Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: pensionen
Läst 667 ggr
[Nomen Nescio]
0

Risker med förkortat tjänstepensionsuttag

"Trots att vi lever allt längre, så väljer många att ta ut sin tjänstepension under de första åren som pensionär. En del riskerar då att senare i livet bli fattigpensionärer. Det säger Johannes Hagen, nationalekonom och forskare vid Uppsala universitet, som i dag presenterar en vetenskaplig rapport om hur tjänstepension tas ut. – Inkomstminskningen kan bli ganska stor. Beroende på vilken definition av fattigpensionär man har, så är det många som kommer att falla under gränsen för vad en fattigpensionär är, på grund av att tjänstepensionen tar slut efter fem år."---

"Tjänstepension är den pension utöver den allmänna pensionen som de flesta har genom sin anställning. Fortfarande väljer de flesta en utbetalning utspridd under resten av livet - utan en tidsgräns. Men så många som en tredjedel väljer att begränsa uttagstiden - främst under fem eller tio år. Och det kan handla om personer som tror att de har kort tid kvar att leva och därför vill hinna få ut hela pensionen. Men skälen varierar, säger Johannes Hagen."---

SR

[Nomen Nescio]
0

Jag hör till dem som valt ett femårigt uttag som alternativ, dels för att precis som Hagen säger för att jag inte räknar med särskild lång tillvaro som pensionär, dels såg mig som mindre rörlig som 70-åring än som 65-åring. Räknade i det senare fallet därför med att  behovet av  den där "guldkanten" då inte kommer att vara fullt så stor som åren efter pensioneringsdagen.