Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: hälsa
Läst 2711 ggr
[Carpinus]
1

Tandtråden (om tand- och munhälsa)

_"Många, särskilt äldre, har inte råd att gå till tandläkaren.
Samtidigt finns det flera olika tandvårdsbidrag att få. Men dessa når ofta inte dem som behöver hjälp.
- Många äldre i målgruppen för de särskilda stöden missar dessa och därmed också pengar och en bättre tandhälsa, säger Joakim Erdtman, sakkunnig på PRO, Pensionärernas riksorganisation."---

"De äldre själva och deras anhöriga, tandvården, läkare och kommunanställda känner helt enkelt inte till att det finns bidrag att få och processen att söka de olika bidragen kan vara krånglig.
- Informationen är dålig och måste bli bättre. I dag finns det många olika stöd, oklarheter i systemet och många olika ansvariga. Det behövs ett helhetsgrepp, tänderna måste ses som en del av kroppen, säger Joakim Erdtman."---

"Bertil Koch, pensionerad tandvårdsdirektör som utrett tandvårdsstödet flera gånger, håller med om att dagens system är enormt komplicerat.
- Det är obegripligt, svårt att förstå för både vårdgivare och patienter.
PRO tycker att tandvård ska ingå i hälso- och sjukvården och i högkostnadsskyddet. En utredning om förändrat tandvårdsstöd är just nu ute på remiss. Men Bertil Koch konstaterar att utredningen inte föreslår några särskilda förbättringar för de äldre."_

Expressen

Låter lite märkligt när en person som "utrett tandvårdsstödet flera gånger" håller med om att "dagens system är enormt komplicerat". Hade det i så fall inte varit skäl att ändra systemet?

Ursprunglig rubrik: "Många äldre missar tandvårdsstöd".

Leffe
0

Ingen aning om tandvårdstöd

[Carpinus]
0

Man tycker ju att åtminstone tandklinikerna skulle ha koll på det…

[helga21]
0

Men det tror jag att tandvårdskliniker har såvida det inte är frågan om ett riktat stöd till pensionär. När jag googlar  på detta ord så får jag upp bl.a Försäkringskassan som är den som administrerar detta.

http://www.forsakringskassan.se/tandvard/statligt_tandvardsstod

[Carpinus]
0

#3 Inte enligt artikeln: "De äldre själva och deras anhöriga, tandvården, läkare och kommunanställda känner helt enkelt inte till att det finns bidrag att få och processen att söka de olika bidragen kan vara krånglig."

Ingen som tagit upp det med mig heller hos någon av de tandläkare och tandhygienister jag träffat sedan jag blev pensionär. Däremot blir man upplyst om den allmänna rabatt som dras av vid första besöket.

[helga21]
0

# 4 Då jag spenderar en del tid hos min tandläkare så vet jag att denne känner till dessa rabatter men de är inte enbart för pensionärer utan det är olika beroende på vad du ska göra och vad det kommer att kosta. Har du medicin som gör dig torr i munnen så ska du har din tandvård på högkostnadskortet inom sjukvården. Ska du ha implantat så diskuterar du med din tandläkare om hur det hela ska se ut. Hur många skruvar och och hur tänderna ska vara gjorda och av vad sen sänder tandläkaren in detta till försäkringskassan tillsammans med ett kostnadsförslag. Du får som regel t.o,m tand 5 som subvention.

Leffe
0

#5 Min sjukdom gör att jag blir torr i munnen. Fungerar frikortet då

[helga21]
0

# 6 Ja om det står i FASS att du får muntorrhet av medicinen så ska du få ett intyg av din läkare och ge detta till tandläkaren. Läkaren ska se till att du får det på frikortet. Just detta kan jag säga att inte många läkare känner till. Kontakta gärna Tandvårdsskadeförbundet och be dem om hjälp med var du ska vända dig. De har kansliet i Trollhättan och de kan dessa regler och kan hjälpa dig.

[Carpinus]
0

_"PRO har lämnat ett kritiskt remissvar till regeringen gällande den statliga utredningen Ett tandvårdsstöd för alla – fler och starkare patienter.
I utredningen föreslås att nuvarande beloppsgränser i högkostnadsskyddet ska justeras och värdesäkras till de nivåer som gällde vid tandvårdsreformens införande 2008.
Det kan låta bra men innebär faktiskt höjda avgifter. Den lägre beloppsgränsen i högkostnadsskyddet för tandvården höjs från 3000 kronor till 3300 kronor år 2017."---

"PRO anser att tandvården bör ingå i hälso- och sjukvården och föras in under högkostnadsskyddet. Därför föreslår vi, tvärtemot utredningen, att den lägre beloppsgränsen i högkostnadsskyddet ska halveras från dagens 3000 kronor till 1500 kronor."---

"Idag varierar bidraget beroende på ålder. PRO förespråkar att det allmänna tandvårdsbidraget ska vara lika för alla oavsett ålder. Då blir det lättare att förstå för den enskilde.
Det är inte bara av ekonomiska skäl som tänderna bör ses som en del av kroppen. En bra tandhälsa har en förebyggande effekt i ett totalt sjukvårdsperspektiv eftersom många sjukdomar börjar i munhålan."---

"Det är inte rimligt att äldre måste välja mellan tandvård och andra nödvändiga livsutgifter. Sänk karensbeloppet till 1500 kronor och höj det allmänna tandvårdsbidraget till 400 kronor per år, så kan vi påbörja en förändring.
PRO:s uppmaning till sjukvårdsminister Gabriel Wikström i regeringen och riksdagens ledamöter är att reformera det statliga tandvårdsstödet med målet att tänderna ska betraktas som en del av kroppen.
Vi förväntar oss politiska initiativ."_

Christina Tallberg, ordförande PRO på SVT Opinion

[helga21]
0

Naturligtvis så ska tänderna inräknas i sjukvården och det görs vissa saker alla redan när det gäller tänder.

Maria
1

Det här med tänder är ett elände för människor i alla åldrar förutom barn kanske.

Det är märkligt att tänder särbehandlas från övriga kroppen så att säga.

Till och med hos djur så är det svårt att hitta försäkringar som har tänderna med.

Jag fick lösa ut min ene katt för ett tag sedan med 11 000 kronor då han har tandsjukdomen FORL.

/Maria

[helga21]
0

# 10 Jisses! Men jag förmodar att det är dyrare i Göteborg än här. Vi har inga stora bolag som köpt upp klinikerna.

Maria
1

Vi brukar gå till Västra Djursjukhuset. De är jättebra.

Dessutom så har de en gång varje år öppet hus för hemlösas djur. Då får hemlösa ta med sina husdjur som får en hälsokontroll gratis.

/Maria

[helga21]
0

# 12 Det är bra tycker jag att de gör så. 😃

Maria
0

Ja jättebra. Djuren är ju många gånger en stor tröst för de hemlösa.

/Maria

[Nomen Nescio]
1

I Almedalen hålls många seminarier, ett av dem under den vitsiga titeln "Allt fler tänder på äldre", där Folktandvården  anordnat ett seminarium om tandvård för sina sköra patienter. (Mat och dryck utlovades - hoppas att det var något lättuggat!)

Känns bra att Folktandvården informerar om vad som finns och vad som behövs inom det området. Googlar man på "äldretandvård" ser man att det finns ett stort utbud, men det kanske inte riktigt har nått ut till patienterna. Så länge man inte finns på någon institution så upplever man sig som äldre som "vanlig patient"  hos Folktandvården, med samma behandling och samma kostnader som övrig befolkning. Vid fyllda 75 får man ett tandvårdsbidrag på 600:- (300x2), som kan utnyttjas max två år.

#0 Med anledning av vad som omnämns i bl.a. TS om andra befintliga äldretandvårdsbidrag som försvinner i hanteringen  kan man ju hoppas att PRO och andra äldreorganisationer passade på att bedriva lite lobbyarbete i samband med seminariet….

Video, 70 sek.

[Nomen Nescio]
1

"Personer som har dålig munhälsa löper sänkt risk för att drabbas av en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom. Det visar en studie bland drygt 20.000 personer i Enköping och Håbo, skriver Upsala Nya Tidning. – Våra till synes märkliga resultat stöder den så kallade hygienhypotesen, som säger att en allt för ren miljö med låg exponering för mikroorganismer kan påverka immunsystemet på ett sätt som ökar benägenheten att utveckla astma, allergier och autoimmuna sjukdomar, säger Jonas Ludvigsson, professor vid Karolinska institutet och Universitetssjukhuset i Örebro, till tidningen."---

TT

Maria
3

#17 En av de äldre tandläkarna i studierna jag arbetade med/i svor över all munskölj som finns på marknaden som visserligen är bra för tänderna men som rubbar balansen i magfloran.

Jag tänker alltid på honom när jag ser reklam om munskölj.

/Maria

[helga21]
0

Munskölj ska endast användas som man inte kan borta tänderna av någon anledning eller har opererats i munnen. Det är inget som man ska använda dagligen.

Carmarino
0

Har precis blivit av med en halv tand. 😕 Den måste ha gått av när jag åt lunch. Märkte inget förrän jag tyckte det kändes konstigt när jag kom åt tanden med tungan. Som tur är så är det en av kindtänderna som inte syns så mycket.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
0

#20 Usch, så ´nt är trist…😕

Carmarino
0

#21 Ja, och för mig väldigt ovant. Har "hästtänder" (ovanligt starka alltså) och har inte haft något hål på närmare 30 år. Men även tänderna åldras ju, så det är väl bara att förbereda sig på löständer snart. 😃

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
0

#22 Nja, så fort går det förhoppningsvis inte…

Själv har jag för (o)vana att tappa en tandkrona då och då, och det känns lika snopet varje gång. De brukar i och för sig gå att få ditsatta igen, men det kostar ju en slant varje gång.

Carmarino
0

#23 Nej, jag tror nog det dröjer innan det är dags för löständer faktiskt. Än så länge har jag de flesta tänderna kvar, så de räcker nog ett tag till. 🙂

Maria
3

Jag måste har väldigt bra tänder tror jag.

För 20 år sedan var jag hos tandakuten alldeles strax innan vi skulle åka till Grekland. Jag ville dra en kindtand som gjorde ont men de ville inte för det hade räckt med en lagning men jag fick övertalat tandläkaren.😉

Samma sak hände dagen innan min mammas begravning och jag ville absolut dra tanden och fick även då min vilja igenom. Så jag saknar två kindtänder. En uppe och en nere.

2014 innan en annan resa till Grekland så blev jag lite nojig över en tand. Jag hade ju haft cancer med strålning och jag var en period alldeles sårig och hade svamp i munnen så jag tänkte att nu har tänderna "rasat"

De gjorde en helröntgen och det var hur bra som helst😮

/Maria

Carmarino
0

#25 Grattis! Det är så skönt att slippa alltför mycket problem med tänderna. Min mor hade väldigt sköra tänder, och jag såg ju hur jobbigt hon hade det.

Maria
0

#25 Ja tack. Min mamma hade också jättedåliga tänder och fick lösgom upptill ganska tidigt vilket var en stor sorg för henne.

/Maria

Carmarino
0

#27 Min farmor hade också lösgom (det var nog vanligt förr) och en gång när jag sov över där så skulle vi borsta tänderna innan vi gick och lade oss. De hade inget badrum, så tandborstningen skedde i köket.

Jag var väl 3-4 år gammal och var van vid att borsta mina tänder. Så jag blev jätteförvånad när jag tittade på farmor och hon istället borstade handflatan! Nåväl, då får väl jag också göra det, tänkte jag, och började borsta min handflata. Då visade farmor mig att hon hade protesen i handflatan, och att det var protesen hon borstade. 😃

Hela natten låg sedan lösgommen i ett glas på vasken, och det gick inte att prata med farmor förrän nästa morgon när hon "tagit på sig" tänderna igen. 🙂

Maria
2

#28 Haha, ja det är spännande för barn😃

Jag glömmer aldrig min första tabbe när jag var ung och grön på en geriatrisk sjukavdelning och hade blandat ihop två lösgommar. Jag var alldeles förtvivlad då en äldre sköterska visade mig att det fanns en liten silverplatta i gommen där det stod personens personnummer så det löste sig bra.

Jag vet inte om gommar är märkta numera?

/Maria

Carmarino
1

#29 Ett annat minne är från 1970-talet när jag var i England och fick följa med min värdinna till ett äldreboende för att hälsa på. Hon hade förvarnat mig att gubben vi skulle hälsa på var svår att förstå för han hade löständer.

Att han var svår att förstå var en underdrift, för det var nästan helt omöjligt för mig att uppfatta vad han sa. Löständerna var nämligen inte synkade med hans mun så de "klapprade i otakt". Fick sedan veta att gubben hade fått ärva dem efter sin bror, så de passade inte honom riktigt utan glappade när han pratade. 😃 Han verkade dock nöjd och glad ändå.

Maria
0

#30 Haha, tänk att ärva löständer😃

/Maria

[Nomen Nescio]
0

#29 Den glade gamängen Sven Tumba, som på den tiden hette Johansson i efternamn, var den förste svenske hockeyspelaren som prövade på proffsspel i kanadensiska NHL (enbart som provspelare).

Tumba reagerade på att många av de ärrade spelarna hade lösgommar som de lämnade i omklädningsrummet, och eftersom han var van att göra practical jokes hemma i Djurgårdens omklädningsrum passade han på att i ett obevakat ögonblick byta plats mellan gommarna.

När spelarna kom in efter träningen och förgäves försökte sätta in tandproteserna började Tumba att skratta. Han tystnade dock när han såg proffsens hotfulla uppsyn, men när han hjälpt dem att hitta respektive gom tyckte de flesta att det bara varit ett kul spratt från den unge svensken.🙂

Länk.

[helga21]
1

Numera så finns det implantat 😃

[Nomen Nescio]
0

"Tandvårdschecken ska vara lika stor för alla pensionärer. Det föreslår nu regeringen som därmed vill dubbla stödet till pensionärer mellan 65 och 74 år, från 150 kronor till 300 kronor per år.

Det är regeringen tillsammans med Vänsterpartiet som lägger förslaget om ökad tandcheck för de yngre ålderspensionärerna.

I nuläget får pensionärer i åldrarna 65-74 år varje år 150 kronor i tandvårdscheck. Det är hälften så mycket som de över 75 får."---

Expressen

Trehundra förslås kanske inte så långt, men alla bidrag är förstås välkomna - om nu förslaget går igenom.

Schnauzertik
0

Tandvårdscheck, visste jag inte att det fanns, men tandläkaren har väl dragit av det från räkningen antar jag.

Angående belopp så borde det vara så stort att det täcker en undersökning om året enligt min åsikt. Men, men 300 är också pengar.

Viktigare är att det finns högkostnadsskydd

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
1

Har haft riktig värk i en hörntand från och till under en vecka, och dessutom annan konstig tandvärk som rört sig i tandraderna. Fick som tur var en akuttid igår, och gick dit med inställningen att tanden skulle ut. Men tandläkaren tyckte att "riktigt så brått skall vi inte ha" - hon slipade, putsade och filade och gav mig besked att gå till apoteket och köpa infektionshämmande gel som jag skall lägga på kring tanden två gånger om dagen i en vecka. Lydde hennes order och redan igår kväll började värken att avta och det känns fortsatt bra idag. Även om faran för tanden inte är riktigt över ännu så kändes det bra att hon inte gick på min linje och slet ut den genast!👍

[helga21]
0

Skaffa en bettskena!

Tarotstollan
1

Mitt största problem är blottade tandhalsar och det har jag haft sen jag var i 20 - årsåldern. Använder ju bara Sensodyne tandkräm men tycker att det borde väl finnas något annat som skulle kunna hjälpa bättre.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Nomen Nescio]
0

Jobbig helg! Var till tandläkaren förra veckan för en dålig tand i vänster nedre ytterkäke. Vi (jag) beslöt att den får sitta kvar så länge det går, den är inte lagningsbar längre. Gången innan när jag var där tog hon fyra röntgenplåtar och gjorde en lätt undersökning av samma tand, och det kalaset kostade drygt 1600:- (Åttahundra för "undersökning" och 800 för röntgen). 

Då förklarade hon efter att flyktigt ha kollat röntgenplåtarna att det såg okej ut i övrigt. Två dagar efter jag varit där på slutbesök fick jag riktigt eländig tandvärk i motsatt sidas överkäke, och har gått på smärtstillande hela helgen. Skulle helst vilja uppsöka en annan tandläkare, men då åker man på 1600:- där också för undersökning, så vad gör man? 😕

Carmarino
0

#39 Stackars dig. 😕

[Nomen Nescio]
0

#40 Tack - ja, tandvärk är jobbigt…

Har tagit lite snällare smärtstillande tabletter idag, och det har fungerat. Hoppas värken är på upphällningen!

Carmarino
1

#41 Håller tummarna. 👍

[Nomen Nescio]
0

Har klarat mig från värken i munnen och inte tagit en värktablett sedan igår middag. Eftersom värken flera gånger flyttat på sig har jag en misstanke om att den faktiskt utlösts av en viss medicin och inte av tandproblem. Återstår att se om mina teorier stämmer - så här långt ser det bra ut!

DesK
1

Personligen förstår jag inte varför tandhälsan inte har samma status som den övriga hälsan! 

Min far hade en hel del problem med sina tänder, detta resulterade i att han fick en vanlig lösprotes, som han inte alls trivdes med. Bl a tyckte han att mat och dryck inte längre smakade bra. Vid ett tillfälle när vi hälsade på far, råkade jag se att far hade samlat på sig ett antal artiklar om tandimplantat. Jag talade då om för far att vår tandläkare sysslar med tandimplantat. Efter lite planering blev det så att far fick gjort sitt implantat här i Sverige av vår tandläkare. Det roliga i sammanhanget var att tandteknikern gjorde fars nya tänder efter hur mina tänder såg /ser ut. För er som inte vet det så är implantat en delvis svensk uppfinning av professor Brånemark.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Per-Ingvar_Br%C3%A5nemark

/Désirée

[Nomen Nescio]
1

#44 Ja, det är märkligt hur tandvården hamnat vid sidan! Det parti som gör en valfråga av tandvården kan nog få en hel del extraröster…

Fantastiskt att de kunde göra ett tandimplantat på din far med dina tänder som mall! 🙂

Professor Brånemark har jag träffat personligen och pratat i telefon med flera gånger i ett tidigare jobb.

DesK
1

#45 De kunde göra så, eftersom jag har en likadan mun som far hade, dvs liten och trång. Far var dock noga med att se till att jag fick tandställning och all hjälp som fanns då, så jag har faktiskt bra tänder, men färre än många andra, för att få plats med tänderna drog de ut fyra tänder på mig.

/Désirée

[Nomen Nescio]
0

"Tandläkarbristen i landet är omfattande och det är de mindre orterna som drabbas hårdast. Nu saknar Folktandvården i Jönköpings län tolv tandläkare och svårast är det för regionens ytterområden.

Trots höjda löner råder det fortsatt brist på tandläkare.

– Problemet är att det bildas köer. Vi på vår klinik och på många andra kliniker har så att vi inte kan ta emot nya patienter. De måste nu ställa sig i kö, säger Jonna Olofsson tandläkare på Folktandvården I Sävsjö.

En person med god tandhälsa kallas vanligtvis till kontroll vartannat år. Med köer på uppemot två år innebär det att det kan dröja fyra år mellan besöken."---

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/langa-koer-till-foljd-av-tandlakarbrist

[Nomen Nescio]
1

"Med stigande ålder blir sambandet mellan munhälsa och allmän hälsa allt tydligare. Dålig munhälsa och tandlöshet hos äldre är ett vanligt problem. Det påverkar inte bara självkänsla och utseende utan även näringsintaget vilket ofta leder till undernäring och försämrad livskvalitet."---

"I våra grannländer Danmark, Finland och Island är tandvården integrerad i deras nationella hälso- och sjukvårdslagar. Det borde den vara även hos oss. För om munhälsan inte sköts medför det inte bara personligt lidande utan också stora och stigande kostnader för samhället."---

Jöran Rubensson, tidigare ordförande i Sveriges Pensionärers Riksförbund, på Aftonbladet debatt.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/n2JWa/aldre-har-inte-rad-att-laga-sina-tander

Maria
2

Jag har alltid tyckt att det är konstigt att tänderna så att säga inte tillhör övriga kroppen😡

Det gäller ju även djur för det mesta.

/Maria

[Nomen Nescio]
1

#49 Ja, man ser ju att av de 1800 som röstat på debattinlägget så håller 97% med. Det finns säkert en stor folklig majoritet för att integrera tandvården i den allmänna sjukvården, medan det tycks vara en politisk icke-fråga.

Maria
1

#50 Ja det är märkligt att ingen lyssnar på de siffrorna. De har med all säkerhet inte förändrats över tid heller.

/Maria

Carmarino
2

#49 Tycker det är konstigt att varken tänder eller ögon anses höra till kroppen, för allt som gäller dessa kroppsdelar måste man betala själv. Öronen verkar dock höra till kroppen, trots att de "sitter utanpå". Där behöver man bara betala extra om man vill ha någon annan hörapparat än den man får via sjukvården.