Forskning om åldrande
Här kommer intressant läsning om att Svergie är världsledande i forskning om äldre.
/Maria
Intressant!
Men spontant tycker jag att de är för inriktade på att hitta fel och brister när det gäller hälsa.
Jag anser att man borde forska mer på livsstil.
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
#1 I denna typen av populationsstudier så ingår allt från hur man lever och har levt.
Hur man mår både psykiskt och fysiskt. Om man är aktiv. Fritidsintressen, minnestester, hörsel,, tänder, kroppsundersökning, sex, upplevelser av stress, nedstämdhet osv. Om man har familj, hur man bor och lever, om man har råkat ut för tråkigheter i livet och tusen frågor till 😉 Så det handlar om livsstil i allra högsta grad faktiskt.
Studiepatienterna tillbringar mer eller mindre en heldag med olika tester och intervjuer.
Jättespännande.
/Maria
Jag känner att det givetvis är extra roligt med detta eftersom jag har jobbat i forskargruppen och med H70 i nästan 14 år🙂
/Maria
Här kommer lite mer om den nya forskningen som startat där det handlar om 40-talister.
/Maria
I mitt fall blev det inte så mycket hel special eller hamburgare. Men midjemåttet är åt helsike om jag skall tro vad de talar om i radion just nu.
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
"Åldrandet styrs inte bara av gener - hur vi väljer att leva kan sänka vår så kallade biologiska ålder menar forskare. Vi blir lite långsammare men genom att underhålla kropp och hjärna blir vi både friskare och gladare. Många äldre upplever att minnet försämras med åren och glömska beror på att delar i hjärnan slutar att kommunicera med varandra. Men hjärnan bildar nya celler under hela livet, tvärtemot vad man tidigare trott. Hjärnan skapar också nya kopplingar som kompenserar för de gamla och försvagade visar ny forskning. Däremot går processerna långsammare - eftersom vi har så mycket kunskap lagrad tar det helt enkelt längre tid att söka i hjärnan. När vi blir äldre skapas inte lika många nervkontakter som tidigare i livet. Däremot bevaras och stärks den otroligt stora mängd nervkontakter som skapats under våra liv. Mycket blir välkänt och vår erfarenhet är större vilket gör att vi kan hantera saker på ett bättre sätt, säger Håkan Widner, professor i neurologi på Lunds universitet."---
"Hela hjärnan är aktiv under hela livet och det går att skaffa sig ny kunskap livet ut. Håkan Widner menar att när hjärnan får arbeta och fokusera på något så stärks kommunikationen inom, och mellan höger och vänster hjärnhalva. – Hjärnan är fantastisk och mycket läraktig, och den förmågan har man kvar i princip hela livet, även om hjärnan inte längre har samma hastighet i processerna när man blir äldre. Genom att lära sig nytt underhåller man sin hjärna och mentala förmåga, säger Håkan Widen."---
"Det är inte bara kroppen som mår bra av fysisk aktivitet. Mycket forskning pekar på att när vi rör på oss vårdar vi samtidigt vår hjärna, och Håkan Widner betonar att det är viktigt att underhålla hela systemet. – Om du underhåller hjärnan genom att vara aktiv fysiskt leder det till att hjärnans bindningar blir starkare. Nya rörelser leder till nya nervsynapser, som permanentas om du fortsätter träna. Det motoriska minnet hos äldre är lite långsammare, men med träning blir man bättre och bättre, säger Håkan Widner."
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/underhall-av-kropp-och-knopp-gor-dig-glad-och-frisk
Vetenskapens Värld ikväll, SVT2 kl. 20.00: "Forever young. Finns det hemliga recept på evig ungdom? Forskare i hela världen letar efter och granskar metoderna som utlovar hälsa och långt liv. I första avsnittet: vilken träning är bäst för hjärnan? Och dieten som ger dig fler friska år. Programledare: Victoria Dyring.
Även i SVT2 17/1" (Samt på SVT Play).