Snigelposten
"Sommarhälsningar i brevlådan har inte helt gått i graven. Nästan varannan svensk kommer att skicka vykort i sommar.
Det är inte bara äldre personer som håller liv i vykortstraditionen. Så många som sju av tio i åldern 15-29 år läser helst sommarhälsningar på vykort eller i form av ett vanligt brev. Lite mer än var tredje i den åldersgruppen kommer också att skicka kort själva."---
(Tidigare namn på tråden "Skickar du fortfarande vykort" ändrat p.g.a. breddningen av ämnet.)
Ja faktiskt gör jag det.
#1 Det händer att jag gör det också, fast inte så ofta som förr. Å andra sidan reser jag heller inte lika mycket nu som tidigare.
Sände vykort förra året när jag var i Helsingfors. I år blir det nog någon från Linköping och Karlskrona som jag kommer skicka ifrån.
Jag reser inte heller så mycket och inte mina vänner heller. Däremot om jag skulle resa iväg så skulle jag nog skicka vykort. Jag tycker man ska skicka både vykort och julkort.
Ja, det gör jag . Sände ett gäng från semester i år. .
Det är åratals sedan jag skickade ett vykort eller brev.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
_"33-årige Kristian Klintbo från Helsingborg träffar sin mormor, som fyller 91 i december, fem till tio gånger per år. Men däremellan har man en speciell relation sinsemellan.
I 33 års tid – eller “så länge han kan minnas” – har Kristian nämligen fått vykort från sin mormor.
Varje vecka skickar hon ett vykort."---
"För Kristian är vykorten från mormor en viktig påminnelse om att inte ta saker för givet, vilket man kan göra ibland, menar han.
– När du kontaktade mig så… Det har gjort att jag började uppskatta hennes vykort mer och dessutom tog mig tid att hälsa på henne en helt vanlig måndagskväll! Det fick mig att tänka att jag borde höra av mig till mormor och morfar mer. Det är så lätt att ta saker för givet och någonstans har jag tagit vykorten för givet, men hon har skickat dem till mig ändå, säger Kristian, och tillägger:
– Jag tycker att det är så fint."---_
Skickar brev men nästan inga kort

Då och då får jag iväg ett vykort men det är inte då ofta. Julkort har jag helt slutat med för några år sedan.
>>>Malum domesticum<<<
Överraskande att det ändå är så många som fortfarande skickar vykort, men det tycker jag är kul. Jag har skickat vykort här från Värmland i somras☺
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Ibland händer det. Jag har en väninna som jag brukar skicka till och hon till mig.
/Maria
Numera håller jag mig på hemmaplan så blir inga vykort sommartid, däremot skickar jag fortfarande julkort.
.
Nej. Inga kort eller brev. Skickar mejl eller mms med en hälsning och eget taget foto.
Träffade en bekant på stan när jag var ute på lunch. Han hade passerat min gata tidigare på dagen och hittat ett vykort adresserat till mig som han lagt på den gula lådan, eftersom han har svårt att gå i trappor. Får se om brevbäraren lyckas bättre i morgon…

Jag skrev ett vykort igår faktiskt.
>>>Malum domesticum<<<
#16 Hoppas du har bättre tur med utdelningen! 🙂

#17 Ha ha ha. Ja hoppas!
>>>Malum domesticum<<<
#15 Nej, det kom inte fram! Men man skall inte ge upp: ett vykort postat 1973 kom fram i dagarna… 😃
Bättre sent än aldrig.
#19 Idag kom mitt kort (poststämplat 24/11 och omstämplat den 29/11) fram, något slokörat men helskinnat i övrigt.😃 En prestation av brevbäraren att alls ta sig ut idag förresten, med tanke på blåsten! 👍
#21 Det finns hopp för posten 🙂
#15 Ny vykortstabbe av brevbäraren. Den här gången satt ett kort på informationstavlan i entrén…🤔
Hittar jag vykort i Kap Verde, Sal tänkte jag sände hem ett.
#24 Vill du vara säker på att du får hem det så är det nog lika bra att du tar med det och lägger det i din låda själv när du kommer hem…😃
#25 Haha ja PostNord kan man inte lita på. Brorsan sände vykort från USA den kom 1 vecka efter han kom hem.
_"Klagomålen och synpunkterna till tillsynsmyndigheten Post och telestyrelsen, PTS, har ökat med 33 procent, från 638 klagomål år 2014 till 847 klagomål 2015. Men Postnord vill inte ännu offentliggöra statistiken från 2015."---
"Men ansvariga på Post- och telestyrelsen, PTS, är inte nöjda och skärper nu övervakningen av Postnord. I stället för att årsvis redovisa kvalitetsrapporter kommer PTS begära kvalitetsrapporter månadsvis. För ett brev ska enligt postlagen vara framme vardagen efter det läggs på brevlådan. PTS kan också förelägga om vite men det är inte ett alternativ, enligt Sten Selander på PTS."---_
Förvisso inte massor av klagomål med tanke på den mängd brev som förmedlas årligen, men förmodligen finns det mörkertal i form av förkomna försändelser som ingen saknat, och ärenden som man tyckt vara för bagatellartade för att reklamera, som försenad utdelning.
Det var flera försändelser tidigare då mycket skicks med mejl nu för tiden. Vi får ofta grannarnas post och är det tomt i vår låda så är det bara att titta i lådan bredvid för då ligger det där.
Har man goda grannar så funkar det tydligen likväl.
😃
# 29 Ja det gör det. Värre är när man hittar något som man inte vem det är till och inte känner igen adressen 😃
😮 Vad?!
#31 Nio dagar är ju blixtsnabbt i jämförelse med kortet som behövde på dagen 43 år på sig att leta sig från Hässleholm till Bromma…
#33 Gick brevbäraren med kortet till sthlm 😮
#34 Nej, det hade gått fortare… 🙂En enkel möjlighet är ju att det faktiskt har funnits hos adressaten, men med tiden skänkts bort/sålts och att det sedan hamnat hos någon som velat spela ett spratt på stämpelns datum.
Det finns ju gott om gamla vykort på antikvariat och loppisar bland annat.
#35 Om inte denna gick vilse 🙂
_"Ute i landet bubblar det av missnöje på grund av försvunnen eller försenad post – samtidigt visar företagets interna statistik att klagomålen ökade under 2015 och de har fortsatt att öka under 2016, enligt Post och telestyrelsen."---
"Statliga Postnord är det företag som har som uppdrag att sköta posthanteringen i Sverige sedan gamla Posten försvann. Men på flera håll i landet finns det stora problem med försvunnen och försenad post och ilskan bland Postnords kunder är nu stor.
Företagets egna interna statistik för 2015 som skickades till tillsynsmyndigheten PTS den 19 februari i år visar att de fick ta emot 72 045 klagomål från allmänheten, varav 46 024 stycken gällde saknad försändelse."---
"Många av klagomålen handlar om att man får brev alldeles för sent eller att de inte kommer fram alls.
– Det är inte roligt om dina julkort inte kommer fram, men det är ännu mer allvarligt om de räkningar du väntar på inte kommer fram. Vi har sett fall där folk har hamnat hos Kronofogden eftersom de inte har fått sina räkningar. Vi har också företag som hör av sig och klagar, där man är helt beroende av att det funkar eftersom man skickar varor som kunden har betalat för, säger Olof Bjurö."---_
Chefen för distribution Post Nord säger till tidningen att man är "superledsna" men att företaget genomsyras av "otrolig stolthet", och att man jobbar "jättehårt" med att komma till rätta med problemet. Att post försvinner säger hon kan bero på att det varit något "tokigt" med adresseringen. Angående försändelser som kommit fram med uppenbara tecken på att de blivit öppnade så säger chefen att "om finns någon hos oss som jobbar med fiffel och båg så vill vi gärna få veta det så att vi kan åtgärda det."
Jag tycker svaren andas facebookvokabulär och inte något som man förväntar sig från ett stort statligt företag. Man behöver ju inte tillgripa byråkratspråk, men det är i vilket fall inte värre än tonårssurr från en högre chef.
"En av de saker som kritiserats är att det kan ta lång tid för post att komma fram. Nu pågår en utredning, som ska se över hela postlagstiftningen, som då kan göra att det kommer ta längre tid för posten att delas ut.
– Det kan hända att det kan ändras till att det tar två dagar istället för en i utdelningen. De här reglerna har ju fallit tillbaka sen lång tid och de bestämdes ju innan man hade email och massa andra möjligheter att kommunicera. Det kanske inte finns samma behov längre, menar Sten Selander vid tillsynsmyndigheten post -och telestyrelsen.
I den postlagsutredning som tillsatts av regeringen ska man se över om de regler och krav som finns på postutdelningen idag, ska ändras i framtiden. Det med anledning att de anser att vi idag väljer fler digitala alternativ framför brev."---
Om julkortsskickandet per post har minskat så gäller nog än mer för påskkorten. Visserligen har väl volymen för påskkorten aldrig kunnat mäta sig med julkorten, men numera hör det nog till ovanligheten att man får påskkort, själv har jag nästan aldrig skickat påskkort.
Det här kortet är från en tid då telefontrådarna var en uppenbar hälsofara för påskkärringarna. Idag är väl risken större att de brakar in i en vindkraftsnurra…
Glad post!
Konstnären Georg Stoopendal (1866- 1953) var far till den mer kände Mosse Stoopendal och svåger till Jenny Nyström.
Stackars lilla katt.
😭
#40 Fast det är väl med katten som med Supermario - den har en massa liv kvar…
Vem vet, detta var kanske det nionde?
😢 🐱
Fast kanske är det inte en katt, utan en symbol? Så här står det på Skansens hemsida: "Påskkärringen kunde rida iväg till den Ondes fest på Blåkulla på i stort sett vad som helst eftersom hon förtrollade sitt färdmedel med en hemlig drog, som hon förvarade i ett smörjehorn. Smörjehornet och den Onde symboliseras hos dagens påskkärringar av en kaffepanna och en svart katt."
Här kommer en bild på "den onde"❤️

/Maria
#44 Tycker mer att det ser ut som den go´e… (Fast om han är lite trött efter påsk så vet du varför…) 😉
Jag får kolla läget.😉
Lakritz heter han och är en adopterad hittekatt. Fångades i bur uppe i Angered. Vi valde en svart katt bara för att de är svårast att adoptera bort.
(Med ursäkt om jag skrivit detta tidigare)
/Maria
#46 Ja, Lakritz är ju en gammal bekant, men han får vara med så mycket han vill…🙂
#47 Du ser….🤫 Jag kände det på mig.
/Maria
#38 Utredningsmålet har uppfyllts: "Kravet att 85 procent av breven ska komma fram till nästa dag samt att 97 procent av breven ska komma fram inom tre arbetsdagar ersätts av ett krav att 95 procent ska delas ut inom två arbetsdagar. Pristaket ska behållas och gälla tvådagarsbefordran", skriver regeringsutredaren Kristina Jonäng på DN debatt.
#40 Varför nöja sig med två dagar när man kan ta två år på sig?
"När Steffo Thörnquist deltog i TV4:s "Let's dance" 2014 fick han en helt ny fanskara ute i landet. I gårdagens "Nyhetsmorgon" visar programledaren nämligen upp ett beundrarbrev han fått för sina insatser i danssåpan."---
"Men trots det fina brevet är programledaren inte helt nöjd. Teckningen är nämligen postad för två år sedan, det vill säga medan Steffo var med i "Let's dance", men det har först kommit fram till honom nu. – Och så tittar jag på kuvertet och ser att det är skickat för två år sedan. Så tack Maja och grattis Posten till att det kom fram, säger han i "Nyhetsmorgon".
#50 Följden av en sådan ny gränsdragning blir väl sannolikt att vi kommer att få se en glidning till att tre dagar ses som acceptabelt, som fallet är med två dagar idag.

Om postmängden minskat med 30% borde de inte ha några problem att leverera breven över natten. Tvärtom!
>>>Malum domesticum<<<
#52 Man tycker ju inte det, men jag misstänker att man rättar munnen efter matsäcken och gör motsvarande personalnedskärningar…
Jag har också brevvänner och använder snigelposten ofta.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
_"Det var i mars som Mikael Ringlander beställde en bok från ett förlag i Falun."---
"Några dagar efter att brevet skickades från förlaget kom en avi där det stod att boken fanns att hämta på ett av postens serviceställen. Men när Mikael Ringlander skulle hämta boken fanns den inte.
– Jag bad personalen söka efter paketet och man fann då att det hade skickats vidare till postcentralen i Härryda. Men när jag ringde dit fick jag beskedet att det hade skickats till Hisingen.
När Mikael Ringlander ringde till centralen på Hisingen fick han beskedet att paketet hade skickats vidare till postcentralen på Kruthusgatan.
Så här fortsatte det. I Postnords egen logg över försändelsen kan man uläsa att "försändelsen har skickats" hela 30 gånger, under drygt två veckor, fram och tillbaka mellan olika postkontor i och runt Göteborg.
– En gång pratade jag med en person på Postnord som skulle undersöka det hela och som lovade att återkomma dagen efter. Det gjorde han aldrig. Sedan har jag talat med två andra personer som båda har suckat och sagt att "Posten fungerar inte längre".---_
#56 Undrar om man går runt på att sända paketet runt mellan dom olika paketutlämningar.
Efter alla klagomål på Postnord och Bring Citymail (de senare ägs av norska Posten) kommer de nu att specialgranskas av Post- och Telestyrelsen, skriver TT.
#0 "Det klassiska vykortet är inte helt ute. Enligt en undersökning från företaget Postnord planerar 44 procent av svenskarna att lägga ett eller flera kort på postlådan i sommar. Populärt är en hälsning till vänner och familj medan fem procent skickar kort även till sina kollegor. Bara en procent skickar vykort till sin chef.
Inte heller de yngre är motståndare mot det fysiska kortet. Drygt en fjärdedel i åldern 15-29 år planerar att skicka ett.
– I en tid av mycket digitalt brus tror jag att det blir en revival för fysiska försändelser. Det visar att någon har lagt ner extra tid och varit personlig, säger Per Ljungberg, kommunikationschef på Postnord.
Men antalet skickade kort har också minskat kraftigt, från 28 miljoner år 2013 till 22 miljoner i år."---
(Antalet i åldern 15-29 som tänkt skicka vykort har alltså sjunkit från var tredje till var fjärde sedan förra året.)
Jag skickar fortfarande vykort hem till Australien. Tills för några år sedan skickade jag till min gubbes äldre släktingar men nu är de borta allihopa.
"Postutdelningen i dag är den sämsta på många decennier. Det slår Post- och telestyrelsen fast i sin krisutredning. – Det har blivit en ordning som vi naturligtvis inte kan acceptera, säger Sten Selander som är chef för myndighetens postavdelning. Över hela landet vittnar läsare om postkaoset."---
_"På Post- och telestyrelsen, PTS, är man medveten om bristerna.Tidigare i år tillsattes en krisutredning.
– Det gjorde vi eftersom kvalitetsbristerna blivit oacceptabla, säger Sten Selander."---
"Vart tionde A-brev levereras alltså inte som utlovat och det är nära en fördubbling sedan 2014.
Skälet till kaoset är att PostNord på kort tid gjort stora förändringar i organisationen, konstaterar man i rapporten.
Det har bland annat inneburit att brevbärarna inte går samma tur, att adresskontroller inte görs före turen och att det saknas hjälpmedel för brevbärarna ute på turen."---_
Det har blivit sämre sedan Postnord tog över. Min gubbe o jag har erfarit det ett par gånger. (paket o brev. 2015 o 2016). Vi mejlade dem med fick inget svar.
Jag skriver brev , Födelsedagskort och skickar paket till mina barnbarn (7stycken ) Tycker själv att det är kul att få detsamma 😀
Jag skickar vykort, grattis- och julkort till familjen, här i Sverige o till mitt hemland.
Jag skriver brev till mamma o pappa på ålderdomshemmet i Australien men sedan mamma blev gammal får jag inte längre handskrivna brev. 😕
Anders Holm, VD PostNord Sverige berättar att när det gäller många paket som ska levereras hem till en privatperson i Sverige, har chaufförerna haft instruktioner att inte ringa till kunden. Det gäller även när det finns ett telefonnummer angivet på den avi som chauffören har med sig.
http://www.svd.se/chaufforernas-instruktioner-ring-inte-kunden/om/svd-granskar-postnord
Det har kommit en semesterhälsning från HD164595b.
Ja, det kan man kalla snigelpost!👍
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Ja, post från 95 ljusårs avstånd distribueras inte inom två arbetsdagar. (Den heller…) 😃
#69 På pricken! 👍
Postnord får ju sina fiskar varma just nu, och inte heller Bring Citymail går fria från kritiken.
Gillar inte Postnord.
Väntade länge i somras på att få betala en faktura, som aldrig kom. Till slut kom en påminnelse "Betala genast, annars…" med påminnelseavgift. 😮
35 år för ett vykort att komma fram - "här kan man verkligen tala om snigelpost" som avsändaren uttrycker det…
"När Bo Olsson, 76, och hans hustru kom hem till Särö från Spanienresan i torsdags så hittade de ett Postnord-kuvert märkt "eftersänd post" i brevhögen. Det visade sig innehålla ett vykort från dottern Annki. – Men det såg lite gammalt och slitet ut, så vi blev lite fundersamma. Och när vi läste det så insåg vi ju att det hade skickats när vår dotter var 14 år och på språkresa i England, berättar Bo. Ett av frimärkena pryds av det unga prinsparet Charles och Diana – vars bröllop ägde rum i samma veva som vykortet skrevs. Dottern Annki: – Jag trodde att pappa skämtade när han ringde och berättade detta. Man undrar ju var vykortet har befunnit sig under all den här tiden."---
"14-åriga Annki avslutade 1981 sitt vykort såhär: "Jag ringer några gånger för det är inte så dyrt. Det tar ju ett tag med kort". – Men jag hade verkligen aldrig kunnat ana HUR lång tid det faktiskt skulle ta, skrattar Annki, i dag 49."
http://www.expressen.se/gt/annki-skickade-vykort--kom-fram-efter-35-ar/
I Plus på SVT1 kl. 21.00 ikväll är ett av inslagen en test av vilket företag som lyckas bäst med att distribuera postpaket.
Idag känner jag mig rätt nöjd med posthanteringen trots allt! I helgen tystnade min nätanslutna telefon (några timmar senare lade hela nätet av, men det felet låg inte hos mig). På måndag morgon fick jag ett SMS att det var fel på mitt modem och att jag skulle få ett annat. På eftermiddagen kom ett SMS att paketet var på väg, och i morse kom ännu ett SMS att paketet var framme på utlämningsstället, bensinmacken i mitt kvarter. Ingen väntan på postavisering och brevutbäring, faktiskt riktigt smidigt! 👍
#75 På tiden att sälja av ägandet i danska posten.