Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettmat-hushåll
Läst 1556 ggr
[Carpinus]
4

Bröddisken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade en "var snäll mot dig själv"-dag, där jag åt på en uteservering med härlig utsikt över en liten insjö och tog en promenad i Gunnebo slotts omgivningar. Slank även in i deras butik och köpte Gunnebos egenbakade drivhusbröd, som jag sedan njöt av och sköljde ner med ett gott säsongsöl i solskenet på balkongen.

Maria
1

Åh så härligt.

Jag har bara varit på Gunnebo vid jultider och ätit deras goda julbord.

Kanske ska ta det som en sommarutflykt.

/Maria

[Carpinus]
1

#1 Gunnebo slott är absolut värt ett besök i sommar om du inte har varit där så här års! Just nu är det lite stökigt med ommålning, färdigställande av orangeriet och scenbygge inför Claes Malmbergs sommarteater, men jag tror t.ex. trädgårdsutställningen i juli ingående i Gothenburg Green World kan bli sevärd.

Maria
1

#2 Tack för bra tips🙂

/Maria

[Jimmy.L]
2

Annas hembageri prisad för gott bröd bör besökas om man har vägarna förbi Mariefred.

Ett bröd jag gillar är Åländskt svartbröd väldigt gott.

Utölimpan men den bakas nu mer på Lidingö.

DesK
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#0 Det där ser himla gott och trevligt ut 🙂

#4 Åländskt svartbröd är gott, men svårt att få tag på här. Vad? Bakas Utolimpan på Lidingö?? Det går utför…….

Bidrar med två bilder på dels min surdeg och ett färdigt bröd

/Désirée

[Carpinus]
1

#5 Det färdiga brödet ser verkligen läckert ut!

[Jimmy.L]
1

#5 Utölimpan som bakades på Utö upphörde när han la ner sin verksamhet, senare såldes rättigheterna till Lidingö.

[Nomen Nescio]
1

"Har du smaskat i dig en kanelbulle i dag? Tacka Malmöbon Kaeth Gardestedt, 74, för det. Det var nämligen hon som såg till att vi i dag firar Kanelbullens dag. 1999 började Kaeth streta och gneta för att detta luxuösa bakverk skulle föräras med en alldeles egen dag. – Så mycket glädje som det sprids av allt detta kanelbulleätande och allt detta kanelbullepratande - det slingrar sig precis som en snäcka runt allt, så där gott och härligt, säger hon."---

Kvällsposten

[Nomen Nescio]
1

Idag såldes det lussekatter i livsmedelsbutiken. Kändes lite tidigt…

Maria
2

#9 Ja det var väl i tidigaste laget.

/Maria

[Nomen Nescio]
1

"Det är risk för att smöret tar slut i affären. Två smörproducenter varnar för att deras smör inte kommer finnas på hyllorna inför den stora bakningshelgen.

Om du ska baka mycket till jul så kan det vara läge att bunkra upp med extra smör. Det riskerar att ta slut i affärerna nämligen. Orsaken är brist på mjölk vilket gör att smörproduktionen hotas."---

Land

[Jimmy.L]
1

#11 Var det inte Norge som hade smörbrist till julen för några år sen?

[Nomen Nescio]
1

#12 Ja, de panikköpte ju i Sverige den gången, och både svenskar och norrmän smugglade smör över gränsen…

[Nomen Nescio]
2

Ett anrikt Malmöbageri med nya ägare satsar på nybakat bröd senare på dagen för sådana som vill ha färskt bröd till middag eller kvällsmålet. Kanske inget dumt koncept, som en variation till alla morgonbagare?

Maria
2

#14 Det är nog ingen dum idé då hela samhället numera är "vaket" dygnet runt.

/Maria

DesK
0

#14 Det är nog en smart idé 🙂

/Désirée

[Jimmy.L]
2

Sveriges godaste macka finns att beställa på ett konditori i Mörrum. Kreatören bakom den SM–vinnande mackan är konditorn och kallskänkan Frida Lundh.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/det-har-ar-sveriges-godaste-macka

Carmarino
1

#17 Tycker inte den låter särskilt god, men så gillar jag inte gravad lax heller. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Jimmy.L]
1

#18 Gravad lax är ju smaskens. 🙂

Carmarino
1

#19 Nej, för mig får den gärna fortsätta vara "nergravd". 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
2

Gravad lax är den enda formen av lax som jag gillar.

Lax kallas väl för norsk Falukorv😃

/Maria

Carmarino
1

Kan bara äta kokt eller ugnsbakad lax. Blir jättesjuk av gravad eller stekt lax. Detsamma gäller för sill, makrill och ål. Så julbord och midsommarbord är inget för mig. 🙂

[Jimmy.L]
0

Jag gillar inte kokt lax.

Carmarino
1

#23 Har ett recept som man kan göra antingen med makrill eller lax. Det tror jag nog du skulle tycka om. Min mor lyckades i alla fall "omvända" min far. Han sade bestämt att han inte tyckte om makrill, så min mor sa att det var torsk. Han åt med god aptit, och tog till och med om. Först efteråt fick han reda på att det var makrill han ätit. Är fortfarande förvånad över att han gick på att det var torsk, för den smakar ju helt annorlunda mot makrill.Skrattar

[Nomen Nescio]
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bakverk och konstverk…

Carmarino
1

#25 För en duktig keramiker borde det vara enkelt att fixa till en sådan tårta. 🙂

[Nomen Nescio]
1

#26 Fast den får inte smaka lera…