Fikaprat!
Till "bilden av pensionären" finns nog schablonen av en gamling som sitter och myser över en kopp kaffe, gärna i fint porslin. Åtminstone jag har (haft) den bilden. Fast sedan jag blev pensionär fikar jag klart mindre än jag gjorde som yrkesaktiv, borta är niokoppen och trekaffet, det som återstår är morgonfikat. Fast då unnar jag mig att sitta och hänga länge över min kaffemugg!
Varför drar jag då upp detta? Jo, i dagens DN kan man läsa kaffets för- och nackdelar ur hälsoperspektiv. Har du några åsikter och kaffe och kaffevanor så är du förstås välkommen i tråden! Kanske kommer en och annan teälskare att höra av sig? Jodå, jag dricker också te - alltid på kvällen.
Jag har alltid druckit mycket kaffe och även te men sedan jag blev sjuk så har mina smaklökar gjort kullerbyttor och jag dricker mest kaffe på jobbet någon gång.
Hemma har vi provat alla apparater som finns. Allt från presso till kapslar och snabbkaffe. Jag har rostat kaffebönor själv och malt. Brukade köpa på numera historiska Mauritz kaffe på Fredsgatan i Göteborg. Har även en burk och en kaffekvarn därifrån.
När vi har paddlat så var det kokkaffe som gällde även när vi fiskade. Gärna kask😃
/Maria
#1 Kokkaffe var det länge sedan jag drack, tror att det var på Kaffe-Petter på Storgatan i Göteborg. Det är för mig "det riktiga kaffet", och kasken får gärna ingå…
Mauritz var jag kund hos redan när man började på Magasinsgatan. Innehavaren var verkligen besjälad av kaffe, och det var trevligt att höra honom berätta om olika bönor, rostmetoder med mera. Jag minns att han redan då pratade om att han måste in i centrum för att nå fler kunder, och man flyttade ju senare till Fredsgatan. Han var en föregångsman i den kaffeboom som skulle följa.
När jag tänker efter har jag aldrig druckit det pappmuggskaffe som man ser så många knalla omkring med på stan. Jag tycker att kaffe skall drickas i porslinsmugg - kåsa är dock okej när man befinner sig till skogs.
Det var en intressant läsning om kaffe i DN, för och nackdelar men så är det ju med allt. . Morgonkaffe är bäst tycker jag sen kan dagen börja 🙂
Måste säga att jag blev lite överraskad när jag läste att Tord Wetter, mannen bakom anrika Mauritz på Fredsgatan i Göteborg, föredrar pulverkaffe i koppen på morgonen.
Själv brukar jag ha med pulverkaffe och varmvatten när jag är ute och går i skog och mark, och så kan det bli någon portionsförpackning cappuccino i veckan framför TV:n, men jag är ingen anhängare av den sortens kaffe.
Haha, där ser man. Då behöver jag inte skämmas för att jag hade snabbkaffe på mitt gamla jobb då jag tyckte det i automaterna smakade illa.
/Maria
"En kopp kaffe om dagen håller alzheimer borta – men drick varken mer eller mindre. Risken att ditt minne försämras kan dubbleras om du slarvar visar nya forskningsrön.
Att kaffe och koffein kan bromsa alzheimer, som orsakar demens och försämrat minne, har vi hört förr. Men nu visar italienska forskare på att hur mycket och hur ofta vi häller i oss kaffet kan ha stor betydelse. Deras studie bekräftar att en kopp kaffe om dagen, ett kontrollerat intag, verkligen kan skydda äldre mot alzheimer. Det ska till och med kompensera för redan nedsatt kognitiv förmåga hos äldre menar forskarna, eftersom effekterna gör personen mer uppmärksam och alert skriver Daily mail."---
En stilla undran: finns det någon idag som använder sockertång? Minns att det för min barndoms tanter var närmast ett obligatorium att lägga i en sockertång vid sockerskålen, men det måste vara årtionden jag såg en sådan i praktisk användning senast…
"Kaffe är sedan länge Sveriges nationaldryck på många sätt. Men kaffebusken är en besprutad växt, vattendrivande och uttorkande. Dessutom ger den falsk energi, och leder på lång sikt till utmattning. Kaffe stressar kroppen, vilket kan leda till sömnlöshet och stresskänslighet.
Tack och lov finns det alternativ! Te är ett alldeles utmärkt sådant. Här får du veta allt gott te gör med dig, vilket kanske gör det lättare att skippa kaffet. Eller byta ut åtminstone någon av kaffekopparna mot te!"---
Mitt kök (Expressen).
"Ska det vara en kopp te? Allt fler britter svarar nej på frågan. Försäljningen av te i Storbritannien har fallit med över en femtedel sedan 2010, enligt en undersökning från analysföretaget Mintel.
Bolaget uppskattar att teförsäljningen i år kommer att uppgå till 76 miljoner kilo, vilket skulle innebära en minskning med 22 procent jämfört med försäljningsvolymen 2010 på 97 miljoner kilo."---
Ja - jag är normal, åtminstone vad gäller kaffedrickandet beträffar! Jag svarade liksom 22.000 andra på ett test på Expressen/Hälsoliv, och fick bl.a. veta att jag "verkar vara en ganska normal kaffedrickare som kanske vill ha kaffe på morgonen, men inte är beroende av att dricka det under resten av dagen." 61% av de andra som svarade verkar vara lika normala… 🙂
#10 Jag är inte det minsta kaffeberoende
Förr drack jag mycket kaffe däremot. Innan jag opererade hjärnan. Uppenbarligen har de rört om bland smaklöksscentrum😉
/Maria
Här dricks bara kaffe när jag måste, för att det är för besvärligt att fixa te. Är en tedrickare av stora mått.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Enligt ett pressmeddelande från ICA den 20 augusti så är det kunder som är mellan 35-44 år som köper mest ekologiskt, medan äldre kunder köper etiska produkter (rättvis handel" etc.) i större utsträckning än de yngre kunderna.
Kom att tänka på detta när jag hittade följande på Naturskyddsföreningens hemsida om "Miljövänliga veckan" 2015:
"Under veckan, 28 september till 4 oktober, uppmanas människor att börja fika ekologiskt. Att byta till både ekokaffet och ekobröd. Kaffe är en av världens mest besprutade grödor och dagens spannmålsodling påverkar naturen negativt på många olika sätt. Att byta till ekofika gör stor skillnad för djur, natur och människor. Hjälp oss att sprida ordet!"
Har du ekologiskt kaffe i koppen vid fikastunden och äter ekobröd till? Kan lika gärna erkänna direkt att jag håller mig till det "vanliga" kaffet. Kanske mest av slentrian, men även lite "småsnålt" eftersom ekokaffet är rätt mycket dyrare.
Ska vi tro på den senaste trenden - en kopp kaffe med en stor smörklick i för att hålla oss extra pigga under dagen? Svaret på detta och en del andra frågor om fettets välsignelser och förbannelser kanske vi får i en dokumentär på SVT ikväll.
SVT1 och i SVT Play tis 8 sept 2015 kl 22.00
Lite mer om smörkaffetrenden här.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej, "man ska inte leka med maten" sa mamma till oss, men lite kul kan man väl få ha med latten? 🙂
"Andreas Flöisbon drar paralleller till vin – en dryck som vi är vana vid att diskutera när det kommer till smak och karaktär. – När du häller upp ett glas vin som är dekanterat och klart har det emellan 400 och 500 aromer. En kopp nymalet kaffe är de första minuterna uppe i 900 aromer. Kaffe är en väldigt komplex dryck med mycket att hitta och jobba med där. Men hur gör man då, om man vill lyckas med sitt kaffe hemma? För det första gäller det så klart att ha en väl rengjord bryggare eller kaffepress – och gärna en köksvåg. – Hemligheten är att vara lite petig, väg gärna kaffet och vattnet. Det låter nördigt men alla de här smågrejerna gör att kaffet i slutändan blir mycket godare."---
Själv är jag övertygad om att det är min odiskade bryggare och min spontana dosering som skänker karaktär åt mitt kaffe…🙂
Själv dricker jag inte kaffe då det inte smakar gott. En mugg te på morgonen brukar jag ta om jag inte äter flingor. Men jag har koffeintabletter som jag tar när jag behöver pigga upp mig. Men det är sällan de kommer till bruk.
Den yngre av min äldre bröder vill alltid ha kaffet i en kopp.
Att kaffe skulle hjälpa mot alzheimers tror jag dock inte på.
Jag dricker kaffe en gång per dag, utan smör för det lät inte gott. Te däremot dricker jag två gånger per dag. Och visst minns jag den där sockertången som låg framme när man som barn var med på något lite finare kafferep. Tror till och med att jag själv har en liggandes någonstans i gömmorna 🙂
"Enligt en artikel i Circulation, som sajten Gawker rapporterar om , har forskare vid amerikanska Harvard School of Public Health kommit fram till att kaffe kan sänka risken för tidig död i flera sjukdomar. Att dricka tre till fem koppar kaffe per dag – istället för en till två koppar – sänker enligt studien risken att dö en för en tidig död i diabetes, hjärtsjukdomar, självmord och Parkinson med 15 procent."---
#7 I min sockerskål ligger det alltid en sockertång och den används av dem som vill ha bitsocker i kaffet 🙂
/Désirée
#20 Kultur! 👍
Dagens Expressen ger oss ytterligare tio skäl till varför vi skall fortsätta att dricka kaffe. Känns bra så här när man just skall inta morgonfikat…
# 22 Då jag inte dricker kaffe så tog jag en koffeintablett i stället 😃
Umeå kommun beslöt häromsistens att dra in julmusten för eleverna i sina skolor till jul, eftersom den innehåller för mycket socker.
Detta togs inte nådigt upp av motparten, som lät meddela:
"Vi ungdomar är samhällets framtid och när vi blir äldre och styr samhället kan vi ta bort kaffet från era ålderdomshem. Vi är beredda att kompromissa och vi hoppas att ni också kan göra det nu."😡
Ställda inför detta hot mot kaffet på sina framtida boenden kapitulerar nu beslutsfattarna, och har meddelat att julmusten inte kommer att röras - man skyller officiellt på att "man inte vill förstöra julstämningen". 2030-talets pensionärer i Umeå kan andas ut - kaffetåren är räddad!🥵
Det gäller att använda rätt vapen!
#25 Ja, de sitter snart i kommunfullmäktige och styr och ställer… 😃
En "knäckfråga" (lämpligt uttryck så här i juletider): saffran eller icke saffran i lussekatterna - vad föredrar ni? Eller kanske inga lussekatter alls?
Jag vill nog ha saffran i mina, som är köpekatter. De både ser godare ut och smakar bättre med saffran enligt min åsikt.
Jag gillar inte saffran och tycker att det smakar "möket"😃
Förr när jag bakade lussebullar så smaksatte jag med kardemumma istället och tog lite gurkmeja för att få den gula färgen.
/Maria
Idag är det förresten "Anna-dagen" Var det inte då man skulle lägga lutfisken i blöt?
Gillar ni lutfisk?
/Maria
#29 Jo, jag lutar åt att du har rätt i långa loppet…
Minns när min mor lutade fisken i källaren och den otäcka lukten av det. Min mor var fiskälskare av stora mått, inte minst vad gällde egenlutad långa, fast på äldre dagar var det köpefisk som gällde.
Själv är jag ingen "fiskkille", och blotta lukten av lutfisken i vattenkaret framkallar fortfarande snudd på kväljningar. Och äckelkänslan blir inte mindre när jag drar mig till minnes när den torkade långan fick kastas för att det var fluglarver i den…
"Urk"…
Mer om lutfisktraditionen här.
#29 Helt rätt!
#30 Urk! Det lät inget vidare 🤢
Lussebullar utan saffran är inte lussebullar för mig 😇
Lutfisk med senapssås, gröna ärter, kokt potatis och en massa kryddpeppar går helt klart ner 😎
/Désirée
Det lär visst vara "pepparkakans dag" idag, kanske var det något undermedvetet som gjorde att jag köpte en burk pepparkakor igår då?
Pepparkakorna föder många minnen, som baket i barndomshemmet, med de gamla kakformarna och degen, som man gärna åt innan den hann bli pepparkakor…
Från yrkeslivet minns jag när företagsledning eller kunder kom med burkar innehållande citruspepparkakor från Pepparkaksbageriet i Göteborg. De var så populära att man fick börja beställa redan i juli. Bageriet lär visst finnas kvar, men nu var det länge sedan jag såg någon burk därifrån.
# 30 När min far skulle ha lutfisk fick jag gå in till min moster medan min mor kokte den. En kompis hade föräldrar som älskade lutfisk och de lade den själva i vatten och då de gjort detta så kunde jag inte gå dit. Och va r gång de hade det till middag så ringde hens far och bjöd mig.
#33 När jag växte upp så hade vi alltid saltlånga till jul istället för lutfisk. Aningen bättre😃
/Maria
# 33 Betvivlar jag 😕 Heter inte det kabeljo?
#35 Kabeljo tror jag är saltad torsk. Saltlånga är saltad spillånga.
/Maria
OK så det är torsk.
Kabeljo är saltad och torkad torsk, så helt rätt Maria 🙂
Kvällen här har ägnats åt lite ommöblering och julaftonsplanering. Det ska bli så roligt med julfirande med många familjemedlemmar 😃
/Désirée
Nu är jag väl en " ungdom" i era ögon men jag dricker inte kaffe alls. Te dricker jag hellre. Men fikabröd kan jag frossa i.
_"Det var i onsdags som BBC avslöjade att den svenska fikatraditionen sprids som en löpeld över världen.
"I Sverige är det obligatoriskt att dricka kaffe och äta kaka. På riktigt.
Så inleder BBC:s journalist sin granskande text om det svenska fikandets framfart. Enligt BBC består "fika" av tre ingredienser: Kaffe, mumsande och småprat. Inte nog med det: Fikor är dessutom en lika naturlig del av arbetsdagen som att mejla eller att fixa skrivaren, konstaterar BBC."---
"Nu ska trenden alltså ha börjat sprida sig. I New York, London, Sydney ska anställda ha börjat smita ut på lite längre kafferaster för att hinna med en fika också."---_
Kallbryggt kaffe - nästa trend bland kaffefinsmakarna?
Det kommer inte jag att dricka. Jag dricker inte kaffe 😃
Det gör jag, fast bara fulkaffe. Fast ibland längtar jag efter en kopp kokkaffe.
#43 Dricker faktiskt kokkaffe här hemma, brygg tycker jag smakar konstigt.
vi dricker kaffe på hemmalda bönor som kokas i perkulatorbryggare 😊
/Désirée
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Känner kaffedoften ända hit…
Skön reklamfilm.
#47 Ja, den är stämningsfull!
Jag använder en helautomat som mal bönorna och där man väljer styrka och mängd vatten med en ratt och sen en knapptryckning så är det klart,
Sen har vi ingen älv med kristallklart vatten så då blev det en lång resa för varje gång man ville ha kaffe enligt #46.
Värd för Pensionärer
# 49 Vilket märke är det och var har du köpt denna? Då jag inte själv dricker kaffe men gärna vill bjuda på gott kaffe så är jag intresserad. Nu har vi en som heter wilfa och som pumpar upp vattnet till bryggtratten. Vattenbehållaren står vid sidan om själva bryggenheten. Så här ser den ut.
#50 En Siemens supresso s50 på tretti.se men de tillverkas nog inte längre.
Hade tidigare en Bosch men den beckade igen så man var tvungen att rengöra den alldeles för ofta. Tänkte slänga den men min bror ville ha den så det fick han.
De helautomater jag har haft brygger kaffet koppvis så är man fler än 4 så tar det lite tid.
Brukar skicka efter en låda kaffe då och då hos kaffegrossisten. De har också kaffemaskiner.
Värd för Pensionärer
Socker och grädde i kaffet kan man tacka nej till, men mepikvat verkar vara svårare att undvika.
http://www.gp.se/konsument/tester/1.3013259-test-sa-mycket-vaxtskyddsmedel-finns-i-ditt-kaffe
# 51 Tack för info har inte sett detta tidigare!
Har gjort ett treveckorsuppehåll med kaffet utan att känna några protester från kaffetarmen (det brukar bara bli någon kopp om dagen annars, så jag är väl inte särskilt tillvand). Men nu skall det i alla fall bli en morgonfika igen!

Morgonkaffet klarar jag mig inte utan men sen blir det inget mera. Bullar tycker jag inte om så sånt "fika" är oviktigt för mig.
>>>Malum domesticum<<<
"Annas Hembageri i sörmländska Mariefred har i dag utsetts till årets bästa kafé.
White Guide motiverar segern med att "det lilla röda torpet" är en "genuint hjärtlig upplevelse". Kaféet lovordas även för "hantverkskunnande och känsla för service".---
#57 Har provat deras bröd och bullar. Goda men dyra.
Hornuddens trädgård blev årets hållbara café även dom ligger i Sörmland och nästan grannar med Annas Hembageri.
Conditori Nordpolen i Vara som vann i konditoriklassen har jag handlat kaffebröd hos. Varför konditoriet heter Nordpolen berättas det om på deras hemsida.
Ingen "slät kopp" precis…
_"När Jamila Rizvi var på ett kafé i Australiens ”kaffehuvudstad” Melbourne bestämde hon sig för att ta en ”flat white”, som är snarlik en cappucino eller en latte. Hon fick dock in den ”dekonstruerad” – med de tre huvudingredienserna espresso, mjölk och vatten uppdelade i tre glas."---
"Rizvi fick till råga på allt vänta i 20 minuter för att sedan få in de tre glasen.
”Jag ville ha en kaffe, inte ett vetenskapligt experiment”, fortsatte hon. Rizvi har inte velat avslöja vilket kafé hon var på. Det är dock inte helt ovanligt att kaffe serveras på liknande sätt i Australien, enligt Mashable."_
Med anledning av att kaffekoppar togs upp i tråden trend och tradition #52
Vad för koppar eller glas använder ni när ni dricker kaffe (om ni gör det).
För oss är det lite olika alltifrån vanliga kaffekoppar till Ittalas I-glas och till termomugg. Termomuggen är praktisk då den håller kaffet varmt länge men smaken är kanske inte den bästa.
Värd för Pensionärer
#62 För min del blir det vanliga femkronorsmuggar. Jag köper inget särskilt högkvalitativt kaffe så det spelar nog ingen roll vad man dricker det ur…
#62 Vi har en riktigt brokig samling muggar, alltifrån reklammuggar till fina muggar från något krukmakeri, plus att vi har några rediga thermosmuggar som används flitigt 🙂 Det blir ju lite spretigt när vi bjuder på fika, men det bjuder vi på 😃
/Désirée
Mitt morgonkaffe dricker jag ur en ganska stor mugg som jag fick när jag var liten. Gjord av en finsk keramiker ( säkert värd endel på retromarknaden idag ) mina föräldrar köpte en åt oss var . Går även bra att dricka Te ur, vanliga kaffekoppar med fat får det plats så lite kaffe i . Fast det är klart förr drack man ju påtår oftare än nu .
Har en massa reklammuggar hemma som jag dricker ur.
"Har du sovit dåligt flera dagar i sträck är det ingen idé att dricka kaffe för att bli pigg igen. Det visar en ny amerikansk studie.
En rykande kopp kaffe kan ses som räddningen efter en dålig natts sömn.
Och de två första nätterna med dålig söm kan den också vara det. Men blir det fler nätter än så har koffeinet inte längre effekt, enligt den nya studien som stötts av det amerikanska försvaret."---
_"33-åriga Samidha Mahapatra kommer från den välkända tempelstaden Bhubaneswar i delstaten Orissa i östra Indien. Hon kom till Sverige och Ericsson i höstas och skiner upp när hon berättar om fikapausen.
– Det är en otvungen möjlighet att prata och nätverka med både chefer och kollegor. Och det är en del av arbetsdagen, ingenting du behöver göra på kvällarna efter jobbet, säger Samidha Mahapatra.
– På ett av de amerikanska företag där jag jobbade tidigare gjordes det ett stort nummer av inkluderande mångfald, men verkligheten var en annan. Här i Sverige pratas det inte så mycket, men vi upplever inkluderande mångfald praktiken i det dagliga arbetet och inte minst under fikarasten. Bara att alla har möjlighet att ha en gemensam rast är sympatiskt."---_
Nu slipper vi grubbla längre: Sydkoreanska forskare har slagit fast hur man säkrast håller sin kaffekopp under transport för att minimera risken att spilla. Som jag har undrat! 🤔
#70 Med tanke på hur varmt kaffet brukar vara så är det nog större risk att spilla om man använder "klogreppet". Koppen blir helt enkelt för varm att hålla i, så man tappar alltihop. 🙂
(Länken har fått ett http// för mycket, så rätt länk är http://mittkok.expressen.se/artikel/du-har-hallit-kaffekoppen-fel-hela-ditt-liv/.)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
En hjärnforskare säger att kaffetåren ger mest effekt mellan 09.30 och 11.30. Det är då hjärnan som trögast och kortisolhalten som lägst, hävdar han. Mer om detta och mer fakta om kaffe här.
(Att hjärnan är som trögast vid den tiden förklarar alla trötta möten man suttit av så dags under arbetslivet…)
#72 Mer i samma ämne. "Den där första koppen kaffe som får huvudet att klarna och kroppen att vakna till kan faktiskt motverka sitt eget syfte. Det menar forskare vid Uniformed Services University of the Health Sciences i USA. Att dricka kaffe direkt på morgonen kan nämligen leda till att toleransen för just koffein byggs upp vilket också på sikt dämpar effekten av kaffet. "---
"Så när ska man dricka kaffe för att få bäst effekt? Den optimala tiden är mellan 9.30 och 11.30 och mellan 13.30 och 17.00. Då kan man nämligen utnyttja de naturliga dipparna i kroppens kortisolnivåer och undviker dessutom att störa kroppens klocka, skriver Daily Mail."
För egen del dricker jag mitt kaffe när jag vaknat oavsett tid på dygnet , fungerar bra tycker jag ;)

#74 Så gör jag också, kan inte minnas att jag skulle ha druckit innan jag vaknade någonsin. Fast jag börjar ju bli gammal, så kanske minnet sviktar?
Men jag mal alltid för hand numera. Har visserligen en undanställd elektrisk kvarn, men det ingår i ritualen att sitts och veva en stund på kvarnen. En annan grej, som kanske också är viktig så här när man börjar komma upp i åren, är att jag har ställt min kaffekvarn på allra översta hyllan, så att jag inte kan nå den utan att kliva upp på en stol.
På så sätt tränar jag balansen och styrkan i benen också, och jag hoppas att jag ska slippa längre fram att bli så klen och ovig att jag inte skulle kunna ta mig upp om jag hamnar på golvet. Jag har hjälpt några äldre personer att resa sig från ställen som de inte kunde komma upp ifrån, och det skulle bli pinsamt att hamna i samma situation. Så jag övar lite sådär vardagligt på min rörlighet och styrka.
#75 ;)
GP testar ekologiskt kaffe.
http://www.gp.se/livsstil/konsument/h%C3%B6ga-betyg-till-ekologiskt-bryggkaffe-1.3969481
Aadel driver ett litet kafferosteri i nischen mellan mikrorosterierna och branschjättarna. Han berättar i NVP:
"– Jag jobbade extra på Wayne’s Coffee på Götgatan och stormtrivdes i kafékulturen. Det var socialt, man kunde träffa alla sorters människor. Sen är det ett hantverk också. Det är som att baka, man måste ha rätt mått. Dessutom påminner doften mig om farmors hem i Palestina, där det alltid rostades kaffe. Kaffet är i arabvärlden vad vin är i väst. Det är samtalsdrycken."---