Ovälkomna säljare?
"Gamla luras in i telefonabonnemang de inte vill ha. De krävs på femsiffriga belopp med hot om inkasso. Telefonbolaget 4one har fått rekordmånga klagomål och beskrivs som ”fullständigt oseriöst”.
– Under mina 17 år i den här branschen har jag nog inte sett något som är så utstuderat och som skapar så höga kostnader för enskilda personer som det här, säger Telekområdgivarnas vd Mattias Grafström till SVT Nyheter."
Har själv blivit uppringd av det här bolaget, trots att jag står i NIX-registret. Säljaren påstod att man i praktiken var "gamla Telia", något som fler tydligen känner igen enligt anmälningarna. Det tog inte många sekunder att avsluta det samtalet…
Tidigare rubrik: "Mängder av äldreanmälningar mot nytt telebolag."
Det är ett riktigt elände med alla dessa försäljare som ringer. Jag har ledsnat helt på detta, så jag kräver att få fullständigt namn på försäljaren, samt adress till företaget som hen arbetar på, när hen frågar varför, så svarar jag att det kommer en faktura på 100:- per gång de ringer mig. Det har minskat uppringandet väsentligen.
/Désirée
#1 Jag måste säga att NIX fungerar riktigt bra! Det är bara enstaka skojare som struntar i registret. Ett tag ringde en del med förklädda "konsumentundersökningar" för att kringgå NIX, men även sådana samtal har försvunnit nu.
Nja, nix fungerar bra, så länge man inte handlar på nätet och då oftast måste ange sitt telefonnummer. Då blir det genast ett gäng som anser sig ha rätt att störa med upprepade samtal.
/Désirée
#3 Okej! Jag handlar (nästan) aldrig på nätet, så det är väl därför jag kommit så lindrigt undan…
"Telefonbolaget Fastcom i Helsingborg har vilselett och lurat minst 60 äldre personer att teckna abonnemang hos företaget. Det hävdar konsumentombudsmannen som nu stämmer bolaget."---
"Fastcom, eller Fast Communication Sweden Ab, har enligt stämningen ringt upp framför allt äldre personer och uppgett sig ringa från personernas befintliga operatör. Många har uppfattat det som om telefonförsäljaren vill informera om förändringar i personens abonnemang. Dessutom har bolaget ringt upp personer som registrerat sig hos Nix – ett spärregister som ska garantera att man slipper samtal från just telefonförsäljare. – De här personerna har därför inte haft anledning att tro att det är någon annan än deras befintliga operatör som ringt. De har också gett intryck av att informera om hur den fasta telefonin kommer att fungera framöver, och sagt att om konsumenten vill ha kvar sin fasta telefon är det detta som gäller, säger processråd Carolina Andersson."---
Jag gjorde som jag läste en annan kille gjorde med telefonförsäljare nämligen försöka sälja på denna saker. Sist erbjöd jag försäljare en påse golfbollar för 1000 kr. 🙂 Samtalet blev rätt kort.
#7 Jag har i en annan tråd berättat om hur Krister Classon ("Stefan & Krister") gjorde när han råkat ut för flera telefonförsäljare på kort tid trots att han är med i NIX. Han satt stillsamt och lyssnade på den senaste försäljarens svada till dess han började bli uttråkad. Precis när försäljaren drog efter andan sköt Krister med rösten lånad från sin rollfigur Birger in "jau skau fåu en kanin". Försäljaren kom av sig totalt och fick bara fram ett "eh…va?", och lika barnsligt allvarligt upprepade Krister att han skulle få en kanin. Försäljaren brast ut i gapskratt och slängde på luren, och efter det har bland annat Siw Carlsson i teatergruppen testat samma metod, och det fungerade även då, berättade hon i sitt Sommarprogram på radion.
Det är så synd om alla som luras av telefonförsäljare. Många vågar inte/kan inte säga nej. Varje gång jag får ett sådant samtal frågar jag på en gång om de är försäljare o om de säger ja tackar jag för samtalet o lägger på luren. Jag sparar numret med namnet 'Svara ej'.
-------------------------------------
Har flera gånger fått samtal från de som säger sig ringer från Microsoft - mannen pratar engelska med indisk brytning. Jag säger till dem 'go to hell' o lägger på luren.
Jag såg nyligen ett engelskt program på YT där de talade med människor som hade blivit lurade, de hade gett sitt bankkonto nummer till den som ringde.
Vet inte om det var 4one eller något annat "lurendrejarföretag" som ringde mig och sa att de ringde på uppdrag av Telia för att se över mina abonnemang. (Har man en kundrelation med ett företag får de ringa även om man har Nix.) Talade om för dem att alla sådana frågor tar jag direkt med Telia. Det tog ett tag att övertyga honom om att det inte var lönt att tjata, men sedan dess har jag inte hört ifrån dem.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag är väldigt noga med att vara bestämd men vänlig. Det funkar alltid. Samtalen brukar bli korta.
Jag har alltid i åtanke att bakom luren så sitter faktiskt en människa som jobbar för sitt levebröd. Jag har väldigt svårt att tänka mig att någon har detta jobb på önskelistan utan det är enbart för att få ihop pengar. Oftast ungdomar.
/Maria
Jag har faktiskt bytt taktik. Numera säger jag att pga min hörselskada gör jag inga affärer eller pratar med främlingar på telefonen och ber dem ta bort mitt nummer från deras lista.
/Désirée
I Plus på SVT1 kl. 21.00 ikväll kommer man att ta upp hur vissa företag sätter sina säljare att ringa till gamla och sjuka.
"Flera partier backar nu från kravet på skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning. Säljbranschens motkampanj har vunnit gehör och regeringens lagförslag dröjer. Med det kan få stöd från oväntat håll, visar SVT Nyheters kartläggning. Äldre, sjuka och funktionshindrade binds upp på tjänster och abonnemang som de inte vill ha. Oseriös telefonförsäljning har länge betecknats som ett av de största konsumentproblemen, och många uppfattar generellt telefonförsäljning som störande."---
"Nu har organisationen Sveriges konsumenter räknat ut att det gått över 500 dagar sedan utredningsförslaget presenterades – utan att regeringen lagt något lagförslag. Enligt regeringens hemsida kommer det inte heller att komma något lagförslag före årsskiftet. – Alla avtal måste tåla eftertanke och dagsljus, säger Jan Berthoft, som är generalsekreterare för Sveriges konsumenter, och kritisk till att lagskärpningen dröjer."---
"Men efter att utredningsförslaget presenterades har säljbranschen bearbetat politikerna, och i dag har flera partier förflyttat sina positioner. Moderaterna och Centern är i dag uttryckligt skeptiska."---
Flera riksdagspolitiker bekräftar för SVT Nyheter att branschen legat på för att stoppa lagförslaget. "– Visst har vi fått ta del av informationen, men det gäller att sålla och sovra och väga de olika intressena mot varandra. Det tror jag vi är ganska vana vid som politiker, säger Per Johansson (C)."---
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/partier-backar-fran-atgarder-mot-telefonskojare
"Det var för ungefär två år sedan, när Paula Hammerskogs pappa fyllde 90 år, som telefonförsäljarna började ringa. – Vilket får mig att undra om folk ligger och bevakar när folk börjar bli så gamla att man kan anta att de börjar bli lite förvirrade, säger Paula Hammerskog. Med tiden växte fakturorna från telefonförsäljarna, och Paula Hammerskogs pappa betalade dem själv över internet. Det var allt från smink till hälsokost och lotter, företag med snarlika namn som seriösa lottföretag, berättar hon."--- "Paula Hammerskog uppskattar att köpen kostat hennes pappa runt 100 000 kronor. – Det handlar om ungefär 10 000 i månaden, den värsta månaden var det drygt 20 000 kronor, säger Paula Hammerskog."---
"– Jag trodde att jag skulle stöta på massa ungdomar som har sina första jobb. Så har det inte alls varit. Det här är vuxna människor som varit ute för att lura andra människor."---
"Hon berättar att vissa telefonförsäljare fortfarande ringer trots att hon sagt ifrån – och trots att hennes pappa bytt nummer. Nu har de få vännerna som pappan har kvar svårt att nå honom. – De fattar inte att han bytt nummer, en av dem är 98 år."---
http://www.expressen.se/dinapengar/paulas-pappa-blev-lurad-pa-100-000-kr/
"Kalla fakta avslöjar hur samvetslösa försäkringsrådgivare lurar pensionärer att ta helt onödiga – och dyra - lån. I flera av fallen har dessutom de lurade lidit av demenssjukdomar. I bakgrunden finns några av Sveriges största och mest betrodda låneinstitut och försäkringsbolag."
Kalla Fakta TV4 20 dec. kl. 21.00.
Hade försäljare från Bredbandsbolaget i fredags som ringde på dörren. Jag öppnade inte, dom stod säkert i 10 min och ringde på och knackade på dörren. I lördagskväll kom dom igen och ringde på. Envisa rackare.
De var här också för någon månad sedan, fast det hade kommit förhandsbesked per post, så man visste vilka det var man inte öppnade för…😉Här ringde de bara en gång och knackade en gång innan de drog vidare.
Och veckan efter var det Com Hems tur att ringa på…
#18 Jo jag fick med förhandsbesked om besöket.
# 17 =ch # 18 Vad otrevliga ni är 😂
Här brukar Bredbandsbolagets säljare komma och ringa på innan jag har fått "förhandsbeskedet". (Det ligger ofta i brevlådan dagen efter.)
Brukar tala om för dem, vänligt men bestämt, att jag inte är intresserad av deras erbjudande, så det är lika bra att de inte slösar sin tid på mig utan går till någon annan. Trots det så försöker de ändå med sitt säljsnack. Så jag gissar att det är många som inte vill ha besök av dem. 🙂
En av dem var direkt otrevlig och kallade mig i princip för korkad som inte ville beställa abonnemang av honom. Han kunde absolut inte förstå varför jag inte ville ge honom mitt personnummer så att han kunde kolla vilket abonnemang jag redan hade. Fast det var på den tiden de hörde till Tele2. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
# 21 jag referade till denna tråden
#22 Okej, det framgick inte - åtminstone inte så att jag förstod det. 😉
Jag svarade inte heller på ditt inlägg utan skrev bara rent allmänt om mina erfarenheter av Bredbandsbolagets säljare.

Jag brukar vara så påläst att de till slut ger upp. En kastade på luren i örat på mig😃
>>>Malum domesticum<<<
"Folksams Seniorkapital har förmedlats av försäkringsförmedlare. Men affären är mycket svår att begripa. Kunder som SvD kommit i kontakt med har aldrig behövt produkten. I TV4:s Kalla fakta, som sänds på onsdag (edit: sändes igår, tisdag), vittnar drabbade konsumenter om samma sak. Pensionärer som klarat sig bra på sin vanliga pension har ändå skuldsatt sig, och dessutom fått betala dyrt för det. Det har visat sig i både SvD:s och Kalla faktas granskning att kunderna inte förstått att det ingått i upplägget att de betalar dryga provisioner på upp till 200 000 kronor till förmedlarna. Förmedlarna har använt Folksams namn som en garant för tryggheten i upplägget, men kunderna som Kalla fakta och SvD talat med har inte vetat vad de egentligen har köpt.
Förmedlarna, som är flera olika företag, anklagas för att ha vilselett kunderna. I onsdagens Kalla fakta visar det sig att förmedlaren exempelvis inte har berättat sanningsenligt hur mycket pengar som skulle komma in på kundernas konto varje månad. Dessutom har kvinnan varit dement, och haft svårt att ta in informationen då affärerna gjordes upp."---
http://www.svd.se/folksams-bluff-fortsatter-salja-vilseledande-forsakring/om/naringsliv
Vilke senior som helst kan själv ta ett seniorlån på sin fastigeht eller instatslägenhet och sätta på ett konto och ta ut lämplig summa vid en viss tidpunkt. Varför blanda in försäkringsbolag och rådgivare?
#26 Dessvärre är det kanske så att det finns gamla, kanske dementa, som varken haft behov av eller kännedom om seniorlån men som utnyttjas av dessa förmedlare till skyhög provision. Som det står i artikeln: "Pensionärer som klarat sig bra på sin vanliga pension har ändå skuldsatt sig, och dessutom fått betala dyrt för det." Hade inte förmedlaren dykt upp kanske det aldrig varit aktuellt med något seniorlån.
# 27 Jag såg programment igår kväll och det är för jäkligt att både Folksam och SBAB lånar ut sig till detta.
Påringning idag på morgonen från någon som började med "Hello Sir, my namne is…". Längre kom hon inte förrän hon hade luren i örat.
#29 Dags igen, klockan halv ett försökte de på nytt.
#29 Tredje "Hello Sir"-samtalet på ett dygn - de är envisa, men det är jag också…😡
Dags igen, ännu en skojaruppringning - av de sex senaste påringningarna jag haft är fyra från skojarna. Konstigt att de gjorde uppehåll under julen…
Mitt nummer verkar vara populärt hos dem, tydligen förs det inga anteckningar över var luren slängs på - det borde spara dyrbar "säljtid" om så gjordes.
"Karin Allemann-Patino, 75 i Kimstad fick ett bluffsamtal på telefonen från utlandet och ilsknade till. "De ville ha min pinkod till datorn", säger hon."---
"Att hon svarade på det obekanta numret med 14 siffror, däribland Rysslands landsnummer 7, var för att hon har många bekanta runt om i världen.
Jan Olsson, förundersökningsledare vid polisens nationella bedrägericenter (NBC), säger:
– Det vanliga är att de ringer från Indien. Bedragarna kan uppge att de ringer från Microsoft, men Microsoft har kanske en miljard kunder och skulle aldrig ringa någon, säger han.
Skojarna tycks räkna med att äldre personer inte är så vana vid datateknik, därför är de måltavlor för bedrägerierna – men polisanmälningarna leder sällan någonstans:
– Det här är oerhört svårt att utreda. Ingen polismyndighet i Europa eller USA har lyckats komma på dem, säger han."---
http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/karin-75-fick-lurigt-samtal-fran-utlandet-om4390220.aspx
Efter uppehåll på en månad verkar det vara dags för "Microsofthjälparna" att göra en kampanj igen, så nu vet vad man har att vänta den närmaste veckan. Idag slog de alla rekord genom att ringa kvart i sju på morgonen. Känns lite obehagligt med telefonsamtal så tidigt på morgonen, eftersom man blir orolig att något hänt någon närstående…