Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettövrigt
Läst 2102 ggr
Maria
2

Snus är snus...

Snus är snus om ock i gyllne dosor….skaldade Fröding (tror jag det var)

Snusar ni?

Jag minns att min farfar snusade i alla år ända tills han som dement och 90+ undrade vad det var för godis som luktade så äckligt? Han hade börjat som 13-åring enligt vad han berättade men det blev snabbt en vana när han som ung pojk gick "på sjön."

Jag har en gång träffat på en äldre kvinna som hade luktsnus och jag var iväg till Brobergs i Göteborg för att köpa men det var rena nyspulvret😉

Själv snusar jag sedan flera år tillbaks och farfar hade säkert gjort volter om han vetat…

/Maria

[Carpinus]
0

Nej, jag har aldrig snusat (och rökte gjorde jag bara som 13-åring, då det var spännande att tjuvröka).

När jag växte upp var snuset "ute" bland ungdomen. Senare kom det en period när kända fotbollsspelare visade sig snusa och tidningarna skrev om hur svenska stjärnor utomlands beställde stockar på posten, och plötsligt snusade var och varannan tonåring. Och när portionssnuset kom så blev det många tjejer som började,  många av dem gick över till "vanligt" snus senare.

Fast jag tycker mig märka att snusandet minskat, även om jag inte har några officiella uppgifter som stöder min spaning.

[GIKmio]
1

Första gången jag snusade var jag 14 år.. Stal snus av farsan eftersom jag tyckte det var häftigt eftersom gubbarna på bruket gjorde det när jag sommarjobbade där. Mådde ju sådär av det 😃 Däremot feströkte jag i många år.. Fick ett litet återfall härom veckan 🙂

[Carpinus]
1

Göteborg har tydligen fått sitt första snuscafé…

GT

Maria
0

Jag läste det. Lite kul kanske.

Förr fanns ju ett cigarrcafé på Järntorget.

/Maria

[Carpinus]
0

Jag föredrar nog köttbullecafét vid Kungstorget (om det finns kvar)…

Maria
1

#5 Det var inte så länge sedan jag var där.

/Maria

[Jimmy.L]
0

Finlandsfärjorna slarvar med att kontrollera passagerarnas biljetter i taxfree-butikerna vilket i praktiken innebär att passagerare på väg mot Finland kan köpa med sig hur mycket snus som helst. Snus smugglas ut från Sverige som aldrig förr, trots att snus är förbjudet i alla EU-länder förutom i Sverige.

http://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/svenskt-snus-smugglas-till-finland-som-aldrig-forr