Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettnyheter
Läst 2900 ggr
[Carpinus]
5

Hundra plus

"Emma Morano, Europas äldsta person och näst äldst i världen, firade sin 116:e födelsedag genom att erbjuda sig att sjunga för gratulanterna.

Morano, den ena av två kvinnor som bevisligen föddes på 1800-talet, nådde milstolpen i söndags i sin lilla lägenhet i småstaden Verbania i den nordliga regionen Piemonte.

– Jag mår bra, jag mår bra och så länge det förblir så kommer jag stanna hos er, sade hon enligt italienska medier.

Därefter erbjöd hon sig att sjunga "Parlare d'amore Mariu" (Tala till mig om kärlek, Mariu)."---

TT

[Carpinus]
1

"De svartvita bilderna i albumet avslöjar en elegant posör med känsla för stil och finess. Längre än sina syskon, välklädd och med bakåtslickat hår.

En evighet senare sitter Erik Ydreborg i rummet på Berggården och intrycket är detsamma. Stiligt klädd, med charmerande humor och en hy nästan fri från rynkor.

Det känns svindlande att tänka på allt som har passerat sedan mannen mitt emot mig föddes i en torpargård i östgötska Ydre, ett par mil från Tranås på andra sidan gränsen mot Småland."---

"Krafterna räcker inte längre till för att spela på sin älskade mandolin, men Erik håller formen genom enklare armövningar och knäböj.

Vad brukar du tänka på, när du minns tillbaka?

– Ja, vad ska jag svara på det? Ganska ofta tänker jag på hur vi sprang och lekte som barn hemma i Ydre. Jag hade verkligen en bra barndom. Enkel och lycklig.

När det är dags att tacka för besöket och lämna Erik att förbereda sig för lunch, tar vi i hand. 106-åringens handslag är fast, men varmt och innerligt, ögonen vänliga och leendet behagligt."---

NA

Rainee
0

Vänta, fyllde hon 116 eller 106 år?

[Carpinus]
1

#2 Emma fyllde 116 och Erik är 106.

Maria
1

Jag det är verkligen aktningsvärda åldrar.

Framförallt att män blir så gamla.

Jag funderade på hur gammal den äldsta jag besökt i jobbet var och jag kan inte komma ihåg om hon var 108 eller 109. Gammalt i vilket fall😉

/Maria

DesK
1

Inte riktigt lika gammal, men ändå en aktningsvärd ålder hade en dam som jag träffade i början av 1980-talet. Då var hon ca 95 år och bodde i sitt lilla trevliga radhus någonstans i Bromma. Tant Elsa bjöd mig på lunch och vi hade ett mycket fint samtal. Bl a talade hon om för mig att jag inte skulle ha så bråttom med att skaffa barn. Själv hade hon fått samtliga sina tre barn efter att hon fyllt 40 år. Hennes man och hon hade levt i rätt många år tillsammans och haft mycket roligt och trevligt tillsammans, när barnen kom kändes det gott och fint att helhjärtat ägna sig åt dem. Numera (då när tant Elsa var 95 år) så var det alla barnbarnen som höll henne vital. Jag bär med mig minnet av tant Elsa som en skatt, där fanns så mycket livsglädje.

/Désirée

Maria
1

#5 Sådana historier är alltid lika härligt att läsa om🙂

Här kommer en länk om en studie 95+ där jag varit med på ett litet hörn. Jag har träffat flera av dessa deltagare och det är helt fantastiskt.

http://www.svd.se/svenskar-over-95-ovantat-friska_158364

/Maria

[Carpinus]
1

"Världens äldsta man, japanen Yasutaro Koide, avled på tisdagen 112 år gammal. Koide föddes den 13 mars 1903 och arbetade som skräddare. Han tog över titeln ”världens äldste man” i juli i fjol och avled i sviterna av lunginflammation.

När han fick frågan om hemligheten bakom sitt långa liv svarade Koide:

Det bästa är att undvika att arbeta för mycket och leva ett glädjefyllt liv."---

"Världens äldsta person är amerikanskan Susannah Mushatt Jones som är 116 år. Hon föddes den 6 juli 1899, uppger Guinness rekordbok."

TT

[Carpinus]
2

"Det är få förunnat att fylla 104 år och ännu färre förunnat att bo hemma i den åldern. Men Mildred Andersson i Lagan har receptet på ett långt liv. En påse geléhallon, korsord och ta dagen som den kommer."---

Smålandsposten

[Carpinus]
1

"106-åriga Virginia McLaurin har genomlevt två världskrig och nästan ett helt liv av diskriminering av svarta. Hon trodde aldrig att hon skulle få chansen att träffa en svart president.

På söndagen fick Virginia McLaurin, 106, träffa Barack och Michelle Obama i Vita huset som en del av uppmärksammandet av ”black history month” i USA."---

"106-åriga Virginias glädje går verkligen inte att ta miste på. Hon börjar till och med dansa med Michelle Obama."

Aftonbladet

[Carpinus]
1

#0 "Emma Morano är ensam kvar – 116-åringen från Italien är nämligen världens sista verifierade människa som är född på 1800-talet. Hon har levt genom två världskrig och otaliga teknologiska landvinningar, och hennes tips för att leva länge är enkla: skippa karlarna och ät rejält med råa ägg.

När Susannah Mushatt Jones från New York avled under torsdagen, något som SVT Nyheter skrivit om, tog Emma Morano öven tronen som världens äldsta levande människa. "---

SVT

[Nomen Nescio]
1

"Olle Östlund, 104, cyklar en timme varje dag.

På torsdagarna äter han ärtsoppa och pannkakor och fredagarna firar han med en whisky.

– Jag måste ju ut och röra på mig, säger han till Aftonbladet."---

[Nomen Nescio]
1

Elly i Solna har i dagarna fyllt 107 år. Fast när hon får frågan om det beror på generna skakar hon på huvudet och berättar att föräldrarna bara blev 70. Själv har hon varit sjuklig ända sedan barnsben, och konstaterar med förvåning i rösten att det inte klokt att hon med alla sina sjukdomar ändå blivit 107.

[Nomen Nescio]
0

_"I slutet av juli fyllde Gottfried Grunewald från Bjärred 103 år. Efter nästan 80 år som lektor, lärare och översättare tänker han nu på att lägga pennan på hyllan och bara njuta av livet."---

"För någon månad sedan firade han sin 103:e födelsedag och nu kommer han förmodligen inte att ge ut några fler böcker.
– Det är det här med ålder, man blir lätt trött. Jag vet inte hur jag blev såhär gammal, det liksom gick av sig själv. Men nu ska jag bara ta det lugnt och njuta av livet."_

Sydsvenskan

[Nomen Nescio]
1

"Mildred "Millie" Bowers är 102 år gammal och bor på ett ålderdomshem i South Carolina i USA. "---

"– Allt beror på gener. Jag känner mig helt okej eftersom jag får vara frisk. Mitt minne är bra och jag har inga större problem, säger hon till Live5News. Men det kanske finns en hemlighet till bakom hennes höga ålder – varje dag prick klockan fyra på eftermiddagen dricker hon en öl. Idén bakom ölen var faktiskt Millies egen och när hennes läkare gav henne tummen upp satte hon i gång."--- "Den 31 augusti fyller hon 103 år och kan tänka sig att kanske ta en extra födelsedagsöl. Känner du dig tveksam att hoppa på hennes ölbubbliga rutin? Lugn, du behöver inte.

– Det finns människor som inte gillar kaffe och andra som inte gillar te, men jag tycker att alla ska kunna dricka vad de vill, säger hon."

Aftonbladet

[Nomen Nescio]
0

"Reportern som kan ha varit först med 1900-talets största händelse har fyllt 105 år. Clare Hollingworth, känd för ha avslöjat det som skulle bli andra världskriget, blev bjuden på champagne på Hongkongs korrespondentklubb.

Den då 27-åriga engelskan Hollingworth fick en minst sagt flygande start när hon under sin första vecka på jobbet för The Daily Telegraph på sensommaren 1939 skickades till den tysk-polska gränsen. Där hade hundratals tyska stridsvagnar samlats, uppenbarligen redo för en invasion, skrev Hollingworth den 31 augusti hem till London – och fick sedermera äran för att i praktiken ha varit först med att rapportera om andra världskrigets början."---

TT

Uppdat.: Clare Hollingworth avled i början av januari 2017. N.N.

[Nomen Nescio]
1

"102-åriga Juana Hernandes fnittrar av lycka - hon är en av tusentals som just skrivit historia. Hon har precis röstat för första gången i sitt liv i ett amerikanskt val. – Hon bestämde sig för att bli amerikansk medborgare för att vara med och skapa förändring, säger dottern Maria Rosario Corales."---

Aftonbladet

Maria
0

#16 Härlig tant😉

/Maria

[Nomen Nescio]
0

#17 Verkligen! Och här är en till:

"102-åriga Jerry Emmett från Arizona har uppfyllt sin livslånga dröm - att lägga sin röst på en kvinna som har chans att bli USA:s president. När hon föddes ingick USA:s kvinnor inte i den allmänna rösträtten.

– Jag får rösta på Hillary Clinton i presidentvalet, vilket har varit min dröm sedan Bill Clinton var president, sa hon till reportrar på plats utanför vallokalen i Prescott, rapporterar Politico.

När Hillary Clinton utsågs till demokraternas presidentkandidat var Emmett den som avkunnade Arizonas röster för Clinton.

– Jag gråter, och jag gråter aldrig. Clinton förtjänar det så mycket. Hon har varit ett så bra exempel på att vi kan åstadkomma vad som helst, sa hon då, enligt Politico."---

Expressen

[Nomen Nescio]
1

#10 Emma Morano finns med oss ännu och kan nu fira sin 117:e födelsedag.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/emma-117-firas-i-italien/

[Nomen Nescio]
0

Jag förmodar att de flesta är överens om att hög ålder till stor del beror på ärftliga faktorer, eller goda gener som vi säger idag. Fast det kan ju vara intressant, åtminstone som kuriosa, att jämföra vad de gamla har och har haft för mat- och dryckesvanor, men där behövs det nog mera ingående studier för att söka förklaringar i kostvanorna. Att äta ett kilo choklad i veckan eller klämma tre öl och en whiskyshot dagligen låter annars trevligt, och det skulle jag kunna tänka mig pröva på om det leder till ett längre liv. (Kanske också om det leder till ett kortare…)

😉

[Nomen Nescio]
0

Alice Östlund uppmärksammade vi redan förra året, då hon som 109-åring debuterat som radiopratare. Idag fyller hon 110, och även om orken tryter lite verkar dagens höjdpunkt vara att äta middag i matsalen med övriga boende på Strömkarlsgården i Trollhättan. Att äta ordentligt på bestämda tider har Alice alltid varit noga med.

[Nomen Nescio]
1

Inte så ofta en kändis dyker upp i denna skara, om man inte skall räkna världens äldsta som en sådan, men idag fyller skådespelaren Kirk Douglas hundra år. För senare generationer kanske han mest är ihågkommen som Michael Douglas far, men han var på sin tid en av de mer kända biostjärnorna. Kirk Douglas har en imponerande filmproduktion bakom sig, första filmen jag såg med honom var nog  barndomens matinéfavorit "En världsomsegling under havet".

Carmarino
3

Här står lite om Kirk Douglas 100-årsfest. När jag först såg fotot så tänkte jag att han verkligen såg mycket yngre ut än 100 år. Sedan insåg jag att det var sonen Michael. Hans far satt i en stol bredvid. 😃

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Nomen Nescio]
1

I måndags fyllde USA:s äldsta kvinna 114 år. MS Adele Dunlap i Hunterton Country, New Jersey, verkar dock inte särskilt trakterad av att bli firad - hon tycker att alla är värda lika mycket, och det hon uppskattade mest på sin födelsedag var när hon skulle få gå och lägga sig. För övrigt så envisas hon med att påstå att hon i själva verket är tio år yngre, men det är något hon alltid har hävdat enligt en dotter. Registerhandlingar och skolbetyg styrker dock uppgifterna om hennes faktiska ålder.

Enligt the Gerontology Research Group kommer Ms Dunlap åldersmässigt på nionde plats bland de äldsta i världen. Av de 46 äldsta i världen är 44 kvinnor, om man skall tro gruppens databas.

Källa USA Today.

[Nomen Nescio]
0

Den 102-årige ekologiforskaren Dr David Goodall blev uppmanad av Edith Cowan University (i Australien) att bedriva sin forskning hemifrån från och med nästa år, eftersom man oroade sig för att han kunde skada sig. Det kom som ytterligare ett bakslag för Dr Goodall, som nyligen fått avsluta sin teaterbana eftersom hans försämrade syn gjorde att han inte kunde köra bil till repetitionerna längre. 

Efter att Goodall stått på sig har Universitetet stolt meddelat att de har hittat en lämplig lokal närmare hans hem, en lösning han tacksamt accepterat. Dr Goodall uppbär en oavlönad forskarplats som hedersbevisning för sin sjuttioåriga gärning som resulterat  i mer än 100 forskarrapporter.
"Jag hoppas kunna utträtta lite nyttigheter så långt synen så tillåter", säger han till ABC, men tillägger att han fortfarande anser att uppståndelsen kring hans säkerhet var onödig.

Källa.

[Nomen Nescio]
0

"Ruth Benjamin, från Illinois i USA, fyllde nyligen 109 år. Och hon berättar hur hon har gått till väga för att bli så gammal.

– Jag har aldrig rökt cigarretter. jag har aldrig druckit sprit och jag har haft en man under 43 års tid, säger hon till WTHI-TV och tillägger:

– Och jag äter potatis varje dag. Och jag älskar surkål och jag älskar bacon!"---

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dEEMw/109-aringens-tips-till-langt-liv-at-bacon