Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettdatorer-mobiler
Läst 3835 ggr
[Carpinus]
1

Äldre och data - del 2

"Att komma åt internet är inte lätt. Åtminstone inte för merparten av dem som bor på något av Norrtäljes kommunala äldreboenden."---

"Gunilla Brattberg, 71 år, är pensionerad läkare och sommarboende i Grisslehamn. Hon har under flera år engagerat sig i frågor rörande äldre och internet. Förutom att hålla kurser i internetanvändning för pensionärer, har hon även gett ut två läroböcker i ämnet. Brattberg menar att det finns en naturlig förklaring till att många äldre inte frågar efter en uppkoppling. – Hur kan man efterfråga något som man inte känner till? Hon berättar att hon genom sina kurser kommit i kontakt med många äldre personer som aldrig tidigare använt en dator. – Men när de sedan ser allt man kan göra så ändrar de uppfattning. Det handlar om att man måste visa vilka möjligheter som finns."---

"Gunilla Brattberg är övertygad om att uppkopplingsmöjligheterna för äldre kommer att se bättre ut i framtiden. – I min generation är vi många som aldrig skulle acceptera att flytta till ett boende utan internet, säger hon."

Norrtelje Tidning

Det här är en fortsättning på tråden äldre och data, del 1 (som delvis löpt parallellt med denna).

Denna tråd hette tidigare "Dåligt med wifi på äldreboenden", men eftersom vi nu har två trådar som avhandlar ämnet "Äldre och data" koncentrerar vi diskussionen hit.

[Carpinus]
1

Först fnissade jag lite, som inför ett lyxproblem - jag har aldrig tänkt tanken, om jag skall vara ärlig. Sedan slog det mig att hon ju har rätt! Vi är många som har datorn som en del av vår vardag, och även om man kanske är skröplig och kommer till hemmet så kandet  vara svårt att vara utan dator att hålla kontakt med släkt och vänner genom, att betala räkningar på eller att  hålla sig orienterad med.

Så heders till Gunilla,  som skickat ut en enkät till landets kommuner med begäran om svar på i vilken mån de erbjuder internetuppkoppling i sina boenden.

[Carpinus]
0

Så här svarar man från politikerhåll i Norrtälje: "– Vi har för närvarande inga planer på att installera internet i de boendes lägenheter, säger Håkan Jonsson (S), förste vice ordförande i sjukvård- och omsorgsnämnden i Norrtälje kommun.

Han är tveksam till om Internetuppkoppling på boendena är något som skulle användas.

– Många av de som kommer dit är väldigt sjuka. Då är frågan om de har så mycket glädje av att vara uppkopplade.

Kostnaden är en annan fråga som Håkan Jonsson menar att man måste ta med i beräkningarna.

– Behoven inom äldreomsorgen ökar i hög takt och det betyder i sin tur att kostnaderna blir större."---

marimu
0

Vad är det för fel på mobilt bredband? Det har jag haft i flera år och det fungerar bra.

Maria
0

Tyvärr så tror jag inte behovet finns idag för de som kommer in på äldreboenden är ofta i såpass dåligt skick att de inte kan använda sig av denna teknik.

I framtiden däremot så hoppas jag att äldrevården har byggts ut och kan fungera som den gjorde på tiden då ålderdomshemmen fortfarande fanns och då kommer med all säkerhet även ett skriande behov av uppkoppling.

/Maria

[Carpinus]
0

#4 Ja, det är bra att frågan väcks, för jag tror att det förr eller senare blir naturlig. Tänker t.ex. på bildsamtal, där anhöriga som bor långt borta kan "titta till" sina anhöriga och förvissa sig om att de ser ut att må bra.

Maria
0

#5 Javisst. Det är ju guld värt att kunna ha kontakt med nära och kära i vår nu så globala värld.

Tyvärr så måste man numera vara i så dåligt skick när man får plats på ett äldreboende att man många gånger har tappat förmågan att använda sig av denna teknik.

/Maria

[Carpinus]
0

Frågan är inte ny, även om initiativet med att skicka ut enkät till samtliga kommuner är ett nytt grepp. Så här skrev P4 Jönköping redan för tre år sedan:

"En ny generation äldre kommer ställa helt andra krav på bredband, smarta telefoner och bärbara datorer när de flyttar in på äldreboenden framöver. Men kommunerna är dåligt förberedda."---

"- Det är viktigt att kommunerna är på tårna här. Det kanske är så att det finns fördomar om att äldre inte använder det här, men så är det ju redan att äldre kommer med den här utrustningen, säger Peter Sjöstrand som är gruppchef för gruppboenden i Vetlanda kommun där man börjat fundera kring IT-frågorna kring äldreboenden."---

#3 Jag har tittat på artikeln, och det är bara i rubriken som wifi omnämns, medan enkäten nog  gäller internetuppkoppling överhuvudtaget. Nu är jag inte insatt i mobilt bredband så min fråga röjer nog min okunnighet,  men kräver inte det routrar på varje enhet till skillnad från wifi?

[Carpinus]
0

"Jag funderar på hur det blir när dagens medelålders och yngre pensionärer hamnar på äldreboende. Jag hoppas att vi inte kommer att nöja oss med sängplats och mat, utan vi behöver trådlöst bredband så vi kan vara uppkopplade (men det kanske redan finns på våra äldreboenden i Skövde), och vi vill ha folk runt omkring oss både på nätet och AFK (away from keyboard).

För som 103-åringen Dagny skriver på sin blogg: Jag trivs vid datorn. Den kan man använda till mycket. Affärer hänvisar till sina hemsidor och biljetter av alla de slag skall köpas på nätet. Men ibland längtar man efter service där det finns människor att tala med."---

Karin Långström på SLA

[Carpinus]
0

_"De senaste åren har tillgången till internet ökat, inte minst hos pensionärerna. Men andelen äldre som har tillgång till internet är fortfarande större än andelen som använder internet."---

"Tittar man däremot på de pensionärer som använder internet kan man konstatera att de är nästan lika aktiva användare som resten av befolkningen. Bland internetanvändarna över 66 år är 70 procent dagliga användare, motsvarande siffra för alla internetanvändare är 86 procent. När pensionärerna väl har börjat använda internet så blir det alltså för de allra flesta en självklar del av vardagen."---_

Internetstatistik

Maria
4

Det handlar ju om framförhållning hos politiker.

Jag kan inte riktigt fatta att de ofta tänker så kortsiktigt. Högsbo där jag bor är en stadsdel med i dagsläget många äldre. Man stänger och river skolor men även om man inte har de minsta mattematiska kunskaper så kan man ju räkna ut med "en viss bakdel" att det kommer att svänga om några år när nya barnfamiljer flyttar in. Jag ser bara en skillnad i mitt radhusområde bland 76 hus vilken förvandling som skett på de 9 åren jag bott här.

Samma gäller ju bland äldre och deras behov. Behovet av boendeplatser som är anpassade för de krav den generationen har.

/Maria

[Carpinus]
1

#10 Ja, det är en gåta att man inte verkar vilja titta runt knuten…

[Carpinus]
0

_"Kinda kommun agerar direkt efter Correns artikel om bristen på trådlös uppkoppling på äldreboendet."---

"Det var i tisdagens tidning som Corren berättade om K-G Andersson och Eric Bergman. Båda gillar datorer, men när de flyttade in på Västerliden blev det stopp - här fanns inget bredband till skillnad mot Bergdala äldreboende i Kisa."---

Allt fler äldre människor går den digitala vägen för att betala räkningar, hålla kontakt med barn och barnbarn eller ägna sig åt olika intressen. Datorn kan också vara ett redskap för att hålla hjärnan och motoriken i trim.
Nu sprids den möjligheten till samtliga äldreboenden i Kinda."_

Corren

[Carpinus]
1

"42 procent av seniorerna i gruppen 76 + använder internet hemma någon gång, även om bara 29 procent gör det dagligen. I gruppen mellan 66 och 75 års ålder är det hela 80 procent som använder internet hemma någon gång, och 62 procent som gör det dagligen. Som jämförelse visar rapporten att 67 procent av alla tvååringar i Sverige använder internet."

Tidningen Veteranen citerar undersökningen "Svenskarna och Internet" från 2015.

Inkanyezi
2

Jag kan inte förstå varför kostnaden ens kommer upp som argument. Jag tänker mig att administrationen har en anslutning, och det är struntenkelt att dela den med en trådlös router. Jag har under flera år delat ut, efter att jag i ett par år snyltade på någon annans trådlösa nät. Det kostar faktiskt ingenting att dela ut nätverket, och jag är helt övertygad om att de flesta administrationer, också äldreboenden, har en nätanslutning.

Så att det skulle kosta något extra, det tror jag bara inte på. De kanske skulle vilja sätta upp myntautomater på toaletterna också? Eller med kort, och ta betalt efter hur mycket man använder dem?

Vi är ju vana vid att ha en viss service, så att man inte ens tänker på att det faktiskt också har ett pris. Vi har rinnande vatten, och vi har avlopp, och det finns lyse på äldreboendet. Alla de sakerna kostar så klart, liksom Internet, men att det skulle vara "för dyrt" är ett mycket tunt argument.

Här där jag bor nu, har jag förutom mitt eget också tillgång till fem öppna nätverk, varav fyra tillhör kommunen och ett en skola. Ett av dem är biblioteket, och bibliotek kanske också kostar för mycket för gamla då? Vilken service kan vi i dag se som rimlig? Jag ser nätet som lite viktigare än bibliotek, men för mig fyller det i stort sett samma funktion. Biblioteket ligger långt bort, är bara öppet vissa tider, och det har inte alltid de böcker jag är intresserad av. Nätet har jag till stor del för att vara uppdaterad, men också för en del sociala kontakter och för att sköta mina bankärenden. Jag deklarerar på nätet, och kan ha kontakt med vården via nätet.

Och visst kostar det, men den som vill använda mitt trådlösa nät behöver inte betala, och det kostar mig ingenting extra.

[Carpinus]
0

#14 Nej, kanske är förmodade kostnader ett bekvämt argument att ta till för förvaltningar och boendeansvariga när de inte kan/vill sätta sig in i lösningsmöjligheter? Det finns ju IT-ansvariga i alla kommuner numera, och det borde inte vara några problem att uppdatera sina kunskaper med hjälp av dem - om man har ett faktiskt intresse…

[Carpinus]
1

_ "Familjen Kamprads stiftelse satsar på ny teknik till äldre genom att skänka 500 surfplattor till äldreboenden.
– Vi vill sätta guldkant på äldres tillvaro, säger Lena Fritzén, stiftelsens verkställande ledamot."---

"Men innan styrelsen tog beslutet om att genomföra satsningen startades ett pilotprojekt på äldreboendet Attendo Sörgården i Rottne.
I ett års tid har de haft tillgång till surfplattor. Lena Fritzén, stiftelsens verkställande ledamot, berättar hur mycket det har betytt.
– De äldre har använt plattorna både i gruppaktiviteter och på individuell nivå. Bland annat har de kopplat upp sig mot tv:n och fått tillgång till det öppna arkivet. Där har de kunnat se både på Hellenius hörna och Söderkåkar, gamla serier som de känner igen, berättar hon.
En äldre kvinna har börjat följa sitt barnbarns blogg från Kina.
– Det är en del av grundtanken. Att de ska kunna komma i kontakt med nära och kära långt borta, konstaterar hon."---_

Smålänningen

[Carpinus]
0

"Svenska pensionärer har ganska nya surfplattor och smarta telefoner, men klart äldre datorer, visar en pilotstudie bland 300 Växjöbor över 65 år.  Men 16 procent av dem hade ingetdera.

– Det verkar som att de äldre hänger med bäst i den nyaste typen av teknik, bättre än på bärbara och stationära datorer, säger Tobias Olsson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet.

– Och det är intressant, för en surfplatta eller smartphone placerar dig mer som konsument än som producent."---

"Utanförskapet avgörs inte enbart av vem som har och vem som inte har bredband och digital teknik. – Det är bara en dimension. En mer finstilt dimension av utanförskapet handlar om kunskaper och resurser: I vilken mån är man kunnig nog att uträtta vardagliga ärenden med hjälp av tekniken? Förmodligen väljer många äldre aktivt att stå utanför, de vill helt enkelt inte vara digitala. – Absolut, och det är ett intressant val i sig, så jag hoppas att vi träffar på sådana hushåll också, säger Tobias Olsson.

Frågan är vad samhället ska göra för dem. Ska det alltid finnas ett icke-digitalt alternativ?

– Exakt, det är en mycket spännande fråga. Kommersiella företag och offentliga sektorn, inte minst hälsosektorn, vill alla skapa olika e-lösningar. För dem är det ett mer effektivt sätt att hantera sina kunder, medborgare och patienter. – ­Men då förväntar de sig användare därute som är både villiga och kunniga nog att använda de här lösningarna. Men hur säker är man på att de vill och kan göra det? Och särskilt då äldre personer, som till skillnad från yrkesverksamma inte har tillgång till IT-support och ständiga uppdateringar i datorn."---

Forte (Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd)

[Carpinus]
0

_ "Internet har gett den 91-åriga bloggaren Dorrit Fredriksson ett nytt socialt liv.
– Jag är så lycklig att jag började blogga, det har gett mig livslusten tillbaka."---

"Barnen oroade sig över att hon skulle bli deppig och ensam. Eftersom skrivandet alltid haft en plats i Dorrit Fredrikssons liv startade de en blogg åt henne.
Då visste hon knappt vad en blogg var, men i dag spelar internet en viktig del i hennes sociala liv.
– Det är fantastiskt att jag kan sitta hemma på rumpan och ändå träffa folk."---
"– Till min förvåning har jag fått många följare. Det är många yngre människor som läser, det är inte så många nittioåringar som är ute på nätet, säger Dorrit Fredriksson."---

"Bland pensionärer över 75 år använder bara 34 procent internet, enligt statistik från Internetstiftelsen i Sverige.
– Nu när fyrtiotalisterna blir pensionärer blir ju allt annorlunda. Men min generation är precis i skarven, det är många som aldrig ens lärt sig använda mobiler, säger Dorrit Fredriksson."---

"Äldre pensionärers internetvanor påverkas mycket av deras utbildningsnivå, enligt Internetstiftelsen i Sverige. Av dem som har gått grundskola eller folkskola använder bara 22 procent internet. Bland de högskoleutbildade i samma åldersgrupp är hela 60 procent internetanvändare.
– Jag träffar ju andra nittioåringar som inte använder internet. Jag märker verkligen vilket plus jag har där. Jag har haft tur, säger Dorrit Fredriksson."---_

HD

Sveriges mest kända äldre bloggare är förstås Dagny Carlsson, som under pseudonymen Bojan har en egen blogg. Dagny fyller 104 den 8 maj.

[Nomen Nescio]
1

"Wifi är i dag lika självklart i ett hem som rinnande vatten. Det har blivit en så universell teknologi att vi inte ens reflekterar över den längre", skriver en tekniktillvänd person på Expressen. "Inte för alla", skulle jag vilja invända, med hänvisning till TS. Samtidigt känns det faktiskt rätt skönt att som "mogen ungdom" åtminstone inte ha det beroendet i dess fulla utsträckning…

Schnauzertik
1

Om jag behövde välja mellan rinnande vatten och wifi vore valet lätt.

Värd för Pensionärer

Inkanyezi
1

Vi har ju faktiskt på enstaka ställen hushåll utan rinnande vatten, och jag har emellanåt levt utan det. Jag tycker att det är besvärligt att inte ha tillgång till tvättmaskin, men Internet kan jag undvara - vilket jag också kommer att göra när jag nu flyttar till Kuba.

Men visst är det bekvämt att ha tillgång till så mycket på så enkelt sätt.

[Nomen Nescio]
1

"_Jag har heller aldrig funnit bebodda ryggåsstugor utanför Kinds härad i södra Västergötland. Där har vanan att bygga sådana hus av någon anledning levt kvar mycket längre än på andra håll. Den sista stugan av den typen som byggts utan att vara en medveten pastisch eller som fritidshus är för övrigt byggd så sent som 1971. Bonden som byggt huset som undantagsstuga för sin mor förklarade det för mig. Han hade så mycket ”hopaplockegrejer”, gamla fönster, dörrar och sånt, som inte skulle passa i ett modernt hus. Därför hade han byggt en stuga av den gamla typen, för att kunna återanvända det han redan hade.

Hemsömmerskan i ryggåsstugan tyckte att det gick lika bra att bo så ålderdomligt, som i en modern lägenhet framme i samhället. Det var egentligen bara ett problem. Eftersom telefonlinjen tog slut vid hennes stuga drogs blixtnedslag lätt dit. Det hade hänt bara några veckor tidigare att blixten slagit ner och telefonlinjen var utslagen i flera dagar. På den säregna Kindbodialekten sa hon:_

–Så jau va å mä internet i flere da’a.

Står det någonstans skrivet att man inte kan ha dator med internet om man är en hemsömmerska i en ryggåsstuga vid vägs ände?"---

Dan Korn i Magasin Neo

[Nomen Nescio]
1

"Att kunna följa barn och barnbarn är en av anledningarna till att sociala medier har blivit populära bland pensionärer. För många har Facebook och Instagram blivit en naturlig del av vardagen.

En enkät som pensionsbolaget AMF har skickat ut till sina kunder tyder på att så många som sju av tio pensionärer använder sociala medier.

Av dem har åtta av tio ett konto på Facebook och tre av tio använder den populära bilddelningstjänsten Instagram. Däremot är inte Twitter lika populärt.

Den främsta anledningen till att använda sociala medier är att hålla kontakt med familj och vänner, men också att följa nyhetsflödet. Drygt var femte av de som deltog i undersökningen säger sig också använda sociala medier för tidsfördriv eller för att ha kontakt med personer som har samma intressen."---

TT

[Nomen Nescio]
0

"De som vill ha tillgång till internet på länets äldreboenden får själv fixa en mobil anslutning. I regel har nämligen inget äldreboende i Gävleborg något trådlöst internet att erbjuda. En nödvändighet, säger Gunnar Vallin på Selggrensgården i Gävle. Som en van datoranvändare var internet en självklarhet när Gunnar Vallin skulle flytta in på Selggrensgården i Gävle. Men när äldreboendet inte hade något wifi att erbjuda var han tvungen att själv installera ett mobilt bredband. — Ja det var väl den enda möjligheten jag hade för att få internet. Allt man gör måste man ut på nätet för att göra, och internet det täcker allting, säger Gunnar Vallin."---

"Och precis som många andra använder Gunnar Vallin sig av internetbanken när han betalar sina fakturor. Det vill säga för rena nödvändigheter. Men datorn använder han också som daglig underhållning, någonting som han inte skulle vilja vara utan. — Nej då tror jag att jag skulle få långsamt alltså. För det här kan man sitta och hålla på hur mycket som helst med och aldrig bli fullärd, säger han."

SR
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6494978

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/blir-du-gammal-sluta-surfa

Schnauzertik
2

Ett samtal till supportavdelningen

"Jo, jag satt här och skrev då alla ord plötsligt försvann." …………..

Läs mer om För dum för att ha dator.

Jag minns att vi en gång la in en liten bug för en kollega så att alla bokstäverna sakta singlade ner från skärmen och försvann.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
1

#13 "Svenskarna och Internet", den årliga studie som vi omnämnt tidigare föreligger nu i 2016 års upplaga. Där finns som tidigare även fakta om seniorers nätanvändning. Mer om detta på nedanstående länk.

http://www.senioren.se/nyheter/det-gor-seniorer-pa-natet/

[Nomen Nescio]
0

I dessa fiberutbyggnadens tider kan det här vara värt att uppmärksamma:

"Lidköpings kommun har fått in uppgifter om att personer som utgett sig för att vara fibertekniker har försökt ta sig in hos privatpersoner. I går varnade Teab Energi i Tidaholm för liknande händelser, sedan boende i Tidaholm fått besök av två män i varselkläder som utgav sig för at vara från företaget.

– De var inte utsända av oss. Vi ber alla att vara uppmärksamma på besök för såväl fiber- som elproblem. All vår personal kan identifiera sig med legitimation, sa Mattias Andersson, vd på Teab Energi, som gick ut med en varning på sociala medier under tisdagskvällen."---

SkLT

Eda
2

Många äldreboenden saknar Internet

Eftersom vårt nuvarande samhälle blir mer och mer blir beroende av internet med t.ex. att betala räkningar, bankaffärer, beställa varor, mejla, googla, kanske skajpa med barnbarnen, ta reda på när bussar & tåg går är det märkligt att mängder av äldreboenden (och då menar jag inte bara de för dementa) saknar internetuppkoppling.  

I News55 (2017-01-15) kan man läsa i en artikel skriven av Aina Bergvall att ” En Facebook-grupp (Internet på äldreboenden) som speciellt ägnar sig åt frågan skickade i november ut en enkät till Sveriges 290 kommuner. Bara 76 har svarat, förmodligen ett bevis för hur (o)intressant man anser detta vara. Av de som svarat anses 20 kommuner ha kommit långt, 23 har långt kvar. Ibland finns trådlöst nätverk tillgängligt i äldreboendet, men då bara för personalen, inte för de som vistas där på heltid.”

Länk till artikeln: http://www.news55.se/kronikor/alla-har-ratt-till-internet-aven-pa-aldreboendet/?utm_source=Facebook&utm_medium=delad&utm_campaign=alla-har-ratt-till-internet-aven-pa-aldreboendet

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Nomen Nescio]
0

Örebro län är inget föregångsområde vad gäller interbetservice för sina äldre, konstaterar SR. Men förbättringar kan komma - så småningom…

SR skriver bl.a:
"Statistik från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) visar att flera kommuner i länet inte erbjuder en internetlösning på något av sina boenden. Exempel på sådana kommuner är Karlskoga, Kumla, Laxå och Lindesberg."---

"Men internettillgången runt om på länets äldreboenden kan komma att förbättras. Flera områdeschefer runt om i länet menar att efterfrågan på internettillgång på äldreboenden i dag inte är särskilt stor, men att det kan komma att förändras. För med tiden kommer fler och fler datorvana personer att börja söka sig till vårdboendena och då är förberedelserna inte riktigt där de borde vara.

Karlskoga kommun är en av de kommuner som nu börjat se över möjligheten att erbjuda en internetlösning på sina äldreboenden. Där är Eva Sporre IT-samordnare. – I dag tillhandahåller vi inte internetuppkoppling från kommunens sida. Men vi ser ju vad som händer, och har planer för det. Jag hoppas att vi inom fyra år ska kunna erbjuda internet på äldreboenden, säger hon."---