lös en månad och fnatta runt på regionsbussarna så är det ju OK, men vill man kunna åka året runt är årskort billigare än att betala per månad.
#6 Jag gick in och kikade på UL:s hemsida och har du sett att för 355 kr i månaden på autogiro, så kan du köpa årskort. Så du behöver inte alls betala allt på en gång. Det blir totalt 4260 kr om året.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Men jag har inte sagt att jag inte vill betala allt på en gång. Tror det kvittar för mina vänner också. Och det billigaste är fortfarande det alternativ jag nämnde.
Det är inte det det gäller. Jag sa att det är ett väldigt högt pris att betala om man inte åker jättemycket, det lönar sig helt enkelt inte. Vad jag efterlyste var en pensionärsrabatt som gör det billigar för oss som inte behöver eller vill åka dagligen, i stil med 40-kortet som de har i Västerås. Helt OK om man inte får åka under rusningstrafik o.s.v.
Apropå orättvisa rabatter och avgifter inom resesektorn:
”Det är vi äldre som får ta smällen, SJ.” är rubriken på det debattinlägg på Aftonbladet.se i vilket SPF Seniorernas ordförande Christina Rogestam uppmanar SJ att tänka om.
Från och med den 11 januari har SJ infört en ny avgift på 100 kronor per biljettköp via deras manuella försäljningsställen, alltså via telefon, på sina serviceställen och via resebyrå/ombud.
– Denna avgiftshöjning kommer i hög grad att drabba människor som inte har tillgång till internet eller som vill använda sig av biljettköp på telefon eller över disk, konstaterar Christina Rogestam.
Omkring 1 miljon människor i Sverige har inte internet, merparten av dem är 65 år och äldre. Dessutom är pensionärer en av de grupper i samhället som har sämst inkomster. SJ:s nya avgift är således mycket missriktad, fortsätter Rogestam."---
Jag kan i och för sig förstå att de vill ta ut en serviceavgift men samtidigt så kan det ju inte vara så svårt att ex. exkludera ålderspensionärer.
/Maria